Jump to content

CealmSeven Nummer Tre Cobra (Cheva 355 och 350 låda) Start 2010-12-28


cealm

Recommended Posts

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har inte hunnit så långt än i tankarna. Men såklart måste jag ha en donator och en Sierra känns lite udda faktiskt. Nu vill jag inte tala illa om dessa bra donator-Fordar. Utan dessa skulle världen se helt annorlunda ut. En del kanske säger bättre och en del säger nog sämre.......

Tatra är kult de får man inte såga sönder. Förstår vilket sliv det skulle bli på Axel Terräng. Han kan ju inte bo alltför långt från dig Kilkenny?

Förresten kom jag på att det är andra buller regler för viss tyng på bilen. Jag vet för det finns ett litet tips om det i samband med mitt första bullerprov på V8an. Vill minnas allt över 12 ton får väsnas med 91 dB eller om det var till och med 92 dB kanske.

Donator ja, Hmmmmmm.

Link to comment
Share on other sites

Donator ja, Hmmmmmm.

Faktiskt lite tankemässigt åt hållet av en drömbil jag har, en T-Ford ROD byggd rakt av på ett lastbilschassie, i skala 2:1! Det räcker med ny kaross och rensa allt som inte har med drivning eller lysen att göra (givetvis allt annat än enkelt, men du verkar inte rädd för arbete - imponerande).

Eller också tar du och rensar en passagerarbuss och mittmonterar en Rolls tolva från någon surpluscenter och låter 6 kromade pipor sticka ut under karossens respektive sidor, likt en dragster ;)

Link to comment
Share on other sites

MarcuZ: Ja det är en idé. En kul idé. Jag har en tidigare klasskompis (30 år sedan drygt) som har konstruerat många BRIAB-släpvagnar tidigare. Jag kommer kolla av en del med rambygge och sådant med honom. Har har förmodligen en del "bra att veta kunskap" som jag kan ta till mig.

En stor diesel vore trevligt men samtidigt måste jag kunna bygga i verkstaden och det finns ett befintligt dörrhål. Såvida jag inte kör allt utomhus, kyla är rätt ok men mygg = blääääääääääää och dessa flygfän går inte att skydda sig mot. Stickmyggen förstör allt tankearbete (för mig). Kyla är helt annat att hantera.

En diesel V8, från en jänkebil skulle kunna vara en trevlig kompromiss. Dieselljud, lite vrid men ändå inte våldsamt stor. DEt kanske är svårt att få en sådan att fungera med styrelektronik och så. Eller så har de ingen styrelektronik alla utan bara en stor dieselpump med ett inlopp och en returledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ekorren i mig har slagit till igen. Svänghjulsekorren.

Köpte ett 153 kuggas svänghjul med lilla bultcirkeln till idag. Komplett med tryckplatta och lamell.

Nu är frågan om jag har två eller om jag har tre 153 kuggars svänghjul. Det borde vara tre. Kan nog bocka av svänghjulsanskaffning för V8 som fullbordad men det är klart snubblar jag på ett till köper jag.

DEn jag handlar av råkade jag fråga om han hade några Volvo delar för B20. Mmmmmm var svaret, hönshuset fullt. Säkert 20 motorer. Han kommer plocka ihop en M40, lamell , tryckplatta och sprängkåpa till mig.

En helt annan sak men inom bilområdet. Av en ren händelse råkade jag se en Volvo 142 till salu. Jag har varit och tittat på den och den är i rätt bra skick om man bortser en dörr och sparklåda. Priset är också lågt och bra. Och dessa kärror har jag någon sorts realation till sedan körkortet 1975.

Jag hade med pengar när jag tittade på den men jag har ju ett och annant bilprojekt på G rent allmänt. En vecka till kommer jag vänta och kanske bilen är såld då. Annars köper jag den väl (kanske).

Link to comment
Share on other sites

Hittat en passande lamell till B&W T5 lådan med 14 splines. Komplett kopplingskit = 2400kr. Svänghjul mm finns ju några nu. Kan vara på gång att montera ihop ett nytt V8 motorpaket till CealmSeven Kobra.

