kengren Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 (edited) När jag gjorde SFRO 1 besiktningen så fick jag ett påpekande att scrub (styrradien) var för stor och borde reduceras (trots fälgar med ET45 har jag ett scrubvärde på 70 mm). Har nu beställt aluminiumnav från RallyDesign. Anläggningsytan på mitt stålnav skall svarvas loss och därefter flyttas till aluminiumnavet som måste svarvas ner för att kunna motta den ”gamla anläggningsytan”. På det sättet kan man flytta in hjulet vilket innebär att scrub kommer att reduceras ännu mer. Arbetet kommer att utföras på en mekanisk verkstad. Kommer att lägga upp bilder på hur arbetet har utförts och på resultat som jag kommer att uppnå. Om jag hade vetat det jag vet nu så skulle jag inte ha byggt med taunus/cortina spindel, tyvärr så köptes dessa i samband med att jag startade mitt bygge hösten -07, kvällarna gick åt till att svetsa, dagarna gick åt till att fara runt på skrotar och skaffa delar. Svetsarbetet kunde avlösas med att göra rent och montera nyinköpta delar så att det skulle bara vara ”bult-on” - en fantastisk resa (tyvärr gick det väl en del pengar). Nu känns det som att jag snart är i mål. Kenneth ps far nu på en veckas semester med familjen till kanarieöarna ds Edited March 28, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Trevlig resa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 6, 2011 Author Share Posted April 6, 2011 Jag har haft sönder ett stift på min edis-4 kontakt, har varit runt på bilskrotar här i sundsvall men ej hittat någon ny kontakt att köpa. Det känns "grymt" att vara tvingad att köpa en "ny" kontakt för en 300 kr plus frakt - snålheten kanske bedrar om inte annat så stjäls tid istället för garagejobb. Finns inte dessa stift i någon nyare kontakt från motorcraft eller vet någon vad man kan få tag på ett stift med någon decimeter kabel? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 (edited) Här $5,42 inkl. frakt till Sverige är svårt att klaga på :) EDIT: Äsch, var lite snabb, den hade inte kontaktstift. Hur man nu kan sälja en kontakt utan stift. Jaja, du får ge dig ut på skroten och klippa en stump. Edited April 6, 2011 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 (edited) Har varit runt på några bilskrotar i går - de nyare årsmodellerna kommer jag åt, men de äldre bilmodellerna ligger fortfarande under snön. Får nog vänta några veckor så att snön har minskat så att man kan hitta de bilar som har denna kontakt. Det är inte alltid så lätt att bo långt norrut. Har kollat på de bildelsbasen på de skrotar som ligger på bilavstånd från mig - ingen av dessa har denna kontakt. Efter många timmars googlande hittade jag denna sida http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/terminalsnonins/mouldingterms.php om jag har fattat det rätt så är det kontakten med nummer 00514 som sitter i dessa EDIS-kontakter - ett fantastiskt företag som har allt - tyvärr så blir fraktkostnaden alltid minst 20 £ oavsett hur litet man handlar. Jag kan tycka att de skulle kunna skicka sådana här små delar som ett vanligt brev men tyvärr det har inte gått kenneth Edited April 7, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Om det bara är kabelskon du ska ha så har jag kabelskor som påminner om den, mina har 2,1 & 3,2 mm dia. Vill du prova, så skicka adressen så kommer det ett brev inom kort.. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Om det bara är kabelskon du ska ha så har jag kabelskor som påminner om den, mina har 2,1 & 3,2 mm dia. Vill du prova, så skicka adressen så kommer det ett brev inom kort.. Christer J Tack christer - lägger upp några bilder Det är den här "djäveln" som är trasig/förstörd - kabelstammen är klar men vill vill lägga in varvräknaren nu innan jag klamrar fast kablarna - är det dessa stift (med hål) som du har? kunde inte hålla mig nu på förmiddagen utan for till min vanliga skrot - så här ser det ut med snö nu på morgonen grävde fram denna bil och kunde bara konstatera att det inte fanns någon edis i den - om några veckor så har förhoppningsvis mer snö försvunnit och