Baging Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 (edited) Gokväll! Tänkte väl passa på att presentera både mej och bilen här... Bilen känner säkert många igen. F.d. Kraniels och f.d. Peeter Pahv's Lådbil. Själv heter jag Stefan Båging och passerar väl snaaaart the big 5-0 har nu passerat över till de mognas skara :) Bor och verkar i Lidköping där jag tillbringar dagarna med att skruva motorcyklar under egen regi på Mek1 Motorcycles AB, vilket jag driver tillsammans med en kompanjon. Har efter 20 år i MC-branschen ledsnat på tvåhjulingar som transportmedel... Vad jag bla. lärt mej, är att vikteffekt är a och o om man vill ha kul, så därför fick det bli en bil därefter också. Är väl egentligen Alfa-fanatiker, men kan klart uppskatta en Opel C20XE i en bil som väger 600kg ;) Har som tur är 2 Alfor 1 Alfa inga Alfor kvar på tomten så det går ingen nöd på mej... Att det blev en färdigköpt bil beror väl till stor del på att tiden utanför jobbet är knapp, så för stunden får det räcka med att köra och skruva på det som behövs... Har varit aktiv inom kartingen för några(!) år sedan i Formel C som det hette då, så valet av bil nu känns ganska naturligt :) Det var väl lite om detta. Fråga gärna om det är något ni är nyfikna på ;) Lådbilsrecept: Ram Fyrkantsrör 25*25*2, rundrör 25*1,5 Motor Opel C20XE från Kadett GSi -89 Motronics 2,5, chippad box Kylare Ascona B Låda Opel Omega 2.0i -89 Bakaxel Volvo 240 1030 Bromsar Fram, skivor och ok från Opel Ascona -77, Ferodo DS3000 Bak, skivor från Opel Vectra -95, ok Audi 100 Huvudcylinder VW 1300 Handbroms, modifierad SAAB 900 -87 med Opel Manta A spak. Reduceringsventil från Opel Astra 2.0 -92 Hjulupphängning Länkarmar av sömlösa 25*3 rundrör Spindlar från Opel Kadett C Övre kulled styrled Ford Transit Undre kullled SAAB 900 M12 Uniballs Spax Coilovers Fjädrar 9", 275 Bak fyrlänk med Panhardstag Styrning Rattaxel och rör, Opel Kadett C Styrväxel Ford Escort, 2,5 rattvarv Bränsle Hemmagjord tank med Kadett armatur Opel Kadett 2.0 bränslepump Övrigt Vagnbok SSK-02 7/11 Roadsport /Stefan edit: Uppdaterat receptet :) Edited November 18, 2011 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Välkommen in på Locostforumet. Då blir det nya äventyr med bilen som vi får läsa om förmodar jag. Ta lugnt, det är helt ofarligt att passera 50-vallen. Man kan bli förvånad över hur smärtfritt det är..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 (edited) välkommen ! liköping är ju nästgårds Edit er verkstad kan man nog tillverka microchiop i :notworthy: Edited May 13, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Välkommen :) Bilder, filmer och historier är alltid välkommet, sånt missbrukas ständig här på forumet :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 gratulerar till ett bra köp och C20xe är en fin motor. annars hade inte jag haft det :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Säger som lupus ännu en sjua i närheten :) Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 kommer ihåg dig båging när du var med och körde växlat i UKK, körde själv yamaha och är numer ansvarig för minimoto/80racing sektionen i klubben. är snart klar med min 7:a , sfro2 beställes i veckan. jörgen bock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 (edited) Tack alla! Kul med sånt gensvar :) Ja, vad säger man? Fick känna på bilen lite mer ordentligt nu i kväll och när man kommer på sej själv med att spontant sitta och skratta i hjälmen, så vet man att man valt rätt!! :) Har en del "att-göra"-punkter och några blev avverkade under senkvällen.... tappade helt bort tiden i garaget och det är väl också ett ganska bra betyg? Cealm: Faktum är att det bara blir bättre ju närmare 50-strecket man kommer ;) Kul med flera 7or i närheten! Alfabeståndet kändes magert, så jag var rädd att jag skulle bli ensam i grannskapet.... :) Krolleg: Hoppsan, då kanske du känner sambon? Hon sitter på transporten också? Carola Ahlberg om det är bekant? Har förresten redan en bokad medåkning av Magnus Bjelk.... han gillar snabba leksaker, så man kanske skulle försöka skrämma honom att köpa en egen sen? ;) Lupus: Tack tack, vi försöke hålla en vettig standard trots att det är en mekverkstad. :) Thomas: Jodå, den verkar helt ok! Både bra ork på botten och rapp på topp. Fast nu har ju du skapat en situation för dej själv, dvs du blev nu härmed min personlige C20XE-support!! :D :D Har lite mysko tomgång, men skall