Skall också kolla på Summit vad motsvarande kostar. Det jag fått tag på här finns nytt bara 5,5 mil från Arboga. Prisskillnade får avgöra om det är värt att köpa via Summit.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Imorgon torsdag är planen att hämta svänghjul nummer 3 med 153 kuggar. Förmodligen fanns det även tryckplatta och lamell. Den V8a som skall in i det här bygget finns och skall antingen få ett MegaSquirt till TBIn eller så köper jag en förgasare på 600cfm. Insug har jag redan. Misstänker på goda grunder att bygget kommer ligga lite halvparkerat en stund innan ramen kan börja byggas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Drake: Såja jag vet att det är svårt att verkligen erkänna vad man innerst inne vill. Din Cobra är fin och gör inte om den för det behövs inte men det helt ok och släppa taget i nästa bygge och köra tre eller fyraxlat......med eller utan lastväxlare eller något annat som kan vara kul att snickra ihop och registrera. Ingen kommer bli arg på dig, tvärtom.

Fast jag skall väl erkänna en sak att igår så kom jag påtagligt på efter hemkomsten från konbanekörningen att jag har utrymmesbrist redan nu. Då är ändå en bil inte hemma just nu. Var skall jag ha bilarna när jag inte kör dem? Jag vill ha alla direkt tillgängliga under tak så jag inte behöver flytta om ála bilhallar. Det är kanske helt rätt att bygga en singelseater för det går nog in två sådana i parkeringsrutan där en 6x4 står normalt. Jag har tittat på alternativet att lagra två bilar ovanpå varandra. Men då får jag göra avkall på tillgänglighet för våning två.

Det är många månader kvar innan något måste göras. Sälja kanske, hemska tanke men ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://cealmseven.safe100.net



Fick ett paket idag...
CIMG6723Small.jpg

Välinslaget och mycket snygg "pakettejpning"
CIMG6724Small.jpg

Fluff.
CIMG6725Small.jpg

Mängder av fluff men nu syns det väl vad det är eller?
CIMG6726Small.jpg

Just ersättningsspindlar för icke tillåtna Volvo 240 under spindelleder.
CIMG6728Small.jpg

Nu har jag ett litet eget lager av dessa. Ett byte skall ske på CealmSeven och det här paret kanske kommer monteras på bilen i denna tråd.
Spindlar av sorten Volvo 140 har jag numera köpt ett extra par av också från Västergötlands trakten. Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Så duktig man är ibland. Hoppas SBP tycker det imorgon också.....när de får ynnesten att prova min 940 igen.

- monterat nya tuta och den fungerar

- motionerat vänster frambroms

- bytt glödlampa på sidokörriktningsvisaren vänster sida

- bytt höger bromwire samt motionerat höger handbroms rent allmänt

- monterat nytt fäste (från Biltema) påbakaxeln som håller handbromsen i styr

- fyllt på mer sprit och varmt vatten i spolaren (frusen tålde nog bara runt minus 15.......)

Skulle gärna vilja ha en Cobra också det är nog därför jag skriver i den här tråden. Det vore väl något Drake? Får sätta ett litet Cobra-frö i en blomkruka och se vad som kan drivas upp ....

Link to comment
Share on other sites

Tråden har får ny rubrik och även fått ett startdatum, dagens datum.

--- notering från förra inlägget, --- Skulle gärna vilja ha en Cobra också det är nog därför jag skriver i den här tråden. Det vore väl något Drake? Får sätta ett litet Cobra-frö i en blomkruka och se vad som kan drivas upp ...

Drake, din Snake har fått en Cobra-kompis i Arboga

Jag har köpt en Cobra alldeles nyss. Det kommer i praktiken att innebär en del omplaneringar inom CealmSeven Industriesinför 2011.

Kan förresten också notera från förra inlägget att 940-bilen klarade alla kontrollpunkterna hos SBP.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack, tack. Det aldrig fel med bilar vare sig Seven eller Cobra eller för den delen andra modeller.

