Stefan Berglund Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 (edited) Nu är det dags igen för ett nytt bygge, det här ska bli färdigställt! ;) Mina mål den här gången är att bygga billigt utan att tumma på form och funktion. Blev inspirerad av Jonsolo89:s bygge. Det viktigaste är ju inte att ha den "värsta" bilen som finns, det är ju iallafall för mig att få ihop en bil och registrera den. Är den väl registrerad så kan man ju modifiera då! Efter en massa övertalning så har jag lyckats få med mig min lillebror och kanske nån person till på ett gemensamt bygge. Planerna ifrån min sida är iallafall att dela upp bygget i olika delar. Varför inte göra tre uppsättningar bärarmar när man ändå håller på, använda samma byggbord till flera ramar, hjälpas åt att kapa ramrör. Tänkte även skriva ihop en komplett lista med priser på alla delar jag köper. Delar jag har hittills: Räknar inte med priset på de delar jag redan har, de är ändå onödiga för att få ihop en hel bil. Men jag har dem ändå ifrån förra bygget! 1500kr Ford Sierra Laser -87, Använder allt som går 0kr Polyurethanebussningar bärarmar, svarvar egna 0kr Megasquirt med bredbandslambda (Fast det ska nog inte användas till en början, har inte riktigt koll på hur det fungerar. Ligger dock och skräpar) (4500kr) 0kr Fälgar: Använder fälgar med däck ifrån donatorbilen. 0kr Instrumentering: Autometer Sport Comp. Alldeles för många (8st) men fick väldigt bra pris på dem när jag köpte dem till förra bygget. Köpmani... (4000kr) 0kr Liten fin generator som kanske är just för liten. (150kr) 0kr bromsreduceringsventil (240kr) 0kr Moroso Oil accumulator, ett infall ifrån det tidigare bygget. Hörde till versionen med nissan 200sx motor. (1900kr) 356kr 6m bärarmsrör, Art 19002530 på Hydroscand. 100kr 1m 35*3 rör till bärarmsbussningar 0kr Ford Zetec 2.0 (Pris: en platta öl och en provtur i den färdiga bilen :515: ) 2316kr En hiskelig massa laserskurna plåtar 3mm,5mm,10mm ?kr ramrör 25*25*2 6 pipor, 20*20*2 2,5 pipor, 20*2 runt rör 1st. 7900kr Stötdämpare, styrväxel, axlar till rattstångsförlängning, leder rattstång, spindelleder, styrleder, förlängning styrväxel. Edited September 30, 2010 by Stefan Berglund Quote
Kilkenny Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 Kul :racesmile: Tänk va många fina bilder vi kommer få se :thumbsup: Quote
Stefan Berglund Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 Hehe, jodå... Det kommer bilder. ;) Quote
cealm Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 Välkommen in med nya tråden. Blev det en "storebror-övertalning" innan lillebror gick med eller? I vilket fall är det en klok idé för skulle en vackla så finns ju 1 kanske 2 som kan hjlpa till upp på banan igen. Bildfrågan har fått svar, bra! Quote
Stefan Berglund Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 (edited) Det blev en storebrorsövertalning, hehe... Det blir lillebror som får plocka isär donatorbilarna och göra iordning delarna, smidigt! :) Här kommer lite bilder! Donatorbil som kommer att få sätta livet till. Fick med en påse med ventiltätningar, haha! Fungerar ändå jättebra i motorn utan de nya ventiltätningarna. Material till bussningar, räcker till 3 bilar. De ska få en omgång i svarven enligt modellen i min förra biltråd. En massa mätare ifrån hyllan. Bromsreduceringsventil kanske behövs? Den var iallfall billig. Liten generator som bara är fin! Den kanske är för liten... Hittade den på en loppis för 150pix! Böcker ifrån Lazze! Filmerna är även på väg. Har införskaffat en massa maskiner/verktyg för att kunna tillverka karossen på bilen själv, sen har det ju alltid varit en dröm att kunna hålla på med plåt! Böckerna är HELT suveräna! Finns inte en chans att man kommer på alla de där små knepena själv! Jag är inte så mycket för att göra grejor utan att läsa på. Dyrt blev det, men värt pengarna. Edited April 11, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted April 16, 2010 Author Posted April 16, 2010 Har inte riktigt startat med bygget än, blev en massa jobb i trädgården istället. :) Fick iallafall hem mitt engelska hjul som är byggt av en kille i Sellnäs. Extremt stabilt är det! Tog tvärstopp mot en linje jag ritat med en spritpenna på plåten, och då överdriver jag inte det minsta! :blink: Höj och sänkbart stativ ifrån en gammal frisörstol! Fränt! :) Det där kommer kräva mycket träning... Quote
