Jump to content

Bälten ombyggt fordon 72:a ?


hox

Recommended Posts

Vad jag vet så får man väll inte enns ha 4-p bälte i besiktning på en nybyggd bil typ sjua.

Enda gången det är OK är väll om orginal bilen inte hade bälten alls och man hävdar att dom sitter där för syns skull.

Men det kanske är nån som vet bättre :)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så får man väll inte enns ha 4-p bälte i besiktning på en nybyggd bil typ sjua.

Enda gången det är OK är väll om orginal bilen inte hade bälten alls och man hävdar att dom sitter där för syns skull.

Men det kanske är nån som vet bättre :)

Det finns en viss skillnad mellan Amatör och Ombyggt.

Mitt spektakel är ombyggt och det jag undrar är att det sägs att "rullbälten" kom först 74 och att det innan var fasta.

Tänkte om dom då kanske anser att fyrpunktsbälten skulle kunna gå som fasta.

Men dom är väl bannlysta totalt bergis.

Skulle vara en exemplarisk fråga til "Mr Pinto", vi får väl se om herrn sitter och degar framför datorn och turar förbi här.

/H

H

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

Den nya SFRO boken säger att man får använda 4-5-6 punktsbälten som alternativ till trepunkts rullbälte, om dessa är FIA godkända och monteras tillsammans med FIA godkänd stol enl SBF regler för rally, sid 144.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på om man kan ha 4 punkktsbälten som bes bälten i ett ombyggt fordon 72:a?

Tror få gatbil godkänns med 4,5,6-punkts. Ring istället SBP och be få tala med tekniker, uppge regnr och be om ett svar på följande: Är midjebälte godkänt? Montera bort axelremmarna om svaret är JA! Min Datsun 240Z -74 var svensksåld med trepunkts men årsmodellen (möjligen mitt exemplar) saknade teknisk information om detta så SBP godkände midjebälte - så blir hela proceduren enklare?!

Link to comment
Share on other sites

Bälten är ju ytterligare en sak som ingår i de nya reglerna för amatörbyggt fordon, som inte beslutats än. Så tills vidare är det trepunktsbälte eller i absolut undantagsfall midjebälte som gäller.

I ombyggt fordon tillämpar man normalt sett årsmodellspecifika regler. Trepunktsbälte är krav from 1970 års modell, from 1974 ska det vara rullbälten.

Hälsningar

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bälten är ju ytterligare en sak som ingår i de nya reglerna för amatörbyggt fordon, som inte beslutats än. Så tills vidare är det trepunktsbälte eller i absolut undantagsfall midjebälte som gäller.

I ombyggt fordon tillämpar man normalt sett årsmodellspecifika regler. Trepunktsbälte är krav from 1970 års modell, from 1974 ska det vara rullbälten.

Hälsningar

Gustaf

Det är så man får lust och muta dig med någon present nån gång för alla klockrena svar du ger.

/H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...