Bilder kommer snart på kärran. En sak som jag funderar på är hur man i lagom doser informerar Drake om att det är en 355 som motor samt att drivlinan är lite preppad. Hmmm, tål att tänka på. Vem vet den kanske går fortare på 0-100 km/h än 9,28sek dvs 9,27.........

Link to comment
Share on other sites

Grattis Calle! racesmile.gif

Blir nog en fin orm det där, men för guds skull, byt låda!!!

Tycker att det ser bra och välbyggt ut på bilderna och med den motorn så ska jag (kanske) sluta att driva med dig.

En sak gillar jag inte och det är fälgarna, men jag förmodar att det inte är dom där du ska ha sedan.

En Cobra ska ha ballongdäck och stor putskant på bakhjulen! (jag vet att det finns dom som har en annan åsikt, men dom har ingen som helst smak och dessutom har dom felprop.gif) Dessutom så ska dom fylla ut hjulhusen och inte sitta en decimeter in.

Berätta mer om motorn, vad innehåller den? Och nu är du så god och lägger upp en projekttråd på CROCS! Och betalar medlemsavgiften så att du kan få vara med på våra träffar och på CST 2011.

Link to comment
Share on other sites

Tack Drake.

Fälgarna ingår inte i köpet. De är väl ok på en Sevenbil tex.....

--- Och nu är du så god och lägger upp en projekttråd på CROCS! --- Jag har en CROCS tråd, dock utan att "betala". Den tråden har väl funnits i 1,5 år någonting.

sonny: --- Nice.... cheva 350 borrad till 355 ca: 300+ hp om du har tur. --- Aj, f-n äntligen har jag fått en förklaring till chevas-märkning av motorer, har alltid trott att det var i måttenhet kg. 355 kg = stabil och tung motor..... Kan nämna att låda och turbin är byggda för att klara över 400hk.

---- Berätta mer om motorn, vad innehåller den ---- hmmm vad var det nu allt, 8 kolvar enligt uppgift finns kamaxel, nej nu skall jag inte retas Drake. DEt är ett sprickkontrollerat block, det är 8 viktade kolvar som har exakt samma vikt, blåa tändkablar. Den är blank och fin och målad. Ok jag skall kolla upp allt. Återkommer.

Har redan börjat planera för (det är inget skämt) dragkrok. Helst dragvikt på min 750 kg men 400 kg är ok också. Och nu inga kommentarer om det Drake, utöver så trevligt och passande skulle just fråga hur tänkt kring dragkrok.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

abarth: Jag upptäckte Cobran också. En kompis som visade den och snart är den i Arboga.

Jo Sofias karossannon är bra. Undrar om hon fått någon "karossspekulant" än?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om hon har fått någon spekulant än, men med tanke på att hon vänder sig till karlar med annonsen i 99.9% av fallen, så tycker nog många liksom jag att det är synd om hennes karl...

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Håller på och flyttar runt bilar nu. Har handskottat en fin åkväg för en 945 med trilskandes bränslerelä och sommardäck. Så otacksam bil vill inte driva i torrsnön. Skall byta till ett vinterdäck på den sidan med mest hjulspinn. Hoppas den drar sig fram eller rättare sagt bakåt 15 meter. Sedan sorterar jag in en grön 940 i samma handskottade ränna då står inte de bilarna ivägen längre.

Köpte lösa Trima-fästen som skall svetsas på ett snöblad till hjullastaren. Så skall verkstaden rensas och sorteras om och någon bil skall staplas på en annan. Piggy-back. Släcker man ljuset och väntar tillräckligt många månader så hoppar det väl fram små trampbilar... eller?

Borde hänga upp en bil till på väggen faktiskt. Får se vad som blir bäst. Allt för att Cobran skall få byggutrymme.

Är det någon som vet om strålkastarna på en 91-945 passar rakt av på en 88-740? Ser lika stora ut men är alla fästen lika?

Link to comment
Share on other sites

Röjer i verkstaden så jag kan få plats med ett antal bilar samt kunna jobba med dessa.

Skottade runt 40 m2 tak idag. Rätt kul faktiskt hur man nu kan tycka att takskottning är kul. KAnske beroende på att vare sig taket eller jag ramlade ner. Eftersom det var så kul kan jag skotta ett annat 32 m2 tak imorgon.

