Jump to content

saab 2.3t B234E motor, frågor och funderingar


Linkan__91

Recommended Posts

Hejsan Locost

Är ny här, så hoppas att jag inte gör bort mig allt för mycket nu.

Efter har sneglat runt på detta forum i en vecka nu, så har man blivit helt såld,

så nu hoppas jag på att min nuvarande motorn kommer till användning, nu när jag

hamnat i träsket.

Det är såhär att jag har en Saab 9000 2.3LTT motor från en 96:a B234E, den har helrenoverats

och försetts med bla 750cc spridare, 275l/h soppapump, holset hx35 snurra, spec steg3+ koppling etc etc,

motorn ligger och väntar för att hitta en bil, och det är där ni nu kommer in i bilden : ), effekten är

beräknad på att hamna kring 400-500hk beroende på laddtryck. Men motorn kan likaså strypas ner till nästan

original förhållande.

Vilka typ av växellådor, passar bolt on?, finns det några som passar direkt på, som klarar lite högre effekter?

Har tillgång till plasmaskärare om det skulle behövas göra distansplattor, även svetskunskap finns.

Om jag har en 9000 2.3t 96:a stående finns det några delar som är användningsbara i ett eventuellt lacostbygge?

Några speciella tipps innan man ger sig ut på djupt vatten.

Ursäkta rörigt inlägg.

Tack på förhand

/ Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

det är ingen ide att pimpa motorn då det är max 201 hk per ton som gäller för amatörbyggda fordon (15kw/100kg = 20,1hk/100kg). en standard locost väger runt 750 kg så det är bara att räkna.

sen så behöver du ju ingen växellåda som klarar mer än någon annan. även om du skulle ha den till bana o då utnyttja alla 500 fölen så väger bilen så lite, att så länge du kan växla så fungerar en "vanlig" växellåda utmärkt.

ofta så kan man använda "nästan" vilken växellåda som helst men man får köpa en ny sprängkåpa till den som agerar adapter(så länge axeln passar in i kopplingen). det är bara att kolla i byggloggarna i forumet så ser du att folk ofta blandar motorer med växellådor.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

De flesta som kör med Saabmotorn har Opel Omega B V6 växellåda som passar bolt on, det som behövs är en distans till kopplingsslavcylindern. Tjockleken varierar mellan byggarna, men skillnaden på Omegalådan och Saab 9000 är 13 mm. Enkelt, men det finns starkare lådor, men då blir det att bygga om. Från din Saab kan du använda lite av varje, utöver kablaget till motorn. Jag använder rattsången och rattaxlar från 9000 och ska ha Saabens instrument och en del andra delar i min bil.Lycka till, Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Omega 2,0 lådan passar också men V6 lär tåla 30nm mer enligt opelklubben men efter att ha tittat i dem så tror jag inte ett dyft på det. de är kraftigare än BMW lilla låda och Volvos M90 om man bara tittar på drevens storlek och tjocklek. och troligtvis så är det Getrag som göt den och materialet borde vara hyfsat.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Ja, Opellådan har ju samma hus på både V6 och 4 cyl. Står ju R25-R28 i gjutningen på båda dessutom. Ska ju vara 250 resp 280 NM enl beteckningen. Skillnaden inuti kan ju vara att vissa delar är olika härdat, men vad gäller skillnaden på en beg av ena eller andra typen så har nog mil och tidigare skötsel större betydelse. Som med allt annat begagnat också för den delen.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

BMW:s Getrag som den jag har nu är klassad 250nm Kontinuerligt på ingående axeln. den är "klenare" uppbyggd än R25 som jag kört med innan. men material kan skilja. De äldre M3 lådorna som folk piskar hårt är klassade 320nm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tacksam för alla snabba och bra svar, så nu kommer lite följdfrågor, mvh

det är ingen ide att pimpa motorn då det är max 201 hk per ton som gäller för amatörbyggda fordon (15kw/100kg = 20,1hk/100kg). en standard locost väger runt 750 kg så det är bara att räkna.

