ihlberg Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Från Expantionskärlet till den lilla anslutningen på vattenpumpen. Sedan ifrån vattenpumpen till nedre anslutning på kylaren. Sedan den övre anslutingen på kylaren till termostathuset. Men sen så kommer det en kylslang ur insuget. Kan jag plugga den? Sen så är det även ett hål (gängat) i termostathuset ska det sitta en tempgivare där? Quote
Thomas Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 ur insuget är väl avluftning och brukar gå till övre delen på exp.kärlet det gängade är antingen tempgivare eller avluftning Quote
ihlberg Posted December 21, 2009 Author Posted December 21, 2009 Jag tror att avluftningen sitter på toppen av kylaren orginal. Men den ifrån insuget går väl igentlingen till värmepaketet?? Quote
therealpinto Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Det är bra att koppla rätt ;-) Den klena anslutningen på vattenpumpen ska kopplas till insuget, det är kylvattnet från toppen som dras ut den vägen. Grova anslutningen på vattenpumpen går till nedre kylaranslutningen och på den slangen kopplas expansionskärlets grova anslutning med ett T. Slangen från termostathuset går till kylarens topp, och här T:ar man ut den tunna anslutningen till expansionskärlet. "Pipen" på termostathuset pluggas, den funkar som avluftning bakom termostaten när man fyller systemet. Finns det ett till hål på termostathuset så kan det användas för tempgivare till fläkt om man vill. /Gustaf Quote
BeLo Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Jag har monterat min vattentempgivare i hålet i insuget och därmed pluggat den. Första sommaren hade jag slang från vattenpunpen dragen dit, men efter att ha konstaterat att "alla" som åker racing med Pinto i t.ex. Sport 2000 har sina pluggade i insuget gjorde jag detsamma. Jag har inte märkt någon skillnad hittills, men om det var rätt beslut vet jag inte... /Bengt Quote
therealpinto Posted January 4, 2010 Posted January 4, 2010 Inom racing förekommer det att man inte drar ut vattnet genom insuget utan istället använder en av pluggarna i kylsystemet på avgassidan av blocket. Om man bara pluggar vattenanslutningen på insuget tycker jag att det borde bli väl varmt på baksidan av motorn (cylinder 3-4) men jag har ju inte provat. /Gustaf Quote
ihlberg Posted January 15, 2010 Author Posted January 15, 2010 Har kopplat så här nu Den GROVA från vattenpump--till--nedre kylar anslutningen. Den övre kylar anslutningen--till--termostathuset. Pluggat vid insug. Pluggat den lilla anslutningen på vattenpumpen. Och från expantionskärlet--till--Den GROVA från vattenpump--till--nedre kylar anslutningen ÄR DETTA RÄTT :wacko: :wacko: Har inte vågat prova. Quote
stuff Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Lyfter denna tråd då jag precis ska börja dra kylslangarna till pinton. Tänkte sätta ett litet expansionskärl vid torpedväggen. Skulle det fungera att koppla nedre anslutningen på kärlet till ett T-kors på slangen som transporterar vatten från insuget (och automatchoken) tillbaka till vattenpumpen? Det brukar rekomenderas att koppla expansionskärlet med ett T på den nedre slangen som går från kylaren till pumpen. Min tanke var att sätta T-korset rakt under expansionkärlet bak vid torpedväggen så att jag bara får en slang som måste runda motorn fram till pumpen istället för två. Ser ni några direkta nackdelar med att koppla så? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.