kika på misstänkt tjuvluft i morgon när grannarna tolererar motorljud igen.... Jörgen: Oj, det var ju inte i går....UKK-tiden var klart bland det roligaste man gjort... och en av dom personligen roligaste prestationerna kommer därifrån. En pokal som fortfarande står i finskåpet: "KM 1998 UKK, 1a Pris FC" står det på den ;) 1998? Hoppsan.... åren går kan man ju säga ;) Bilder och filmer kommer vad det lider, funderar på en sån där "Go Pro HD Motorsports Hero" filmkamera, verkar helt ok för pengarna och fästen finns för både hjälp och båge.... Edited May 14, 2010 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Krolleg: Hoppsan, då kanske du känner sambon? Hon sitter på transporten också? Carola Ahlberg om det är bekant? Har förresten redan en bokad medåkning av Magnus Bjelk.... han gillar snabba leksaker, så man kanske skulle försöka skrämma honom att köpa en egen sen? ;) Tyvärr. Har bara jobbat där sedan i höstas och jag är dålig på namn. Men vet säkert vem det är då jag ser henne. Har ju sett de flässta iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 (edited) Då har vi filmat lite under dagens provtur Edited May 16, 2010 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Örslösavägen? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Örslösavägen? :) Typ :) Mot stan efter Friel..... lite lurigt med dolda kurvor överallt. Fast man möter ju inte bussen en söndag i alla fall ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Hur fick du ljudet att bli så pass bra? Extern mikrofon? Duktig kameraman / kvinna? Bra filmkamera? Eller en kombination av alla? För det kan väl inte bara vara ren tur? Edited May 16, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Hur fick du ljudet att bli så pass bra? Extern mikrofon? Duktig kameraman / kvinna? Bra filmkamera? Eller en kombination av alla? För det kan väl inte bara vara ren tur? Hahaha, jodå, ren tur! Ericsson W995 eller vad den heter, sambons mobiltelefon :) Blev faktiskt förvånad själv.... enda var väl att jag tyckte hon kunde filmat mätarna lite närmare under själva accelerationstestet!!! :D ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Typ :) Mot stan efter Friel..... lite lurigt med dolda kurvor överallt. Fast man möter ju inte bussen en söndag i alla fall ;) Du får fortsätta bort mot såtenäs nästa gång du åker efter den vägen tycker jag :) Sen är ju vägen mot grästorp bra att köra på. Lite småkurvor men framförallt öppet så man ser bilar, djur å människor i god tid Edited May 16, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Då är vi två med tur..... Jag redigerade inlägget. Hade först skrivit "kameraman" så kom jag på att det kan jag ju inte veta. Det kan likaväl varit en kamerakvinna....... Bra gjort av både henne och telefonen, kanske rutorna hjälpte till lite. Lika bra att jag slapp se mätarna för det hade nog svartnat för ögona redan vid plus 50 eller möjligen 90....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Du får fortsätta bort mot såtenäs nästa gång du åker efter den vägen tycker jag :) Sen är ju vägen mot grästorp bra att köra på. Lite småkurvor men framförallt öppet så man ser bilar, djur å människor i god tid Var ända uppe i Tun och vände, men Carola tyckte hon kom för nära jobbet, så vi vände och åkte hemåt igen :) Jo, nu får man leta vägar med rejäla krökar!! Satt och funderade på just det med djur i skogen vid Friel... hoppas avgasljudet skrämmer, för det cirkulerar ju en del älg i grannskapet. Tidigt i våras fick jag stanna när ett helt gäng med älgar korsade vägen. 3 framför och en bakom bilen. Man känner sej inte så stor då ;) Då är vi två med tur..... Jag redigerade inlägget. Hade först skrivit "kameraman" så kom jag på att det kan jag ju inte veta. Det kan likaväl varit en kamerakvinna....... Bra gjort av både henne och telefonen, kanske rutorna hjälpte till lite. Lika bra att jag slapp se mätarna för det hade nog svartnat för ögona redan vid plus 50 eller möjligen 90....... Då hade det klart svartnat, för det passerade både det ena och det andra i rasande tempo :D ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Var ända uppe i Tun och vände, men Carola tyckte hon kom för nära jobbet, så vi vände och åkte hemåt igen :) Jo, nu får man leta vägar med rejäla krökar!! Satt och funderade på just det med djur i skogen vid Friel... hoppas avgasljudet skrämmer, för det cirkulerar ju en del älg i grannskapet. Tidigt i våras fick jag stanna när ett helt gäng med älgar korsade vägen. 