Jump to content

Bumpsteer eller för hårda fjädrar?


Baging

Recommended Posts

Ja, hur vet man skillnaden? Nybliven ägare, så erfarenheten av så pass lätta bilar som den här är ju färsk minst sagt....

Upplever alltså framvagnen som "studsig". På halvdåliga vägar vill den gärna studsa och blir lite lätt obehaglig stundtals. Det studsar lite i sidled emellanåt, så man får vara ganska vaken...

Det känns som det minskar med ökad fart, men man kan ju inte åka omkring med +50Km över körkortsgränsen hela tiden ;)

Det sitter justerbara Spax fram, och jag funderade på om jag kanske skulle släppa på fjädrarna en aning? Den har nog gått mest bana, så att den är hårt ställd förvånar mej inte. Man kan ju allltid ha en setting för bana och en för vanlig väg tänkte jag.... OM det nu är för hård fjädring som är upphovet? Har haft bumpsteer i nån gammal raggarbil för längesedan, men det kom ju mest i långa komprimerande gupp??

Råd emottages tacksamt ;)

Link to comment
Share on other sites

Fjäderns läge ändrar bilens höjd inte hårdheten.

Behöver du mjukare så får du sätta dit mjukare. Men jag tror du ska prova att ändra på stötdämpningen och mjuka den.

Link to comment
Share on other sites

Väginställningen är på min max mjuka dämpare fram och medel bak. Om jag vriderr in justeringarna bara några knäpp så studsar framvagnen i sidled jätteotrevligt. Bumpster märks absolut tydligast om du i hög fart byter fil och paserar djupa hjulspår.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Var inte din bil kraniels gamla , med hans gamla jobb på öhlin borde han nog vara rätt person att fråga lite om tips på den bilen och ja ... den bilen har nog genom historien gått mycket bana , är nog ganska optimerad

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack!

Då gör jag som så att jag antecknar alla inställningar som gäller i dag, sen ställer jag ner dämpningen och ser hur det funkar och ger f*n i fjädrarna ;)

Lupus: Jo, det stämmer att det är Kraniels gamla. Har frågat honom om spontana åsikter om bilen och det enda han kunde komma på var " Det skulle vara nya fjädrar då..." :)

Skall kika på en uppdatering, men vill lägga några mil först, så jag vet vad jag vill ha....

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack!

Då gör jag som så att jag antecknar alla inställningar som gäller i dag, sen ställer jag ner dämpningen och ser hur det funkar och ger f*n i fjädrarna ;)

Lupus: Jo, det stämmer att det är Kraniels gamla. Har frågat honom om spontana åsikter om bilen och det enda han kunde komma på var " Det skulle vara nya fjädrar då..." :)

Skall kika på en uppdatering, men vill lägga några mil först, så jag vet vad jag vill ha....

han kan ha haft en sådan där öhlins förmån de brukar ha , att de får "låna" vilka prylar de vill till sina egna bilar men inte sölja vidare, den har gått med öhlinare tror jag vid något tillälle.

vad har du för däckstryck ? vi har ju lätta bilar så några 2.8 kilko behövs inte , kör r-däck och 1.7 bar

Link to comment
Share on other sites

han kan ha haft en sådan där öhlins förmån de brukar ha , att de får "låna" vilka prylar de vill till sina egna bilar men inte sölja vidare, den har gått med öhlinare tror jag vid något tillälle.

vad har du för däckstryck ? vi har ju lätta bilar så några 2.8 kilko behövs inte , kör r-däck och 1.7 bar

Hade faktiskt inte kollat innan ikväll... Var ner i garaget nyss och kollade och min halvmediokra mätare visade 1.3 bar. Kanske i minsta laget? Skall ta med en bättre mätare hem från jobbet i morgon.

