Jump to content

Kengren Mcsorley 442 - Duratec


kengren

Recommended Posts

När jag gjorde SFRO 1 besiktningen så fick jag ett påpekande att scrub (styrradien) var för stor och borde reduceras (trots fälgar med ET45 har jag ett scrubvärde på 70 mm). Har nu beställt aluminiumnav från RallyDesign. Anläggningsytan på mitt stålnav skall svarvas loss och därefter flyttas till aluminiumnavet som måste svarvas ner för att kunna motta den ”gamla anläggningsytan”.

På det sättet kan man flytta in hjulet vilket innebär att scrub kommer att reduceras ännu mer. Arbetet kommer att utföras på en mekanisk verkstad. Kommer att lägga upp bilder på hur arbetet har utförts och på resultat som jag kommer att uppnå.

Om jag hade vetat det jag vet nu så skulle jag inte ha byggt med taunus/cortina spindel, tyvärr så köptes dessa i samband med att jag startade mitt bygge hösten -07, kvällarna gick åt till att svetsa, dagarna gick åt till att fara runt på skrotar och skaffa delar. Svetsarbetet kunde avlösas med att göra rent och montera nyinköpta delar så att det skulle bara vara ”bult-on” - en fantastisk resa (tyvärr gick det väl en del pengar). Nu känns det som att jag snart är i mål.

Kenneth

ps far nu på en veckas semester med familjen till kanarieöarna ds

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har haft sönder ett stift på min edis-4 kontakt, har varit runt på bilskrotar här i sundsvall men ej hittat någon ny kontakt att köpa. Det känns "grymt" att vara tvingad att köpa en "ny" kontakt för en 300 kr plus frakt - snålheten kanske bedrar om inte annat så stjäls tid istället för garagejobb. Finns inte dessa stift i någon nyare kontakt från motorcraft eller vet någon vad man kan få tag på ett stift med någon decimeter kabel?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Här

$5,42 inkl. frakt till Sverige är svårt att klaga på :)

EDIT: Äsch, var lite snabb, den hade inte kontaktstift. Hur man nu kan sälja en kontakt utan stift. Jaja, du får ge dig ut på skroten och klippa en stump.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Har varit runt på några bilskrotar i går - de nyare årsmodellerna kommer jag åt, men de äldre bilmodellerna ligger fortfarande under snön. Får nog vänta några veckor så att snön har minskat så att man kan hitta de bilar som har denna kontakt. Det är inte alltid så lätt att bo långt norrut. Har kollat på de bildelsbasen på de skrotar som ligger på bilavstånd från mig - ingen av dessa har denna kontakt.

Efter många timmars googlande hittade jag denna sida http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/terminalsnonins/mouldingterms.php om jag har fattat det rätt så är det kontakten med nummer 00514 som sitter i dessa EDIS-kontakter - ett fantastiskt företag som har allt - tyvärr så blir fraktkostnaden alltid minst 20 £ oavsett hur litet man handlar. Jag kan tycka att de skulle kunna skicka sådana här små delar som ett vanligt brev men tyvärr det har inte gått

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Om det bara är kabelskon du ska ha så har jag kabelskor som påminner om den, mina har 2,1 & 3,2 mm dia. Vill du prova, så skicka adressen så kommer det ett brev inom kort..

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är kabelskon du ska ha så har jag kabelskor som påminner om den, mina har 2,1 & 3,2 mm dia. Vill du prova, så skicka adressen så kommer det ett brev inom kort..

Christer J

Tack christer - lägger upp några bilder

Det är den här "djäveln" som är trasig/förstörd - kabelstammen är klar men vill vill lägga in varvräknaren nu innan jag klamrar fast kablarna - är det dessa stift (med hål) som du har?

