Thornad Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hej, eftersom jag tycker det är intressant att titta på vad som försigår i garagen på byggfronten så tänkte jag passa på att presentera mitt pågående projekt. Det är ingen Super7, men väl ett Locost-bygge och likheterna med Super7 är ganska många. Jag hade några enkla riktlinjer för mitt projekt: - Old-timer racing look. - Modern teknik. ( något så när i alla fall ) - Besiktad för landsvägsbruk. - Skall med några enkla justeringar kunna användas på bandagar. - Motorcykelmotor. Utifrån detta började planeringen. Valet av inspirationskälla för bilmodell var självklar redan från början, Bugatti T35. Motorvalet var däremot lite svårare, det föll tillslut på Aprilia RSV Mille, framförallt för ljudets skull. En V-twin låter mer rätt i en old-timer än en högvarvig radfyra. Det började med några ritningar på T35:an för att mixa ihop bilens linjer och mått med utformningen av ett rörramschassi.Det blev samma karossprofil men med ett något bredare chassi, då orginalet endast har 830mm utvändig bredd på karossen. Därefter startade bygget med några enkla rör på ett arbetsbord hemma i garaget. Och har sedan pågått med olika intensitet under snart ett års tid. Förhoppningen är att den skall stå på hjul i januari och kanske svetsbesiktas i februari-mars någon gång. God fortsättning på julen. // Peter Quote
Kilkenny Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Jättekul projekt, å pluspoäng för att du Tig-svetsar :racesmile: Quote
Michael Th Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 buggatti 35 har länge varit en favorit, sen jag såg en i tyskland i min ungdom.för 30 år sedan. :banghead: tanke .vad blir det för hjul då karossen kräver ganska så stora för att komma till sin rätt. kanske bör trianguleras mer pga böjda rör men håller säkert. trevligt med tigsvets. verkar vara ett välutrustat garage du har. lycka till med förtsättningen och många fler bilder tack. Quote
Sevenup Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Kul med ett lite ovanligt bygge, hoppas du fortsätter att hålla oss uppdaterade. Per-Erik Quote
cealm Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hej och välkommen in till forumet med ditt bygge. Quote
Jay-c Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 trevligt projekt fastän jag tycker det är lite synd på motorvalet, en sån här ska ju ha r6:a eller v12:a kommer nog bli bra, följer projektet med spänning! Quote
Thornad Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Jättekul projekt, å pluspoäng för att du Tig-svetsar :racesmile: Det är ju perfekt när man håller på med sånt här projekt att man har kunniga och hjälpsamma kompisar och personer i kring sej. Här på bilden nedan är två som har betytt mycket för att detta skall gå att genomföra. Till höger är det Micke som äger och driver FERRITA som tillverkar rostfria avgassystem av högsta kvalité. www.ferrita.se Han har varit bussig och lånat ut en TIG svets samt hjälper till med svetsningen när det behövs. Till vänster är det Andreas, vår son. Han är CNC operatör på Sellholm Tuning och tillverkar till vardags utrustning för rally och racing. Han har också sitt eget projekt på lite komplettering, så det är trevligt att ha en garagekompis. På www.garaget.org/thornado finns hans EVO projekt. Det är typiskt två sådana kompisar som är bra att ha till hands. Quote
Thornad Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 (edited) buggatti 35 har länge varit en favorit, sen jag såg en i tyskland i min ungdom.för 30 år sedan. :banghead: tanke .vad blir det för hjul då karossen kräver ganska så stora för att komma till sin rätt. kanske bör trianguleras mer pga böjda rör men håller säkert. trevligt med tigsvets. verkar vara ett välutrustat garage du har. lycka till med förtsättningen och många fler bilder tack. Ja, hjulen är ju en av några detaljer som är lite karakteristiska för just T35an. Nu har jag valt att använda den äldre modellen på Audi RS fälgen, även om den har nio ekrad i stället för åtta som det skulle varit. 19 tum för att orginal däcken skall passa, och så fick jag ta bort lite på bredden, närmare bestämt 80mm, för att det skulle blir rätt. Fram och bakvagn är konstruerad för att kunna använda "normala" 18tum hjul vid banåkning. Edited March 23, 2010 by Thornad Quote
