Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Har dragit en del bromsrör idag men eftersom jag har Wilwood cylindrar så passar inte medföljande rör från Westfield så behöver skaffa nya. Funderar om man skall ha en stålomspunnen slang från cylinder till "splittern" i bak istället för vanligt rör.

- Blir det sanslöst mycket dyrare med stålomspunnen slang jämfört med rör?

- Är det OK från SBP och SFRO med slang?

Posted

Jag har stålomspunnen slang på båda bilarna. Kommer att fortsätta med det på samtliga andra bilar jag gör också. Inga problem med någon av besiktningarna (kanske tvärtom istället).

Dyrare, tycker jag inte det blev. Som extra plus med slang överallt slipper jag en bunt med extra kopplingar som kan läcka och krångla.

Posted

Ok, bra! Det är ju enklare att dra också :) Då blir det slang på delarna som jag måste göra nya.

Posted

När det kommer till stålomspunnen slang så tycker jag slangen i sej är ganska billig, det som brukar stå för den större delen av priset är kopplingarna.

Posted

enda fördelen med rör som jag ser det är att dom väger mindre samt att de är lite styvare än gummi (motverka svampiga bromsar?)

Posted

Jag tycker att rör är enklare att dra snyggt och klamra upp.

Posted

OK, får fundera lite då :) Svampiga bromsar vill man ju inte ha...

Fixar Hydroscand vanliga bromsrör också (med koning menar jag)?

Posted

Tror inte det, men du kan kolla. Vi har vårt grundutbud men sedan får varje ort ta in lite extra i sin butik som passar det regionala kundsegmentet.

Posted

Vem kan fixa bromsrör (rak längd med nipplar och koning) i Göteborg? Känns onödigt att köpa t.ex. Biltemas verktyg för 1100 kr för att fixa 3 rör

Posted

Hör på de som säljer bildelar. Här i Karlskrona så har t.ex. både Autoexperten och Meca en bromskoningsapparat uppsatt och rör i metervara och nipplar.

Posted

Stålomspunna slangar flexar inte. I alla fall inte de jag har från Sellholm Tuning.

Posted

Allt flexar, det bara en fråga om tryck ;) ;)

Jag håller med Jonte (som tjänar pengar på att sälja slang), det är lättare att dra rör snyggt runt kanter, fäste o.s.v utan att det ligger och skaver eller att man får klamma supertätt.

Sen att det är billigt att göra fel längder ett par gånger skadar inte mig som ofta klantar till det :prop:

Posted

Ja det är sant. --- Allt flexar, det bara en fråga om tryck ---

Enligt VVFS 2003:22 skall systemet testas och tåla --->>

8 § Samtliga komponenter i färdbroms skall, om inget annat föreskrivs i varje enskilt fall, motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N. Bromsrör och ledningar skall vara så fastsatta i chassit eller motsvarande, att de såvitt möjligt inte genom skakningar eller nötningar utsätts för skada.

9 § Manöverorganet och andra komponenter.

Kör man med stålomspunnet överallt och klammat på rätt sätt så är det en bra lösning (tycker jag). Väljer man rördragning och sedan stålomspunnet ut till hjulen är det också en bra lösning plus att man får erfarenhet och träning på att kona rör och skruva kopplingar.

Väljer man rör och tar "gummislang" sista biten så går väl det med men frågan är om valet är så bra egentligen. Fast allt beror på användning också. Gummi fungerar på vanliga bilar så.........

Slang överallt tycker jag är lättare att klamma och dra i bilen.

Eller så beror mitt val helt och hållet på att jag tycker det är svårt att kona bromsrör. Kan också vara att Sellholm finns bara 20 minuter från Arboga. Ingen vet ........

Posted

Tycker nog att Feltemas billiga koningsverktyg duger. Stålomspunnen slang flexar som sagt inte, men det beror inte på flätan utan på slangen!

Posted

Biltema har färdiga rör med olika nipplar och olika längder om man inte vill kona själv.

Posted (edited)

Hmmm färdiga rör. Rätt smart. Tänk om Biltema hade funktionen att knappa in ditt bilnummer och vips så får du fram rätt artikelnummer på bromsledning mm. Oj, just ja det är just den funktionen vi inte gillar. Jag har också läst lite trådar om det plus råkat ut för det själv.... Tar tillbaka allt utom att det är smart att kunna använda färdiga konade rör om man vill köra med rör till bromsarna.

Edited by cealm
Posted

här i lilla blekinge/Ronneby knallar man in i mekonomen butiken..så tillverkar dom bromsröret medan man tittar på.. utnytja detta då jag skulle ha en skvaderkopplingsrör tum till mm har för mig dom tog 40 kr för några dm rör med 2 udda nipplar pressat och klart..

nu har jag iofs verktyg för det hemma.. men tum nippeln saknades..

Posted

Ja färdiga längde hade ju varit trevligt men måste ha olika nipplar i ändarna. Har Wilwood mastercylindrar som tar 3/8-24" men i andra änden hittar jag inte rätt gänga men misstänker M10 x 1.0 fast den metriska gängtolken har gömt sig på någon bra ställe som husse inte vet om (har ju nyss passerat 40 så det är väl så det kommer bli) :banghead: :banghead: :banghead:

Posted

Fast men blir kanske envisare med åldern (eller att åldern kräver det) för jag letade och letade och hittade till slut. Den låg på det ganska logiska stället...tillsammans med gängtapparna :angry: och det var M10 x 1.0

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...