Jump to content

Sellnäs Haynes Roadster x 2


Recommended Posts

Jo, det kan man ju göra. ;)

Njaa, det är väl så att jag läst att ren argon inte ska fungera så bra med mig-svetsen. Blir väl bättre genombränning om man har en blandgas med co2 va ? (mag).

Sen kanske det helt enkelt kan vara så att jag har råd. (Eller så köpte jag den lilla tuben innan jag skulle tjäna på att hyra den stora)

Jag gör väl av med ungefär en stor tub om året. Hyran ligger på 5500kr/5 år. ~2300 för en påfyllning. Gör av med ca 1 tub om året. = horribla 17000kr! (kommer dock inte ihåg om första tuben ingick på de 5500 kronorna)

En liten tub skulle iofs kosta 25000kr på 5 år. + irritationen när den tar slut hela tiden.

Är väl inte riktigt överens med mig själv om jag ska köra mig eller tig på ramen, lutar nog åt tig. Jag punktar dock ihop ramen med Mig bara för att det är enkelt att hålla i röret samtidigt.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

0key du har en tig oxå..avis.. skulle handlat en nu i dagarna men fick fatt i över 100m2 betong plattor till billigt pris så nu blir det lite sådant framför garaget.. :D och tig inköpet får vänta lite.... :banghead: känns väl sådär men det blir ju en mer lätt skottad /renhålld yta än smått jävla grus..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ja du Stefan, nu får du bygga ifatt i två veckor. Och jag tycker du ska Tiga ramen, det tar längre tid. ;) Jag kan inte röra en skruv på min bil förrän 27/8. Men jag får skruva med mycket större saker istället..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brorsan torrkör! :lol:

post-947-128242870574_thumb.jpg

post-947-128242872261_thumb.jpg

Vi gör klart båda ramarna så här långt innan vi flyttar om klossarna på byggbordet för att bygga bakdelen på bilen.

Hade väl planerat att börja bygga på nästa ram imorgon, men fick lite problem med sågen. Bandsågsbladen ifrån Swedol är fortfarande ingen höjdare... De bryr sig inte om att beställa hem fler heller, var tydligen ingen åtgång ?!? :blink: Ska dock inte beställa därifrån mer ändå...

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

anledning till fråga.. min fru tycker jag kan ha allt mitt i garaget...

men jag försöker få bort så mycket som möjligt och sätta det som behövs om möjligt på hjul...allt för ett lätt städat och flexibelt garage... misstänkte det var en bas.. men såg inte då upplösningen var för dålig..

annars lycka till med bygget!

åter till topic

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jo, det har varit lite duster om garaget här också. Jag vann. :prop: (Än så länge...)

Hur ligger det till med svetstråden till ramen förresten ?

Duger det med:

Homogen svetstråd, förkopprad och kisel-manganlegerad, för svetsning av olegerade och låglegerade ordinära stål. Enligt standard AWS A5.18 ER70S-6, DIN 8559 SG-2. (Julas 5kg mig rulle)

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Igår började vi på ram nr 2. Verkar som att den snart är färdig! Fick tag i helt suveräna bandsågsblad genom en god vän, snacka om skillnad på kvalitet!

Blir lottning om ramarna. Annars håller väl jag och brorsan inte sams. :lol:

Börjat på lite smått med rumpan på den här bilen. Kul att få göra lite annat! :)

De laserskurna bitarna dyker nog upp nästa vecka, kartongen med dämpare och leder ifrån Rallydesign står bara och väntar!

Här ska det byggas! (i lagom takt) :prop:

post-947-068690300 1285520200_thumb.jpg

post-947-080594800 1285520206_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

anledning till fråga.. min fru tycker jag kan ha allt mitt i garaget...

Hahaha...det där med frun känner jag igen!

Jag har flyttat in karossplåtar och en massa annat till utflyttade sonens rum. Enl min logik står rummet obebott och kan alltså användas för bättre ändamål. Det blev ett djä...liv när hon upptäckte det. Hon KRÄVER att allt ska ut i garage/verkstad. Ack dessa kvinnor som inte förstår vad moderna män kräva för ett drägligt liv.

Antas, hårt prövad man i ett höstkyligt Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har flyttat in karossplåtar och en massa annat till utflyttade sonens rum. Enl min logik står rummet obebott och kan alltså användas för bättre ändamål. Det blev ett djä...liv när hon upptäckte det. Hon KRÄVER att allt ska ut i garage/verkstad. Ack dessa kvinnor som inte förstår vad moderna män kräva för ett drägligt liv.Antas, hårt prövad man i ett höstkyligt Luleå.

Stå på dig, vi är många som är missförstådda :)

Link to comment
Share on other sites

tja min fru tyckte vi skulle köpa detta huset så jag skulle få vettiga garage utrymmen..

60m2 + i källaren 85 m2... tja jag gillar henne..+

att jag har option på att bygga ut garaget med 40 m2 så fort vi får köpa loss grann tomten av kommunen..