IMG_1173.jpg

kunde inte hålla mig nu på förmiddagen utan for till min vanliga skrot - så här ser det ut med snö nu på morgonen

IMG_1174.jpg

grävde fram denna bil och kunde bara konstatera att det inte fanns någon edis i den - om några veckor så har förhoppningsvis mer snö försvunnit och då går det lättare att hitta - kollade på bildelsbasen men hittade ingen som sålde kontakten

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu hänger det bara på posten och att det passar..

tack christer

har skickat dig ett PM

tack på förhand

kenneth

ps jag skulle inte klara mig utan detta forum - desto längre fram bygget kommer desto mer låser de olika arbetsuppgifterna varandra - ibland saknar jag starten av bygget - det fanns alltid något att göra, nu måste det gå i en viss ordning ds

Link to comment
Share on other sites

Citat:"- ibland saknar jag starten av bygget -".

Haha.....jag har tänkt tillbaka många gånger.

När man började var man som ett barn - inga svårigheter fanns, bygget skulle ta jättelång (!!!)tid dvs ca 2 år (jag började 2004-05). Man insåg inte alla följdverkningar som alla beslut skulle få, framförallt insåg eller förstod man inte hur mycket information som saknades om allt och hur lite man själv kunde.

Trots allt har jag aldrig ångrat ens en sekund att jag började med detta "idiotprojekt" som hustrun och alla kompisar kallar det.

Har man tagit fan i båten ska han också ros iland!

Detta forum har underlättat mycket med sina fantastiska deltagare. Heder över er alla!

Antas

Tillbakablickare som ser framåt genom elsystemets vindlande härva.

Link to comment
Share on other sites

Jösses, ....här i söderland har vi vårblommor och varit ute och gödslat gräsmattan :)

Helgen skall dock tillbringas inne i garaget men troligen med öppengarageport och t-shirt :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jösses, ....här i söderland har vi vårblommor och varit ute och gödslat gräsmattan :)

Helgen skall dock tillbringas inne i garaget men troligen med öppengarageport och t-shirt :prop:

Stackars människor som måste bo i söder.

Här i norr har vi bra skidföre, isvägarna är fortfarande öppna iofs är maxvikten på vissa ställen begränsad till 4 ton. Skoterföret är bra.

En kompis for till fjälls med sin hund, de skulle köra Kungsleden med lite avvikelser, totalt ca 20 mil.

Det har sina fördelar att bo i Konungarikets befriade område.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Antas: Ja, det är ett speciellt land vi bor i..men jag hade gärna haft ännu mer "medelhav" här och åka till snön när man känner för det ;)

Cealm: Äsch,...klippa lite gräs är inget (har inte så mycket) men hoppas allt annat med huset håller sig borta detta år....för detta år är det sjua-byggar-år-i-alingsås :)

Link to comment
Share on other sites

Citat:"- ibland saknar jag starten av bygget -".

Haha.....jag har tänkt tillbaka många gånger.

När man började var man som ett barn - inga svårigheter fanns, bygget skulle ta jättelång (!!!)tid dvs ca 2 år (jag började 2004-05). Man insåg inte alla följdverkningar som alla beslut skulle få, framförallt insåg eller förstod man inte hur mycket information som saknades om allt och hur lite man själv kunde.

Trots allt har jag aldrig ångrat ens en sekund att jag började med detta "idiotprojekt" som hustrun och alla kompisar kallar det.

Har man tagit fan i båten ska han också ros iland!

Detta forum har underlättat mycket med sina fantastiska deltagare. Heder över er alla!

Antas

Tillbakablickare som ser framåt genom elsystemets vindlande härva.