Stefan Berglund Posted April 16, 2010 Author Posted April 16, 2010 Första försöket i hjulet är nu hjulat! En motorcykelskärm med en hel del att önska, hehe.. :) Svårt som tusan att styra plåten dit man vill i hjulet, blir som att backa med en släpvagn ungefär. Precis tvärtom. Man lär sig nog efter ett tag! Quote
Kilkenny Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Hur tjock? Efter några timmar så går det som en dans ska du se :) Quote
Stefan Berglund Posted April 16, 2010 Author Posted April 16, 2010 Jaoo.. Tror den ligger på ungefär 0,8mm. Höll på ungefär en 30 minuter. Fungerar bra med instruktionerna i böckerna! Skärmen är dock långt ifrån perfekt. Med några mil i maskinen så går det nog bättre som du säger! Kul är det iallafall! :) Quote
kengren Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Jaoo.. Tror den ligger på ungefär 0,8mm. Höll på ungefär en 30 minuter. Fungerar bra med instruktionerna i böckerna! Skärmen är dock långt ifrån perfekt. Med några mil i maskinen så går det nog bättre som du säger! Kul är det iallafall! :) mycket imponerad - skulle också vilja ha ett sådant hjul - hur får jag tag i böckerna? kengren Quote
Stefan Berglund Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 (edited) . Edited April 17, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 (edited) Köpte dem ifrån "Lazze" i usa. Kolla på hans youtube-kanal. Väldigt intressant! youtube lazzemetalshaping Rekomenderar dig att köpa Dvd filmerna direkt, det är samma klipp som man köper på hemsidan. Troligen i en sämre kvalitet på sidan. Har inte fått hem filmerna än så jag vet inte riktigt. Går loss på en 4500kr ungefär för 3 filmer och 2 böcker. Jag tycker faktiskt det är värt det. Nu blev ju inte skärmen 100% bra, men den hade garanterat INTE blivit bättre om jag inte läst på lite innan, om det ens hade liknat en skärm... Det är ju inte bara hjulet man använder. Du behöver även en krymp och sträck maskin. Jag köpte en på verktygsboden för 9000kr, men vet inte riktigt om jag är helt imponerad av den. Lazzes maskin kostar dock ~25000kr... Beroende på vad man ska göra så klarar man sig ju med en liten krymp och sträck maskin också för ca 2000kr. Nu vet jag ju om sedan en tidigare tråd att man inte får bli imponerad av Lazzes maskiner, men det blir jag! De är superbra, men åt skogen för dyra. Nu är jag ju ingen sån där som bl.a. kapar ramrörena med bågfil, så jag har köpt på mig: En gradsax modell gammal, tar 800mmm i skäret. Men går ju att fortsätta klippa så långt man vill. Kostar ~3000kr. En elplåtsax, makita js1600. ~2900kr ifrån England. Som att skära i smör! Toolstop Krymp och sträck "pro" varktygsboden. 9000kr Sen är det på gång att bygga en sick&falsmaskin med elmotordrift. Ungefär som den här: sick & fals Ska även köpa en liten kantvik modell gammal, bara jag hittar på nån fin. Inte vet jag om det är värt det för nån annan, men det här har varit min dröm hur länge som helst! :) Köp inte vilket engelskt hjul som helst, tänk på att plåten faktiskt valsas ut mellan hjulena! Det behövs alltså rejält med styrka i maskinen! /Stefan Edited April 17, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 Lite mer övning i hjulet! Provade att göra en skärm i alu, fungerade faktiskt bra. Gick lite lättare den här gången, men man måste vara noga med att inte valsa för hårt. Aluminiumen formar sig direkt! Kul! :) Quote
Christer J Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Det ser ju lovande ut! Måste få upp plåtarna till dig snart, så du kan börja massproducera. Christer. Quote
Kilkenny Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Tunn och mjuk aluminium är skitskoj att köra i, det går ruskigt fort, och det är bra träning för tummarna :thumbsup: :thumbsup: Snart är du plåtprins :) Quote
Stefan Berglund Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 (edited) Christer: Ja, här kommer det gå åt plåt misstänker jag! ;) Kilkenny: Plåtprins ? :lol: Ja, det går kanske för fort. Stod nästan och "hjulade" en boll ett tag. :prop: Edited April 17, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted July 27, 2010 Author Posted July 27, 2010 Var precis nere på Hydroscand och köpte mig 2 pipor bärarmsrör. Den här gången fick jag anoljade rör, ej e-coatade. Perfekt! Då slipper man ju hålla på och slipa av det där skräpet innan svets! :) Priset verkade ju också vara åt rätt håll. 356kr/pipa, 6m. Har för mig att den som är coatad var dyrare, men det var ju ett tag sen jag höll på med det här. 35*3 rör hade de ej hemma, blir den dimensionen istället för 33,7 eller vad det står i boken. Quote