Jag har väntat 2.5 år nu på att nya stadsplanen skall gå igenom så marken kan övergå från "naturmark" till "tomtmark"

och därmed vara möjlig att köpa/ bebygga.... 450 härliga m2 till..

tyvärr får jag bara bygga ut med 67 m2 till och jag vill ha en carport och garaget..

så visst finns det snälla fruar oxå.. hon gnälde lite då hon blev tvungen att dela arbetsrum med mig..

så nu sitter hon med ryggen till mig med sina datorer..och jag sitter vid mitt bord med mina :)

alla glada en hund under varje skrivbord..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hi Hi ja man ska inte dra alla över samma kam. Kul med förstående kvinnor.

Man ska givetvis beakta och stötta bägges intressen och hobbies.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Idag kom lådan med laserskurna delar. :)

Superfint tillverkade! Notera vilken fin bock de har gjort på bärarmsinfästningarna! :thumbsup: Det har man ju sett värre varianter på...

Beställde 3 uppsättningar direkt. Inte riktigt alla bitar som behövs (92 detaljer/sats) men kände att jag lika gärna kunde klippa till de sista som behövs på jobbet, i princip bara en massa rektangulära plåtar.

post-947-012713700 1285702386_thumb.jpg

post-947-073195400 1285702393_thumb.jpg

post-947-072918900 1285702398_thumb.jpg

post-947-076673900 1285702403_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ser snyggt ut. gick du till en plåtfirma för de laserskurna delarna? köpte du 3 uppsättningar av alla delar? pris? jag köpte mina av 3GE components vilken va rena skämtet. alla bärarmsinfästningar va rombiska :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nu har det äntligen hänt något i garaget! Har haft fullt upp med min dotter som fått en massa tänder, har inte varit en timme i garaget sen i november!

Den ena ramen har fått en bakände. Alla bärarmsfästen sitter där de ska, det gick åt några svordomar kan jag lova! Vi hoppas komma lika långt på ram nr 2 idag. Bara att jobba på!

post-947-0-13604300-1295776065_thumb.jpg

post-947-0-56830600-1295776070_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser det ut nu! Kul att ha ratt när man torrkör, det tillför rätt mycket för upplevelsen! ;)

Se upp Christer! Snart är vi förbi! :lol:

Hur tusan får man på knuten på rattstången ? Köpte en på rallydesign, går inte dit med våld... Måste man slipa ner lite på 3-kantsröret ?

Rattstången ska väl även sitta i mitten på sittbrunnen ? Fanns såklart inget mått i boken vad jag såg, så den hamnade där nu. Rattstången blir lite snedställd när den ska träffa lagret i torpedväggen. Rätt eller fel ? Det är enkelt att göra om nu, bara punktat.

post-947-0-18858600-1295804071_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det är bra att ni fått upp farten igen. Jag vill ju inte åka ensam på tur nästa sommar!

Men jag tror ändå att jag ligger lite före er ännu. Jag har ju färdigt elsystem och egentligen bara oljetråg, scuttle och bakdelen kvar på karossen. Jo så är det, för du skulle väl fixa mina skärmar ;)

Link to comment
Share on other sites

Phuu! Ibland funderar man på att flytta till Australien eller någon annanstans långt borta. Att man inte kan hålla tyst! :lol:

Provat att göra en bakskärm. Gick sådär hyfsat. Körde bara på "frihand". Har ingen sick&fals än så jag blev tvungen att bocka falsen mot karossen för hand. Blev väl inget vidare kanske.

Ska nog gå en liten annan väg på nästa provskärm. Nu valsade jag upp hela plåten förutom den mjuka skärmkanten, sparade ca 4cm där. Sen bockade jag skärmkanten mjuk med hjälp av E-hjulet, bockade sedan falsen mot karossen i skruvstycket (!). Till sist krympte jag ihop båda kanterna tills jag fick den radie jag ville ha. Glättade sedan till plåten litegranna i E-hjulet.

Funderar på om det är lättare att rulla upp plåten, bocka skärmkanten, rulla mera, krympa skärmkanten, rulla vidare, bocka fals mot kaross litegranna och varva med Krymp/sträck tills den är 90°. Nån som har mer koll ?

Skärmen blev lite för platt, hade velat haft den mer rund. Det är därför jag tänker att det är bättre att bocka 90° kanten sist.

Ursäkta de medvetet suddiga mobilbilderna, hähä! :lol:

post-947-0-54297600-1295901564_thumb.jpg

post-947-0-90819800-1295901736_thumb.jpg

post-947-0-81371100-1295901578_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag förminskar bilderna med "Image resizer", såg ett tips av Arrowsmith här på forumet. Programmet finns även till Windows 7 !! , det var nog det enda jag saknade sen jag bytte operativsystem på mina datorer.