Stort +1 på den! Du summerade en sevenbyggares tillstånd riktigt bra på några få meningar. :)

Link to comment
Share on other sites

Stort +1 på den! Du summerade en sevenbyggares tillstånd riktigt bra på några få meningar. :)

Nu känns livet mycket lättare än det gjorde förra veckan. Tack Christer, fick "stiften" igår med posten - tror att varvräknarkopplingen nu är ur vägen. Fick igår cortina-nav från Rally-Design (1500 kr inklusive frakt)

IMG_1181.jpg

Så här såg framvagnen ut igår

IMG_1176.jpg

Har nu lämnat in de nya naven på en mekanisk firma i sundsvall (Sundvall) - de skall svarva om de nyinköpta naven och flytta anläggningsytan till fälgen längre in så att scrub reduceras - återkommer med bilder på resultatet

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag dragit klar all el bakom instrumentbrädan och samt i motorrummet, Megasquirt och Innovate MTX samt alla mätare och givare

Eldragningen har tagit tid, det är något som jag aldrig tidigare har sysslat med, mycket energi har gått åt till att fundera vad man behöver i en bil. Det var inte så svårt att göra en lista på allt vad jag skulle vilja ha och montera dessa tillbehör. Nästa problem var att fundera ut hur alla elledningar skulle dras, tittade på mängder av elschema men det var inte lätt – det blev så komplext. Ett sätt för mig var att dokumentera allt mycket noga (kan jag inte få till det på papper så kan jag inte koppla upp elsystemet). Gjorde först en teoretisk beskrivning för att själv strukturera mina tankar, därefter gjorde jag elschema. När detta förarbete var gjort så var det bara att koppla elsystemet och samtidigt fundera var alla kabelhärvor skulle dras – det är mycket el i en sådan här liten bil, personligen så hade jag nog inte räknat med det. Nu är det i alla fall gjort, förhoppningsvis skall det fungera om inte annat så blir det att felsöka vad som eventuellt är fel.

Här kommer min teoretiska beskrivning av bilens elsystem - http://www.slideshare.net/KennethLundgren/teoretisk-beskrivning-av-elsystemetver20

Fotograferade idag men glömde kameran i garaget så bilder kommer senare, skall också lägga ut elritningarna

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Nu kommer mina 2 elschema till bilen, de är sparade i jpeg-format men är gjorda i Open Office Draw – om det är någon som vill använda dessa som mall till sitt eget byggprojekt, så skicka mig ett PM så får du ”orginalfilerna” - Draw är ett mycket enkelt gratis (Locost) vectorbaserat ritprogram (personligen så är jag inte speciellt bra på något CAD-program vilket skulle ha varit bättre) så det är bara att plocka bort det man inte vill ha och lägga till det man behöver. Jag försökte från början att göra allt på ett ”papper” men allt blev då så litet så att det var svårt att läsa – det är orsaken till att elschema är delat på 2 ”papper”

Kengren_1.jpg

Kengren_2.jpg

kenneth

Foton på elsystemet kommer när jag hämtat kameran i garaget

Link to comment
Share on other sites

Snyggt schema sitter själv och funderar på hur få till elsystemet på smidigaste vis.

Några noteringar jag gjorde av ditt var.

Jord till MS?

Det ligger säkringar i serie till belysningen och säkringar till hel och halvljus är satta till 5A räker max till ett lyse.

Bränslerelät hade jag satt säkringen på matningen till relät och sedan bara byglat till spolen då hade du sluppit en säkring.

Link to comment
Share on other sites

Tack Gerhard för ditt inlägg – helt klart så måste hel respektive halvljus säkras med minst 10A. När det gäller MS jordning så har allt som är kopplat till MS samma jord – det gäller lufttempmätare, vattentempmätare, TPS samt alla spridare. MS har också en egen jordning som tas från samma punkt. Jag har en Kopplingsplint rund, 8-polig för flatstift som är ett båttillbehör den är direktkopplat till minuspolen på batteriet ( Enligt MS så är det viktigt att allt som är kopplat till MS har gemensam jord och den bör kopplas så ”nära” batteriet som möligt för att få en stabil jordning) MS skall avsäkras med 2A men MS styr så mycket via jordning så därför är detta viktigt. Jag är helt medveten om ”dubbelsäkring” på bränslepumpen men kunde inte lösa det på något bättre sätt – så här i efterhand skulle jag ha monterat ett huvudrelä till allt, nu använder jag tändningslåset som relä och det tål inte mer än 160 A

kenneth

ps jag vet inte om det fungerar – det tar någon eller några veckor innan jag skall testa ds

