Jump to content

Bakvagn med Uniballs?


Stadig1

Recommended Posts

Hej alla igen.

Ni som följt med i min motor tråd vet att jag bestämt mig för att bygga en Super Seven med chassie baserat på Gibbs boken dock med modifieringar.

Motor kommer bli en Nissan Ca18det med tillhörande vxllåda och bakvagn.

Jag har nu gått vidare och hamnat på hjulupphängningar! Så nu har jag massor av frågor och ideer som någon erfaren och kunnig person gärna får svara på. :notworthy:

Hur skall man utforma A-armarn i bakvagnen för största inställningsmöjlighet?

Jag vill kunna ställa Camber och Toe.

Camber fungerar enligt Gibbs egna ritningar men på det sättet som infästningarna är utformade går det ej att ställa Toe!

Jag har sett några byggen som använder Uniballs för att kunna göra inställning på 2-3grader. Dock av vad jag kan utläsa i SFRO-boken V2 så gillas inte Uniballs av SFRO de kan godkänna dem med dammskydd samt att de bör vara överdimensionerade. Vad är det för krafter i bakvagnen? Vad är lämplig storlek på Uniballs?

Har också sett byggen med uniballs i framvagnen istället för tx 140-leder.

Då kommer vi in på framvagn där jag tänkt att använd Nissans hjulspindlar. Dessa är ju av Mcperhsson typ så jag kan ej använda original leder. Hur löser jag det? Går det att "borra" eller heter det brotsha en 140-kona i original hål? Alternativt går det att bygga framvagnen med Uniballs som i de byggen jag sett??

Vem säljer Uniballs och som har gummi damasker?

Hur ställer man Caster med dubbla A-armar? Med Mcpehrsson lutas ju fjäderbenet. Lutar man helt enkelt bara hjulspindeln? Detta är väll ingenting som går att ställa utan bestäms efter hur A-armarna byggs?

Det får räcka med frågor denna gången kommer säkert fler men de tar vi efter tiden. :515:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Angående toe bak på Gibbs så bytte jag den yttre bakre fasta leden mot en M12 uniball från mecmove(deras rally serie) SFRO sa att det var OK. Vet att de inte gillar flera uniballs inne eller ute. Jag har en på yttre övre bak oxå för jag tyckte det var bökigt att få tag i en sån som Gibbs gör med brytprov och liknande.

Se min tråd för bilder: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7409

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Okey du får inte brytningar i den andra länken då? Eller det kanske är så liten vinkel att det inte märks?

Jag behöver inte kunna ställa mer än 1-2grader.

Perfekt de hade ju så man kan ladda ner till Cad med!

Å nu måste jag inhandla en Nissan snart så man kan börja mäta av och rita upp bilen!

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du gissar rätt beträffande Caster, ett sätt kan vara att göra bracketen bredare än bussningen/röret och packa upp med brickor som vid ev justering kan flyttas framför eller bakom bussningen.

Hur ser infästningen av fjäderbenet ut på dina spindlar? brukligt är, i alla fall om man använder Sierraspindlar, att man använder en sk "mushroom" som placeras i ordinarie hål för fjäderbenet. I Mushroomen används en "vanlig" led (I Sierra ofta Transit styrled). Ovanstående gäller som du förstår den övre.

För den undre gäller att du måste byta till en led som härstammar från en bil med vikten "hängande" i leden. Man kan leta på Sidem efter en med passande kona alternativt brotscha upp hålet så att det passar vald led.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Inte riktigt med på Caster inställningen där.

mina spindlar ser ut som följande

60spindel.jpg

By stadig1, shot with DMC-TZ6 at 2009-12-17

Tänkte göra en adapter eller fäste som byter ut fjäderbenet mot övre länkarmen. Har sett att någon gjort så tidigare.

Observera att krängaren sitter på länkarmen...

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Inte riktigt med på Caster inställningen där.

OK!

Caster är ju spindelns lutning i längsled. Om du tex har bussningar som är 38mm breda och brackets som har innermåttet 48 mm så måste du placera shims (=brickor) i det utrymme som blir "över" - I detta fallet sammanlagt 10mm.

Hur du placerar dessa shims bestämmer din caster. Du måste dock, troligtvis, "bygga in" en viss del caster i den övre bärarmen alternativt i förhållandet i längsled mellan dina undre och övre brackets.