sen så behöver du ju ingen växellåda som klarar mer än någon annan. även om du skulle ha den till bana o då utnyttja alla 500 fölen så väger bilen så lite, att så länge du kan växla så fungerar en "vanlig" växellåda utmärkt.

ofta så kan man använda "nästan" vilken växellåda som helst men man får köpa en ny sprängkåpa till den som agerar adapter(så länge axeln passar in i kopplingen). det är bara att kolla i byggloggarna i forumet så ser du att folk ofta blandar motorer med växellådor.

Motorn kommer anpassas till dess 170hk original, dvs att bilen styft bör väga 810kg för att klara kraven. Tanken var att ha ett projekt detta året som både kunde användas som bruksbil och även

på vissa bandagar. Jag har tillgång till en omega v6 b låda, och den ska ju tydligen passa utan några större modifikationer, Har det någon betydelse om man jämför svänghjulet, saaben har 240mm?

Finns det något speciellt chassi som rekommenderas just för saab motorer, eller för något hårdare körning?

Några mer delar som kan komma till användning från min 9000 2.3t 96:a som jag har såendes? pedalställ och liknande?

De flesta som kör med Saabmotorn har Opel Omega B V6 växellåda som passar bolt on, det som behövs är en distans till kopplingsslavcylindern. Tjockleken varierar mellan byggarna, men skillnaden på Omegalådan och Saab 9000 är 13 mm. Enkelt, men det finns starkare lådor, men då blir det att bygga om. Från din Saab kan du använda lite av varje, utöver kablaget till motorn. Jag använder rattsången och rattaxlar från 9000 och ska ha Saabens instrument och en del andra delar i min bil.Lycka till, Christer J.

Har omega lådan hydralisk eller virekoppling?

Finns det något speciellt chassi som rekommenderas just för saab motorer, eller för något hårdare körning?

Några mer delar som kan komma till användning från min 9000 2.3t 96:a som jag har såendes? pedalställ och liknande?

Ursäkta för om jag är ny inom ämnet, tack för era snabba och fina svar än en gång, mvh johan

Link to comment
Share on other sites

omegalåda före -94 har vire.

Plocka rattstången, justerbar eller ej då den är rätt så liten och får lätt

plats i en 7:a.

Saabens svänghjul är precis den diameter den ska va :thumbsup:passar direkt.

Plocka oljekyl om det finns på din bil,ett mycket bra kyl.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

omegalåda före -94 har vire.

Plocka rattstången, justerbar eller ej då den är rätt så liten och får lätt

plats i en 7:a.

Saabens svänghjul är precis den diameter den ska va :thumbsup:passar direkt.

Plocka oljekyl om det finns på din bil,ett mycket bra kyl.

Jörgen

tack, jag förstår : )

efterlite sökningar här på forumet har jag läst lite olika svar, vissa påstår att omega b ldan från en v6 passar inte, så då blir från en 2.0:a?

/Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Omega B V6 passar. Det är i första hand den du ska använda, den ska ha hydraulisk koppling om det är från en sådan bil. 2,0 passar också, men något är klenare inuti.

Ang rattstång kan du se denna tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7606&st=0&p=75217&fromsearch=1entry75217 och min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&st=0&p=71487&fromsearch=1entry71487 inlägg30 och neråt.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen Johan.

Det är ju kul att vi blir flera i Mörrum med intresse för denna typ av fordon.

Fins ju ett par stycken till i närmaste granskapet med varierande status fram till färdig bil.

Garaget har jag på Röeli, väldigt centralt i Mörrum ju.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

R25-28 har hydraulisk koppling R25 från Omega 2,0 har wire men den går att flytta till höger sida om man föredrar det eller sätta en hydraulcylinder på den.

Tänk på att vikten kontra hkr är skattevikt/tjänstevikt och den är ca 80kg mer än vågvikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...