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer några bilder hur det ser ut bakom min instrumentbräda - all el här är klar - likaså är all el i motorrum och kardantunnel också klart

IMG_1211.jpg

Här syns det var jag har monterat Megasquirten - den sitter på passagerarsidan i det fotutrymmet - alla anslutningar till dator skall vara lätt att nå

IMG_1213.jpg

När man börjar med eldragningen kan man inte tänka sig vad många kablar det blir - så här ser det ut bakom bara instrumenten

IMG_1214.jpg

Idag har det varit en bra i garaget - gjort anslutning till den "slutna vevhusventilationen" på luftburken - nu skall jag bara ordna slang. Läste på forumet att pelle 17B hade en backventil i sin vevhusventilation - det såg smart ut. Kan man ta backventilen från en bromsservo och använda den här eller måste det vara en speciell backventil. Om svaret är ja - från vilken bil kan man isåfall ta den ifrån?

Har idag också gjort klar stolsunderreden så att stolarna i bilen blir justerbara - jag älskar svetsen och rondellen lång före allt vad elkablar heter.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Vad ska du ha backventilen till? Du ska väl inte stänga av vevhusventen när motorn laddar?

Under belastning ventilerar motorn som mest och är det inte öppet så trycker den ut olja eller packboxar eller packningar.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska du ha backventilen till? Du ska väl inte stänga av vevhusventen när motorn laddar?

Under belastning ventilerar motorn som mest och är det inte öppet så trycker den ut olja eller packboxar eller packningar.

Jag vet ej om man behöver ha en backventil (tyckte det såg snyggt ut på ritningen). Från luftburken går 2 slangar till motorn för vevhusventilation, det fungerar nog som jag har kopplat (kanske vill göra saker och ting mer invecklat än vad det är).

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Bla Saab har två parallella slangar, den ena grov, som vanligt, till luftburken och en extra 3mm tunn slang som har backventil med flödesriktningen mot insuget som suger extra vid undertryck, men som stänger för att förhindra att laddtrycket går in i vevhuset.

Link to comment
Share on other sites

Bla Saab har två parallella slangar, den ena grov, som vanligt, till luftburken och en extra 3mm tunn slang som har backventil med flödesriktningen mot insuget som suger extra vid undertryck, men som stänger för att förhindra att laddtrycket går in i vevhuset.

Link to comment
Share on other sites

Ja men för att förhindra att det kan bli fel på den så dra den till luftburken.

Men klart 1 är ju öppen men man kan aldrig ventilera för mycket.

Istället skulle man ha en luftpump som suger ut luften.

Link to comment
Share on other sites

Drar man även den med backventil till luftburken så kommer det, pga att backventilen bromsar lite, inte att suga nåt speciellt bra igenom den och vitsen med backventil är ju dessutom helt borta om dom går till samma ställe..

Link to comment
Share on other sites

Drar man även den med backventil till luftburken så kommer det, pga att backventilen bromsar lite, inte att suga nåt speciellt bra igenom den och vitsen med backventil är ju dessutom helt borta om dom går till samma ställe..

Jag menar ju utan backventil

Link to comment
Share on other sites

Tankevurpa igen.... Förväxlade med den tunna slangen med backventil på saaben.

Hej Rikard

Om du har råkat ut för en tankevurpa så är det bara förnamnet av vad jag har gjort.