Kopplat på grusskopan på hjullastaren får jag bara på ordentligt med snökedjor så kan planen framför verkstaden skottas av.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Drake jag kom visst ihåg fel ---- Den tråden har väl funnits i 1,5 år någonting ---- jag hade visst ingen CROCS tråd men en inloggning har jag sedan 1,5 år eller så och 2 inlägg att visa upp........

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #79

Cobran innehåller följande:

Ram klar

Framvagn klar

Bakvagn klar

Volvo bakaxel

Volvo spindlar fram

Coilovers runt om

Cheva 355 renoverad lätt trimmad: toppar, kam och insug ----- >>>> Observera ordet Kam <<<< -----

Nybyggd och förstärkt TH 350 med shift kit

Ny 14" BoM-turbin

Nyrenoverad Holly 600 + Edelbrock performer insug

Komplett kaross 427 modellen

Griffin aluminium-kyl

Hurst Promatic spak och länkage.

Nyrenoverad fördelare med Ignitor + Malloroyspole

Ministarter

Stolar

Tank

Komplett elsystem

Link to comment
Share on other sites

Nice.... cheva 350 borrad till 355 ca: 300+ hp om du har tur.

:racesmile:

Tur? Om det nu sitter nya toppar och en ny kam i så får man väl förmoda att det är lite värre grejer än orginalet. Edelbrocks RPM kit består av toppar, kam och insug och ger en bit över 400 hästar, rullkamsvarianten ger nästan 450 hk. Du verkar "bara" ha ett performer och en 600-fugge så man får väl förmoda att det sitter lite mildare saker i. (fast det är inte säkert, finns gott om skräckexempel på dåligt matchade prylar) Nåväl, bra ihopslängd så gissar jag på 350-400+ hästar

Nu blev du rädd va Calle!

Link to comment
Share on other sites

Drake: ---- Nu blev du rädd va Calle! --- Nej jag blev inte det för jag redigerade bort lite av texten som jag fått från säljaren avsiktligt. Det stod en ungefärlig hästkraft angivelse 350-450 hk. Säljaren och du är harmoniserade i hk-antal.

För att få en Cobra att rulla samt klara av vindmotståndet krävs runt 30 till 100 hk, nu blev du allt bra rädd va Drake........? Mer behövs inte resten är avsett för att rita ett eller två svarta streck i asfalten plus att göra däckfirmorna lyckliga...

Link to comment
Share on other sites

Och mej!!! Jag älskar lakritsränder.

1-1,25 hk /cui brukar bli trevliga gatmaskiner, ska man ha mer så får man nog ge avkall på körbarheten lite grann, men med en lätt bil så gör det nog inte så mycket. Egentlig så är väl vridet eller rättare sagt vridmomentskurvan viktigare för oss som inte rejsar hela dagarna. I mina framtidsplaner/drömmar så tänkte jag bygga en hyffsat snäll motor men lägga lite extra energi på att öka den termiska effektiviteten och minska inre och yttre friktion. Tror att man kan frigöra lika många hästar som om man skulle köra med grövre portar och betydligt vassare kam.

I receptet ingår keramisk coating av förbränningsrum och kolvar, lååånga stakar och alutoppar för att kunna ha högt komp, elpump och portad oljepump mm, optimerade lagerspel, lätt svänghjul mm Hyggligt tajta portar och höglyftande kam och vippor men förhållandevis liten duration. Insprut naturligtvis!

Tror det kan bli en trevlig gatmotor som dessutom kommer att vara billig att köra om man inte står på som en dåre. Jag fyller ju 50 snart som du vet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Drake: Du kan nog inte få en bättre maskin i 50-års present (hoppas att du inte behöver ge dig själv den). Har du berättat för de närmaste vad du önskar?

Rohan: 1800 r/m låter som ett rimligt varvtal.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

1800 varv blir nog lite svettigt för din turbin! Nu är du tvungen att varva om du ska komma någonstans utan att koka bort turbinen eller byta till manuell!!!515.gif515.gif515.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...