Michael Th Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 (edited) NICE !! :thumbsup: :notworthy: vad använder du för spindlar/ bakaxel?? om jag får fortsätta fråga... min far har alltid sagt om man inte vet skall/bör man fråga...man vill ju inte dö ovetande :D måste bara tillägga ..svetsen... snygg!!! Edited December 25, 2009 by Michael Th Quote
Thornad Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 trevligt projekt fastän jag tycker det är lite synd på motorvalet, en sån här ska ju ha r6:a eller v12:a kommer nog bli bra, följer projektet med spänning! Kan hålla med dej, men det skulle varit en rak åtta med kompressor som det var i orginal. Nu ville jag testa att använda MC motor eftersom jag gillar kombinationen låg vikt och rapp karaktär. Motorn blir ju längsmonterad, trots att det känns som den står på tvären. Jag använder en drivaxel till Audi A6 som främre kardan. Yttre drivknuten och drevet har anpassats och svetsats samman så man behåller splinesen på utgående axel på motorn. Bakaxel kommer från Escort MK2 liksom den bakre kardanen. Sedan blir det elektrisk back via ett drev på främre kardanen. Bakaxeln är upphängd i en utvändigt placerad fyrlänk, kompletterad med wattlänk. Quote
Thornad Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 NICE !! :thumbsup: :notworthy: vad använder du för spindlar/ bakaxel?? om jag får fortsätta fråga... min far har alltid sagt om man inte vet skall/bör man fråga...man vill ju inte dö ovetande :D måste bara tillägga ..svetsen... snygg!!! Man får fråga, helt OK. Bakaxel är Escort MK2, se ovan. Spindlarna kommer från Ascona B och styrväxeln är Mazda 323 som kortats. Framnaven har Andreas tillverkat för att hålla styrradien nere. Den blir nu c:a 35mm vilket är OK med den däck diametern som jag har. Framvagnen har Rikard konstruerat och Linus har svetsat bärarmarna (två till såna där bra ha kompisar). Men delarna fick jag lov att tillverka själv. Ja, alu-svetsningen på fälgen går inte av för hackor. Andreas kompis Tobbe har lagt den. (Ännu en bra kompis). Quote
Thornad Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Det är inte bara kompisar som varit inblandade. Ratten har min Pappa tillverkat, det är han som är bäst när det gäller trä bearbetning. Ratten är ju viktig för att behålla old-timer looken. Den är jag mycket nöjd med, TACK FARSAN. Quote
Kilkenny Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Hmmm, känns som du har många kort på lager, keep em coming! :) Allt ser så snyggt å cleant ut, roligt att jobba då :thumbsup: Quote
Jocke4U Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Snyggt bygge! Jag gillar valet av motor. Visst är det härligt högvarviga men en V-twins sound är för gött // Jocke - som fortfarande kör annan italiensk V-twin när tiden finns :) Quote
Triggerhappy Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 (edited) Riktigt snyggt bygge! Kul motorval också, ett tips, se till att du kommer åt kopplingen... Aprilia Rotaxen har en vacumstyrd slirkoppling som tuggar i sig lammeller vid "sportig" körning i hojen, jag vet inte riktigt hur den håller i bil. iofs vart de bättre iom -04 och nyare (som din) men värt att hålla ett öga på. Var gärna lite petig med luftburken också....twins har ett "nackårsresande" inugsljud och prillan är inget undantag men se till att det är volym i luftburken. Jag hade den första generationen av den motorn och det fanns närmare 12 kusar att finna i övre mellanregistret med lite avgaspill, lufburksmeck och justering på sprutet enligt bromsbänken. Efter den operationen spreds iofs väljudet med klart kraftigare ton än vad besiktningen skulle önskat. (på hoj). Återigen, Grymt bygge.... Edited December 26, 2009 by Triggerhappy Quote
Thornad Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 Riktigt snyggt bygge! Kul motorval också, ett tips, se till att du kommer åt kopplingen... Aprilia Rotaxen har en vacumstyrd slirkoppling som tuggar i sig lammeller vid "sportig" körning i hojen, jag vet inte riktigt hur den håller i bil. iofs vart de bättre iom -04 och nyare (som din) men värt att hålla ett öga på. Var gärna lite petig med luftburken också....twins har ett "nackårsresande" inugsljud och prillan är inget undantag men se till att det är volym i luftburken. Jag hade den första generationen av den motorn och det fanns närmare 12 kusar att finna i övre mellanregistret med lite avgaspill, lufburksmeck och justering på sprutet enligt bromsbänken. Efter den operationen spreds iofs väljudet med klart kraftigare ton än vad besiktningen skulle önskat. (på hoj). Återigen, Grymt bygge.... TACK för tipsen, jag har tack och lov förhållandevis gott om plats vid kopplingen, och har fått lite varning om problemet. Vi får se hur det verkar när den är igång. Beträffande ljudet och effekten så blir det ett dubbelpipigt Ferrtia rostfritt rör med tryckutjämning. Det kommer troligen att behövas både ett extra avgassystem och en speciell luftburk för besiktning/ljudprov. Sedan så tycker jag nog att ljudet är en stor del av charmen med den motorn så det måste ingå. Quote
