Kilkenny Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 Vilka fälgar ska du ställa ut med? eller kanske en modell per sida? Snygg som tusan kan jag väl säga igen också då. :racesmile: Quote
Rohan Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 Fälgarna och bågen gör så grymt stor skillnad! Vet inte vilket jag tycker är snyggast... kan bara stämma in i kören. Riktigt snyggt bygge! Quote
Pac Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Fy sjutton vad fräckt med de bredare fälgarna! :thumbsup: Quote
joaba Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Rackarns vad ett par fälgar kan ändra karaktär på en bil jag fullkomligen älskar bilen med dom svarta fälgarna.Mycket snyggt bygge vilka fälgar du än har :thumbsup: Quote
Rikard Larsson Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Snyggt med det tunna höga fälgarna, retro-modernt liksom. Sen kommer de feta fälgarna och störtbågen på och jävlar vad fräck den blir! Mycket imponerad :thumbsup: Quote
Thornad Posted April 18, 2011 Author Posted April 18, 2011 Vilka fälgar ska du ställa ut med? eller kanske en modell per sida? Snygg som tusan kan jag väl säga igen också då. :racesmile: Det blir orginal "gammelstil" på bilen i montern. Sedan kommer det att finnas bilder på "banvarianten" på plats. Quote
Christer J Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Tyvärr är jag bortrest över påsken, men det kanske blir fler tillfällen att kolla på din häftiga bil. Bara att gratulera till "båda" bilarna Quote
Jonte Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Såg bilen idag på Elmia och blev mäktigt imponerad :thumbsup: Quote
Rosten Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 (edited) Jag har en favorit som jag tyvärr inte har identifierat, kanske någon här på forumet som vet vad det kan vara för bil. Vet någon vad detta kan vara så hör gärna av er. Ser ut att vara lång motorhuv på den, och då skulle man ju kunna få plats med två längsmonterade R1 motorer. Det skulle ju bli en radåtta med skön sång i. Värt en fundering! Sök bilder på google under namnet Miller Ford så hittar du massor. Annars så liknar den en Alfa P2 i karossformen då passageraren sitter 10 cm längre bak i karossen jämfört mot föraren. Min egen favoritspeedster som jag samlar delar till. "Volvo P2" http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/f/15/5Z5xbpTuitc Pratade med dig i går. Berättade att jag samlade delar till ett speedsterbygge med volvo 850 motor. Jag berättade också att jag bodde utanför Örebro mot Karlskoga om du kommer ihåg bland alla andra som var framme och snackade med dig. Edited April 26, 2011 by Rosten Quote
2fast4u Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Stod och tittade på din bil på Elmia igår. Otroligt vilken finish du fått till. Det är en oerhört spännande blandning av gammalt och nytt när man ser dina vajerlåsta skruvar på sidorna, mässingmojänger, läderklädseln och annat som kontrasterar mot räjsbromsar och Apriliamotorn. Fantastiskt bygge :notworthy: Quote
Thornad Posted April 26, 2011 Author Posted April 26, 2011 Hej, synd att jag missade några av er på plats. Det hadde varit trevligt att ses, men det blir väl fler tillfällen. Och då förhoppningsvis i samband med att det är körning också. // Peter Quote
Thornad Posted April 28, 2011 Author Posted April 28, 2011 Hallå, det blev inte så många bilder tagna på Elmia, jag stod nog mest och snackade. Men här kommer i alla fall några. Det var väldigt stort intresse. Och det från alla kategorier på besökare, gammal som ung, hotroddare som orginalare. Till och med några HD-åkare, dom gillade motorvalet. Det är ju i alla fall en V-twin. Nu blir det till att riva ner bilen för att kunna starta upp och provköra. Quote
r Anders Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Idag fick jag möjligheten att syna ett riktigt fint bygge på nära håll. Jag kan bara informera att det är lika snyggt i verkligheten som det är på bilderna :thumbsup: Quote
Amoz Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Idag fick jag möjligheten att syna ett riktigt fint bygge på nära håll. Jag kan bara informera att det är lika snyggt i verkligheten som det är på bilderna :thumbsup: Ser riktigt trevlig ut, även utan kaross :) Antar att motorn startats upp nu? Quote
Thornad Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Idag fick jag möjligheten att syna ett riktigt fint bygge på nära håll. Jag kan bara informera att det är lika snyggt i verkligheten som det är på bilderna :thumbsup: Hej Anders, trevlig att ha dej på besök. Jag såg er allt på stan när du och Calle gled omkring med filmteam och reporter. Kul. Det blev ett antal småsvängar som prov nu i helgen, men jag har tyvärr ingen film därifrån. Det som finns är lite film från första uppstarten, men filen är tydligen större än vad jag kan lägga upp här. Jag får försöka lägga det på youtube och länka in det vid ett senare tillfälle. Det känns i allafall bra att den startade utan att det rök från elhärvan. Verkade helt OK med det mesta faktiskt. Lite justering på växellänkaget samt byte till mindre diameter på bromscylingrarna står på schemat. Sedan skall rätt styrspindlar på så jag kan kolla så styrväxeln har lämplig utväxling. // Peter Quote
