Jonas Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Det verkar som att en hel del kortar sina styrväxlar, vilken framvagn är det som kräver en kortad styrväxel (Escort). Jag har själv ett "bok måtts(Champion)" chassie och Sierra spindlar och på det sitter det en okortad Escort MKII styrväxel. Quote
Thomas Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 det är för att på en sevenram så sitter oftast inre länkarmslagingen närmre mitten av chassit. men har du länkarmarna som originalframvagnen behöver du inte ändra. annars får du bumpsteer. Quote
Jonas Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Jo jag vet, men det svara inte på frågan... "vilken framvagn är det som kräver en kortad styrväxel" Om det inte behövs på min, vilken konfiguration har en framvagn där det behövs? Quote
Gerhard Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Det är väl svårt att beskriva det på något bättre sätt än Tomas gör? Annars är ju ett svar "min". Quote
Jonas Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Det är väl svårt att beskriva det på något bättre sätt än Tomas gör? Annars är ju ett svar "min". Ok, vilken ram och spindlar har din bil? Quote
Kilkenny Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 När? Jo: När bärarmarnas vridpunktslinje är smalare är styrväxelns ledpunkter. Finns det inte nån här som har en pedagogisk bild? Quote
Jonas Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Jag tror jag ställde frågan fel! Jag får nog formulera om den: Vilken ram/a-arm/spindel kombination kräver en kortad Escort styrväxel? Quote
Christer J Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Frågan är nog snarare om det finns någon ram som inte behöver ändring? Quote
Thomas Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Nu har jag en Dutton kaross och en annan ram. jag har inte längre bärarmar än Opel Manta/Ascona B .. jag har i princip fällt in det framvagnen i ramen och sedan kapat bort det jag inte vill ha. på så vis å har jag infästningar och leder där det är tänkt. Men bygger du en traditionell Sevenram så måste du korta styrväxeln. ramen är så smal framtill så länkarmsinfästingen blir närmre centrum på ramen. om du tänker dig övre länkarmsinfästning och nedre länkarmsinfästning. om du t.ex. spänner ett snöre som går fårn övre ner till undre så ska styrväxelns inre leds centrum vara inne i denna linje. en bild hade gjort susen. sök på bumpsteer så hittar du nog både här och på google Quote
PeerO Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Som nämnts tidigare så behöver du kortad styrväxel "När bärarmarnas vridpunktslinje är smalare än styrväxelns ledpunkter." (lånat sitat) Alltså när sstyrväxelns ledpunkter hamnar utanför de röda linjerna på bilden. Peer O Quote
PeerO Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Hittade denna file som kan vara behjälplig vid beräkning av BS BumpSteer.zip Har inte tästat den än men det ser ju onekligen sött ut. Peer O Quote
Jonas Posted January 27, 2010 Author Posted January 27, 2010 Kan man undvika Dump steer även om styrväxel ledpunkterna inte ligger i linje med bärarmsinfästningarna? Jag misstänkte att det inte gick på mitt chassie och igår kväll fick jag det bekräftat, det fins inte en chans att få styrväxel lederna i linje med bärarmsinfästningarna. (Ramen är en Luego Velocity så det finns en hel del rullande i England.) Om man tittar i Ron Champions bok så har den ramen samma mått som min och använder också okortad Escort styrväxel. Dvs det går inte att få styrväxel lederna i linje med bärarmsinfästningarna på denna heller, och denna konstruktionen finns det massor av på vägarna! Quote
Pågen Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Nej det går inte att undvika Bumpsteer om ledpunkterna ligger utanför linjen mellan bärarmarnas leder vid upp och nedfjädring (om vi pratar escort och liknande styrväxlar iallafall), men det är inga problem att korta den, jag lyckades exempelvis med det... Att det finns andra bilar med den konstruktionen spelar nog ingen roll, SFRO är troligen benhårda på den punkten nu;-) Quote
Kilkenny Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Går det att ha ledpunkterna långt innanför och samtidigt undvika bumpsteer? Quote
Pågen Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Ja det borde gå om man tar styrväxeln från en nyarebil, finns de med ledpunkterna mitt i styrväxeln men jag vet inte om den blir för lång eller om det går att korta en sådan? Quote
Janne L Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Är det inte enklare att korta styrväxeln och få det "bump"-fritt??? m :D h Janne Quote
Kilkenny Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Ja det borde gå om man tar styrväxeln från en nyarebil, finns de med ledpunkterna mitt i styrväxeln men jag vet inte om den blir för lång eller om det går att korta en sådan? Det var en sån jag tänkte på, audi kör väl med sådana, har för mig att detta har rekommenderats för servokonvertering på äldre bilar. Är det så enkelt att man har sitt på det torra, bara ledpunkterna hamnar innanför bärarmarnas vridpunkt? Quote
Janne L Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Det är inte säkert! För min del så gav någon milimeter fel i höjdled stora utslag vad gäller "bump-steer"! Och då försökte jag att få lederna rätt med en kortad styrväxel. Jag tycker att den geometrin är knepig. m :D h Janne Quote
Kilkenny Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 (edited) Ok, men rätt höjd och innanför ledpunkterna då? Tycker också det är knepigt, men rackarns intressant :thumbsup: Edited January 27, 2010 by Kilkenny Quote
Janne L Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Jag vet inte! Jag har inte hört eller sett någon som gjort på det sättet. Om du inte provar direkt på ditt bygge så kanske du kan göra någon modell och prova. m :D h Janne Quote
Kilkenny Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Therealpinto brukar aldrig vara lång borta när det diskuteras sånt här, jag avvaktar :) Quote
Thomas Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Audi:s som sitter i mitten på styrväxeln har låååånga armar. Ju längre amen är ju mindre ändrar den längd vid rörelse upp o ner. vid bestämd rörelse höjd som t.ex. 10cm.= mindre bumpsteer Quote
Gerhard Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Det är väl inte riktigt sant, har du korta bärarmar så rör sig spindeln i stället och då hjälper det inte att styrstaget rör sig lite. Men givetvis är det minst problem om man har både långa bärarmar och långa styrstag. Quote
therealpinto Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Jag har besiktat några bilar med styrväxel som har P-ändarna "på mitten" och de har inte haft problem med bump steer. Samtidigt är det enkelt att flytta ut P-ändarna så de linjerar perfekt på en sådan styrväxel, om man vill. Oftast gäller det att hitta styrväxel från en högerstyrd bil eftersom den får vändas upp-och-ned när den ska sitta framför hjulen. De flesta fwd-bilar har ju styrväxeln bakom. Det är bra om hjulen svänger åt rätt håll ;-) /Gustaf Quote
Jonas Posted January 28, 2010 Author Posted January 28, 2010 Jag frågade Luego om det inte blir problem med bumpsteer eftersom det inte finns en chans att få styrväxel lederna i linje med bärarmsinfästningarna om man använder en okortad växel som dom säger man ska göra. Svaret jag fick :o : You yourself can change the length if you feel it would improve the steering. All Velocitys have been built using as standard length rack. Antingen är inte problemet så stort eller så är det som det brukar vara med Engelskmän, inte så noga :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.