Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har stött på lite prboblem och hoppas på bra råd :)

För några dagarn sedan var jag i garaget och tänkte påbörja montering av styrväxel (saab 9000) Men stötte på problem.

Min första fråga är kanske den lätta, Är det någon ide att satsa på en Saab 9000 styrväxel, Är det någon vitts med Servo?

Eller ska man köpa någon annan på skroten?

Skippa servo, ser inte att det finns någon anledning.

Kolla detta: http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_1332_1331&products_id=10620

Här är nästa problem, Det är för trångt...

Jag kan flytta hela motorn ca 2,5 cm bakåt Men då kommer jag inte kunna skruva ur denna givare.

Kolla Christer J's byggtråd, han har "modifierat" lite för att få bak motorn. Att behöva lyfta i motorn pga en strulande givare känns omständigt :)

För övrigt så var jag och hämtade Kylare samt IC på posten idag och Det kommer iallafall bli bra :thumbsup:

Har du provat med noskon och alla slangar? Jag har det trångt att få plats med allt under nosen ...det är trång överallt men har haft 5mm tillgodo :prop:

Posted

Kolla Christer J's byggtråd, han har "modifierat" lite för att få bak motorn. Att behöva lyfta i motorn pga en strulande givare känns omständigt :)

Min ram är lite modifierad skulle man kunna säga.. Började som en Mc Sorley 442, men har bara 9 rör enligt den ritningen. Allt framför och bakom stolarna är ändrat.

Men som Jocke säger så är det bättre att ändra nu. Enkelt att kapa av och flytta bak det röret lite.

Posted

Hur stor skillnad är det på Escort MK2 2.4 Ratio Steering Rack från Rally Design och en "Vanlig" styrväxel från en Escort -86 till -90 som man hittar på skroten? Vad har den vanliga för utväxling?

Ngon som har idé på någon kulled som passar Saab 93 spindlar?

Posted (edited)

Hur stor skillnad är det på Escort MK2 2.4 Ratio Steering Rack från Rally Design och en "Vanlig" styrväxel från en Escort -86 till -90 som man hittar på skroten? Vad har den vanliga för utväxling?

Ngon som har idé på någon kulled som passar Saab 93 spindlar?

Om jag nu läst tråden rätt ( på en android telefon)

En kontroll fråga........ du har funderat igenom det där med styrväxel framför eller bakom hjulen och viket håll allt går åt ? blanda ford och saab blir nog inget bra, risk att ratten gå åt fel håll

Saab spindlarna har styrarmarna BAKÅT = du måste ha styrväxeln bakom hjulen = du har en utmaning med att backa motorn för att få dit det hela,

På styrväxel UTAN servo ( servo skall du inte ha..... punkt ) finns det inte jätte mycket att välja på , saab 99Ems är ganska snabb växel men jädrigt svåra att hitta och i tum gänga, det jag gick på var golf MK1 , finns rally utväxling till dem och tur eller inte men har för mig styrleden passar rakt av från 9-5 ( eller om jag bara gänga om )

Kan skänka dig en orginal som har fått en smäll någon gång och går trögt men gå att bygga med ( du måste ju ändå korta den lite)

På kulled (tror du menar spindelled , den där nere) svarva jag en distans/kon/rör ( eller snarare Jörgen svarva ) och använde denna från en opel http://www.yiparts.c...yGCEtBtwzsuoKQH

Du måste hitta en liknande Lååååång men skruvbar från en troligtvis äldre bil med någon sorts triangel länk (eller svetsa om så denna passar)

Mycket special blir det prop.gif

Skall du fortsätta på denna vägen rekomenderar jag nog ett studie besök i grästorp , jag har redan gjort ALLA fel och löst alla plats problem man kan på denna resa banghead.gif

Edited by LUPUS
Posted

dubbel post

Vad händer om du köper en "ford" styrväxel till högerstyrd och monterar den som vänster styrd - kommer inte ratten och gå rätt då? vet ej om man kan montera styrväxeln "upp och ned"?

kenneth

Posted

Vad händer om du köper en "ford" styrväxel till högerstyrd och monterar den som vänster styrd - kommer inte ratten och gå rätt då? vet ej om man kan montera styrväxeln "upp och ned"?

kenneth

rinner inte fettet ur så borde det nog fungera, hade inte någon den lösningen med en hundkoje växel här på "forat"

Posted

Tack för era svar :notworthy: Har fått lite mer klarhet i vad som är vad.

