Jump to content

bilar med bakmonterad motor


Rayman

Recommended Posts

jag sitter och planerar mitt kommande bygge och jag funderar på att ge upp min ide med golf framvagn då jag insett att det är rätt många krångliga delar som jag inte vet hur jag ska kunna lösa.

det jag vill ha er hjälp med nu är att tips mig om alla tänkbara bilar där motorn och växellådan sitter där bak, på en bakhjulsdriven bil, som man kan få tag på för under 10 000 kr.

Link to comment
Share on other sites

hm... alla bilar jag kollat på är antingen för svåra att få tag på eller för dyra.

sen va jag inte så smart att jag insåg och läste att bilar med motorn monterad bakom bakaxeln ger goa balanseringsproblem med understyrning... sen så finns det inte många bilar med motorn monterad precis framför bakaxeln. denna iden får nog läggas ner!

Link to comment
Share on other sites

Bilar med s.k mitt motor ger INTE under styrning default men de kan bli lite lömska att ha att göra med just på grund av att de ÄR mitt motor bilar.

Det man ju ofta är ute efter med mitt motor är den låga mass trögheten med massan så centralt placerad som möjligt. Detta gör att man lätt får just framvagnen att svänga in pga bilen inte vill hålla i mot med sin massa i rotation ( ta exemplet med 1 ton bly längs fram i bilen ... den kommer inte vilja svänga) .

MEN man kan även få den att svänga in lite för mycket ( snarare mitt problem) då bilen blir lätt att påverka.

Det går ju oxå ganska fort när allt detta händer samtidigt.

I mitt fall har jag en opel speedster/ kusin med lotus elise (var ju tvungen att ha något innan den riktiga "snabba" bilen blev klar).

Denna bilen är allt annat än understyrd snarare kan man få den att bli överstyrd på begäran :blink: om man då inte är med på det kommer sladden inte att hävas för än det är för sent. Men det skall tilläggas med orginal 175-55-17 däck fram är den understyrd..... men va fan är det för däck.

Sedan är ju mitt motor paket i speedstern bak ett opel Zafira 2.2 paket rakt av = mittmotorer bygger du av vilken framhjulsdriven bil som helst flytta hela skiten och med lite flyt så väljer du samma bredd som original bilen och allt är lungt. Har själv funderat på hela saab 9-5 paket upp i bak på en bubbla.

Så ge inte upp av de anledningarna du angav.

Kanske kan man ge upp för det rent allmänt bli mycket jobb men inte för de tekniska och donator mässiga.

Finns ju mycket att sno/inspireras av på ariel, kolla på hundkoje bygget på rejsa med saab motor i bak med bur bygge osv

Link to comment
Share on other sites

Bilar med s.k mitt motor ger INTE under styrning default men de kan bli lite lömska att ha att göra med just på grund av att de ÄR mitt motor bilar.

Det man ju ofta är ute efter med mitt motor är den låga mass trögheten med massan så centralt placerad som möjligt. Detta gör att man lätt får just framvagnen att svänga in pga bilen inte vill hålla i mot med sin massa i rotation ( ta exemplet med 1 ton bly längs fram i bilen ... den kommer inte vilja svänga) .

MEN man kan även få den att svänga in lite för mycket ( snarare mitt problem) då bilen blir lätt att påverka.

Det går ju oxå ganska fort när allt detta händer samtidigt.

I mitt fall har jag en opel speedster/ kusin med lotus elise (var ju tvungen att ha något innan den riktiga "snabba" bilen blev klar).

Denna bilen är allt annat än understyrd snarare kan man få den att bli överstyrd på begäran :blink: om man då inte är med på det kommer sladden inte att hävas för än det är för sent. Men det skall tilläggas med orginal 175-55-17 däck fram är den understyrd..... men va fan är det för däck.

Sedan är ju mitt motor paket i speedstern bak ett opel Zafira 2.2 paket rakt av = mittmotorer bygger du av vilken framhjulsdriven bil som helst flytta hela skiten och med lite flyt så väljer du samma bredd som original bilen och allt är lungt. Har själv funderat på hela saab 9-5 paket upp i bak på en bubbla.

Så ge inte upp av de anledningarna du angav.

Kanske kan man ge upp för det rent allmänt bli mycket jobb men inte för de tekniska och donator mässiga.

Finns ju mycket att sno/inspireras av på ariel, kolla på hundkoje bygget på rejsa med saab motor i bak med bur bygge osv

Link to comment
Share on other sites

mm men det jag snackar om är de bilar med motorn BAKOM bakaxeln. speedster, elise och atom har alla 3 modellerna motorn framför bakaxeln.

jag har fortfarande kvar iden med en golf framvagn men det verkar rätt svårt med positioneringen av motorn.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag nyfiken, varför vill du ha motorn bakom bakaxeln?