3 framför och en bakom bilen. Man känner sej inte så stor då ;) Då hade det klart svartnat, för det passerade både det ena och det andra i rasande tempo :D ;) åkte lidköping grästorp i förra veckan, fan vad den vägen är dålig med 7:a man hoppar ju av vägen , kan det fortfarande vara tjälskott där ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 åkte lidköping grästorp i förra veckan, fan vad den vägen är dålig med 7:a man hoppar ju av vägen , kan det fortfarande vara tjälskott där ? Jo, den är kass! Studsig och hoppig..... nåt man inte känt så tydligt innan man blev 7-ägare ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 En filmsnutt till tagen av sambon! Passagerare som med väldigt få ord förklarar allting! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 :D skön kommentar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 (edited) Uppdatering om Låbilens vidare utveckling(!) Bytt lite kylslangar till enhetlig svart färg! Försöker rensa så mycket det går av den där läskigt gröna slangen som använts flitigt...... Vad det lider blir det stålspunnet med AN-anslutningar till bränslet i alla fall. Fortsätter felsökningen på problemet med tomgången. Motronic 2.5'an vill inte som jag vill..... Hittat lite tjuvluft som nu är åtgärdat, bara för att få nya mysko problem ;) Nya belägg som gjorde 200% skillnad....minst!!! :D Ferodo DS3000 regerar!! Bakaxeln centrerad. Satt 15mm fel åt vänster. Vet inte vad som kan ha hänt. Möjligen har Panhardstaget skruvat sej själv? :D edit: Visstif*n. Glömde ju att det nu är beställt ett svart grillgaller modell pimpad 240 turbo. Måste få dit det innan nån vilsen hare hittar in till kylet!!! ;) Edited May 27, 2010 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 (edited) Ny testtur i dag. Blir tokig på tomgången som lever sitt egna liv. I morgon blir det till att inhandla en ny termotempgivare och ett besök på den lokala skroten för en annan tomgångsmotor.... Fick i alla fall en bra sväng i solen och passade på att leka lite med kameran på väg hem från SSK-racingen på Kinnekulle :) edit: 1000-7000 rpm på 3ans växel ;) Edited December 20, 2010 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Det ligger tomgångsmotorer på Ebay.co.uk Jag har en som jag inte vet om den funkar. jag har använt den moddad så jag körde utan kabeln inkopplad och justerade tomgången med en skruv jag satt dit på den. aut. justeringen behövs knappt på en sommarbil som inte kallstartas. precis vid start så får man hålla den på tomgång 1 minut eller så. Du kan få den tomgångsmotorn om du vill för jag kör spjällhus numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Det ligger tomgångsmotorer på Ebay.co.uk Jag har en som jag inte vet om den funkar. jag har använt den moddad så jag körde utan kabeln inkopplad och justerade tomgången med en skruv jag satt dit på den. aut. justeringen behövs knappt på en sommarbil som inte kallstartas. precis vid start så får man hålla den på tomgång 1 minut eller så. Du kan få den tomgångsmotorn om du vill för jag kör spjällhus numera. Oj, ja det vore ju kanon! Precis som du säger räcker det ju att kunna justera den till en fast inställning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Ok, det händer liiiite varje dag..... Fick en siliconslang som skall ersätta den gamla tejpade slangen mellan trottelhus och LMM i går, så den sitter på plats nu. Sen kom den manuella tomgångsmotorn från Thomas i dag, så den skall testas i morgon så fort jag kommer hem från jobbet. Inte f*n skall bilen stå stilla nu när det äntligen är varmt och soligt ;) Förresten, besiktning på gång. Vad säger dom om vevhusvent rakt ner i en catchcan? Känns inte som att det är godkänt, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 jag har stoppat vevhuset i en plastflaska. men inte godkänt på bes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 jag har stoppat vevhuset i en plastflaska. men inte godkänt på bes. Samma som jag då.... får fixa det lite snyggt innan :) Åsså är den "manuella" tomgångsmotorn monterad. Fungerar helt ok!!! Ligger på dryga 11-1200 varv konstant nu. Kanske får justera den ytterligare, men innan jag gör det, måste jag åtgärda en liiiiten luftläcka. Nu när jag vet att alla slangar är täta och det garanterat är tätt vid spjällhuset, körde jag startgas runt insuget och efter en stund kunde jag konstatera att det med största