Lupus: Spindlarna var tänkta att sitta med styrningen bakåt. Om du har en som ligger och skräpar så kan den gärna få bo på hos mig i Örebro istället =)

Gällande Spindelled så har jag ev hittat något som kan passa BMW E30.

post-3367-0-93122900-1330676805_thumb.jpg

Kostar inte allt för mycket heller (450kr för 2st) vid snabb sökning, finns säkert billigare.

Jag tror att ett studie besök kan vara på sin platts under våren. Det är väl Bike Dagarna i trollhättan snart... Måste ju ut och lufta andra maskinen. :)

Posted

Antar att du ska montera stötdämparna "som vanligt". Då måste du ha leder som är gjorda för dragande belastning, alltså inte saab 9-5 eller många andra moderna bilar (bilar med McPhearson). Där tar fjäderbenet belastningen. I våra bilar hänger ju bilen i undre bärarmen och drar i spindelleden.

Volvo 140 har jag, men det finns många olika förutom Austin Maxi som du redan har. Se bara till att konan har samma stigning.

Posted

Tack för tippset, man får lära sig något nytt varje dag.

En fråga till. Uniballs m18 x 1,5 kostar de verkligen 1250kr st? Känns som att de andra som byggt med sådanna delar i sina bilar inte har lagt ner 50 000 kr på att få bilen på hjul. Men jag kan ha fel.

Jag ringde till Mec Move AB och snackade med dem. och Då fick jag ändå 200kr rabatt per del.

:wacko:

Posted

Okej, nu har jag beställt 2st uniballs från England (tack för tippset Thomas) Så får vi se om det fungerar.

Anledningen till m18 är att jag började med Sierra delar och P-ände, för att gå över till Saab. Men istället för att göra om Allt så letar jag efter "passande" delar. Sparar lite tid och för hoppningsvis lite psyke.... :banghead:

Posted (edited)

Lupus: Skulle inte denna från en Saab 9-5 passa tro?

post-3367-0-23474300-1330677600_thumb.jpg

Som redan skrivits så är de inte optimala, men de är faktiskt OK i leden OM man köper orginal saab , jobbade ju på det stället för något år sedan och lirka fram specen på den statiska belastningen de skall klara från leverantör och det lär inte vara några problem, det fanns ett schock test med lasten angiven i G som troligtvis får våra laster att bli barn lekar.

MEN det som diskar den är kläminfästningen i aluspindeln med sin lilla lås bult , det är inget jag skulle våga tro på, tillverka första versionen bärarmar så men sedan insåg jag att jag inte lita på ett klämförband på ett sådant ställe även om det borde fungera i teorin

så jag har faktiskt 2 liggande och skräpande som resevr del till de båda bruks bilarna

Min främre bärarm består för övrigt av lotus elise rören som man sedan trär spindel leden i, men precis som du hittat så är BMW den billigare reservdelen till opel/lotus armen

Edited by LUPUS
Posted

Rikard Larsson: --- men M18? Har du pratat med Cealm eller M12 är lite vettigare tror jag ---

Hmmm, hur tänkte du nu?

Posted

Nu har jag fått tag på en styrväxel från en Golf/Caddy MK1 på skroten, 650kr lite i högsta laget men får väl duga. Ska kika på den i helgen så får vi se om det ger någe resultat.

Lups: tack för erbjudandet med dina reservdelar men kändes bäst att lösa det så här. :)

Posted

Nu har jag fått tag på en styrväxel från en Golf/Caddy MK1 på skroten, 650kr lite i högsta laget men får väl duga. Ska kika på den i helgen så får vi se om det ger någe resultat.