då går det lättare att hitta - kollade på bildelsbasen men hittade ingen som sålde kontakten kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Nu hänger det bara på posten och att det passar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Nu hänger det bara på posten och att det passar.. tack christer har skickat dig ett PM tack på förhand kenneth ps jag skulle inte klara mig utan detta forum - desto längre fram bygget kommer desto mer låser de olika arbetsuppgifterna varandra - ibland saknar jag starten av bygget - det fanns alltid något att göra, nu måste det gå i en viss ordning ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Citat:"- ibland saknar jag starten av bygget -". Haha.....jag har tänkt tillbaka många gånger. När man började var man som ett barn - inga svårigheter fanns, bygget skulle ta jättelång (!!!)tid dvs ca 2 år (jag började 2004-05). Man insåg inte alla följdverkningar som alla beslut skulle få, framförallt insåg eller förstod man inte hur mycket information som saknades om allt och hur lite man själv kunde. Trots allt har jag aldrig ångrat ens en sekund att jag började med detta "idiotprojekt" som hustrun och alla kompisar kallar det. Har man tagit fan i båten ska han också ros iland! Detta forum har underlättat mycket med sina fantastiska deltagare. Heder över er alla! Antas Tillbakablickare som ser framåt genom elsystemets vindlande härva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Jösses, ....här i söderland har vi vårblommor och varit ute och gödslat gräsmattan :) Helgen skall dock tillbringas inne i garaget men troligen med öppengarageport och t-shirt :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Jösses, ....här i söderland har vi vårblommor och varit ute och gödslat gräsmattan :) Helgen skall dock tillbringas inne i garaget men troligen med öppengarageport och t-shirt :prop: Stackars människor som måste bo i söder. Här i norr har vi bra skidföre, isvägarna är fortfarande öppna iofs är maxvikten på vissa ställen begränsad till 4 ton. Skoterföret är bra. En kompis for till fjälls med sin hund, de skulle köra Kungsleden med lite avvikelser, totalt ca 20 mil. Det har sina fördelar att bo i Konungarikets befriade område. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Jocke4U: --- gödslat gräsmattan --- och snart kommer klagomålen att gräset bara växer och måste klippas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Antas: Ja, det är ett speciellt land vi bor i..men jag hade gärna haft ännu mer "medelhav" här och åka till snön när man känner för det ;) Cealm: Äsch,...klippa lite gräs är inget (har inte så mycket) men hoppas allt annat med huset håller sig borta detta år....för detta år är det sjua-byggar-år-i-alingsås :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Citat:"- ibland saknar jag starten av bygget -". Haha.....jag har tänkt tillbaka många gånger. När man började var man som ett barn - inga svårigheter fanns, bygget skulle ta jättelång (!!!)tid dvs ca 2 år (jag började 2004-05). Man insåg inte alla följdverkningar som alla beslut skulle få, framförallt insåg eller förstod man inte hur mycket information som saknades om allt och hur lite man själv kunde. Trots allt har jag aldrig ångrat ens en sekund att jag började med detta "idiotprojekt" som hustrun och alla kompisar kallar det. Har man tagit fan i båten ska han också ros iland! Detta forum har underlättat mycket med sina fantastiska deltagare. Heder över er alla! Antas Tillbakablickare som ser framåt genom elsystemets vindlande härva. Stort +1 på den! Du summerade en sevenbyggares tillstånd riktigt bra på några få meningar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 12, 2011 Author Share Posted April 12, 2011 Stort +1 på den! Du summerade en sevenbyggares tillstånd riktigt bra på några få meningar. :) Nu känns livet mycket lättare än det gjorde förra veckan. Tack Christer, fick "stiften" igår med posten - tror att varvräknarkopplingen nu är ur vägen. Fick igår cortina-nav från Rally-Design (1500 kr inklusive frakt) Så här såg framvagnen ut igår Har nu lämnat in