sannolikhet läcker lite runt o-ringen till 1an spridare. Får beställa nya o-ringar och tar väl med insugspackningen samtidigt för säkerhets skull. På't igen bara :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 det är viktigt att det är tätt kring spridarna för det stör ganska mycket och den kan gå magert på den cylindern. Förresten kul att det funka med tomgångsmotorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 (edited) Jahaja. I dag har det hänt både roliga och tråkiga saker.... Det roliga var att besiktningen genomfördes med beröm och godkänd utan anmärkning :) Det tråkiga var, att så fort jag skulle åka hem från jobbet, började det spöregna... och nu vet jag att i en seven blir man blöt :D :D Sambon mötte upp hemma och är som vanligt expert på att vara lite småretlig :D :D Annars rullar det på med felsökningen runt Motronic-sprutet...... väntar på lite sensorer, så får vi se sen om det hjälper. Annars blir det ny styrbox..... Edited December 20, 2010 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 8, 2010 Share Posted June 8, 2010 Vilken fin "remove before flight" vimpel din sambo hade på nycklarna. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Vilken fin "remove before flight" vimpel din sambo hade på nycklarna. :) Hehehe, ja den känner du igen misstänker jag :) Har ett par till av rejälare modell i garaget ;) Åsså har jag Lindéns Nira-sprut i garaget oxå.... ska försöka lista ut hur det monteras på en av hans cyklar! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 8, 2010 Share Posted June 8, 2010 Vad är det för problem med Motronic:en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Vad är det för problem med Motronic:en? Oj, ja det är ngt riktigt mysko fel... Går helt kanon från tomgång upp till 3800. Då känns det som det bara stänger av. Inte en misständning eller annat, utan bara dör..... DOCK efter 4800 går den lika snyggt upp till 7000 som den gör på lägre varven. Varvräknaren fladdrar och lever när man är i registret 3800-4800 för att annars vara helt stabil.... känns heller inte kraftlös i dom register den går rent... Har mätt vevsensorn och som jag förstår det mäter den ut ok. Kopplat ur varvräknaren för att kolla så det inte var den som störde eftersom den fladdrar och far när den "dör". En skillnad jag hittat sen tidigare är att den går helt ok så länge den är kall, men efter ett par minuter börjar det igen... får tempsensorn i morgon, så jag hoppas det kan vara den i alla fall trots att den mätte ut ok. Som du förstår är jag rejält tacksam för förslag ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Jag hade en Calibra C20LET på verkstan som betedde sig precis som du beskriver, jag fick minska gnistgapet på stiften till 0,5mm sen gick den. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 (edited) C20LET är Turbo och du blåste nog ut gnistan=svagt tändsystem. Ja Baging jag skulle tippa på vevaxelgivaren eller tändmodulen. finns en hallgivare i fördelaren också.kolla kablarna vid fördelaren om de är knäckta under gummiskyddet. Den döe inte helt va för den går över 4800 rpm och det kommer du över på nåt sätt. EBAY finns boxar här är ett komplett system sedan kan man köpa ett chip. det har jag kört med med gott resultat http://cgi.ebay.co.uk/Vauxhall-C20XE-Harness-and-ECU-/180517076969?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a07a7ffe9 Du kan använda alla boxar som slutar på 185löst chip 487Astra löst chip 475 löst chip calibra 481 calibra lött chip inte bra 191 o 479 passar också men är osäker på om det är löst ellet lött chip. tror på löst men är inte säker DETTA GÄLLER OM DU HAR FÖRDELARE:: COILPACK ÄR ANDRA BOXAR Edited June 9, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 9, 2010 Author Share Posted June 9, 2010 Jag hade en Calibra C20LET på verkstan som betedde sig precis som du beskriver, jag fick minska gnistgapet på stiften till 0,5mm sen gick den. Christer J. Tack!! Värt att testa såklart och om inte annat så fick jag en påminnelse att kanske inte alltid rusa på det mest komplicerade utan att kolla enkla grejer som kan vara fel, t.ex. tändstift ;) Nya ligger i bilen nu, det skadar ju knappast att byta oavsett!! C20LET är Turbo och du blåste nog ut gnistan=svagt tändsystem. Ja Baging jag skulle tippa på vevaxelgivaren eller tändmodulen. finns en hallgivare i fördelaren också.kolla kablarna vid fördelaren om de är knäckta under gummiskyddet. Den döe inte helt va för den går över 4800 rpm och det kommer du över på nåt sätt. EBAY finns boxar här är ett komplett system sedan kan man köpa ett chip. det har jag kört med med gott resultat http://cgi.ebay.co.u...