Jump to content

Fotpedal tryckluft


Stefan Berglund

Recommended Posts

Eller bygg en med en vanlig kulventil som har arm och en fjäder som drar tillbaka till stängt läge. Så tar du en liten plåt och kör i engelska hjulet för att tillverka som tak över ditt nytillverkade fotpedalarrangemang.

Och till sist tar du några bilder och lägger ut i den här tråden så vi ser vad du tillverkat. Kanske en videosnutt på YouTube också när du blästrar något.

Link to comment
Share on other sites

De som är duktiga och har stort utbud på manuellt manövrerade ventiler är Camozzi.

De är även i det lägre pris segmentet även om ingen pneumatik är så värst billig.

Hittar du inget så hör av dej så får jag gå en inventeringsrunda...

Link to comment
Share on other sites

Ojsan! Det var många svar!

Ska ta och fundera lite på en radiatorventil, det verkar smidigt! Har ett gäng liggandes efter byte av radiatorer.

Annars såg jag precis att det fanns på ebay, men har inte kollat om de vill skicka till sverige. Ebay

Blästerskåpet är ett egenkonstruerat, halvfärdigt som allt annat, som jag tänkte göra klart. 120*60*80 tror jag det var i måttena. Byggt i osb skiva.

Link to comment
Share on other sites

Såg en vanlig punktbläster i ett hembyggt skåp förut, den har inbyggd knapp och det satt bara en längre slang som satt fast nere i botten, som var trattformad. Trots att du siktar på delen du ska blästra så yr det runt sand och det tar hårt på trä. Jag har dubbla glas i mitt blästerskåp¨pga det härdade orig glaset är så dyrt, så jag har ett vanligt fönsterglas som tar slitaget från glaskulorna, och måste byta det ett par ggr/år. Tror du ska satsa på att bygga i plåt istället, om du ska blästra mycket. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är nog klart att det skulle varit bättre att ha ett blästerskåp i plåt. Tanken var väl mer att det är kul att ha ett blästerskåp. :) Håller det så håller det! Meningen var att det skulle vara billigt, samt att jag skulle få in lite större grejor.

Jag har ju också en vanlig blästerpistol med "knapp", men skulle haft pedalen till en annan grej också. Jag tänkte slänga ihop en sån där tryckluftshammare som de säljer på jula, tycker 1795kr är alldeles för dyrt för den! Blev lite inspirerad när jag såg plåtslagaren i byn bankade till helt vansinnigt djupa former i en gammal pullmax med en kula i ena änden och en hockeypuck i den andra.

/Stefan

edit: Jag skulle ju kunna klä skåpet invändigt i plåt. Det borde ju bli bra!

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Kör också med osb-skiva, funkat fint i ett par år nu. Handskarna är ett par gummihandskar med pålimmade ärmar från en gammal collagetröja. Dom funkar som tillufts-filter så det blir lite svalt och skönt om armarna.

post-65-126945988077_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ermator idustrisug DFL200(Cyklon)i glasfiber brukar finnas hos uthyrningsfirmorna och börjar bli till åren. Hör om någon tänkt skrota/sälja ut. hos Cramo Ramirent Skanska maskin Tidermans Skagert Wangeskog etc. Det finns också nån billig kinavariant på spånsug till trämaskiner.

http://www.metabo.se/metabo/se/sv/produkte/spaansug_stoftavskiljare/

http://www.rentid.se/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=14&Itemid=113

http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=74

Link to comment
Share on other sites

Tänkte mer på ett cyklonfilter innan dammsugaren. Så att man får ha kvar sanden i skåpet. Eller ska man bara göra några slags bafflar ? Å andra sidan så är det ju smidigt att tömma dammet om man sätter en cyklon mellan dammsugaren och skåpet också.

Måtten på bilden är inte exakta, har inte sågat hålen för handskarna än. Har inte heller satt upp skåpet på väggen, så höjden är ju inte klar.

post-947-126955620283_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...