Förresten vilket statiskt roll center räknar du att bygga med?

Beträffande ombyggnaden av dina spindlar borde det gå att bygga något som man bultar i de två hålen som fjäderbenet sitter i och som man sen kan borra upp till någon lämplig kona för att kunna montera en övre spindelled i.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Så hade jag tänkt att göra med övrelänkarms infästning på framvagns spindlarna. Allt kommer att ritas i 3D-cad innan jag börjar bygga, Måste först ha tag i en donator. Bilderna kommer från en garage polares bil hade tur att den stod där så passade på att ta lite kort..

Så här skulle det kunna se ut

framspindelfste.jpg

Det här med Caster tror jag att jag har koll på nu då.

Roll center hur fungerar det? Ska inte ge mig på en kvalificerad gissning utan ställer enbart frågan.

Sedan kommer vi till Herr Ackerman vad är vettigt på en sjua?

Efter det kommer vi till bumpsteer jag har förstått att man skall korta styrväxeln i längd med A-armarna är det korrekt? Jag har också enbart sett Ford styrväxlar som blivit kortade jag har öppnat en BMW M3 styrväxel och ser inte hur man skall kunna korta den.

Gällande Toe-in bak så vill jag har juster möjligheten. Börjar på 0 och ställer bilen efter hur den beter sig.

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla min Ackerman ute i spårsnön som fallit. (ett av några gamla beprövade knep från gocartens och expansionskammarens barndom på 60 talet, tacka farsan för det) Det hjälper ju inte alltid med tjusiga hjulinställningsapparater och teorier om man inte har grunden rätt.

Men bumpsteer verkar vara det som SFRO är mest ivrig över. Har kört en sjua som hade i mitt tycke taskig Ackerman, den kanade med ena hjulet så fort man rörde ratten.. Jämför med en svetsad diff, det driver bra, men tappar greppet på minst ena hjulet när man svänger, och hur bra är det i kurvorna? CJ

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag har koll på ackerman är att vår racerbil fixade vi lite med styrväxeln för att få plats med motorn så långt ner och bak som möjligt. Vi fick just de symptomen att den kanade på innerhjulet. Smart ide att köra i snön eller det räcker väl nästan att rulla bilen i snön med lite olika vrid på ratten! :thumbsup: Parallel styrning är inte optimalt för en vanlig bil, Kan funka på Formel..

Glöm inte statiskt roll- center nu Panzer! va e de :icon_oops:

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag har koll på ackerman är att vår racerbil fixade vi lite med styrväxeln för att få plats med motorn så långt ner och bak som möjligt. Vi fick just de symptomen att den kanade på innerhjulet. Smart ide att köra i snön eller det räcker väl nästan att rulla bilen i snön med lite olika vrid på ratten! thumbsup.gif Parallel styrning är inte optimalt för en vanlig bil, Kan funka på Formel..

Man får så att säga facit skrivet i snön, bara man själv vet svaret i vår när det är dags att köra på riktigt..

Link to comment
Share on other sites

Jo precis. Problemet är väl egentligen att det inte finns något facit det finns inget rätt. Utan ackerman blir ett värde och man får laborera tills man känner att det fungerar.

Påminner återigen om Statiskt roll-center..

Hittad denna bilden när jag sökte på Google

http://www.performancetrends.com/images/RollCenterSusp32.gif

Tror att jag förstår den men är osäker på vad som är "vettigt" rollcenter.

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

När jag byggde min sjua så läste jag en del om hjulupphängningar och sammanfattningsvis verkar det inte helt ovanligt med kinematiskt RC fram på runt 30-50mm och något högre bak ca 40-80mm.

Man upptäcker relativt snart att hjulupphängningen blir en kompromiss mellan egenskaperna för spårviddsförändring, cambergain och rollcenterförflyttning. Det går inte att få alla bäst samtidigt.

Jag hackade ihop ett program för att kunna göra en hjulupphängning som blir en rimlig kompromiss. Du hittar det här: http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

Programmet gör bara beräkningar. Bestämma vad som är viktigast cambergain, spårviddsförändring mm får man göra själv efter bästa förstånd (jag vet inte).

Det är beta version. Jag tror att det räknar rätt, men självklart inga garantier att det gör rätt i alla lägen.