Lups: tack för erbjudandet med dina reservdelar men kändes bäst att lösa det så här. :)

Nu kan du bygga med denna och är du sedan inte nöjd, håll utsikt på rally sajter för andra drev satser. ( eller ny dyr hos quaife)

Jag satte in en köpes annons på Resultatservice.se och efter några månader fick jag napp.

Golf mk1 kör inte så mycket rally längre så de står mest i garagen eller till och med folkrace, fick betala 500:- för en mycket snabbare än den jag hade orginal, den hade dock vart i ett dike och var ej rak vid noggrann kontroll, så killen ordna mig en utbytes via kontakter.

  • 2 weeks later...
Posted

Tack för bra tipps som Alltid :)

Idag har jag svarvat distanser för styrspindlarna fram. Sakta men säkert går det frammåt.

Har även flyttat tillbaka motorn för att få platts med styrväxeln...

Då var det bara en veckas jobb mellan mig och min bil igen då.

Posted

Idag har det gått som på räls :) skön känsla.

bilen här nu 93 styrspindlar monterade.

Nästa helg blir det styrning för hela slanten.

  • 2 weeks later...
Posted

Styrning för hela slanten var det MEN om man har alla delar så går det mycket bätter så nu väntar jag på paket från Skruvat.se

Hur som helst så har jag ändå varit i garaget större delen av gårdage och nu på förmiddagen med. Resultat :)

post-3367-0-42741300-1333799465_thumb.jpg Kylaren sitter på platts

post-3367-0-68847000-1333799485_thumb.jpg Har tillverkat ett fäste för IC:n Bara att trycka ner hela enheten i fästena sitter som berget.

post-3367-0-47869800-1333799594_thumb.jpg IC på platts.

post-3367-0-00822700-1333799626_thumb.jpg Lite utrymme för att få platts med oljelylaren.

Dags för Påskfirande med familjen!

Posted

Igår beställde jag stolar från www.europaspares.com Svarta med antracitgrå sömmar, hoppas att det blir bra :)

Är det någon som har beställt från dem tidigare? Ungefärlig leveranstid? Tålamod är ju inte den starka sidan när man beställer från andra länder :)

  • 3 weeks later...
Posted

Idag fick jag paket från England :D Sjukt nörjd.. Men ja kunde inte se några fästen för att få dit skenor under stolen?? Hur är det tänkt att man ska fästa fast stolarna i skenorna?? Någon som har erfarenhet av detta? Måste man gjuta egna fästen i glasfiber??

  • 2 years later...
Posted

Mycket har hänt det senaste året dock inte på bilen... Hus, renovering och inte minst barn. SÅ vad gör man under sin pappaledighet jo Super Seven :) Med andra ord jag har faktiskt tid att bygga på måndagar då barnvakten (mina föräldrar) vill träffa sitt barnbarn. Sånt måste bara utnyttjas.

Så det senaste är att styrningen börjar ta form, väntar på en DD hylsa som jag hoppas att Närke kugg & mekan kan tillverka. Satt i bilen förra veckan och måttade in ratten för att fästa fast den idag. Ska börja jobba på att rikta in motor och låda efter lite bakslag.

Sen är det bromsar, el och ev start av motor (om man ska gå händelserna i förväg)

Känns iallafall otroligt bra att vara igång igen.

Posted

Härligt att höra att pappaledigheten ger dubbel utdelning :) Kul att du är på gång.

Posted

Känner ingen det stötvisa byggandet!

Känner också igen glädjen när man väl kommer igång igen :-)

Posted

Härligt att höra att pappaledigheten ger dubbel utdelning smile.gif Kul att du är på gång.

Hörs ju på namnet "PAPPA" är "LEDIG"

  • 2 weeks later...
Posted

Denna vecka blev det inte så mycket byggande. Jag han dock starta svetsen innan det var dags att åka hem igen. Men det känns ändå Otroligt skönt att jag börjar närma mig slutet på styrningsfrågan.