de nya naven på en mekanisk firma i sundsvall (Sundvall) - de skall svarva om de nyinköpta naven och flytta anläggningsytan till fälgen längre in så att scrub reduceras - återkommer med bilder på resultatet kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 3, 2011 Author Share Posted May 3, 2011 (edited) Nu har jag dragit klar all el bakom instrumentbrädan och samt i motorrummet, Megasquirt och Innovate MTX samt alla mätare och givare Eldragningen har tagit tid, det är något som jag aldrig tidigare har sysslat med, mycket energi har gått åt till att fundera vad man behöver i en bil. Det var inte så svårt att göra en lista på allt vad jag skulle vilja ha och montera dessa tillbehör. Nästa problem var att fundera ut hur alla elledningar skulle dras, tittade på mängder av elschema men det var inte lätt – det blev så komplext. Ett sätt för mig var att dokumentera allt mycket noga (kan jag inte få till det på papper så kan jag inte koppla upp elsystemet). Gjorde först en teoretisk beskrivning för att själv strukturera mina tankar, därefter gjorde jag elschema. När detta förarbete var gjort så var det bara att koppla elsystemet och samtidigt fundera var alla kabelhärvor skulle dras – det är mycket el i en sådan här liten bil, personligen så hade jag nog inte räknat med det. Nu är det i alla fall gjort, förhoppningsvis skall det fungera om inte annat så blir det att felsöka vad som eventuellt är fel. Här kommer min teoretiska beskrivning av bilens elsystem - http://www.slideshare.net/KennethLundgren/teoretisk-beskrivning-av-elsystemetver20 Fotograferade idag men glömde kameran i garaget så bilder kommer senare, skall också lägga ut elritningarna kenneth Edited May 3, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Nu kommer mina 2 elschema till bilen, de är sparade i jpeg-format men är gjorda i Open Office Draw – om det är någon som vill använda dessa som mall till sitt eget byggprojekt, så skicka mig ett PM så får du ”orginalfilerna” - Draw är ett mycket enkelt gratis (Locost) vectorbaserat ritprogram (personligen så är jag inte speciellt bra på något CAD-program vilket skulle ha varit bättre) så det är bara att plocka bort det man inte vill ha och lägga till det man behöver. Jag försökte från början att göra allt på ett ”papper” men allt blev då så litet så att det var svårt att läsa – det är orsaken till att elschema är delat på 2 ”papper” kenneth Foton på elsystemet kommer när jag hämtat kameran i garaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Snyggt schema sitter själv och funderar på hur få till elsystemet på smidigaste vis. Några noteringar jag gjorde av ditt var. Jord till MS? Det ligger säkringar i serie till belysningen och säkringar till hel och halvljus är satta till 5A räker max till ett lyse. Bränslerelät hade jag satt säkringen på matningen till relät och sedan bara byglat till spolen då hade du sluppit en säkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Tack Gerhard för ditt inlägg – helt klart så måste hel respektive halvljus säkras med minst 10A. När det gäller MS jordning så har allt som är kopplat till MS samma jord – det gäller lufttempmätare, vattentempmätare, TPS samt alla spridare. MS har också en egen jordning som tas från samma punkt. Jag har en Kopplingsplint rund, 8-polig för flatstift som är ett båttillbehör den är direktkopplat till minuspolen på batteriet ( Enligt MS så är det viktigt att allt som är kopplat till MS har gemensam jord och den bör kopplas så ”nära” batteriet som möligt för att få en stabil jordning) MS skall avsäkras med 2A men MS styr så mycket via jordning så därför är detta viktigt. Jag är helt medveten om ”dubbelsäkring” på bränslepumpen men kunde inte lösa det på något bättre sätt – så här i efterhand skulle jag ha monterat ett huvudrelä till allt, nu använder jag tändningslåset som relä och det tål inte mer än 160 A kenneth ps jag vet inte om det fungerar – det tar någon eller några veckor innan jag skall testa ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 Nu kommer några bilder hur det ser ut bakom min instrumentbräda - all el här är klar - likaså är all el i motorrum och kardantunnel också klart Här syns det var jag har monterat Megasquirten - den sitter på passagerarsidan i det fotutrymmet - alla anslutningar till dator skall vara lätt att nå När man börjar med eldragningen kan man inte tänka sig vad många kablar det blir - så här ser det ut bakom bara instrumenten Idag har det varit en bra i garaget - gjort anslutning till den "slutna vevhusventilationen" på luftburken - nu skall jag bara ordna slang. Läste på forumet att pelle 17B hade en backventil i sin vevhusventilation - det såg smart ut. Kan man ta backventilen från en bromsservo och använda den här eller måste det vara en speciell backventil. Om svaret är ja - från vilken bil kan man isåfall ta den ifrån? Har idag också gjort klar stolsunderreden så att stolarna i bilen blir justerbara - jag älskar svetsen och rondellen lång före allt vad elkablar heter. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Vad ska du ha backventilen till? Du ska väl inte stänga av vevhusventen när motorn laddar? Under belastning ventilerar motorn som mest och är det inte öppet så trycker den ut olja eller packboxar eller packningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 8, 2011 Author Share Posted May 8, 2011 Vad ska du ha backventilen till? Du ska väl inte stänga av vevhusventen när motorn laddar? Under belastning ventilerar motorn som mest och är det inte öppet så trycker den ut olja eller packboxar eller packningar. Jag vet ej om man behöver ha en backventil (tyckte det såg snyggt ut på ritningen). Från luftburken går 2 slangar till motorn för vevhusventilation, det fungerar nog som jag har kopplat (kanske vill göra saker och ting mer invecklat än vad det är). kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Bla Saab har två parallella slangar, den ena grov, som vanligt, till luftburken och en extra 3mm tunn slang som har backventil med flödesriktningen mot insuget som suger extra vid undertryck, men som stänger för att förhindra att laddtrycket går in i vevhuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Bla Saab har två parallella slangar, den ena grov, som vanligt, till luftburken och en extra 3mm tunn slang som har backventil med flödesriktningen mot insuget som suger extra vid undertryck, men som stänger för att förhindra att laddtrycket går in i vevhuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Ja men för att förhindra att det kan bli fel på den så dra den till luftburken. Men klart 1 är ju öppen men man kan aldrig ventilera för mycket. Istället skulle man ha en luftpump som suger ut luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Drar man även den med backventil till luftburken så kommer det, pga att backventilen bromsar lite, inte att suga nåt speciellt bra igenom den och vitsen med backventil är ju dessutom helt borta om dom går till samma ställe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Är det någon fara med att dra vevhusventilationen till luftburken? Tänkte mest på att då passerar ju vevhusgaserna turbon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 (edited) Så sitter det på alla bilar. Du har ju övertryck mellan turbon och insuget, så det är tvunget att sitta före turbon. Edited May 8, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Drar man även den med backventil till luftburken så kommer det, pga att backventilen bromsar lite, inte att suga nåt speciellt bra igenom den och vitsen med backventil är ju dessutom helt borta om dom går till samma ställe.. Jag menar ju utan backventil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Så sitter det på alla bilar. Du har ju övertryck mellan turbon och insuget, så det är tvunget att sitta före turbon. Tankevurpa igen.... Förväxlade med den tunna slangen med backventil på saaben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 9, 2011 Author Share Posted May 9, 2011 Tankevurpa igen.... Förväxlade med den tunna slangen med backventil på saaben. Hej Rikard Om du har råkat ut för en tankevurpa så är det bara förnamnet av vad jag har gjort. Så här tänkte jag: Sluten vevhusventilation måste innebära att ventilkåpan och nederdelen av motor skall ventileras - om ventilation skall fungera så måste det vara lika viktigt med till-luft som frånluft. Om man nu drar 2 slangar från luftburken "hur skall då luften veta vilken väg den skall gå" - därför köpte jag tanken på backventil som en mycket bra lösning. Nu så här efteråt så har jag "lärt mig" att det hela tiden läcker ut avgaser etc och dessa skall evakueras bort. Egentligen borde det inte kallas vevhusventilation utan ett bättre begrepp vore vevhusevakuering - då hade jag också förstått det. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 (edited) Nu känns livet mycket lättare än det gjorde förra veckan. Tack Christer, fick "stiften" igår med posten - tror att varvräknarkopplingen nu är ur vägen. Fick igår cortina-nav från Rally-Design (1500 kr inklusive frakt) Så här såg framvagnen ut igår Har nu lämnat in de nya naven på en mekanisk firma i sundsvall (Sundvall) - de skall svarva om de nyinköpta naven och flytta anläggningsytan till fälgen längre in så att scrub reduceras - återkommer med bilder på resultatet kenneth Hejsan Ser fram emot ditt resultat. Jag har själv Taunusspindlar. Jag fick inget anmärkning på dem vid min SFRO1 men det var innan debatten om Taunusspindlarna kom så jag vet inte vad utfallet kan bli vid min SFRO2 som beräknas ske innan semestern. Hur mycket räknar du med att minska "scubet". Jag har räknat ut att jag nu har ca 65 mm. m :D h Janne Edited May 9, 2011 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Så här tänkte jag: Sluten vevhusventilation måste innebära att ventilkåpan och nederdelen av motor skall ventileras. Ska man försöka dra ut gaser ur bottendelen också, eller räcker det med att det kan pysa ut ut oljestickan? (vevhusventilationsförvirrad, har självdrag i huset, mycket enklare :) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 10, 2011 Author Share Posted May 10, 2011 Ska man försöka dra ut gaser ur bottendelen också, eller räcker det med att det kan pysa ut ut oljestickan? (vevhusventilationsförvirrad, har självdrag i huset, mycket enklare :) ) När jag monterade i motorn så köpte jag ett litet luftfilter och monterade det i ventilkåpan - det är inte godkänt beroende på att "vevhusventilationen skall vara sluten" - det kanske går att plugga denna anslutning men jag valde att dra en slang till luftburken - då är det ju slutet Det måste finnas någon här på forumet som kan ge oss klarhet i detta kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Kompressionsförluster finns alltid, och de går ner i vevhuset förbi kolvarna och måste evakueras. Antingen ut i luften, otillåtet, eller in efter luftfiltret. Och Rikard, oljestickans rör kan inte verka som ventil, då du svänger och oljan ev trycks upp mot röret så gör övertrycket i vevhuset att oljan kommer att stå som en fontän ur röret till stickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Kompressionsförluster finns alltid, och de går ner i vevhuset förbi kolvarna och måste evakueras. Antingen ut i luften, otillåtet, eller in efter luftfiltret. Och Rikard, oljestickans rör kan inte verka som ventil, då du svänger och oljan ev trycks upp mot röret så gör övertrycket i vevhuset att oljan kommer att stå som en fontän ur röret till stickan. Hmmmm.... precis så har jag uppfattat att det ska fungera, men så ringer något i bakhuvet om att SAAB hade problem med vevhusventilaton som tätnade med motorhaveri som följd. Om jag har rätt i mitt påstående, 1) hur kan det tätna? 