Drake Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Nån som kan förklara hur det funkar (på enkel svenska helst )med olika alulegeringar. Vad ska man ha till en tank t. ex.? Eller om man ska forma nåt, eller bara klä in motorrummet? Tycker det verkar vara en djungel med beteckningar och kvaliteter. Quote
Morty Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Finns lite att läsa i dokumentet "Tekniska Data Aluminium.pdf" Länk Jag har svetsat mina två alu.tankar i 1050A. Quote
AndersK Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Bröderna Edstrands lilla röda är bra den med (finns dessutom länkar till återförsäljare på deras sida som säljer över disk till oss glada amatörer) http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/BEs-Lilla-Roda-PDF/ 1050A är nog den kvalitet man hittar lättast och bra att jobba med. Vill man ha en lite hårdare kvalitet som är lätt att hitta och dessutom tål saltvatten bättre så är 5052 ett bra val. Quote
Joaquim Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Vi använder 5754 på jobbet, går bra att göra all bearbetning med. Kan vara risk att det "spricker" när du bockar lite tjockare. Sen har du även 6082 som är kanon om du ska svarva eller fräsa något. Funkar väldigt dåligt om du ska bocka. 4007 är väldigt mjuk alu plåt, kanon vid valsnings jobb. Sen om du ska ha något skurit så är det inte alla alu sorter man kan skära i laser tex, 4007 är precis att det går när det är tunnare material. Blir en väldigt åter reflektion, vilket inte alls är bra. Men skär man det i vatten så har det ingen betydelse vilket material man använder. När jag kommer så långt så blir det mesta i min bil i kvalitet 5754. 5754 är rätt så hårt men ändå mjuk, vet inte riktigt hur jag ska förklara :lol: Hoppas du blev lite klokare. Mvh: Jocke Quote
Drake Posted January 9, 2010 Author Posted January 9, 2010 Tack för hjälpen, då blir det blir nog 1050A till det mesta. Quote
Arrowsmith Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 (edited) Till golvet valde jag saltvattenbeständig 5754 aluminium 2mm tjock. Till kardantunnel och resten av plåten har jag valt 4007-14 halvhård 1mm. Förutom till scuttlen där är det en mjukglödgad "djupdragningsaluminium" 4007-02 i 1mm. tjocklek. Till andra pryttlar som dumpventiler mm som jag brukar svarva använder jag oftast 6012 Edited January 9, 2010 by Arrowsmith Quote
Drake Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 4007 är väl bara SS-beteckningen på 1050A eller??? Quote
Arrowsmith Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 1050 A är en gångbar beteckning på alu med olika egenskaper.... Alu egenskaper Quote
Drake Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 Jo, men det blir ju onödigt krångligt om man blandar olika standarder. Din mjukglödgade djupdragningsaluminium är alltså helt vanlig 1050A -02 om jag förstått det hela rätt. Quote
Michael Th Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 lyfter tråden lite.. Jag har smidda Porsche nödhjul.15*5,5 tanken är att bredda 2 av fälgarna till 15*7,5.. dom skall på en bubbla/p356 cupe bygge.. dvs ett lätt fordon.. 🙂 hittat aluplattlist 5*50 6*50 8* 50.. tjocklek väljs beroende på vad som är i fälgen.. som rullas till lämplig kringla. materialet var antingen AW 6060 eller AW 6082. ?? lämpligt eller?? så vad är lämpligt att tigsvetsa.. har en licens svetsare som gör jobbet.. jag för tillsats material skall man använda (TIG) Quote
Christer J Posted July 4, 2020 Posted July 4, 2020 Det känns ju spontant som att licenssvetsaren ska tala om det för dig. Han vill inte ha plumpar i protokollet. Vet du vad är det för material i fälgen? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.