cealm Posted July 27, 2010 Posted July 27, 2010 Kul Stefan att du är "på rull igen" med bilbygge och inte bara på rull i engelska hjulet....... Har du många "engelska-alster" som vi borde få se? Quote
Stefan Berglund Posted July 27, 2010 Author Posted July 27, 2010 Njaee, inte så många engelska alster faktiskt, det är fullt upp med diverse renoveringar hemma nu så jag har inte riktigt tid. Börjar jobba nästa vecka efter åtta månaders "semester" (föräldraledighet)... Jag kommer väl att börja med bygget på riktigt om nån vecka. Lillebror har börjat plocka isär sin donator, och det är väl snart dags att köra iväg min sierra till Örebro på slakt! Den här gången ska ju allt vara enkelt, och vad kan bli enklare än en travers och en hjullastare när man ska skrota bil! Quote
Stefan Berglund Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 (edited) Där gick starten! kl 22.00 satte jag igång med bygget. :) Har inte fixat nått byggbord än så jag satte igång med lite bärarmar. Bakre nedre bärarm närmare bestämt. 2 uppsättningar. Den nya metallbandsågen är kanon! det är ju lite fickel med kina-grejorna som vanligt. Men i det stora hela så fungerar den faktiskt jättebra! Julas rörnotcher (verkar inte finnas kvar i katalogen) fungerar bra den med, sugpassning direkt! Det kan ju vara lite lurigt att få till andra änden rakt, kom dock på att jag kunde hålla dit en 35mm rörstump i den urfrästa delen och linjera mot borren, då var det inga problem alls! Köp för guds skull inte de billiga meec-hålsågarna, tror inte det var mer än 5-6 tänder kvar på hålsågen efter andra röret... Tur att jag hade en 35mm bahco liggandes. /Stefan Edited July 29, 2010 by Stefan Berglund Quote
cealm Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Välkommen in i matchen igen Bilbyggare Berglund. --- Där gick starten! kl 22.00 satte jag igång med bygget --- Quote
Christer J Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Bra att du börjat bygga igen. Lämna skärmen i Engelska hjulet så länge, det finns en ram att bygga först ;) Quote
Stefan Berglund Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 (edited) Haha, jodå, ramen kommer innan skärmen. :515: Står ute i garaget och svarvar bärarmsbussningar nu. 80st halvor ska det väl bli tillslut. Skönt att kunna variera sig lite! Brorsan kommer ev. förbi vecka 32, då blir det till att kapa ramrör och punkta ihop ramarna. En kompis åker förresten på helsvetsningen , han såg ut att få till fogarna så fint. :prop: Funderar dock på om jag ska tig:a de ställen där man ska dit med plåtar, mig på resten. Det kan väl inte vara fel ? Edited July 29, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 (edited) Råkade förresten få en 2 liters Zetec ifrån en -96 mondeo. Skulle tydligen fungera alldeles utmärkt! Ibland har man tur! Det verkar ju inte som att det var så mycket som behövdes för att få ihop den med lådan ifrån sierran. :) Edited July 29, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 24 bussningar halvfärdiga resten kvar... Quote
Kilkenny Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Tig:a på du, då vet du ju att det bli inbränt :thumbsup: Quote
Stefan Berglund Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Första bilen skrotad! Lillebror ligger i han med! :) Är det något man brukar glömma att plocka av ? Är väl i princip bara: motor med låda, bakvagn, spindlar, bromsar, handbromsspak, rattstång, styrväxel ? Quote
kengren Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 (edited) jag skulle ta tillvara kylslangar - elkopplingar - signalhorn - relä´n - kylarefläkt samt ev styrning till den kengren Edited July 30, 2010 by kengren Quote
Antas Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Glöm inte torkarmotor med alla detaljer (lagringar till torkararmar mm), bultar till bakvagn är ofta specialbultar=dyra, elkontakter, olika strömbrytare, hastighetsmätare och andra instrument, sidoblinkers mm.Försök att ta ur elsystemet så intakt som det går, klipp sedan bort det som inte behövs (innerbelysning, dörrkontakter, cigarettändare o.likn.). Bättre att plocka ur för mycket än för lite. Man förbannar sej själv när man kom på att "den detaljen" borde jag ha plockat ur. Antas (som plockade ur alldeles för lite!) Quote
Jocke4U Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Jag håller med Antas ....ta vara på allt (återvinning är ju mode :) ) och sen kan man slänga på tippen eller ännu bättra att någon annan söker det du har. Se på Cealm.... ;) Quote
