Jump to content

CealmSeven Nummer Tre Cobra (Cheva 355 och 350 låda) Start 2010-12-28


cealm

Recommended Posts

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lokalerna har onekligen blivit en trång sektor, men den alarmerande personalbristen är nog ändå det som på sikt riskerar att ge investerarna kalla fötter.

Styrelsen bör snarast häva anställningsstoppet, givetvis tillsmmans med en grundlig översyn av logistiken.

Det vore illa att se ännu en av Svensk industris kronjuveler försvinna utomlands.

Link to comment
Share on other sites

family guy: ---- Styrelsen bör snarast häva anställningsstoppet, ---- Styrelsen har tagit erforderligt beslut nu på morgonen: CealmSeven Industries har infört skift samt ett begränsat bonussystem.

Link to comment
Share on other sites

Titta så fint det blev när jag sorterade om bilarna. 6x4 längst in ovanpå den är "Raymans fd bil" och 3-wheelern är inte kvar i verkstaden längre....

Lite mer sortering och städning sedan kan jag börja bygga. Vad bygger du för något nu Drake? Hus?

Pallyften är nog det bästa köp jag gjort på åratal. Bara in med pallgafflarna under bilarna lyft och stapla...... Kan det vara enklare? Kanske..

CealmSeven2011-01-22c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är det lite tomt i CealmSeven Industries lokaler. Undrar just varför?

Ja, nu vill vi ju se att det händer något =)

Vinka till publiken..

Link to comment
Share on other sites

Snart får jag besök av en kamrat som också bygger bil med V8a. En Seven-bil. Kanske jag kan få hjälp av honom och klä av Cobran? Det har en kaross för mycket på sig just nu. Var sjutton ställer jag Cobra-kostymen? Vad kan den väga?

Link to comment
Share on other sites

Varsågod Norlin det var roligt att ha dig på besök. Så enkel konstruktion Cobrans ram har. Precis som en lastbil eller nästan i alla fall. En framvagn ett par rambalkar i 100x50 och en "kick-up". Några fästen lite här och var och vips en Cobra-ram. Nu vet jag vad en cobra kaross väger, inte i kg, utan i att det går åt två personer för att lyfta bort den. Lite tyngre än vad jag trodde men ändå inte jättetung.

Några bilder efter Cobran klätt av sig. Varning till känsliga tittare som rekommenderas någon annan tråd istället.....för nu är det nakenbilder som gäller.....

Cobra1-1.jpg

Cobra3-1.jpg

Cobra2-1.jpg

Cobra8-1.jpg

Cobra4-1.jpg

Cobra9-1.jpg

Cobra7-1.jpg

Cobra5-1.jpg

Cobra6-1.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nice

1 Det ser ut som en likadan Mallory tändspole jag använde på 80- talet och har kvar än i mina gömmor

2 Vad är det för framvagn?

3 De hålen i 4 kantsrören. ska du svetsa igen dem så inte vatten kan lägga sig där och rosta och även ge frostsprängning?

Link to comment
Share on other sites

Thomas:

1 Det ser ut som en likadan Mallory tändspole jag använde på 80- talet och har kvar än i mina gömmor

Jajamen det är en "erfaren och beprövad" tändspole. Den ger gnista också så motorn startar........ Kanske byta till en HEI-fördelare någon gång, eller inte.

2 Vad är det för framvagn?

Fyrkant rör som håller i vanliga eller nästan vanliga bärarmar. Undre bärarmen är egentillverkad, övre bärarmen råkade vara så bra att en original Volvo 140 passade perfekt.

3 De hålen i 4 kantsrören. ska du svetsa igen dem så inte vatten kan lägga sig där och rosta och även ge frostsprängning?

Vilka rör tänker du på, de i nosen som pekar rakt framå? Dessa skall sedan byggas på för att hålla fast karossen. Eller är det något annat fyrkant rör du såg?

Link to comment
Share on other sites

Tror han menar hålen som syns längst ner på bild 3.

Joru, den var enkelt byggd den där ramen. Ta inte illa upp nu Calle, men det är några saker som jag tycker du bör göra något åt.

Övre dämparinfästningarna fram borde nog förstärkas, vet att SFRO inte gillar när dom ser ut sådär, det blir rätt mycket krafter där. Ett diagonalstag i framvagnen skulle nog inte heller skada.

Övergången mellan ram och kickup verkar inte helt genomtänkt, den borde ha suttit så att den anslutit till några längsgående balkar. Som det ser ut nu så kommer den att bryta rätt rejält i ramen. Där kan du ju använda över rören i kardantunneln på ett bättre sätt för att staga upp. Likadant framtill, men enkelt löst genom en triangulering från torpeden.

Stela bakaxelupphängningar kan jag inte så mycket om men får du inte mycket brytningar i den där? Vet att SFRO inte gillar länklager i alla stag pga. att det inte finns något flex som tar upp brytningarna.

Ingenting som inte går att fixa med andra ord, och jag tror att det kommer att göra stor skillnad.

Inte meningen att vara negativ, bara några tips i all välmening, vill ju att du ska igenom alla kontroller med den så vi kan få gasa lite ihop!racesmile.gif

Varför inte konsultera din SFRO-gubbe innan du slänger ihop den igen?