Historien är inte direkt fyllt av lyckade dylika konstruktioner, Porsche undantaget.

Tänker på De Lorean & Chevrolet Corvair.

Men utanför sportbilsvärden finns kanske lyckade konstruktioner, ex lär Tata Nano vara en sk RR layout

(Källa Wikipedia)

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd Rayman Speca gärna vilka krav / önskemål som är mest styrande. Jag har själv för 3,5 bilen varit inne på mittmotor många gånger. En nackdel som kanske inte är en nackdel men jag upplevde det så, var att med mittmotorn framför bakaxeln så flyttas sätet / säten en hel del framåt.

Det skulle vara en av fördelarna att ha en mittmotor bakom bakaxeln och då slippa flytta fram förare och passagerare. Fast som Norlin skriver så flyttas tyngdpunkten också. I och för sig går det att vikta rätt igen.

Ser fram emot att ta del av lite mer hur du vill ha kärran. Konstruktionsmässigt och vad gäller SFRO / SBP och Transportstyrelsen är det inget problem att bygga med olika motorplaceringar normalt sett.

Roligt med lite olika infall och vinklingar på konstruktionerna.

Edit: Justering av text ett rödmärkt ord hade glömts bort, meningen blev lite konstig utan ordet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Precis som cealm nämner är vilka krav / önskemål som är mest styrande av största intresse.

Har joggat hjärnan med div mittmotorkonstruktioner, mest för att kunna använda MC motor men även att lyfta hela frampartiet från en modern framhjulsdriven bil som LUPUS var inne på, men inte hittat något som jag fallit för.

Så mer info = mer förslag.

Link to comment
Share on other sites

hmm där läste/tolka jag fel :banghead:

bak motor ....... förutom att Porsche på något sätt lyckas med det, om man nu snart kan kalla de nyare lyx bubblorna för svans motorer då deras drivaxlar börjar se ganska sneda ut och växellådan kryper fram för varje år så är det väl mest av packnings anledning man vill ha det så. 911 går ju fort med RÄTT förare ofta ej så fort med fel förare.

Sitta på skaftet av en hammare är väl jämförelsen rent viktmässigt , massor med vikt på drivande hjul = snabb ur kurvor om man sett till att komma in rätt i kurvan vill säga.

Om man fortfarande kan vända diffen i en nyare tex porsche 924/944/ audi 100 vxl låda på samma sätt som med en bubbla ( det är ju bara 30 år i mellan....) finns det ju gott om vxl lådor.

Enklast vore väl en av de sista transporter Vw bussarna med 2.0 liter insprut ca 100 hp ?, fanns nog till och med vatten kylda ( hua mig )

Men förutom att det är kul med att följa sin egna ideer och anse att alla andra har fel är ju svans motor lite styrande av kaross oxå.

Men som någon sa fram med kraven så skall vi nog kunna diskutera oss fram till det mesta.

Link to comment
Share on other sites

hm... alla bilar jag kollat på är antingen för svåra att få tag på eller för dyra.

Jag har skrivit det förut, Formel Opel. Nu kanske det inte rimmar med locost men du har allt utom ram och lysen. 240hk, diffad låda, torrsump, bromsar mm.

Troligen vill sfro ha grövre prylar i upphängningar men kopierar du geometrin till en (seven-liknande?) ram med 2 säten så har du mittmotor samt hyfsad prestanda?!.

Link to comment
Share on other sites

När man vänder på en Porsche 911-låda, och alla andra svansmonterade, vill man samtidigt vända den upp-och-ned. Detta av två skäl, dels blir det annars bara en växel framåt och många bakåt och dessutom hamnar utgående axlarna betydligt högre, dvs motorn lägre, om man monterar den upp och ner. Enligt en kompis som bygger GT40 med Porsche-låda går det fortfarande att byta sida på kronhjulet, som på de gamla VWarna, om nu någon trots allt vill det.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Själv sitter man med ett bygge med en FWD volvo turbo motor i en Renault dauphine. Så tanken med att ta en FWD paket protesterar inte jag emot i alla fall. Kör bara kör !!!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

saab9000 -93till-98 150hp lättryckare för omkring 5000kr med möjlighet till 230hp med magnetventil och om programerad box. Skulle du tröttna klämm i en 2,3a (ser likadan ut

så inga problem vid bes). kräver dock en tungbil för att klara vikt/effekt förhällandet.

men vad gör det när det fins hur mycket effekt som hellst och går att köra på 0,7.

pluss att du kan lägga vikten lågt. coilover är hyfsat billigt moddifiera spindeln

för golf fjäderbens fäste ochdu är hemma. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...