2) vart tog övertrycket vägen? Tony Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Var ska man låta vevhusgaserna ta vägen från bottendelen då? Den enda anslutningen jag kan tänka mig är just hålet för oljestickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Om det inte är någon avluftning i bottendelen så går det upp genom toppen och ut genom uttag i ventilkåpan. Jag kopplar till luftfiltret vid besiktning och övrig tid rakt ut i den fria luften under bilen. SAAB har haft problem med det och tog fram ombyggnadssats. får du tryck i vevhuset så trycker den gärna ut olja och oljan som går upp i toppen har svårt att rinna ner. När VW kom med diesel i golf runt 1975 så hade de problem att vid t.ex motorvägsfart så började motorn suga i sig motoroljan och gick på det så den skenade och kunde man inte bromsa ner bilen så motorn dog så skenade den till oljan tog slut och de skar ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Var ska man låta vevhusgaserna ta vägen från bottendelen då? Den enda anslutningen jag kan tänka mig är just hålet för oljestickan. De ventileras upp till ventilkåpan genom utrymmet för kamkedjetransmissionen, där är massor av plats så det är absolut inte något problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 OK, jag trodde man behövde tänka på att ventilera ut dem från bottendelen, men då löses det av sig själv. Tack för all info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 15, 2011 Author Share Posted May 15, 2011 (edited) Nu har jag gjort klart och monterat de ombyggda hubbarna - anläggningsytan på på fälgen har flyttats in cirka 18 mm - det är trångt beroende på bromsoken - med andra bromsok skulle man kunna flytta in flera millimeter till. Jämför gärna med inlägg 116 i denna byggtråd så syns förändringen riktigt bra. Med ET värde på 45 och denna ombyggnad så borde scrub reduceras lite till, förhoppningsvis skall det räcka vid sfro 2:an skall ordna ritning och lägga upp fler bilder hur jag har gjort kenneth Edited May 15, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 17, 2011 Author Share Posted May 17, 2011 Nu när allt är hopmonterat upplever jag att bilen blev betydligt mer lättstyrd (har bara testat i garaget) De nya hubbarna svarvades ner så att de fick följande form Spacerplattorna är här helt klara och målade med svart hammarlack första lagret Här har en hub monteras ihop och här ser man skillnaden mot en original hub. Jag har använt försänkta insexbultar för att montera ihop huben, spacerplattan och bromsskivan. Här är ritningen till spacerplattan, jag har inte angivit måtten till de insexbultar som drar ihop allt då det är mycket enkelt att få dessa mått direkt från huben. Nu kan jag lämna detta arbete och fortsätta med hållare till framskärmarna kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 Genom att snurra runt på nätet har jag hittat flera olika sätt att reducera scrub, känner mig nöjd med resultatet nu (trots att jag inte har kört bilen) men i framtiden kanske man kan ge sig på detta igen. Ett relativt enkelt sätt att minska scrub borde vara att flytta övre spindelleden med hjälp av detta fäste. Detta fäste borde inte vara några problem att tillverka och montera på övre spindelleden. Detta fäste skall enligt mina ”ritningar/uträkningar” reducera scrub med ytterliggare 26-28 mm. Om man skulle använda uniballs så skulle geometrin på framvagnen bli helt oförändrad, men det kräver också att övre bärarm görs kortare eller att nedre bärarm görs längre. Ett annat sätt skulle vara att beställa ny hjulaxel från https://randallmotorsport.ssl-01.com/product_info.php?products_id=497 Dessa hjulaxlar skruvas fast i styrspindeln- Att lämna in spindeln på en mekanisk verkstad och borra ett nytt hål för hjulaxeln med en annan vinkel. Om man vinklar ner denna axel exempelvis 10 mm så reduceras scrub med 20 mm – anläggningsytan på bromsoken måste också åtgärdas – annars sitter inte oken rätt – beroende på justeringsmån hos övre bärarm kanske dessa också måste åtgärdas det känns ibland att man fastnar på vissa saker....till vilken nytta... Tiden borde naturligtvis användas i garaget istället. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Skärmstagen är klara och målade – bredden på skärmarna är kanske i det smalaste laget vilket har inneburit att jag har monterat skärmarna kanske lite väl högt (om det visar sig att de sitter för högt så är det ju inte några större problem att sänka dem ett par centimeter). Hustrun har den senaste veckan köpt en ny digital hushållsvåg så nu vägs allt. Hållarna väger 810 gram skärmarna väger 700 gram styck – är förvånad att de med denna låga vikt också är stabila. Bromsoken har jag renoverat och målat men när jag nu skall koppla in den främre bromskretsen så har jag problem med att det läcker vid lyftningsnipplarna – efter att ha djävlats i flera timmar så fick jag nog! Beställt 2 nya ok som jag får på måndag. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 28, 2011 Author Share Posted June 28, 2011 Nu har jag monterat skärmarna och bromsoken, bromsarna är luftade – det känns bra. Grillen till noskonen är klar och monterad. Blinkers fram är också monterat. Nya muchroms har tillverkats av en lokal mekanisk firma Fräs och Svarvteknik i Timrå – nu är det inte RallyDesigns aluminium utan nu är det vanligt järn – (det är en firma som jag kan rekommendera – mycket positivt bemötande och snabba leveranser inga väntetider). Nu upplever jag att allt fram är klart, flyttar bilen några decimeter fram och börjar med bakändan – det mesta är bara monteringsarbeten men arbetet måste ändå göras. Blir mer och mer intresserad att prova framför allt motorn, det skulle kännas skönt med en provkörning – siktet är nu inställt på SFRO Nr 2. Noskonen och skärmarna får jag ordna med lack efter besiktningen – nu är framskärmarna blå och bakskärmar och noskon vit – inför lackeringen finns det något enkelt som man skulle kunna lägga på så att dessa delar har samma färg och inte påverkar den framtida lackeringen på något sätt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 2, 2011 Author Share Posted July 2, 2011 Det är kul att jobba på bakdelen. Skärmarna är monterade. När jag sedan skall ställa in ”rätt höjd” på bakvagnen med hjälp av fjädrarna (coil over)så visar det sig att jag har köpt för mjuka fjädrar (200 lbs). När bilen är i rätt höjd har jag spänt fjädrarna så mycket så det blir nästan inget över till fjädringsväg – fjädrarna är så hoptryckta så jag får bara 18 mm fjädringsväg, har mätt avståndet mellan fjädrarna (3mm) och det är 6 fjädrar som kan komprimeras. Måste köpa nya fjädrar. Frågan och funderingen är vilken hårdhet jag skall beställa, följande alternativ finns 240, 260, 275, 300 osv Har Rorty IRS. Är det stor skillnad mellan stegen? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Nu har jag monterat all el på bilen, det enda som saknas är sidobelysningen – har ej kopplat på batteriet ännu så det återstår att se om det fungerar. Tank och alla slangar till bensintillförseln är också monterat. Idag tag jag loss växelspaken och tog bort ”gummiskarven”, växelspaken blev 7 cm kortare. Skall nu försöka montera handbromsen på ett eller annat sätt. Kardantunneln är täckt med en lång aluminiumplåt, det är trångt i kardantunneln beroende på bland annat de extra kardanringar som jag har monterat. Ett tag hade jag funderingar på att ta upp en lucka i kardantunneln för att den vägen kunna skruva fast handbromsen. Nu är tankarna istället att göra hålet i aluminiumplåten som täcker kardantunneln lite större för att den vägen kunna montera handbromsen. Hur gör man det ”snyggt”? Funderar på att köpa en ”damask” till handbromsen, hur skall den i så fall monteras? Bilder eller en förklaring hur man skall göra... kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 (edited) Jag svetsade fast muttrar på stagen som handbromsen fästes med. På det sättet kan jag fästa handbromskonsollen uppifrån och behöver då ingen lucka. Jag svetsade fast muttrar på stagen som handbromsen fästes med. På det sättet kan jag fästa handbromskonsollen uppifrån och behöver då ingen lucka. Edited July 26, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 Jag svetsade fast muttrar på stagen som handbromsen fästes med. På det sättet kan jag fästa handbromskonsollen uppifrån och behöver då ingen lucka. Tack Antas Gick ner i garaget tillsammans med dina tankar, med ett annat synsätt så fick jag till handbromsen utan att ta upp en lucka i kardantunneln – det är lätt gjort att man ”snöar” in på en tanke och sedan är det svårt att bryta den. Nu tar handbromsen på tredje hacket allt enligt verkstadshandboken till sierran. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.