Link to comment
Share on other sites

Drake: Aha de var de rören, jo de där skall ha ett litet lock på sig.

Ja, visst är den enkel ramen. Lastbilsstuk rakti igenom. En rektangel med en framdel och en bakdel. Enkelt är ofta rätta bra och svårt att få det enklare. Jo, jag har tittat på några "stabiliseringar" av bakdelen. Framdelen kan behöva någon men inte helt säkert. Det är mobilkamera bilder så allt syns inte. De främre dämparöronen är stagade sedan om man gillar stagningen eller ej det får kontrollen utvisa. Vad gäller bakvagnen så provar som den är men blir det synpunkter byter jag hälften av länkarna till gummimodell. Ibland får man ju och ibland inte.

Du är väl aldrig negativ Drake du är väl nästan bara positiv. Fast just här --- så vi kan få gasa lite ihop --- kan vi få lite skiljaktigheter och kanske gnäll från oss båda på varandra om vi antingen går över eller inte kommer över 2500 r/m.

Huvudbalk = 100 x 50mm

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Drake: Den drar nog redan lugnt och fint vid 700r/m.

Stagningen bak kommer ge sig självt. Nämnde inte det i förra inlägget för jag ville ge infon lite i omgångar för säkerhetsskull.

Installationen av dragkrok gör med automatik att det bli en förbättring av bakre delen. Målet för dragvikt är som vanligt 900kg eller i alla fall 750kg men 400kg räcker för det egentliga behovet. Dragkrok är normalt standardutrustning på bilar färdigställda av CealmSeven Industries,

Link to comment
Share on other sites

Tomas: DEt skall du absolut göra. Så enkel ramkonstruktion. Det lite luriga är att passa in mot en kaross. Bygg klart Sevenbilen och sedan hugg tänderna i Cobran.

Link to comment
Share on other sites

kul bygge. Vad är det för kit? Jag skulle kolla upp främre bärarmarnas styrka då de har fjädern i mitten ca. det kan finnas risk för böjning

Link to comment
Share on other sites

En Mallory-klubb kanske? Medemmar är isåfall: cealm, Arrowsmith och Thomas (om nu Thomas hittar sin Malloryspole (ref inlägg nr 118 i tråden)

Link to comment
Share on other sites

Många andra aktiviteter har "snott tid" effektivt och med all rätt från garage-dokusåpan. Nu i helgen måste jag anstränga mig om jag skall undvika garaget. Vem vet vi kanske ses därute om någon timme eller så. Det beror lite på hur mycket frukost jag tänker äta. Det kan ta tid om det är mycket.

Var länken finns vet ni redan........

Link to comment
Share on other sites

Lyckades hitta ett tillräcligt trovärdigt skäl att avvakta med bygget någon timme. Till och med jag själv har gått på skälet. Hmmm håller jag mig undan måntro? Skall nog hålla koll på mig själv lite grann här.....

Link to comment
Share on other sites

"Stokke Tripp-Trapp" som förarstol, här sparas minsann inga kostnader. Fabrikören börjar väl inte bli fartblind efter alla nyinvesteringar?

Jag övervägde själv ett tag att använda "Babybjörn" som säkerhetsbälte, men fick tyvärr tänka om av kostnadsskäl.

Link to comment
Share on other sites

Det kostar att ligga på topp. Det är en förarstol som man kan "växa" i.

Observera även den käcka korgstolen till passagerarsäte. Skulle tro att ett 6-punkts BabyBjörn bälte skulle sitta som en smäck även om det gräver ett djupt hål i betalkortet..

Link to comment
Share on other sites

Skaffat ytterligare en omgång med hjuldollys. Borde ha runt åtta stycken dollys nu. Mycket bra hjälpredor. Cobran skall upp på fyra dollys. 6x4 står redan på sådana. Snart kan det bli bildans i verkstaden.

Link to comment
Share on other sites

Sent men nu är det dags att gå ut och jobba. Hade jag fördröjt "gå ut tiden" 5 tim och en kvart ytterligare då hade jag missat en verkstadslördag...... Ojojoj så det kunde gått.....

Link to comment
Share on other sites

Nu är Cobran flyttbar på hjuldollys. E-Chevan är snart strippad på allt onödigt, som "förgasarinsprutning" mm. Den här E-Chevan skall trimmas. Jajamen. Två eller kanske tre burkar Biltema motortrimfärg. Varje burk ger cirka 10 hk extra.

Link to comment
Share on other sites

Var finns det en lämplig klagonmur för bultskallar? Här kanske? Jag vill både gnälla och klaga och vara allmänt otrevlig en stund vad avser bultskallar i omöjlig storlek.

E-Chevor har detta problem vet inte om andra har samma bultar.

Bultskallen är inte 13 = för stor, inte 12 = för liten inte 1/2 tum = passade inte heller. Vad är det de har hittat på för dimension egentligen? Är det 13 light? Det till en återcirkuleringventil. Vill minnas jag till sist skar bort eländet på förra motorn. Jag är beredd att ta till samma metod här med. Det går bara att komma åt med en ringnyckel. De ringnycklar jag har är för stora eller för små. Suck!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...