Jump to content

Bromsbelägg


Drake

Recommended Posts

Vad kör ni med för belägg? EBC greenstuff ska tydligen vara rena dyngan enligt rejsputtarna. Eftersom jag har Sierraok så kan jag välja mellan de flesta märken men är det nån som vet några som funkar bra på gata?

Hög friktionskoefficient redan från låga temperaturer är viktigt. Om dom dammar, äter skivor eller låter som fan skiter jag i. Fadingegenskaperna är inte heller jätteviktiga, ska man ut på bana så bör man nog byta ändå.

Just ja, matchvikt 1000 kg.

Link to comment
Share on other sites

Trots all skit prat om yellow shit :lol: åker jag med gott resultat på speedstern men det kan bero på att jag har 800kilo bil.

Tror hela hemligheten ligger där för tyngre bilar verkar äta de beläggen och förresten se till att du i såfall får av de senare beläggen för den sista versionen jag kör nu tjuter inte det gjorde den första.

Link to comment
Share on other sites

ERC måste du köra in riktigt enl. instr. jag har gröna och de funkar bra för mig men det finns andra sk. taxibelägg t.rx. Texstar tror jag de heter men ska du ha riktigt bra men det kostar så är det FERODO.

Link to comment
Share on other sites

--- men ska du ha riktigt bra men det kostar så är det FERODO. ---

Aha nu förstår jag varför det är hylla upp och ner hos Sellholm med FERODO. Har faktiskt tänkt på det vid några tillfällen jag varit där fast inte varför det såg ut så. Nu vet jag.

Jag har Biltema belägg på ena bilen och Volvo original på andra bilen (V8a) funkat bra hittills. Eller i alla fall vill jag tro det med tanke på mitt användningsätt av bilarna.

Jag har Biltemas skivor på båda bilarna, 740 bak och ventilerade 240 fram

Kan någon berätta eventuell skillnad på Biltema belägg / Volvo original mot andra belägg kanske inte jämfört med "Rolls-belägg" som FERODO verkar vara. Och gärna skillnaden på bana, gata, konbana, annat.

Jag har vid SFRO 2 haft retardation med 1,0 G på CealmSeven och mer än 1,0 G på V8an

Uppskattade verklig vikt CealmSeven mot "marken" när jag är ensam i bilen 775-800 kg på V8an 1200 till 1225 kg

VAd Biltema och Volvo original belägg kostar vet jag men vad kostar andra belägg som nämns i tråden 100% mer 50% 300%??

Link to comment
Share on other sites

Största skillnaden är väl att de klarar av värme mycket bättre och därför inte

mattas på samma sätt på bana. Dessutom finns det ibland olika friktionstal att välja på. Priset (jmf med Biltema)... tja, grov gissning: 1000% eller mer (och ungefär lika mycket bättre).

Men, skall man inte åka bana kan man lägga pengarna på nått annat ist tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

AlfaRonny: Ett bra svar, jag har enföljdfråga på svaret.

Energin (vad vi vet nu) är oförstörbar, dvs vår inbromsning övergår till värme och beläggen som du säger hanterar värme bättre än tex Biltemas belägg.

Borde vi inte också prata om bromsskivor, jag har Biltemas runt om och ventilerat fram. Om man köper bättre och dyrare belägg borde man inte då också titta på skivorna. Bättre skivor, vilka?

Biltema skivor som hålborras, jag vet att andra skivor hålborras ibland kan man lika gärna ta Biltemas och borra och få samma effekt eller är "1000%-skillnad" i pris och prestanda där också för bana. Varför egentligen hålborrar man är det inte bättre med slitsar? Eller? Värme? Att skivan inte slår sig?

För gata är det kanske likvärdigt dvs Biltema skivor fungerar bra men inte på bana.

Det är väl inte riktigt trådkapning detta, för tråden handlar om bromsar och jag är nyfiken att få synpunkter och åsikter.