Ploogen Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Fy f-n va snygt :wub: Tror att jag lägger ner mitt Locost projekt efter att man sett det här ;) Quote
Thornad Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 (edited) Har varit i garaget idag och rivit isär det mesta för att färdigsvetsa det som sitter provisoriskt. Kommer att försöka få till de bakre stötdämparfästena så bilen kommer ner på hjul så snart som möjligt. Bromsarna skall också färdigställas. Jag har valt att använda Wilwoods bromsdelar. Det blir 4-kolvsok med radialfästen, och bakoken är med mekaniska handbroms. Det blir bromsvåg som naturligtvis inte kommer att kunna justeras under körning på allmän väg. Men vid bankörning är det den stora svarta ratten mitt på instrumentbrädan som är bromsvågen. Pedalerna är hemtillverkade med alu-plattor som jag spårat för att få lite halkskydd. Handbromsen kommer från Volvo S80 men har fått en ny spak som skall passa lite bättre i modell. Spärren får omvänd funktion, dvs man trycker in den för att låsa handbromsen. Edited December 26, 2009 by Thornad Quote
vedde Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Fantastiskt vackert bygge! Skall bli kul att följa, snackade med min Ducce meck för ett år sedan om möjligheten att kanske köra Ducce i min 7:a men det blev väldans dyrt för att få ta i en stark motor, men härligt med karaktär i L-twinnarna. Fortsätt leverera bilder det blir så vackert att man kan inte sluta titta. /Fredrik Quote
Thornad Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Idag har det bara gått bakåt i garaget igen. Har plockat isär det mesta för att komma åt med svetsningen. Passade på att fixa klart med handbromsen samt vajrar till den. Jag fick till en omvänd spärr funktion på handbromsen. Sedan passade jag in spärren med före detta styrlåset så man har möjlighet att spärra handbromsen i låst läge. Kan vara bra att ha eftersom jag inte kommer att ha något rattlås. Instrumenteringen ville jag ha i retrostil med T35:an som förebild. Eftersom jag behövde ha ett huvudinstrument som passar med motorcykelmotorn så valde jag ett runt inbyggnadsinstrument från Acewell. Det är med samtliga funktioner som behövs samt indikeringslampor. Det var lite problem med displayen eftersom den var svårläst i den vinkels som blev i bil. På en MC så läser man ju snett nedifrån och då är själva displayen konstruerad för att läsas så, och det blir ju tvärt om i bil. Det fick bli en liten ram med vinkel så nu funkar det OK. Eftersom T35:an är en tävlingsbil, där codrivern höll koll på en hel del, så sitter motorinstrumenten tillsammans med en väl tilltagen klocka på passagerarsidan. Klockan är en båtklocka för 98kr som fått en ny sarg. Övriga instrument är biltemas som fått lite ändrade tavlor och ny sarg. Aluminium panelen skall rospoleras så småningom, det blir nog ett kapittel för sej. Eftersom all invändig aluminium skall rospoleras tar jag det bland det sista som görs. Först hade jag tänkt att inte använda något orginalinstrument från motorcykeln alls. Men vid närmare eftertanke så valde jag att lägga det lite undanskymt på kardantunneln. Det är så pass många funktioner som kan vara bra att ha, startspärr, laptimer, servicemeddelande etc. Längst till vänster sitter blinkers spaken, det är orginalkontakten som är ombyggd. Den går tillbakatill centrumläge, och man återställer blinkern genom att trycka fram spaken. Till höger om ratten i aluminium spaken sitter hel/halvljus omkopplingen. Svarta ratten i mitten är bromsvågen och aluminiumspaken till höger om den är ljustuta/laptimer. Quote
Jörgen Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Ser ju nästan ut som en ubåtsinredning :lol: väldigt fint byggt måste jag säga. Jörgen Quote
Michael Th Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 med risk att anses gnällig... jag älskar det du gjort, men snälla indexa skruvarna på mätarna.. dvs sätt spårskruven med spåren i något system... runt cirkeln eller vågräta eller nått.. e tråkigt när dom som nu sitter på olika håll.. som sagt ingen kritik bara en tanke för resten e så snygg.. ta detta rätt... mvh michael Quote