Så här tänkte jag:

Sluten vevhusventilation måste innebära att ventilkåpan och nederdelen av motor skall ventileras - om ventilation skall fungera så måste det vara lika viktigt med till-luft som frånluft. Om man nu drar 2 slangar från luftburken "hur skall då luften veta vilken väg den skall gå" - därför köpte jag tanken på backventil som en mycket bra lösning. Nu så här efteråt så har jag "lärt mig" att det hela tiden läcker ut avgaser etc och dessa skall evakueras bort.

Egentligen borde det inte kallas vevhusventilation utan ett bättre begrepp vore vevhusevakuering - då hade jag också förstått det.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu känns livet mycket lättare än det gjorde förra veckan. Tack Christer, fick "stiften" igår med posten - tror att varvräknarkopplingen nu är ur vägen. Fick igår cortina-nav från Rally-Design (1500 kr inklusive frakt)

Så här såg framvagnen ut igår

Har nu lämnat in de nya naven på en mekanisk firma i sundsvall (Sundvall) - de skall svarva om de nyinköpta naven och flytta anläggningsytan till fälgen längre in så att scrub reduceras - återkommer med bilder på resultatet

kenneth

Hejsan

Ser fram emot ditt resultat. Jag har själv Taunusspindlar. Jag fick inget anmärkning på dem vid min SFRO1 men det var innan debatten om Taunusspindlarna kom så jag vet inte vad utfallet kan bli vid min SFRO2 som beräknas ske innan semestern. Hur mycket räknar du med att minska "scubet". Jag har räknat ut att jag nu har ca 65 mm.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Så här tänkte jag:

Sluten vevhusventilation måste innebära att ventilkåpan och nederdelen av motor skall ventileras.

Ska man försöka dra ut gaser ur bottendelen också, eller räcker det med att det kan pysa ut ut oljestickan?

(vevhusventilationsförvirrad, har självdrag i huset, mycket enklare :) )

Link to comment
Share on other sites

Ska man försöka dra ut gaser ur bottendelen också, eller räcker det med att det kan pysa ut ut oljestickan?

(vevhusventilationsförvirrad, har självdrag i huset, mycket enklare :) )

När jag monterade i motorn så köpte jag ett litet luftfilter och monterade det i ventilkåpan - det är inte godkänt beroende på att "vevhusventilationen skall vara sluten" - det kanske går att plugga denna anslutning men jag valde att dra en slang till luftburken - då är det ju slutet

Det måste finnas någon här på forumet som kan ge oss klarhet i detta

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Kompressionsförluster finns alltid, och de går ner i vevhuset förbi kolvarna och måste evakueras. Antingen ut i luften, otillåtet, eller in efter luftfiltret. Och Rikard, oljestickans rör kan inte verka som ventil, då du svänger och oljan ev trycks upp mot röret så gör övertrycket i vevhuset att oljan kommer att stå som en fontän ur röret till stickan.

Link to comment
Share on other sites

Kompressionsförluster finns alltid, och de går ner i vevhuset förbi kolvarna och måste evakueras. Antingen ut i luften, otillåtet, eller in efter luftfiltret. Och Rikard, oljestickans rör kan inte verka som ventil, då du svänger och oljan ev trycks upp mot röret så gör övertrycket i vevhuset att oljan kommer att stå som en fontän ur röret till stickan.

Hmmmm.... precis så har jag uppfattat att det ska fungera, men så ringer något i bakhuvet om att SAAB hade problem med vevhusventilaton som tätnade med motorhaveri som följd. Om jag har rätt i mitt påstående, 1) hur kan det tätna? 2) vart tog övertrycket vägen?

Tony

Link to comment
Share on other sites

Om det inte är någon avluftning i bottendelen så går det upp genom toppen och ut genom uttag i ventilkåpan. Jag kopplar till luftfiltret vid besiktning och övrig tid rakt ut i den fria luften under bilen. SAAB har haft problem med det och tog fram ombyggnadssats. får du tryck i vevhuset så trycker den gärna ut olja och oljan som går upp i toppen har svårt att rinna ner.

