BeLo Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 Vinterns insats på 7:an är framför allt att renovera Pinton. När jag ändå har den i molekyler tänkte jag passa på att montera kolvar och stakar som tillåter lite mer varv och behöver lite goda råd från experterna här på forumet. Jag räknar med att borra blocket, så om kolvarna råkar var "lite" större är det ingen panik. ;-) Det pratas om Saab-stakar och Volvo-kolvar eller kolvar från luftkylda VW!?! Jag behöver dessvärre vet exakt vad som ska inhandlas då motorer inte riktigt är mitt gebit. När jag kollar hos leverantörer i England finns det hur mycket som helst att välja bland vilket inte gör mig klokare. Hela mitt bygge är hyfsat "locost" och jag tänkte försöka få till en driftsäker motor med hyfsad prestanda på samma sätt. Hur mycket kompression törs man ha utan att motorn blir skör? Goda råd mottages alltså tacksamt! /Bengt PS Samma grupp A-topp som användes i somras kommer att monteras på det fixade blocket. Dubbla Weber 45:or och extraktorrör sköter andningen. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 Här finns det en del om Pinton, men om det är effekt/krona du är ute efter så kanske det är klokare att byta till en Zetec? Pinton är ju trots allt en rätt gammal konstruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 här fins lite att läsa. http://www.burtonpower.com/technical_1/sohc_pinto.aspx http://www.vulcanengines.com/ http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?p=388945 lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Det finns lite olika koncept men den första frågan kan vara vilka effektmål du har? Ska du inte ta ut mer än kanske 140-160 hk och inte varva mycket över 7000 så funkar det bra med standardstakar och originalkolvar. Saabstakar och smidda VW Mahlekolvar (92 mm) är ett recept som varit ganska poppis i Sverige och TS Motor i Åstorp byggde förut sådana bottendelar till kalaspriser. Ring och kolla om de fortfarande gör sånt. Över 10:1 brukar bli lite jobbigt för gatbruk men det beror också på vad du har för motorstyrning, kamaxel och så vidare. Rätt tändkurva är mycket viktigt för att det ska fungera bra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 4, 2010 Author Share Posted January 4, 2010 Toppen jag har var tidigare bromsad till ca 16o hk med motsvarande förgasare och avgas, så något i den stilen vore kalas. Vet inte vid vilket komp dock. Kammen är en skapligt snäll Nisse Hedlund, men jag har inte beteckningen. Är det någon speciell SAAB man ska plocka stakarna från? Krävs någon bearbetning eller passar bitarna? Jag kör med Pintos orginal fördelare och tändbox, den lilla (från -85-86 tror jag den är). Kanske ett område att titta närmare på? Gustaf! Jag såg i ett gammalt inlägg någon annan stans att du lyckats knäcka en vipparm tidigare. Jag gjorde exakt detsamma i höstas, men har inte lyckats lista ut vad som orsakade haveriet. Blev du klokare? /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Jag minns inte exakt vilken Saab-motor det är, H-motor känns bekant. De finns med olika skruvar till storändan, vissa tar i block och oljepickup så man får slipa/bocka lite. På www.fordclubsweden.se finns en gammal projekttråd av "Persson" som bygger ihop en sådan bottendel. Ska du få ut effekten måste du göra nåt åt tändningen. Jag föredrar en datorstyrd, mappningsbar tändning (Megasquirt är grymt prisvärt, även till att bara styra tändning, eller handla MegaJolt från England som är ett strippat MS utan möjlighet att styra bränsle), men en gammal fördelare med centrifugalförställning går också att modifiera. Fast den mappningsbara lösningen är nog enklare idag och då kan man ju få tändkurvan exakt som man vill ha den. Jag tror att min vippa gick av pga skenande laddtryck i kombination med varvstopp men jag är inte säker. Det var ju med Hedlunds NH206-kam, och vippor som följde med kammen för säkert 15 år sedan. Det kan också ha varit materialfel, det fanns en liten defekt vid brottet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Jag går oxå i tankarna att planera mitt Pinto bygge, det blir inget överdrivet jag har ett par Dellorto 40:or har tänkt mig en en Kent FR32 kam lätt portad och planad topp. Givetvis blir det nya lager och oljepump o.s.v Ett tips om du vill borra till vettigt pris är Axelssons Engineering, Varberg http://www.axelssonengineering.se/a8bfb00d-592b-4613-9ff1-f39178e4a0ce-29.html Det jag funderar mest över är tändningen, antingen lära sig MegaSquirt eller hittade jag ett kit hos Burton med fördelare och tändspole för £300 x11:- =3300:- artnr hos Burton FT295K. Kan det vara något?? http://www.burtonpower.com/product_main.aspx?dets_product.aspx?PSet=97&sTxt=ft295k Vad tror ni om detta? Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Du är ju enormt mycket mer flexibel med ett MS som styr tändningen. Framförallt kan man lägga en riktig 3D-kurva som ger bra tomgång, bra låg/mellanlastegenskaper och ändå fint klipp på höga varv. Burtonfördelaren utan vakuumförställning är en kompromiss där man väljer bort körbarhet. Dessutom dyrare än vad man sätter ihop ett MS för om man är lite kreativ. Med Dellorto 40 får man ingen monstereffekt men det kan rätt byggt bli en ganska bra karaktär. Räkna inte med att förgasarna hänger med så mycket över kanske 130-140 hk nånstans. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Det låter som det blir till att börja läsa om MegaSquirt.. Jag är nöjd om jag får 130-140hk, vad säger man vid SFRO 2 och vid reg.besiktning om en lättrimmad Pinto på ca: 130hk? Antagligen bygger och startar jag upp motorn med originalfördelare för att sedan bygga om med MS, så att man vet att allt funkar. Ser att det finns två sorters kolvringar till Pinton en med 2mm:s övre ring och en med 1.6mm:s kan man veta vilken det är innan man plockat ner maskinen? Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Om inte bilen är för lätt så blir man nog bara glad av en sån motor :-) Jag minns inte vilka ringar som satt i vilka motorer, det är årsmodellstyrt. Men bäst att kolla (mäta) innan man köper. Fördelaren från en Sierra/Scorpio EFI (med hallgivare) är perfekt att använda till MS. Då kan man välja hur man vill trigga spolen också, direkt från MS eller via någon tändmodul. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 5, 2010 Author Share Posted March 5, 2010 För min egen del står jag och väger mellan att skruva ihop min Pinto med SAAB-stakar och Volvo-kolvar och en nypreppad topp ELLER om jag helt enkelt ska lyfta i en Duratec!?! Fördelen med Pinton är att jag sannolikt inte får problem med besiktningen och att anrättningen ger något mer effekt än Duratecen. Nackdelen är kostnad (troligen dubbelt så hög för att få ihop Pinton) och dessutom vikt! Duratec sägs vara ca 40 kg lättare? Duratecen lär dessutom ge betydligt lägre bränsleförbrukning och eftersom jag har för avsikt att åka till Le Mans Classic i sommar med sjuan är även förbrukningen en parameter att räkna med. Vad händer om man byter till en modernare motor? Registreringsbesiktning? /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgbgt Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Satsa på Zetec tex en ST170 motor (som heter Duratec konstigt nog). Konverterade min Cortina mk2 med Pinto men så här i efterhand så hade Zetec varit ett mer modernt val. Lättare och billigare effekt. Gå till Hanssons tobak och köp senaste numret av Retro Ford som innehåller en Escrot mk1 med ST170 motor. Kan ju även satsa på en vanlig Zetec vilka börjar bli billiga. Går även att köra men dubbelports Weber och tex Megajolt dvs hyffsat billigt. Ska du ha Duratec passar inte sprängkåpan = mer pengar...osv osv. Hälsning Olssons "svåger" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Det krävs en regbes och intyg från SFRO vid motorbyte. Duratec (den "riktiga" med alublock från Mondeo MkIII etc.) är en kanonmotor som är lätt och med enkla medel ger riktigt bra effekt. ST170 är också en fin snurra men jag skulle välja en ny eller lågmilad Duratec om jag inte snubblade över en ST170-motor väldigt billigt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 8, 2010 Author Share Posted March 8, 2010 Fördelen med Duratec är att insug/avgas sitter på samma sida som på Pinton, vilket gör att jag slipper att göra ny huv m.m. En kompis har diverse Zetec-block (bl.a. WRC), och han skulle nog gärna sälja en motor till mig men om jag ändå ska byta varför inte ta senaste modet? Duratec lär ska flöda mycket bra orginal, så det finns många hästar att hämta för den som vill. Jag vill i dagsläget bara ha en driftsäker maskin med rimligt med ork. Tack för info, Gustav! Är det Lennart, som SRFO-besiktigade bilen, jag ska vända mig till för att diskutera intyg, eller vem kan hjälpa mig med ett sådant? /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 Prata med den SFRO-besiktningsman du har närmast till nu. Det brukar bli en provkörning med nytt bromsprov etc. för att Bilprovningen ska bli nöjda och glada. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.