Kilkenny Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 (edited) Kanske du kan ha något tjusigt lock i koppar/mässing över motorcykelinstrumentet, när du inte använder den? // Gnällspik nr2 ;) Edited December 28, 2009 by Kilkenny Quote
Thornad Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 med risk att anses gnällig... jag älskar det du gjort, men snälla indexa skruvarna på mätarna.. dvs sätt spårskruven med spåren i något system... runt cirkeln eller vågräta eller nått.. e tråkigt när dom som nu sitter på olika håll.. som sagt ingen kritik bara en tanke för resten e så snygg.. ta detta rätt... mvh michael Hej, bra påpekande. Det blir förmodligen mässingskruv med kullerskalle som jag skall använda. Om jag köper 4000st så kanske jag får ihop tillräckligt antal med spåret på rätt ställe i förhållande till ingången på gängen. Nej, skämt å sido. Skall testa att synka dom. Problemet blir kanske samma med skruvningen av karossen, där skall det ju sitta säkerhetstråd som najning mellan samtliga. // Peter Quote
Thornad Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 Kanske du kan ha något tjusigt lock i koppar/mässing över motorcykelinstrumentet, när du inte använder den? // Gnällspik nr2 ;) Hej, det skall dit ett 1mm rospolerat aluminiumlock som vickas upp mot tropedväggen. //Peter Quote
Michael Th Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 med mutter på baksidan blir det enklare... Quote
r Anders Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Riktigt fint bygge, kommer att följa byggtråden glädje :wub: Quote
Thornad Posted January 9, 2010 Author Posted January 9, 2010 -22 grader ute, +17 grader i garaget, och sedan är jag lite små förkyld. Kan det bli bättre? Då är det för kallt att vara ute och man ska inte vara i närheten av folk för att inte smittas. Vad kan då vara mer passande än att tillbringa helgen med lite svetsning. Ska svetsa klart lite som bara är punktat samt komplettera trianguleringen. Sedan blir stötdämpartornen bak monterade och fästen för en löstagbar störtbåge. Skall också klura ut lämplig infärtning till rullbälten, och fästen för fyrpunktsbälte. Ha det , / Peter Quote
Sonett7 Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Oj oj oj!!!! :racesmile: Vilket härligt bygge - både bilmodell, motor och utförande. Tack för inspirationen... (skall bara blt klart med garage så jag kan fortsätta bygga :banghead: ) Här kan du hitta lite tips på hur man kan få escortaxeln att se lite äldre ut - ja resten är också en fröjd för ögat och följer din mall ganska väl: http://www.mat.fi/project1929fordmodel-a.htm Ser fram emot att följa ditt bygge här! :thumbsup: Quote
Thornad Posted January 9, 2010 Author Posted January 9, 2010 Wow, grymt tips på sida. Nu blir det lång lunch med surf. // Peter Quote
BeLo Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Ni missade väl inte videon med denna BDA-motoriserade skönhet? Coolt med switchen som får den att gå och låta som en orginal A-Ford! http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_video&video=video_a_ford_fast_version.flv&g=13 /Bengt Quote
Thornad Posted January 9, 2010 Author Posted January 9, 2010 Riktigt grymt ! Man får verkligen ståpäls av det. Där är man långt efter. :notworthy: Det verkar inte helt som Locost, men häftigt. // Peter Quote
Kilkenny Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 h-lvete vad den gick! sleeper in absurdum. Quote
Thornad Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Här på orten finns det flera sängtillverkare. Jag förstår varför man inte tillverkar järnsängar. Många rörpinnar blir det. Lite fika och trevligt umgängen, en toppen dag. Alla timmar svets gjorde susen. Nu tillverkar vi mera delar och siktar framåt. Tack Micke för hjälpen. // Peter Quote
Thornad Posted January 11, 2010 Author Posted January 11, 2010 Hm......Rätt svar Det är cholkad överdragna hemgjorda beskvier med smörkrämsfyllning. Och jag som trodde fokus låg på bilarna på detta forum. Va fel man kan ha. :unsure: // Peter Quote
Krolleg Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 (edited) Fikat går före allt :) Edited January 11, 2010 by Krolleg Quote
Sonett7 Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 I min värld går bilbygget först - i garaget duger pulverkaffe och "köbekaugor"... Langa du bara upp så många bilder du orkar - jag slickar i mig allt med hull och hår! Ser fortfarande grymt fint ut! :thumbsup: Quote
