Pågen Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Kan detta vara Cealms senaste alster? Kambyte och allt :D Cealms? Quote
cealm Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Tror inte den är min (än) för det fanns ju en kam på maskinen som var dålig, jag har ju ingen kam..........skulle kunna vara Drakes. Får kolla.. Quote
Morty Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Någon i CEALMs släkt kanske..... Hade den varit gulmålad så hade jag varit säker på ursprunget. Quote
AlfaRonny Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 "lätt ombyggd" he he Bra också att motorn sitter högt och servicevänligt, skönt att slippa kräla under bilen när man skruvar... Ehmmm Quote
Janne E Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Calle kan låta bli att köpa detta bygge :lol: :lol: Janne Quote
cealm Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Den är nog redan såld, hittade den inte men hittade en MASSA andra saker...............när man söker på "med plog". Quote
stigge Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Den här då? Rolls-Royce Meteor V12, 27L Sporadiskt körd i testrigg dom sista 15åren! 27L, 4valve/cyl, 650hk/2100Nm, 600kg (helaluminiummotor) http://www.blocket.se/sodermanland/Rolls_Royce_Meteor_V12_27172662.htm?ca=10&w=3 Quote
Thomas Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 den skulle klara sig utan växellåda med det vridet om nu varvet går tillräckligt långt ner. jag såg en film på youtube häromåret när en kille startade upp en sån eller om det var Merlin ? kanske samma motor?) med fria pipor i sitt garage så löven yrde. Quote
cealm Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Det är en bra motor men -- (helaluminiummotor) --- är det inte stor risk att jag får utslag eller svår al-feber då? Quote
Lowflyer Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Meteor är fordonsvarianten av RR Merlin som satt i flygplanen. Det som främst skiljer är att meteoren har vevaxeltapp bakåt för montering av svänghjul osv. Merlin har en reduktionsväxel fram för att kunna svinga en stor maffig propeller. Merlin är kompressormatad, medan Meteoren är en sugmotor med förgasare monterad som på en raggarbil. (Lite hädiskt kanske..). Jag har för mig att vissa delar på Meteoren är i gjutjärn medan motsvarande delar på en Merlin är i magnesium eller Alu. Men jag kan ha fel där. Kompression och effekt skiljer, troligen också livslängd :-) Meteoren satt i någon svensk stridsvagn om jag inte minns fel. Troligen kommer denna motor från ett militärt lager? På Museumet i Brooklands (Rekommenderas!) finns en räserbil med Meteormotor. Ruskigt frän! En liten anekdot: På en tjänsteresa i England blev jag en gång upphämtad vid flyget av en kille från firman. Han undrade om vi ville ta en bit mat? Javisst svarade vi. Då skall vi bara fara hem och hämta frugan. Efter en slingrig bilfärd åker vi in på en mörk stig. I slutet av stigen ligger ett rätt stort hus. Utanför står en Cobra. Jag går i taket så klart. Äsch, skit i den, det är bara frugans svarar killen. Väl inne i huset hälsar vi på frun, sen säger han till henne: Vi tar bara en kort sväng i garaget! Oh, no säger hon. Väl inne i garaget står det en trettiotals ram med axlar och bromsar från en trettiotals räseralfa. Ramen är förlängd och mellan piporna sitter en Meteor......... /Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.