Thornad Posted May 20, 2011 Author Posted May 20, 2011 (edited) Hej, nu ska vi se om jag lyckats lägga upp mitt första youtube klipp. Det är taget med mobilen, därav det usla ljudet. Det som surrar i bakgrunden är utsuget. Detta är första uppstarten och det var ett tag sedan nu. Det har blivit en del provande, justerande och lite ändring. Funkar det så kommer det mer film framöver. Nästa helg är det öppethus på Italien Bike Center i Arboga. Då kommer bilen vara på plats. Och då kommer den att se komplett ut. // Peter Edited May 20, 2011 by Thornad Quote
cealm Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 --- Nästa helg är det öppethus på Italien Bike Center i Arboga. --- Det var nära och bra = 6,5 km. Vilka tider? Quote
Thornad Posted May 21, 2011 Author Posted May 21, 2011 --- Nästa helg är det öppethus på Italien Bike Center i Arboga. --- Det var nära och bra = 6,5 km. Vilka tider? Jag har inte fått klart besked ännu, men tror det är 11 - 15 eller något liknande. Jag lägger ut det när jag vet. / Peter Quote
Thornad Posted May 31, 2011 Author Posted May 31, 2011 Hej, igår kväll var Bilsports reporter Bo Lundvang på besök. Det blev 4 timmars fotande och filmande i ett underbart väder. Repotage kommer i bilsport inom kort. Se också www.sportbilen.se, där kommer det att ligga film och förhands info. Fick ett par redigerade bilder som försmak. // Peter Quote
LUPUS Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 ->>> en massa tummar upp , vilken "rätt" känsla det blev på de bilderna. Hade det inte varit för att jag tvivlar på att Ferrita gjort original reklamen på en bugge hade du lurat mig. Quote
LUPUS Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 (edited) dubbel post Edited May 31, 2011 by LUPUS Quote
Kilkenny Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Bilderna är så fräna att jag vill ha dom i storformat i garaget! :racesmile: Quote
r Anders Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Djävlar i min lilla låda vilka fräna bilder. Den framifrån är en klockren rejsbild från trettitalet :thumbsup: Quote
2fast4u Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 En autentisk bild från 30talet: :racesmile: Nog är det väl en Bugatti va? Sköna hjulvinklar på dom där. Quote
Jonas Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Är det bara jag som tycker att något är skumt med den bilden? Hur kan alla fyra hjulen vara i luften på en velodrombana? Quote
Christer J Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Är det bara jag som tycker att något är skumt med den bilden? Hur kan alla fyra hjulen vara i luften på en velodrombana? Kanske dålig väghållning Quote
Rohan Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Kanske en velodrombana inte hade en perfekt form på den tiden? Gupp och ojämnheter finns ju även idag och jag tror inte det är något som vägverket uppfunnit på senare tid – även om de verkar väldigt förtjusta i dem. Quote
Thornad Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 (edited) Visst är det en Bugatti. Troligen inte helt optimalt justerad i fjädringen. :) I näst nummer av Bilsport får ni hålla utkik. Då blir det ett litet repotage, kanske med lite åkbilder. I morgon kommer chassit tillbaks från pulverlack. Sedan blir det en vecka semester i England med avslut på silverstone F1 racing. Efter det så börjar slutmonteringen. När nu...... // Peter Edited June 30, 2011 by Thornad Quote
Jonas Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Orginalet kostar lite pengar... http://ultimatecarpage.com/gallery/25863/Bugatti-Type-35B.html Quote
Panzer Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 http://Är det bara jag som tycker att något är skumt med den bilden?Hur kan alla fyra hjulen vara i luften på en velodrombana? Just på Brooklands fanns det vad jag minns ett gupp som var "berömt", så det är inte den enda bilden med bilar som flyger just där. Quote
Thornad Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Orginalet kostar lite pengar... http://ultimatecarpage.com/gallery/25863/Bugatti-Type-35B.html Japp, det är orsaken till att det inte blev en orginalbil. ;) Min bil är inte någon replica heller. Då skall det vara betydligt mer likt orginalet. Det är en BEC inspirerad av Bugatti T35. Quote
2fast4u Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Lite sent kanske men jag såg den nyss. Detaljbilder på en avklädd originalbil: http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=520006&highlight=bugatti Med tanke på hur fint du byggt så hade du säkert redan en källa att ta bilder ifrån. Quote