När VW kom med diesel i golf runt 1975 så hade de problem att vid t.ex motorvägsfart så började motorn suga i sig motoroljan och gick på det så den skenade och kunde man inte bromsa ner bilen så motorn dog så skenade den till oljan tog slut och de skar ihop.

Link to comment
Share on other sites

Var ska man låta vevhusgaserna ta vägen från bottendelen då? Den enda anslutningen jag kan tänka mig är just hålet för oljestickan.

De ventileras upp till ventilkåpan genom utrymmet för kamkedjetransmissionen, där är massor av plats så det är absolut inte något problem.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort klart och monterat de ombyggda hubbarna - anläggningsytan på på fälgen har flyttats in cirka 18 mm - det är trångt beroende på bromsoken - med andra bromsok skulle man kunna flytta in flera millimeter till. Jämför gärna med inlägg 116 i denna byggtråd så syns förändringen riktigt bra. Med ET värde på 45 och denna ombyggnad så borde scrub reduceras lite till, förhoppningsvis skall det räcka vid sfro 2:an

IMG_1231.jpg

skall ordna ritning och lägga upp fler bilder hur jag har gjort

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Nu när allt är hopmonterat upplever jag att bilen blev betydligt mer lättstyrd (har bara testat i garaget)

De nya hubbarna svarvades ner så att de fick följande form

IMG_1222.jpg

Spacerplattorna är här helt klara och målade med svart hammarlack första lagret

IMG_1224.jpg

Här har en hub monteras ihop och här ser man skillnaden mot en original hub. Jag har använt försänkta insexbultar för att montera ihop huben, spacerplattan och bromsskivan.

IMG_1218.jpg

Här är ritningen till spacerplattan, jag har inte angivit måtten till de insexbultar som drar ihop allt då det är mycket enkelt att få dessa mått direkt från huben.

kengren_nav.jpg

Nu kan jag lämna detta arbete och fortsätta med hållare till framskärmarna

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Genom att snurra runt på nätet har jag hittat flera olika sätt att reducera scrub, känner mig nöjd med resultatet nu (trots att jag inte har kört bilen) men i framtiden kanske man kan ge sig på detta igen.

Ett relativt enkelt sätt att minska scrub borde vara att flytta övre spindelleden med hjälp av detta fäste.

scrubndring_cortina1.jpg

Detta fäste borde inte vara några problem att tillverka och montera på övre spindelleden. Detta fäste skall enligt mina ”ritningar/uträkningar” reducera scrub med ytterliggare 26-28 mm. Om man skulle använda uniballs så skulle geometrin på framvagnen bli helt oförändrad, men det kräver också att övre bärarm görs kortare eller att nedre bärarm görs längre.

Ett annat sätt skulle vara att beställa ny hjulaxel från https://randallmotorsport.ssl-01.com/product_info.php?products_id=497 Dessa hjulaxlar skruvas fast i styrspindeln- Att lämna in spindeln på en mekanisk verkstad och borra ett nytt hål för hjulaxeln med en annan vinkel. Om man vinklar ner denna axel exempelvis 10 mm så reduceras scrub med 20 mm – anläggningsytan på bromsoken måste också åtgärdas – annars sitter inte oken rätt – beroende på justeringsmån hos övre bärarm kanske dessa också måste åtgärdas