Edit: Tillägg: Förresten om bromsvätska också. Jag har Biltemas i båda bilarna. Är jag en säkerhetsrisk då? Den har rätt DOT märkning.

Bromsslangar borde jag ha MVG i för där har jag Sellholm överallt i båda bilarna och cylindrarna är Girling, bromsvåg Sellholm.

Då var väl hela konceptet med.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kolla här.

http://www.rolleslitz.se/

Biltema skivor funkar bra, ibland. Ibland är det rena skiten. Mysko. Borra inte, dom spricker lätt då, bättre med slitsade.

Belägg och bromvätska beror ju på hur du kör. Vanliga belägg tar bra från start och blir sämre när dom blir varma, rejsbelägg är det tvärt om med. Till gatåka duger det mesta men om du ska ut på bana så finns det en gräns där bromsarna inte bara försämras utan helt enkelt slutar att funka, och då är det nog bra med lite bättre grejor.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fördelen med att köpa belägg för bankörning av den typen som är specificerade så att jag kan läsa ut vilka egenskaper belägget har.

Skivorna har också givetvis betydelse, men jag vill gärna tro att ev skillnader i legeringarna mellan olika fabrikat är av betydligt mindre vikt för friktionskoefficienten än vad ett belägg har. Värmeöverföring kan inte skilja nämnvärt mellan skivfabrikaten i heller.

När jag valde belägg sist utgick jag från nedanstående graf. Om Biltema, Volvo, BMW m.m. kan presentera samma, ska jag i fortsättningen överväga deras "inköpta" produkter.

I mitt fall hade jag E-compound och ville ha högre friktion för att jämna ut bromsvågen och minska pedalkraften.

wilwood.JPG

Link to comment
Share on other sites

Är med på det ni säger om skivor och belägg-egenskaper. Det blir med skivor och belägg som med gummiblandningar i däck. Kort och gott rätt spec/ produkt för rätt körning men för "normal gata" fungerar det mesta. Likformighet verkar vara ett nyckelord. Förra uppsättningen belägg eller skivor skall bete sig som nya uppsättningen så det möjligen bara blir små små jsuteringar i bilen inställning..

En sak kvar Morty: du får gärna förklara vad du menar med ---- mitt fall hade jag E-compound och ville ha högre friktion för att jämna ut bromsvågen och minska pedalkraften. ---

Bromsvågen är väl statisk oavsett värme. Förhållandet bromskraft fram / bak skall väl inte skilja däremot kan bromskraften skilja med varma eller kalla belägg samt skivor.

Link to comment
Share on other sites

Liten förklaring till mitt tidigare uttalande.

Med Wilwoods E-compound fram fick jag justera bromsvågen så att den gav i princip max bromskraft till framkretsen.

Efter att ha bytt till A-compound kunde jag justera tillbaka bromsvågen så att den är i centrum.

Vad jag menade med att minska pedalkraften är att även om jag kan justera bromskraftfördelning fram<-->bak med vågen så kräver ett belägg med lägre friktionskoefficient högre pedalkraft från mig jämfört med ett med högre. Dvs jag kunde skaffat belägg med lägre och ersatt de bakre beläggen för att få vågen i centrum, men jag hade fått trampa hårdare för att uppnå samma bromskraft.

Slitagemässigt kan jag säga att 103 varv på Kinnekulle i augusti resulterade i mindre än 0,5mm slitage på Wilwoodbeläggen och princip inget bromsdamm. Däremot tog det lite mer på däcken....

Link to comment
Share on other sites

Har en fråga till. På CealmSeven har jag ställt bromsvågen med låg markfriktion, grusväg med ordentligt genombrutet lager av lite snö. Då provade jag ut att fram låste först och bak efter. 1G broms vid SFRO och rätt ordning på hjullåsning på torrt grus (sommar) samt asfalt.