Så lite bilder och ev lite åsikter.

Så det är draget med Saab kolapsdel som är DD, 20mm axel av bra kvalisort (har betäckning i någon låda här omkring..) 2st lagerbockar från Jula, Volvo 360 knut, ner till en skarv somfortfarande är under konstruktion (försöker undvika svetsen där) och Golf styrväxel.

Hoppas på att kunna plocka ut avgasröret rakt ut från turbon och dra IC uppåt och över turbo. Borde fungera.

Nästa veckas garagetid ängnas åt Bromasar =)

post-3367-0-77604100-1412759428_thumb.jpg

post-3367-0-40724200-1412759434_thumb.jpg

post-3367-0-09535000-1412759440_thumb.jpg

post-3367-0-21775000-1412759445_thumb.jpg

post-3367-0-15645800-1412759450_thumb.jpg

Posted (edited)

Fråga till er dom vet.

Vilken tjocklek bör man ha på golvet i bilen? Funkar 1,25mm kallvalsad plåt?

Har ni fäst golvet i ramens underkant eller skurit ut lämpliga bitar och fäst i insidan ram ex i sittbrunnen?

Nästa fråga. Pedalbox montering, skruvat eller svetsat? Om skruvat, kan man använda samma skruvhål som för cylindrarna?

Fråga tre. Spelar det någon roll vilket håll Oljekylaren sitter, anslutningar uppåt eller neråt?

Tacksam för svar. :-)

Edited by Anders.Lj
Posted

Fråga till er dom vet.

Vilken tjocklek bör man ha på golvet i bilen? Funkar 1,25mm kallvalsad plåt?

Har ni fäst golvet i ramens underkant eller skurit ut lämpliga bitar och fäst i insidan ram ex i sittbrunnen?

Nästa fråga. Pedalbox montering, skruvat eller svetsat? Om skruvat, kan man använda samma skruvhål som för cylindrarna?

Fråga tre. Spelar det någon roll vilket håll Oljekylaren sitter, anslutningar uppåt eller neråt?

Tacksam för svar. :-)

Jag har 1 mm kallvalsad plåt, jag for till en plåslagare som valsade profil i plåten, denna lilla profil gör mycket för "styrkan". Den blir "stum" vill inte bongna åt något hål - den är "död. Svetsade direkt i fyrkantsprofilerna, borrade hål och svetsade i hålen, slipade sedan ner svetsarna.

Har en "låda" för mitt pedalställ, så jag kan flytta fram det en 30-40 mm om jag skulle växa och bli längre (eller sälja bilen)

kenneth

Posted

--- Vilken tjocklek bör man ha på golvet i bilen? Funkar 1,25mm kallvalsad plåt? ----

1,25 kanske är ok men välj hellre helsvetsat 5mm då vet du att det håller i många livstider.

Posted

Snyggare med plåten ovanpå ramen. Men mer plats om du har den under.

Jag har 3 mm durkplåt i aluminium ovanpå ramen. Limmad med PL400 och nitad. Jag tycker det är snyggt.

damask01_640.JPG

Pedalställ skruvat för flexibilitet. Men gör det stadigt och skruva inte bara i 1 mm plåt. Det får inte flexa på SFRO. Pus att det känns skönt och säkert när det är helt stumt.

Oljekylarens anslutningar bör sitta uppåt så luften enkelt kan ta sig ur. Vissa hävdar att oljan är så tjock att den drar med sig luftbubblorna ändå. Om det är mycket bättre för dig med anslutningarna neråt och du är osäker, borra och gänga i en luftningsskruv.

Posted

Kenneth: åt vilket håll valsade du plåten? Längs med (stol till pedaler) eller tvärs över.

Tack för tips med pedaler. Jag ska bygga ett ställ till pedalstället så att jag kan montera med skruvar.

Snyggt med durkplåt i golvet.

Rikard: det hade varit bättre om anslutningarna var nedåt men jag ska kolla om det går att ha dessa uppåt istället.