det känns ibland att man fastnar på vissa saker....till vilken nytta... Tiden borde naturligtvis användas i garaget istället.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Skärmstagen är klara och målade – bredden på skärmarna är kanske i det smalaste laget vilket har inneburit att jag har monterat skärmarna kanske lite väl högt (om det visar sig att de sitter för högt så är det ju inte några större problem att sänka dem ett par centimeter). Hustrun har den senaste veckan köpt en ny digital hushållsvåg så nu vägs allt. Hållarna väger 810 gram skärmarna väger 700 gram styck – är förvånad att de med denna låga vikt också är stabila. Bromsoken har jag renoverat och målat men när jag nu skall koppla in den främre bromskretsen så har jag problem med att det läcker vid lyftningsnipplarna – efter att ha djävlats i flera timmar så fick jag nog! Beställt 2 nya ok som jag får på måndag.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag monterat skärmarna och bromsoken, bromsarna är luftade – det känns bra. Grillen till noskonen är klar och monterad. Blinkers fram är också monterat. Nya muchroms har tillverkats av en lokal mekanisk firma Fräs och Svarvteknik i Timrå – nu är det inte RallyDesigns aluminium utan nu är det vanligt järn – (det är en firma som jag kan rekommendera – mycket positivt bemötande och snabba leveranser inga väntetider). Nu upplever jag att allt fram är klart, flyttar bilen några decimeter fram och börjar med bakändan – det mesta är bara monteringsarbeten men arbetet måste ändå göras. Blir mer och mer intresserad att prova framför allt motorn, det skulle kännas skönt med en provkörning – siktet är nu inställt på SFRO Nr 2. Noskonen och skärmarna får jag ordna med lack efter besiktningen – nu är framskärmarna blå och bakskärmar och noskon vit – inför lackeringen finns det något enkelt som man skulle kunna lägga på så att dessa delar har samma färg och inte påverkar den framtida lackeringen på något sätt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att jobba på bakdelen. Skärmarna är monterade. När jag sedan skall ställa in ”rätt höjd” på bakvagnen med hjälp av fjädrarna (coil over)så visar det sig att jag har köpt för mjuka fjädrar (200 lbs).

När bilen är i rätt höjd har jag spänt fjädrarna så mycket så det blir nästan inget över till fjädringsväg – fjädrarna är så hoptryckta så jag får bara 18 mm fjädringsväg, har mätt avståndet mellan fjädrarna (3mm) och det är 6 fjädrar som kan komprimeras.

Måste köpa nya fjädrar. Frågan och funderingen är vilken hårdhet jag skall beställa, följande alternativ finns 240, 260, 275, 300 osv

Har Rorty IRS.

Är det stor skillnad mellan stegen?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag monterat all el på bilen, det enda som saknas är sidobelysningen – har ej kopplat på batteriet ännu så det återstår att se om det fungerar. Tank och alla slangar till bensintillförseln är också monterat. Idag tag jag loss växelspaken och tog bort ”gummiskarven”, växelspaken blev 7 cm kortare. Skall nu försöka montera handbromsen på ett eller annat sätt. Kardantunneln är täckt med en lång aluminiumplåt, det är trångt i kardantunneln beroende på bland annat de extra kardanringar som jag har monterat. Ett tag hade jag funderingar på att ta upp en lucka i kardantunneln för att den vägen kunna skruva fast handbromsen. Nu är tankarna istället att göra hålet i aluminiumplåten som täcker kardantunneln lite större för att den vägen kunna montera handbromsen. Hur gör man det ”snyggt”? Funderar på att köpa en ”damask” till handbromsen, hur skall den i så fall monteras? Bilder eller en förklaring hur man skall göra...

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade fast muttrar på stagen som handbromsen fästes med.

På det sättet kan jag fästa handbromskonsollen uppifrån och behöver då ingen lucka.

Jag svetsade fast muttrar på stagen som handbromsen fästes med.

På det sättet kan jag fästa handbromskonsollen uppifrån och behöver då ingen lucka.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade fast muttrar på stagen som handbromsen fästes med.

På det sättet kan jag fästa handbromskonsollen uppifrån och behöver då ingen lucka.

Tack Antas

Gick ner i garaget tillsammans med dina tankar, med ett annat synsätt så fick jag till handbromsen utan att ta upp en lucka i kardantunneln – det är lätt gjort att man ”snöar” in på en tanke och sedan är det svårt att bryta den. Nu tar handbromsen på tredje hacket allt enligt verkstadshandboken till sierran.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...