Programmet fungerar så att du högerklickar på bildfilen, väljer "rezise image" (eller vad det nu står), klickar i en storlek som passar. Jag brukar köra på medium, det blir alldeles lagom storlek för forumet! Orginalfilen sparas såklart, det läggs till ett "(medium)" på den filen som blir förminskad.

/Stefan

image resizer Windows 7

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nu har det hänt lite igen! Motorn har tagit plats i ramen, pedalstället klart, lite bärarmar tillverkade. Vårat delmål, att kunna provköra till sommaren känns ju inte så svårt att klara! Vi bygger bara på brorsans bil nu. Jag ska ju hålla på och krångla med Zetec och megasquirt, så det känns bättre att bygga på hans. :)

Bärarmarna är ju en historia för sig! Det verkar ju som att precis inga mått stämmer i den där boken. Antingen det eller så saknas det måttet man vill åt. Helt otroligt! Gjorde en jigg till den främre/nedre bärarmen nästan enligt boken, den blev 5mm för kort. Bara att göra om! Jag tänker lägga upp riktiga mått här på forumet bara jag fått tid att sitta i Autocad en stund. Ritningen till främre/övre bärarmensjiggen är ju också ett skämt. Förstår inte varför man ska lägga upp mått på en jigg som ändå inte stämmer ?

Motorfästena råkade vi såklart svetsa ihop fel två gånger, likadant där. Är förresten fel nu också, men de får vara så. Det funkar! Helt otroligt dåliga bilder på hur det ska se ut. Har ju märkt att det finns lite olika varianter på de där motorfästena om man kikar runt lite på forumet.

Nu kan man väl tycka att man får tänka litegranna själv när man bygger bil, men det behöver väl inte vara fel i boken för det! :banghead:

Nä, usch! Nu får jag lugna ner mig lite! Bara att fortsätt bygga! :lol:

Brorsan är överallt hela tiden och krånglar, dock inte på bilen. Bara lek. Se bild nedan. :prop:

post-947-0-60485900-1298825140_thumb.jpg

post-947-0-39720400-1298825157_thumb.jpg

post-947-0-95740800-1298825181_thumb.jpg

post-947-0-88473800-1298825200_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Knåpade ihop lite ritningar på bärarmsjiggen för de främre bärarmarna, de bakre bärarmarna verkar måtten stämma på i boken. Har bara lite koll på 2D ritning i autocad, men jag tror de som behöver ritningarna fattar vad som menas. De är gjorda på samma sätt som i boken, men med riktiga mått. :lol:

På den främre nedre bärarmen svetsade jag i m10 bult på undersidan av "bocken", väldigt smidigt att kunna dra fast bärarmsplattan ordentligt!

post-947-0-11010300-1298835124_thumb.jpg

Främre nedre bärarm

post-947-0-11364800-1298835146_thumb.jpg

Främre övre bärarm

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Kul att det går framåt för er. Jag hade ju din bror här idag på lite garagebesök, han var sugen att åka till Sellnäs igen och fortsätta bygga. Så helt ointresserad är han nog inte. Konstigt att du hade tid att fotografera honom?!?

Link to comment
Share on other sites

Så här ser mina jiggar ut. Kopierade lite av Christers idé med ett rör mellan bussningarna. Sitter otroligt bra med en M12 gängad stång, några brickor och två muttrar.

Basen på jiggarna är en 6mm 10cm bred plåtremsa. Fördelen med det är att jag kan vända på steken och nästan svetsa klart hela bärarmen innan jag tar loss den. För att enkelt centrera röret fick jag en massa 40x40mm stora plåtbitar laserskuret av en kompis. Smidigt att först svetsa dit plåtbitarna och sedan röret.

På jiggen för den övre bärarmen flyttar jag hylsan märkt H-V till andra änden på mittenröret för att få höger/vänster bärarmar. Tycker det verkar smidigare än att svetsa fast en massa småbitar som i boken. Långa röret är 113mm, den korta hylsan är 46mm lång. Svetsade i en 28mm rörstump i hylsan för lite styrning. Nu råkade jag såklart se att jag inte får dit bärarmsröret p.g.a den lilla fyrkanten. Småproblem, bara att slipa av lite. ;)

En helt annan grej som jag såg hos en kompis i byn är det avslipade skjutmåttet, det är kanske bara jag som inte hade koll på det? Det blir iallafall ett helt suveränt ritsmått om man svetsar av den yttre "utskjutande delen" till en spets! Ta av ungefär 1cm totalt. Använd gärna ett skjutmått som går att låsa ordentligt. Håller skärpan förvånansvärt bra fast jag använt det mycket.

post-947-0-20177400-1298927463_thumb.jpg

post-947-0-69270700-1298927476_thumb.jpg

post-947-0-21614200-1298927487_thumb.jpg

post-947-0-74955000-1298927494_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Förb...smart grej med skjutmåttet!

Ska omedelbart ut i verkstan och göra ett liknande.

Allt behöver inte ske i Fjollträsk" utan uppfinningarnas mödrar finns även i "byn".

Antas

Glesbygdsbo i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...