Thomas Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 De är rena konstverk och körbara tillika. Man skulle kunna ha en sådan i vardagsrummet och bara titta på detaljerna. Quote
Thornad Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 Det var en riktigt fin orginalbil. Otroligt skick, det ligger några timmars renovering bakom troligen. Vi har förmånen att ha en orginalbil på Bil och teknik historiska museet här i Köping. Den och en mängd bilder från nätet har legat bakom mått, idéer och rikningar. Den är i bra skick, lite patina och det syns klart att den är välanvänd. Nu håller jag på med slutmonteringen efter lack av ramen. Det tar lite tid, men det tar sej. Jag hoppas kunna göra SFRO2 och besikta under augusti. // Peter Quote
Pac Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Lite sent kanske men jag såg den nyss. Detaljbilder på en avklädd originalbil: http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=520006&highlight=bugatti Med tanke på hur fint du byggt så hade du säkert redan en källa att ta bilder ifrån. Fantastiska bilder! :icon_kewl: Quote
Thornad Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 (edited) Hej, nu är nummer 16 av Bilsport ut. Där finns ett litet repotage med. Se även kortfilmen som Bo Lundvang har gjort. filmlänk på YouTube: // Peter Edited July 29, 2011 by Thornad Quote
Jocke4U Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Sååå sanlöst underbart!!! :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Fantastiskt bygge Peter!!! Som fd. förare av Ducati V-twin...** ME LIKE VERY MUCH ** Quote
RSr Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Så underbar bil! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Gillar verkligen stuket, både med smalfälgarna men speciellt med Rota fälgarna och bågen. Blir ens eget bygge hälften så grymt får man vara nöjd. Quote
kylcoop Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Hej, nu är nummer 16 av Bilsport ut. Där finns ett litet repotage med. Se även kortfilmen som Bo Lundvang har gjort. filmlänk på YouTube: // Peter Tjena Tornado... Tjusigt värre .. :notworthy: Se till å "tvångsmata" den nu också :) Quote
r Anders Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Vacker bil & vackert ljud. :wub: Alla normalt funtade människor kommer vrida nacken ur led då du brummar förbi :lol: Quote
Thornad Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 (edited) Hej, Nu är slutmonteringen klar, samt "besiktnings justeringarna" Och idag gjorde jag lite viktmätning med 4-punkts våg. Jag hade uppskattat vikten till c:a 500kg, det blev 518kg. :thumbsup: Höger - vänster blev exakt 50% - 50% utan chaufför. Fram - bak 47% - 54% också utan gubbe. Efter lite justering blev också kryssmätningen perfekt. Nu gäller det bara att plocka i utrustning så det matchar effekten. :hypocrite: På söndag blir det lite egna ljudmätningar, har laddat upp med dB-killer och extra ljudisolering. Kör nu med orginal luftburk med lite modifiering, så där kommer man nog inte bättre just nu. Det är mer transmissionsljud än man tror, samt resonans i kardantunneln trots invändig isolering. Få se vart man hamnar. Det enda som återstår nu är stänkskärmar. (blir av engångsmodell, men säg inte det till någon) Hoppas på SFRO-2 inom två veckor. // Peter Edited August 12, 2011 by Thornad Quote
Thornad Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 (edited) SFRO2 och ljudprov avklarat !!! Vilken tur med vädret idag. Vi kom just hem efter en halvdag i Västerås och nu regnar det. Först var det SRFO2 besiktning, och det gick bra. Inga anmärkningar bara possitiva kommentarer, kul. Jag var kanske lite mer orolig inför efterföljande ljudprovet. I och för sej hade vi mätt själva och låg strax över 85dB, men då åker vi för fort. När vi sedan skulle prova med föreskrivna 50km/h så krånglade ljudmätaren, typiskt. Nu blev officiella mätningen 83dB, godkänt, Skönt ! Nu blir det till att boka bilprovningen och sen så......... Snart på vägarna, // Peter Edited August 24, 2011 by Thornad Quote
Thornad Posted September 9, 2011 Author Posted September 9, 2011 (edited) Hej, Nu har jag varit till svensbilprovning och pratat om möjligheterna att få åka på dom svenska vägarna. Alltså genomfört det som kallas reg besiktning. Svaret blev med mycket vänlig ton: - Nja, flytta ut sidospeglarna 5cm, höj sidoblinkersen 1dm och byt ut dom nya redan en gång godkända bälten mot begagnade baksätesbälten från skroten, så ska det nog gå bra. Delar införskaffat, och på tisdag gör vi ett nytt besök/försök. Snart så........ / Peter Edited September 9, 2011 by Thornad Quote
cealm Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 Grattis så längt Thornad och lycka till på SBP 2 på tisdag. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.