Jocke4U Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Hej, Funderar på bränsletankens konstruktion. Den skall vara i aluminium, ha 2 st skvalpskott och kopp. Några frågor: - Vilken sorts aluminium är lämplig för tank och svetsbart? - Tjocklek? Räcker 1,5 mm eller bör man upp till 2,0 mm - Anslutningar, var kan man hitta lämpliga nipplar (8 mm) i aluminium att svetsa dit För påfyllnadsanslutning så funderar jag på ett sådant här, kapat i lagom längd och svetsat i tanken (med slang till locket) https://www.europaspares.com/HOSING/HOSE_INSERT_JOINERS/HOSE_INSERT_JOINERS__13mm___75mm_3594.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Har du planer på att köra på E85 framöver är rostfritt bättre tankmaterial än alu. Alu och E85 går inte riktigt ihop sig i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 http://www.arvikael-motor.com/product.do?productId=SUM-220061 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 (edited) Alu och etanol. Av vilken anledning går det inte ihop? Etanol och metanol är ju alkohol och vi har då kört de senaste 20 åren alu tankar i racerbåtar från O-250 till O-700 och andra projekt utan några som helst problem. Visserligen med några % R olja, men speedwayhojarna har ju ren metanol i alutankarna. De flesta bensinpumparna är gjorda av alu i ytterhöljet, likaså de som sitter i e85 bilarna. Kan det vara så att du menar att det korroderar pga alkohol är hygroskopisk? Vanlig bensin innehåller dessutom 5-8% etanol. Förklara.. Christer J Edited May 2, 2010 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 (edited) Hej! Vad har du tänkt för bränslepump? Jag har byggt en tank med en "hink" från en Saab. Allt i ett; pump, slanganslutningar, bränslemätararmatur och luftning. Man slipper en massa små anslutningar och sump och behöver inte leta efter plats för pumpen.... Jag hittade ett lagom stort alurör, från en byggställning, till bränslepåfyllningen på den lokala skroten. Fungerar lika bra som ett rör från RD. Edited May 1, 2010 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Tja jag är inte expert på ämnet direkt. Många verkar köra E85 i bilar icke avsedda för det och det funkar, medan andra verkar ha problem. I kort sammanfattning så bildas det aluminiumhydroxid om man förvarar E85 i en aluminiumtank. Oxiden bildar äcklig gucka som sätter igen bränslefiltret. E85 ökar också galvanisk korrosion mellan olika metaller i bränslesystemet. Om man nu ändå skall göra en ny tank så ser jag det som att man lika gärna kan göra den i rf som i alu. 1mm rf blir lite tyngre än 2mm alu, men inte så mycket. Lite referenser nedan: Från "Rekommendationer för hantering av E85 på bensinstationer". E85 har andra korrosionsegenskaper än bensin vilket man måste ta hänsyn till vid val av material till olika delar av en anläggning. Olämpliga material tillsammans med E85 är t.ex. aluminium, zink och mässing. E85 påverkar också vissa plast- och gummimaterial på ett annat sätt än bensin. och nedanstående text: Methanol and ethanol contain soluble and insoluble contaminants [3]. Halide ions, which are soluble contaminants, such as chloride ions, have a large effect on the corrosivity of alcohol fuels. Halide ions increase corrosion in two ways: they chemically attack passivating oxide films on several metals causing pitting corrosion, and they increase the conductivity of the fuel. Increased electrical conductivity promotes electrical, galvanic and ordinary corrosion in the fuel system. Soluble contaminants such as aluminum hydroxide, itself a product of corrosion by halide ions, clogs the fuel system over time. To prevent corrosion the fuel system must be made of suitable materials, electrical wires must be properly insulated and the fuel level sensor must be of pulse and hold type (or similar). härifrån: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 1, 2010 Author Share Posted May 1, 2010 OK, kanske man skall bygga i rostfritt 1.0 mm även om jag idag inte har "tankar" på E85 men väl igång så vet man aldrig vilja idéer som poppar upp :) Pumpen jag har är en Walbro GSL392. Om vi vinklar emot RF, är det någon speciell RF legering som är bättre/sämre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.