Kollade även inställningen på dämpningen och där skilde det en del. Ena dämparen stod 1 1/4 varv från start och den andra på 3. Nu är bägge öppnade helt till maximala 3.5 varv..... får väl se vad det gör för skillnad :)

Link to comment
Share on other sites

nu är det ju så att "kraniel" haft 2st 7:or.. detta är den första av dom 2, den andra utrustades med Öhlins dämpare... och dom gamla spax dämparna ligger i mitt garage... den 7:an såldes nyligen till skåneland.. komplett med Ö dämparna.. önskar jag haft råd då den schassie mässigt är en Lotus klon dvs en exakt kopia med en turboladdad Swift motor..

gillar konceptet.. :racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ok, som sagt, släppt på dämpningen runt om och efter testrunda i kväll konstateras att beteendet på våra sk*tvägar häromkring blev *mycket* bättre :)

Enda smolket i bägaren för stunden, är en uppenbar tjuvläcka någonstans som jag inte hittar.... får plocka ner insug och spjällhus för vidare kontroll..... går kass på tomgång upp till 2000rpm ungefär, sen märks det inte, men det skall fixas!!! :)

Link to comment
Share on other sites

går kass på tomgång upp till 2000rpm ungefär, sen märks det inte, men det skall fixas!!! :)

Att den går kasst på tomgång låter bara coolt, när du kör är du väll ändå aldrig under 2000RPM? ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju på ett enkelt sätt hitta tjuvluftläckage genm att spraya lite startgas runt de misstänkta områdena. Motorn reagerar direkt om du hittar läckan.

Jo, testade en stund i går kväll och det verkar komma någonstans runt spjällhuset, så det är väl bara att plocka ner och kika på anslutningar och packning till att börja med ;)

Att den går kasst på tomgång låter bara coolt, när du kör är du väll ändå aldrig under 2000RPM? ;)

Hehe, nja, den låter inte ballt direkt, mest ojusterad ;) Sen är ju det värsta att den inte svarar riktigt på mellangas vid nerväxlingar :D

Link to comment
Share on other sites

Föffan! Funkar på en Cobra. Skitlätt att komma upp i varv då, även med en 8:a. prop.gif

Polarn såg lite fundersam ut när jag gjorde nåt dylikt vid en nedväxling från 5:an till (host) 2:an. Blev ett hack fel, men jävlar vad det varva! Hehe, inga stakar genom blocket den gången.icon_oops.gif

Link to comment
Share on other sites

Föffan! Funkar på en Cobra. Skitlätt att komma upp i varv då, även med en 8:a. prop.gif

Polarn såg lite fundersam ut när jag gjorde nåt dylikt vid en nedväxling från 5:an till (host) 2:an. Blev ett hack fel, men jävlar vad det varva! Hehe, inga stakar genom blocket den gången.icon_oops.gif

Hahaha, det var en "compression lock" som hette duga va?? :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En orsak till att våra 7:or kan upplevas studsiga fram tror jag kan vara hjulens vikt i förhållande till bilens. Jag upplevde själv att min kunde få läskigt dålig markkontakt när jag körde genom längre serier av gupp i god fart. Efter första sommaren bytte jag till aluminiumnav och wilwood-bromsar fram och sparade på så sätt ca 6 kg per hjul i ofjädrad vikt och vips var problemet borta.

Rätt hårdhet på fjädrar och lagom hårt ställda dämpare hjälper säkert också, men om stötdämpare lyfter bilen istället för att pressa ner hjulet så blir det svårt...

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En orsak till att våra 7:or kan upplevas studsiga fram tror jag kan vara hjulens vikt i förhållande till bilens. Jag upplevde själv att min kunde få läskigt dålig markkontakt när jag körde genom längre serier av gupp i god fart. Efter första sommaren bytte jag till aluminiumnav och wilwood-bromsar fram och sparade på så sätt ca 6 kg per hjul i ofjädrad vikt och vips var problemet borta.

Rätt hårdhet på fjädrar och lagom hårt ställda dämpare hjälper säkert också, men om stötdämpare lyfter bilen istället för att pressa ner hjulet så blir det svårt...

/Bengt

Där har du helt klart en poäng!! Gäller ju att hålla nere ofjädrade vikten :) Det är det här som känns kul med den här bilen.... det finns utrymme för modifieringar och uppgraderingar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...