Har gjort likande med V8an med undatag att det inte fanns snö att tillgå. Vid SBP jämn och fin bromsverkan och på blött och torrt grus rätt ordning på bromskraft fram och bak och även på asfalt. Mer än 1G retardation.

Vetenskpligt eller hur. Efter inställning har jag inte rört bromsvågen. DEt jag kört med CealmSeven på konbana och A-sprint har det fungerat bra. Tycker i alla fall jag. Men en finsmakare på konbana och bankörning kanske har annan åsikt om mina bromsar.

För gata och det lilla "avancerade" jag kör så fungerar det.

Till frågan: Hur mäter ni att det är rätt bromskraft fram och bak för varje inställning / tillfälle.

Statiskt per bil är hur den är uppsatt med skivor , belägg, cylindrar var vågen står, pedalutväxling mm.

Dynamiskt är hur hårt trampar jag på pedalen, exakt inmätning av våg, underlag mm

Borde inte en grundinställning alltid göras på rullande bromtest tex hos SBP eller liknande och med ett exakt pedaltryck med en tryckmätare och hydraulkolv sedan tryckmätare på fram respektive bakkrets. Utifrån dessa tryck mot värmen på skivor och belägg ge grunden för inställning och finjustering.

DEt kanske är helt overkill men det jag vill få fram är om bromsar i huvudsak ställs med valet av de ingående komponeterna och sedan förarens "känsla för sin bil" samt att åka ut och prova, justera, känna, prova , justera känna ----- > till sist rätt nöjd alltså ingen kopplar in tryckgivare och kör på en rullbromsmaskin. MAterialkunskp, känsla och prov är det som gäller kvittor är varvtider eller stoppsträcka. Är det så?

Link to comment
Share on other sites

Nu krånglar du nog till bromsvetenskapen lite. För min del ställer jag bromskraftsfördelningen efter känsla och direkt feedback vid körning. För att hitta rätt parametrar måste du även räkna in tyngdpunkts förändringen som sker i en bil vid kurvtagning och acceleration. Att hitta rätt på bromsrullar är nog teoretiskt, men efter att du hittat en bra inställning skulle du kunna läsa av värdet på rullarna för att sedan hitta tillbaka efter en ombyggnad eller motsvarande.

Link to comment
Share on other sites

Morty: Bra då är det som jag trodde dvs "känsla" och prova sig fram. Jag har aldrig sett någon har mätklockor.

Tack för infon om bromsar. Nyttigt att få veta hur andra gör.

Link to comment
Share on other sites

om man är lite finurlig så kan man ju göra en simulering på sin bil i t.ex Adams och få ut den treoretiskt optimala bromskraftsfördelningen, men som vi alla säkert vet kommer den med största säkerhet visa fel då man alltid har olika värden på däckstryck, passagerare eller ej, nedförsbacke mfl.

jag gillar känsla :)

Edited by Jay-c
Link to comment
Share on other sites

Morty: Efter annan diskussion så fick du över mig på A-compound och håller nu på och funderar på broms-setup. Skall ha bromsvåg men har i nuvarande spec A-compound både fram och bak....kanske blir det "för" bra i bak och man kanske skulle ha A-compound i fram och E-compound i bak? (Har skickat specen till RallyDesign för kommentarer men ännu inget svar)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Calle: Mätklockor? Du har ju en G-tech!!!

Den funkar väl även åt andra hållet? Om du nu inte vågar gasa så kanske du vågar bromsa???

Så vet du ju åtminstone om den funkar menar jag.

Ärligt talat Calle, är det inte bättre att du säljer G-tachen till mej innan den ärgar ihop?

