Jump to content

Bränsletank


Recommended Posts

Hej,

Funderar på bränsletankens konstruktion. Den skall vara i aluminium, ha 2 st skvalpskott och kopp. Några frågor:

- Vilken sorts aluminium är lämplig för tank och svetsbart?

- Tjocklek? Räcker 1,5 mm eller bör man upp till 2,0 mm

- Anslutningar, var kan man hitta lämpliga nipplar (8 mm) i aluminium att svetsa dit

För påfyllnadsanslutning så funderar jag på ett sådant här, kapat i lagom längd och svetsat i tanken (med slang till locket)

https://www.europaspares.com/HOSING/HOSE_INSERT_JOINERS/HOSE_INSERT_JOINERS__13mm___75mm_3594.html

Link to comment
Share on other sites

Alu och etanol. Av vilken anledning går det inte ihop? Etanol och metanol är ju alkohol och vi har då kört de senaste 20 åren alu tankar i racerbåtar från O-250 till O-700 och andra projekt utan några som helst problem. Visserligen med några % R olja, men speedwayhojarna har ju ren metanol i alutankarna. De flesta bensinpumparna är gjorda av alu i ytterhöljet, likaså de som sitter i e85 bilarna. Kan det vara så att du menar att det korroderar pga alkohol är hygroskopisk? Vanlig bensin innehåller dessutom 5-8% etanol. Förklara.. Christer J

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vad har du tänkt för bränslepump? Jag har byggt en tank med en "hink" från en Saab. Allt i ett; pump, slanganslutningar, bränslemätararmatur och luftning. Man slipper en massa små anslutningar och sump och behöver inte leta efter plats för pumpen....

Jag hittade ett lagom stort alurör, från en byggställning, till bränslepåfyllningen på den lokala skroten.

Fungerar lika bra som ett rör från RD.

post-121-127273709941_thumb.jpgpost-121-127273711236_thumb.jpg

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Tja jag är inte expert på ämnet direkt.

Många verkar köra E85 i bilar icke avsedda för det och det funkar, medan andra verkar ha problem.

I kort sammanfattning så bildas det aluminiumhydroxid om man förvarar E85 i en aluminiumtank. Oxiden bildar äcklig gucka som sätter igen bränslefiltret.

E85 ökar också galvanisk korrosion mellan olika metaller i bränslesystemet.

Om man nu ändå skall göra en ny tank så ser jag det som att man lika gärna kan göra den i rf som i alu. 1mm rf blir lite tyngre än 2mm alu, men inte så mycket.

Lite referenser nedan:

Från "Rekommendationer för hantering av E85 på bensinstationer".

E85 har andra korrosionsegenskaper än bensin vilket man måste ta hänsyn till vid val av material till olika delar av en anläggning. Olämpliga material tillsammans med E85 är t.ex. aluminium, zink och mässing. E85 påverkar också vissa plast- och gummimaterial på ett annat sätt än bensin.

och nedanstående text:

Methanol and ethanol contain soluble and insoluble contaminants [3]. Halide ions, which are soluble contaminants, such as chloride ions, have a large effect on the corrosivity of alcohol fuels. Halide ions increase corrosion in two ways: they chemically attack passivating oxide films on several metals causing pitting corrosion, and they increase the conductivity of the fuel. Increased electrical conductivity promotes electrical, galvanic and ordinary corrosion in the fuel system. Soluble contaminants such as aluminum hydroxide, itself a product of corrosion by halide ions, clogs the fuel system over time. To prevent corrosion the fuel system must be made of suitable materials, electrical wires must be properly insulated and the fuel level sensor must be of pulse and hold type (or similar).

härifrån: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel

/Peter

Link to comment
Share on other sites

OK, kanske man skall bygga i rostfritt 1.0 mm även om jag idag inte har "tankar" på E85 men väl igång så vet man aldrig vilja idéer som poppar upp :)

Pumpen jag har är en Walbro GSL392.

Om vi vinklar emot RF, är det någon speciell RF legering som är bättre/sämre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...