Rayman Posted April 20, 2010 Posted April 20, 2010 fungerar det bra att bara använda sig av 1 bromscylinder för alla 4 bromsarna, om man kör med original sierra-ok fram och trummor bak? http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_582_981&products_id=8064 Quote
Christer J Posted April 20, 2010 Posted April 20, 2010 Ja, men du måste ha en tvåkrets cylinder. En krets fram och en bak. Typ denna http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=10444&osCsid=dpdj6gn8800v6k0sj3r9qh0aq5 Quote
Morty Posted April 20, 2010 Posted April 20, 2010 Reglerna kräver väl ett tvåkrets bromsystem sedan slutet på 60-talet eller börja på 70-talet. Om en krets falerar har man en kvar. Skulle du få läck på en slang, ok eller motsvarande med ett enkrets så är det kört... Quote
Rayman Posted April 20, 2010 Author Posted April 20, 2010 (edited) jaha ok. jobbigt att de med 2 kretsar är så dyra på rallydesign. får 2 http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=4052 plats i pedalstället från gibbs boken? vad är lämplig storlek på cylindrarna? Edited April 20, 2010 by Rayman Quote
cealm Posted April 20, 2010 Posted April 20, 2010 Kravet att det måste vara två kretsar finns i kapitlet om bromsar VVFS 2003:22. Quote
Thomas Posted April 20, 2010 Posted April 20, 2010 1968 kom kravet. Köp en 2 krets på biltema de har till Volvo o Volkswagen några 100 lappar det är bra att det kravet finns. jag har själv i ungdomen råkat ut för bromsbortfall. och de veteranbilar jag haft har jag monterat det på och tänker göra på den jag har nu Sunbeam Alpine. om bromsarna feller bort är det kanske skrot av både bil o mig annars, Quote
Rayman Posted April 20, 2010 Author Posted April 20, 2010 de som biltema har, är inte de anpassade för bromsservo? Quote
Christer J Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Du har inte Sierracylindern kvar då? Den borde ju gå att använda. Christer J. Quote
Rayman Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 jo jag har kvar den från sierran men jag vet då inte hur jag kan använda den eftersom den va anpassad för bromsservo. Quote
Christer J Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Kolla sid 54-55 & 109 i Gibbs bok. Det ar Sierracylindern som används där. Christer. Quote
Thomas Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Använd inte gammal sliten huvudcylinder helst inte. den kan paja när som helst. rostig inuti p.g.a. bromsvätskan suger åt sig fukt. Quote
Rayman Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 ok jag ska kolla i boken igen. jag har gjort en snabb koll av min huvudcylinder och den såg bra ut. jag har ändå tänkt renovera den om jag ska använda den kan någon vara vänlig och scanna in de sidorna som Christer J sa eftersom jag inte har boken tillgänglig? Quote
Thomas Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 En renoveringssats kostar nog mer än en ny på Biltema. men klart Volvos är ju lite lång och kanske Fordens är kortare. Jag har en från Kadett en ny. men har ni inte returbilen i närheten? där kan man titta på Nyare Volvo S40 tex. vill jag minnas har kort modell. Quote
Rayman Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 en reparationssats kostar 59. men jag kollade på de huvudcylindrarna på biltema och alla hade problemet med att det är till för att användas med servo. Quote
Thomas Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 (edited) servo? det löser du med hur du minterar den och hur du gör "pinnen" Vem har en renoveringssats för 2-krets huvudcylinder för 59:-?? Edited April 21, 2010 by Thomas Quote
Rayman Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 i huvudcylindrar utan servo så är det ju längst ut i cylindern en skål där en pinne kan ligga i o vrida sig, sen hålls den pinnen fast av en bricka. mellan servot och cylindern går det ju en lång pinne rakt in cylindern som inte sitter fast. det va inte renoveringssats utan reparationssats. (biltema) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.