=item2a07a7ffe9 Du kan använda alla boxar som slutar på 185löst chip 487Astra löst chip 475 löst chip calibra 481 calibra lött chip inte bra 191 o 479 passar också men är osäker på om det är löst ellet lött chip. tror på löst men är inte säker DETTA GÄLLER OM DU HAR FÖRDELARE:: COILPACK ÄR ANDRA BOXAR Nja, den dör helt, men bara i registret 3.800 - 4.800. Går som sagt helt kanon i övrigt. Det som känns så udda är ju möjligen att den tvärdör. Inga misständningar osv. Att komma över 4.800 är enkelt, bara att köra 5an till 3.800 och sedan växla ner. Då kommer jag in i registret ovanför och där drar den klockrent till rödmarkeringen. Så du tror vevgivare också? Jag säger knappast emot, utan blir väl snart tvungen att köpa en ny oavsett mätningarna.... har rätt motstånd, men inte mätt utvolten.... Ebay-tipset är ju helt kanon! Kunde man få köpa hela systemet så är mycket vunnet..... slippa byta och testa styckvis bl.a. Har mailat säljaren för att kolla om han/hon säljer utanför Öarna.... håll tummarna!!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 de brukar sälja utanför annars kan de spärra budgivare från utlandet. jag frågar inte om det så ofta utan budar och vinner man så är han väl intresserad av att få sina pengar. Det är inte svårare att skriva Sweden på adressen är inte. Och har du paypal så är bägge skyddade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 :D Gillar kommentaren "Han ser i alla fall glad ut" när du kommer glidande med hjälp och rökfärgat visir :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Jag kommer ihåg Calibran väl, den var sån att man fick tvinga den över ett visst varv, sen gick den igen. Vevaxel och hallgivaren brukar inte stanna vid vissa varvtal utan missa lite här och där, eller dö helt. Samma med tändmodulen. Vi hade för några år sen in en förtvivlad ägare till en sk "värstingaudi" S6 som var trimmad i Dalarna. Den höll på med något liknande och det var helt enkelt så att chippet var slarvigt monterat och satt på trekvart och vid vissa varv och vibrationer, så tappade den kontakt och då dog motorn. Varken Audifirmorna från Karlstad till Borlänge eller den obeskrivligt skickliga auditrimmaren själv kunde lösa det "enkla"felet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 en sak att börja med är att kolla alla anslutningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 9, 2010 Author Share Posted June 9, 2010 de brukar sälja utanför annars kan de spärra budgivare från utlandet. jag frågar inte om det så ofta utan budar och vinner man så är han väl intresserad av att få sina pengar. Det är inte svårare att skriva Sweden på adressen är inte. Och har du paypal så är bägge skyddade. Jo, tänkte nästan göra det, men fick svar att det inte borde skapa problem, så det känns som det kan funka och då lär det bli ett bud ;) Paypal finns ja, tom i iPhonen :D :D Gillar kommentaren "Han ser i alla fall glad ut" när du kommer glidande med hjälp och rökfärgat visir :D Hehe, elller hur.... snäll sambo va?? :D :D Jag kommer ihåg Calibran väl, den var sån att man fick tvinga den över ett visst varv, sen gick den igen. Vevaxel och hallgivaren brukar inte stanna vid vissa varvtal utan missa lite här och där, eller dö helt. Samma med tändmodulen. Vi hade för några år sen in en förtvivlad ägare till en sk "värstingaudi" S6 som var trimmad i Dalarna. Den höll på med något liknande och det var helt enkelt så att chippet var slarvigt monterat och satt på trekvart och vid vissa varv och vibrationer, så tappade den kontakt och då dog motorn. Varken Audifirmorna från Karlstad till Borlänge eller den obeskrivligt skickliga auditrimmaren själv kunde lösa det "enkla"felet. Kanske skulle lägga några minuter på att öppna ECU'n och kolla..... den skall ju vara chippad vad jag förtstått. Bra tips, tack!!! en sak att börja med är att kolla alla anslutningar Jo, det har du ju helt rätt i..... man kanske är lite lat och bekväm som bara vill börja byta delar direkt, men kanske borde kolla upp hela härvan. Sååå ofantligt många kablar är det ju inte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 12, 2010 Author Share Posted June 12, 2010 Ja här händer inte möe..... inget mer än nya bakljus medan jag väntar