cealm Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Thornad: Hmmmm låter intressant.. --- Det är choklad överdragna hemgjorda beskvier med smörkrämsfyllning. --- Det låter gott, finns det många eller är de redan slut? Arboga till Köping = 2 mil. Hmmmmm (Kaffet skippar jag). Oj, höll på att glömma, det är ett fint och kul bygge! Quote
Thornad Posted January 11, 2010 Author Posted January 11, 2010 Klart det finns fika om man vill komma på besök. Om det blir biskvier eller något annat får vi se, välkommen är man ändå. Och till er andra som tycker det är för långt får jag väl i bästa "gör det själv, locost" anda lägga ut receptet: Biskvier 30 Portioner 400 g Mandelmassa 2 Äggvitor 100 g Margarin 1 1/2 dl Florsocker 1 Äggula 2 tsk Kakao 150 g Mörk Blockchoklad Sätt ugnen på 200°C. Bottnarna: Vispa Äggvitorna till löst skum. Blanda dem med mandelmassan till en smidig deg. Klicka med hjälp av två skedar ut mandelmassan på bakpappersklädd plåt. Platta till dem lite. Grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter. Biskvierna lossnar lätt om du drar papperet med kakorna från plåten och sköljer den med kallt vatten. Lägg sedan tillbaka papperet på den fuktiga plåten och ta loss kakorna. Smörkräm: Rör mjukt margarin med florsocker, äggula och kakao till en smidig smörkräm. Bred den lite toppig på undersidan av de kalla bottnarna. Ställ kakorna i kylen så att smörkrämen blir riktigt kall. Garnering: Bryt sönder chokladen i en skål. Ställ den i sjudande vatten till chokladen smälter. Eller smält i mikron 1/2 - 1 minut. Doppa biskvierna i chokladen och låt dem stelna. Ops, nu blev det visst ett bakforum. :D //Peter Quote
cealm Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Och för oss som bor nära ........ smask smask Thornad vi får höras av.. Och till er andra som bor längre bort så kommer jag referera eventuella biskvier, 30 stycken hälsokost biskvier oj oj oj dessutom stod portioner i receptet, här pratar vi om erfaret folk.... Quote
Michael Th Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 skrev ut receptet... kom på sen... borde lätta mig istället.. :banghead: så mycket man vill och så mycket smaskigt.. :D Quote
Thornad Posted January 14, 2010 Author Posted January 14, 2010 (edited) Nu är det mesta svetsat och klart på ramen. Så nu ska jag bokat tid för SFRO1. Många fästen återstår dock men det går ju lika bra efter svetsbesiktningen. Fick till en modell på stötdämpartorn bak som jag tror skall funka bra. Skall bara boxa dom så dom får full stabilitet. Passade också på att staga bromscylindrarna i pedalstället, för att minimera flexet. Stötdämparna som jag använder har jag fått tillverkade på Sellholm Tuning. Framdämparna är små fina rackare som kommer att döljas inne i ramen. Nu stänger vi verkstan för i kväll, God Natt // Peter Edited January 14, 2010 by Thornad Quote
Kilkenny Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 Ser så fint ut allting, (du har ju ingen ytrost nånstans ;) ) Quote
Thornad Posted January 24, 2010 Author Posted January 24, 2010 Nu har det varit mycket svetsning ett tag. Tillverkade bakre stötdämpartornen två gånger. :banghead: De första var bra, men när de var på plats så hittade jag en bättre lösning. Jag vill ha så enkel justering som möjligt samt möjlighet att ändra höjden på bilen eftersom den i orginal är förhållandevis hög. Passade på att varva med att göra lite roliga grejer också, så man inte tröttnar när det inte ser ut att ta sej något. Det fick bli en kylarmaskering i mässing. Kul att få komma igång med lite plåtarbeten. Har mailat för att boka en tid för SFRO1. Hoppas på att det kan bli av i februari. Vore skönt att ha det överstökat så man vet om man är på rätt väg. Nu får det bli arbete ett par dagar, // Peter Quote
2fast4u Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 (edited) :notworthy: Den här blir riktigt jävla skittuff :notworthy: Gillar det gamla stuket och modern inunder. Håll stilen så det ser rätt ut på 25m avstånd, men kommer man närmre och lyfter på nån lucka så är det nåt helt annat inunder. Det balla med äldre bilar är just utseendet. Att åka med dom är ju sällan så upplyftande. (och det är ju min uppfattning) Tufft att gå på hojspis åxå. En Bugatti som ylar som en bålgeting vore en syn för gudarna. :thumbsup: Edited January 24, 2010 by 2fast4u Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.