Stefan Berglund Posted July 30, 2010 Author Posted July 30, 2010 Tack igen! Det är lite man missat alltså. :D Kanske är lika bra att spara för mycket än för lite... Quote
Panzer Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Hej! Jag hade sparat hela elsystemet så helt som möjligt. Många olika färger med , får man förmoda, bra kvalitet på kabeln. // JEK Quote
Stefan Berglund Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 (edited) Bussningarna klara, nästan... Räknade såklart fel, så det blir 8st till nån annan dag. Typiskt! Jag som inte ville se de där på ett tag. :wacko: Edited August 1, 2010 by Stefan Berglund Quote
Janne E Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Glöm inte kåpan över rattlåset... jag glömde min Janne Quote
cealm Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Om du valt boggi på bilen hade varit ytterligare fler bussningar att göra......... Quote
Stefan Berglund Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 (edited) Jo, det är klart. Men nu bygger jag ju en lätt sportbil. ;) Bussningarna är ju som sagt till 2 bilar. Min och lillebrors. Rattkåpa! Bra tips! :) cealm: Jag har ju förresten kvar de där småpryttlarna till 442:an, kanske är dags för ett paket ? Hittade bl.a på vikten som sitter på kopplingsarmen häromdan. Edited August 1, 2010 by Stefan Berglund Quote
cealm Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Med lillebrors blir det ju som till en boggi och lite till..... Tyckte det var mycket plast du svarvade men där var förklaringen. Jo ett paket är alltid trevligt..... Quote
Stefan Berglund Posted August 2, 2010 Author Posted August 2, 2010 Letar på alla grejor och drar iväg ett paket! :) /Stefan Quote
Stefan Berglund Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 (edited) Dags för lite obligatoriska elektrolysbilder! Brorsan körde med Målarsoda i pulverform ifrån Bauhaus. 12v laddare. Fungerade tydligen jättebra! :thumbsup: (klapp på axeln!) Edited August 8, 2010 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 (edited) Sitter och kikar igenom alla rör till ramen och har sett att det är en massa rör som är kapade 45 grader för att bilda 90 grader med ett annat rör. Verkar helt galet drygt! :thumbsdown: Det blir raka kapningar av rören istället. Plastpluggar där det går att få dit. Får väl ta och spruta i nån form av rostskyddsklet om det behövs. Tycker att haynes manualen är rätt krånglig att följa, det är alldeles för mycket text. En bild säger mer än tusen ord... McSorley var mycket bättre på den biten med tydligare bilder m.m. Retar mig också rätt mycket på bärarmsinfästningarna fram, vinklar åt alla möjliga håll, tycker att de borde göra som Christer J gjorde på sin bil. 2 platta ramar där man kan svetsa fast infästningsbockarna direkt istället för att göra nån krånglig jigg när bilen är ihopsvetsad. Edited August 8, 2010 by Stefan Berglund Quote
cealm Posted August 8, 2010 Posted August 8, 2010 Kunde inte skrivit det bättre själv... --- Verkar helt galet drygt ---. I byggbeskrivningar finns det många "onödigheter" som är ok naturligtvis för bilen går att bygga med dessa. Gör man boken enklare skulle den kanske få för litet antal sidor. Du gör helt rätt, förenkla så mycket det går. Däremot är det bra att böckerna finns så man kan följa till punkt och pricka om man vill eller ha som referens till egna bygget och att ta det som man vill. Plastpluggar är bra idé, vet du om (ev var) det finns till fyrkantrör och våra innerdimensioner? Vilken typ av färg och från vilken firma är det som bromsskölden är målad i? Quote
Michael Th Posted August 8, 2010 Posted August 8, 2010 att rören är ihop gerade är väl för att få tillräcklig hållfasthet.. plast ploppar/ lock brukar jag handla hos min lokala Järnia / Tools butik.. eller nalla från jobbet.... kostar inte många kr st men blir trevligt att avsluta RHS profilrör med, då man bygger div grejer.. använder det i massor på jobbet då vi tillverkar hållare till div utrustning i fordonen vi bygger. OT. gjorde nya staketstolpar i 60 mm galvade vattenlednings rör, med dylika hattar på.. blev super nice !! även frun glad + att jag aldrig behöver måla dom...slut OT. Quote
Stefan Berglund Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 (edited) Jag tror inte det är någon fara med hållfastheten på de ställena. Cealm: Färgen är inte ifrån biltema iallafall, så mycket vet jag. (edit: Corrostabil rostskyddande grundfärg) Edited August 8, 2010 by Stefan Berglund Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.