Dom mår inte bra dom där mackapärerna om dom inte utsätts för lite g-krafter. ;) Dessutom trivs dom bäst ihop med en kam.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Morty: Efter annan diskussion så fick du över mig på A-compound och håller nu på och funderar på broms-setup. Skall ha bromsvåg men har i nuvarande spec A-compound både fram och bak....kanske blir det "för" bra i bak och man kanske skulle ha A-compound i fram och E-compound i bak? (Har skickat specen till RallyDesign för kommentarer men ännu inget svar)

Vilken broms-setup tänker du ha? Wilwood (model?) fram och Sierra eller Golf bak? Eller du lyxar till det med Wilwood med integrerad handbroms bak?

Som det är nu har jag Ferrodo belägg i Sierra ok bak och som du skrev Wilwood Midilite med A-compound fram.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Fasen vad du skall vara nogrann, jo G-techen klar retaradtion med och utan kam-bilar.

Nu kom ju snön också, oj oj sådan otur. Om jag kör den i centrifugen där finns G-krafter och ingen kamaxel men kamskiva finns nog.

Jag skulle haft med den idag men så glömde jag den hemma, otur igen.....

Jay-c: --- ex Adams --- Ett program ? Länk? Annat?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Kan inte du ge Drake några bra G-kraft-värden? Du har kanske haft din G-Tech längre och sparat på dig några värden. G-kraft säsongen är nästan slut här uppe. Det kan möjligen finnas någon ynka liten G-kraft kvar ute men de är mycket, mycket svåra att hitta så här års.

En liten bild kanske kan pigga upp i snövädret. Är det inte samma typ av G-Tech vi har Thomas?

CIMG4432%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

jopp det är samma. man lutar den när vikten ska in. jag har inga värden kvar och har inte mätt G-krafter utan 0-100 4,8sec. men skulle nog kunna ta någon 10 del till om man bara tränar på starterna mer.

Link to comment
Share on other sites

Morty: jag projekterar för följande...

Fram:Wilwood Midilite med 44.5 mm cylinders och A-compound och ventilerade skivor (ej borrade eller slitsade)

Bak: Wilwood Powerlite med integrerad handbroms och solida skivor

RallyDesigns bromsvåg att modda Westfields pedalställ med (kanske att Wilwoods bromsvåg är bättre men kostar ~3 ggr så mycket)

Kanske att A-compound bak blir väl bra..precis som i ditt scenario beskriver.

Har frågat RallyDesign bl.a. vilka master cylinders som är lämpliga till ovanstående (rösta gärna) :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Drake: Jag har provat 0-100 två gånger nu på morgonen. Du ville ha ett par 0-100 värden.

Omgång ett blev en test att G-techen fungerade, kall motor plus att jag gasade försiktigt = 26 sekunder

Omgång två bara 18:44 sekunder. Med lite bättre start och kanske något mer varv på 2an innan 3an så borde tiderna lägga sig runt låg 17 eller mitt 17. Hög 16 är jag tveksam om det går att nå utan att motorn sprängs eller tar skada.

Så där då det var två 0-100 rapporter på Biltyp V70 D

Link to comment
Share on other sites

Varför rösta,när man kan räkna? Pelle B har gjort ett föträffligt ark. Som dessutom verkar funka.

Ja visst, men sen är inte teori inte samma som praktik. Eftersom bl.a. Morty har samma ok fram och dessa belägg så har han förmodligen erfarenheter (som är hans förvisso och behöver inte mappa 100% emot mina synpunkter)

Link to comment
Share on other sites

Jocke, om jag räknar på kolvarean för dina bakok (25mm fyra kolvar) kontra mina (43mm 1 kolv glidok, räknas som 2 kolvsok), så har jag ca 2902mm2 mot 1962mm2 för dina.

Jag har idag en 0,625" huvudcylinder för bakkretsen vilken är den minsta från Wilwood. Jag skulle misstänka att dina A-compound belägg har en högre friktionskofficient än mina Ferrodo, vilket till viss del eller helt i så fall kompenserar för den mindre arean. Så om jag skulle köpa Wilwood ok till mina bakbromsar hade jag börjat med samma huvudcylinder som jag har idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...