Jag hittade "billig" 1,25 mm men jag beställde ändå 1, 5mm till golvet och ryggplattan.

Killen på den lilla lokala metallhandeln räknade ut ett pris över telefon och blev förvånad hur dyrt det blev. För att sen börja pruta med sig själv.. sånt gillar jag.

Posted (edited)

Googlade lite på det och det verkar som neråt ska gå lika bra. Sitter så original på vissa bilar.

På denna bild i min byggtråd syns "valsningen" http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028&st=50 post 75. På post 77 går det åt ett annat håll. Valsningen bör väl göras på den "längre" sidan för det är väl där som plåten är svagast. Dessa enkla "valsningar" förstärker plåten mycket och du tjänar vikt..... Valsningarna går naturligtvis neråt, så det blir diken som samlar smuts

kenneth

Edited by kengren
Posted

Jag hittade "billig" 1,25 mm men jag beställde ändå 1, 5mm till golvet och ryggplattan.

Killen på den lilla lokala metallhandeln räknade ut ett pris över telefon och blev förvånad hur dyrt det blev. För att sen börja pruta med sig själv.. sånt gillar jag.

Vad fick du ge för den då? http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortiment/Aluminium_Plat/Plat/

  • 2 weeks later...
Posted

Tack Rickard för svar igen :) Det blir lättast med anslutningarna neråt.

Plåt 2500 x 1250 x 1,5mm kostade 900:- och 19 x 2mm rör 150:- för 6m samt 150:- 4mm plattjärn 30mm brett.

Känns värt då jag åkte ca 2km för att hämta metallen :)

  • 2 weeks later...
Posted

Jag har en fråga gällande bromsrör och t-kors. Vill man ha delningen så tidigt som möjligt eller så sent som möjligt? Alltså har ni satt era t-kors direkt vid cylindrarna och sen dragit två rör fram till oken och två rör bak genom tuneln till oken

Eller ett rör fram som delas med t-kors typ vid styrväxel. Lika så bakåt ett rör genom tuneln för att dela efter den?

Finns det några regler/fördelar om man gör på det ena eller andra sättet?

En till fråga om nippel längd. Wilwood cylindrarna har 3/8 24 niplar men vilken längd ska man ha? Utan bromsrör så går det att gänga i nästan hela vägen, blir något varv kvar på gängorna. Är det bra? Tänker att när man konat så kommer det bli betydligt mer så de kanske är för långa? Spelar detta någon roll?

Vilka bromsrör ska man köpa? Köpte niplarna på biltema så deras 3/16 rör borde väl passa till 3/8 niplar? Tjejen i kassan hade ingen aning och var inte så sugen på att öppna en förpackning och testa.

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Posted

T-kors: spelar ingen roll. T-kors så sent som möjligt = mindre rör = billigare och lättare :)

Nippellängd: spelar ingen roll så länge du har gängor så det räcker. Hellre för långa än för korta. Men det finns nipplar som är ogängade i spetsen, gör ju att du blir av med användbara gängor. Säkert inget problem dock.

Bromsrörsval: 3/16" rör är standard. 3/8" på nippeln har inte med hålet utan gängorna att göra. Så ja, det passar. Jag fick gänga upp ett trasigt hål till M12x1 på ett ställe. M12-nippeln hade lite större hål så att bromsröret glappade. Löste det genom att göra röret lite större med en "krage" och det blev tätt och bra.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Det har hänt lite saker den senaste tiden.

Pallställ är monterat med en distans så att det hamnar ca 5cm längre bak än orginal.

Fästen för Oljekylare monterat och testat så det får plats, samt ny plastering av kylare.

Håller på att bygga på växelspaken. Sänker och förlänger så det blir bekvämt att växla.

Så det går framåt även om det är långsamt.

post-3367-0-35390300-1416230027_thumb.jpg

post-3367-0-85365900-1416230064_thumb.jpg

post-3367-0-48194300-1416230092_thumb.jpg

Edited by Anders.Lj

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...