Jump to content

Rover v8 mot volvo växellåda...


dennis_f

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns en koppling (lamell, tryckplatta, kort sagt allt)

som passar och finns i nån standard volvo eller annan bil, eller måste man beställa nått special?

Lådan jag tänkt använda är en m400 eller m410

(jag har fått för mig att det är samma låda, men 410an har overdrive)

för jag har en sprängkåpa som passar melllan en sån låda och motorn.

Link to comment
Share on other sites

M400 o 410 är 164:ans låda. jag skulle ta svänghjulet från Rovern sedan kolla vilken tryckplatta som passar där. sedan ta 164:ans lamellcentrum som passar på lådan. ang. svänghjulet, ska man ta o göra om ett från en annan motor så måste man veta att man inte får obalans vid högre varvtal.

Jag har en bekant som har en Chevy 400 där ingen begrep varför lagren gick ner sig efter ca 500mil gång på gång. det har visade sig att man satt dit ett svänghjul från en annan motor (Chevy 350) med annan periferivikt.nu har den funkat i ca 2000mil i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst får man balansera det nya svänghjulet. Det gör man helst ihop m veven oxå. :)

Om perifferivikten blir högre gör inte så mkt så länge det är i balans.

Men på en liten lätt bil och på räserbilar så vill man ju oftast helst ha ett lättare hjul m bättre respons vi gaspådrag som följd.

Ett volvohjul e lättare än ett rover. :thumbup:

Det går också att lätta en hel del om man vill det.

Det finns också aluhjul att köpa till volvo. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sprängkåpa mellan rover-åtta och volvo låda! Hur fick du tag i den?

Finn det nån som har bra tips om lämpliga manuella växellådor som går att konvertera för att passa på en rover v8? Rovers manuella låda verkar det vara brist på.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick med en adapterplatta då jag köpte motorn. det är bara en aluminiumbit som är formad efter volvokåpans fästhål, sedan är det ditsatt försänkta skruvar för att skruva fast den i motorn. Kanske svårt att förstå hur jag menar men då man ser den så är det självklart =)

Om du kollar på http://www.v8tuner.co.uk/ under bellhousings så hittar du ett par olika sprängkåpor där.

Link to comment
Share on other sites

Sprängkåpa mellan rover-åtta och volvo låda! Hur fick du tag i den?

Finn det nån som har bra tips om lämpliga manuella växellådor som går att konvertera för att passa på en rover v8? Rovers manuella låda verkar det vara brist på.

Adapter till sprängkåpor finns att få tag på i England och säkert även i här hemma. Att det finns dåligt med originallådor....ok kanske men det finns en hel del R380 (nyare och bättre än LT77) på skrotarna och jag tror de kom 91/92. Annars är Borg Warners T5:a bra.

Har även läst om några som satt någon Volvo låda på Rovermotorn.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har fattat så är de flesta växellådor på skroten från Range och Land rovers och avsedda att sitta ihop med en fördelningslåda. Rätta mig gärna om jag har fel.

De jobbar ihop, det är rätt, men vad jag lärt mig av Engländarna så tar de R380 lådan ur de fordonen. Fördelningsväxellådan sitter separat en bit ifrån på utgående. R380 lådan kan även finnas i MG v8:an och LT77 i tidiga Jaguarer.

Loop.....rätt vad det gäller Buick. Special hette modellen och samma motor fanns i Olds F-85 och Pontiac Tempest (vissa modeller)

Conco

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...