på Ebay-auktionen med alla Motronicdelar.... Vad gör man en lördagskväll om det regnar? Jo, monterat mina nya LED-bakljus.... Ledsnade på dom gamla spruckna släpvagnslamporna, så det fick bli dom här: ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 nice. har du kollat alla kopplingar? och kablar. du kan även kolla i ECUns stora kontaktstycke om där är ärg efter vatten. kläm på oav kontakten ett antal ggr så den rensas. jag håller på lite med ett programmerbart sprut MBE äldre modell. jag måste lära mig hur det funkar att mappa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 nice. har du kollat alla kopplingar? och kablar. du kan även kolla i ECUns stora kontaktstycke om där är ärg efter vatten. kläm på oav kontakten ett antal ggr så den rensas. jag håller på lite med ett programmerbart sprut MBE äldre modell. jag måste lära mig hur det funkar att mappa. Jepp. Haft isär alla kontaktstycken, kollat efter oxiderade stift och lösa anslutningar, sprayat med elektroniktvätt osv osv.... har väl inte ringt upp allting med ohmmätaren iofs, men allt känns lite bättre nu efter att ha tagit hem auktionen på Motronicen du tipsade om ;) Så fort paketet kommer är det bara att börja byta del för del tills jag hittar var det är.... och det som blir över är perfekt att ha i reserv :) Måste nog flytta på ECU'n. Idag sitter den direkt under expansionskärlet till kylet och det känns väl inte som en optimal placering om den skulle trycka ur sej lite glykol :D Sen har jag fixat felkopplade halvljuslampor som dom var snälla nog att strunta i på besiktningen. Helljus var ok, men på halvljuset glödde bägge trådarna..... jorden satt på fel stift, så jobbet att fixa det var ju knappt värt att nämna egentligen :D :D Har funderat lite på det där med mappning av bilsprut.... nästan det enda jag gör hela dagarna är att mappa sprut och bestycka förgasare på motorcyklar, men det gör jag ju i bänk där jag bestämmer förutsättningarna och då är det ju tårtbit att mappa, men att göra det på vägen borde vara rejält mycket trassligare?? :) Så själva mappningen är inga konstigheter. Det är kanske värre att göra det utan bänk...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 ja flytta boxen. det kan lätt komma in vatten när man fyller på eller om det trycker ut. Ja mappningen. jag vill först kunna köra in motorn innan jag bänkkör. vi kör med bredbandslambda ( innovate) med låda till som läser. Har du mappat några MBE system? Och kan ge tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 Nej, MBE har jag inte jobbat med.. har du någon länk till det på nån websida kanske, så får jag se vad det är... Innovate kör jag också. Fungerar perfekt tillsammans med bänken. Antar att du har nån form av grundmappning innan du startar? Kör du closed-loop i hela registret? Misstänker att du tänker köra closed i delar av registret och mappa resten fast? Det tar ju ett tag att få ihop statistiken till en väl fungerande closed-map, så det gäller ju att få en grundmap som är så nära man kan komma ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 16, 2010 Share Posted June 16, 2010 (edited) det ligger en grundmapp med till dessa system som gäller en c20xe med 4 separata spjällhus MBE har ENEM i sverige och SBD in Uk. på SBD sidan finns nog mest att läsa. de är generalagent i England http://www.enem.se/ http://www.sbdev.co.uk/SBD%20Motorsport%20Display.htm http://www.mbesystems.com/ Fördelen är att man använder motorns originalgivare till det mesta. Edited June 16, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 20, 2010 Author Share Posted June 20, 2010 Kikade på programvaran och det ser väl helt ok ut :) Kör du SBD's spjällhus också?? Sen kan äntligen meddelas att felet är hittat!!! Plockade till slut av hela kabelstammen till Motronic'en. Mätte och mätte utan resultat and tills det blev dags för en s.k. "wiggle test" ;) Till slut hittade jag 2 kabelbrott en bit in i stammen till TPS'en..... 2 kablar helt av men ibland i kontakt.... Kan ju säga att det tog en stund att mäta det mesta samtidigt som man vänder och vrider på stammen :D :D Nu går den dock perfekt igen, så alla grejer från ebay blir väl liggande i reserv (vilket absolut inte gör ngt) utom stammen som kanske bör bytas ut.... Nix, NU skall jag ut och åka en sväng!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 jag kör med gsxr 1000 4sep. spjällhus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.