Det går bra att använda licensnyckel: 30330 att skriva in under "About" menyn. Starta om programmet efter du matat in den.

Efter jag konstruerat min hjulupphängning hittade jag dokumentet nedan om Caterham CSR. Mycket intressant läsning! Jag kunde för övrigt konstatera att jag kom fram till nästan exakt samma värden för cambergain mm som Caterham, så möjligen tyder det då på att Casim programmet fungerar.

Angående ackerman så gör ju den normalt att innerhjulet svänger "mer" än ytterhjulet, men det blir bara helt rätt för en enda radie. Så beroende på hur mycket man svänger kommer innerhjulet att svänga "för lite", "lagom", eller "för mycket". Som nämndes i tråden innan så finns det mao inget "Rätt" utan även det är en kompromiss. Hur man avgör vad som är en bra kompromiss för ackerman vet jag inte.

/Peter

Caterham-new-susp.pdf

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Så hade jag tänkt att göra med övrelänkarms infästning på framvagns spindlarna. Allt kommer att ritas i 3D-cad innan jag börjar bygga, Måste först ha tag i en donator. Bilderna kommer från en garage polares bil hade tur att den stod där så passade på att ta lite kort..

Så här skulle det kunna se ut

framspindelfste.jpg

Det här med Caster tror jag att jag har koll på nu då.

Roll center hur fungerar det? Ska inte ge mig på en kvalificerad gissning utan ställer enbart frågan.

Sedan kommer vi till Herr Ackerman vad är vettigt på en sjua?

Efter det kommer vi till bumpsteer jag har förstått att man skall korta styrväxeln i längd med A-armarna är det korrekt? Jag har också enbart sett Ford styrväxlar som blivit kortade jag har öppnat en BMW M3 styrväxel och ser inte hur man skall kunna korta den.

Gällande Toe-in bak så vill jag har juster möjligheten. Börjar på 0 och ställer bilen efter hur den beter sig.

Styrväxelns inre leds mittpunkt ska vara i linje med linjen mellan nedre och övre länkarmsinfästningens mittpunkt. (den mot ramen)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tog fel på person! Jag har tidigare i veckan haft en diskussion med "Robban1" om just RC, Se annan tråd på forumet. Era Nick slutar båda på "1".

Jag ritade upp min framvagn och har grafiskt fått fram mitt RC till ca 40mm, men som med så mycket annat i den här världen så gäller det att förstå vad det ger för effekt...och där har man en del kvar att lära.

Ett bra utgångsläge för att minimera Bump-steer är som du är inne på att kuggstången skall vara så lång att styrstagens ledpunkter skall ligga i en linje mellan dina brackets. Jag spände snöre kors och tvärs mellan mina brackets, monterade en rak stång mellan spindlarna (när de var i rideheight) och mätte längden där snörena korsade stången.

Tänk på att man måste skilja på tex bärarmslutningen och var leden böjer sig - En bärarm som lutar nedåt utåt kan i själva verket geometriskt vara vågrät.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

sedan brukar styrarmen/staget följa nedre bärarmens linje/lutning

Ackerman där sade man alltid förr att om man följde den styrarmens linje som sitter på spindeln så ska den skära genom mitten på bakaxeln. tänk på att pinjong inte sitter i mitten.

Det ändras ju genom t.ex. axelavståndet och därför stämmer det inte för oss som tar från en bil och sätter på en annan

Link to comment
Share on other sites

post-1216-126113775267_thumb.jpg

Grundregel är som 2 i bilden. Styrarmen kan placeras var som helst , men lederna måste sammanfalla med linjerna (linie1 och linie2) i bilden. Styrarmens förlängning skall peka mot instant center.

Normalt gör man som 1 i bilden. Lederna sammanfaller med linjerna (linie1 och linie2) och styrarmen är parallell med undre bärarm. Eftersom undre bärarm per definition pekar mot instant center så gör styrarmen det också så det är egentligen bara ett fall av 1 ovan.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

jag har tur som har SolidWorks! :notworthy: Då kan jag mäta exakt för att få exakta mått på vart allt skall sitta! Detta gällde alltså Bumpster vad jag förstår? och efter noggrannare titt så står rollcenter förkarat med den bilden också. nu börjar det gå upp ett ljus.

Kan någon förklara vad rollcenter påverkar bilen?

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...