Jump to content

Ekis Locost Bygge


ekis

Recommended Posts

Hej alla!

Nu har jag smugit runt i bakgrunden ett tag och läst ögonen blodiga på forumet. Tyckte det var dags att presentera mig.

Peter Ekelund, bor i Hofterup strax intill Barsebäck. Har skaffat mig ett påbörjat bokrams chassi som kommer att byggas ihop i Bårslöv(Helsingborg). Delar till hjulupphängningar är beställda och donator är inhandlad. Det kommer att bli en standard lösning med Sierra(1986) delar och Pintomotor. Som inte ryker blått! Trodde inte mina ögon när vi startade donatorn. Hittade bilen billigt(1000kr) på Blocket. Jag är lång så det svåra kommer att bli att smida till en bil som jag får plats i. Kommer att uppdatera här lite då och då under byggets gång. Det första som kommer att hända under den närmsta veckan är demontering av Sierran.

Edited by ekis
Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Jag bygger på samma princip som du tänkt, det svåraste med bokchassit är att det är så smalt, nu är jag bara ynka 1740mm över havet och ynka 68kg, så längdmässigt är den för lång för mig men bredden på sittplatsen kunde vara lite bredare, beroende på stolar såklart.

Du hittar säkert din väg.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet. Kul att få vara med på din kommande byggresa.

Blir bilen för trång så är det bara att plussa på lite decimetrar här och var så blir det rymligt. Som du säkert märkt själv innan så uppskattar vi som hänger på forumet bilder och text. Gärna mycket av varan.

Välkommen lycka till med donator-återvinningen. Alltid spännande det, tänk att vara en Sierra och få växa upp och bli en del i en Sevenbil. Det borde ju vara vägen till eller kanske till och med Nirvana för Sierror.

Fast det kanske inte räknas så för donatorbilar.

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha!

Är man inte för lång är man för kort, eller bred eller tung eller gammal..... Ja, allt utom skroten måste ju vara nirvana för en bajsbeige Sierra utan rutor..... Kan någon med insikt förklara för mig varför stående pedalställ skulle vara bättre för långa?

Link to comment
Share on other sites

Insikt vet jag inte men mitt tyckande grundar sig på två saker:

- rejsbilar skall ha stående pedalställ, (även rejscruisinglastbilar)

- Lättare att få plats med och byggs så det passar ramen.

Det gäller då broms och koppling. Jag har bromsvåg på mina båda då känns det mer naturligt med stående pedalställ. Vad gäller gasen så är min bestämda uppfattning att det skall vara hängande gas.

En annan viktig sak är att ett stående pedalställ stjäl nästan inget utrymme, ett hängande pedalställ tar mycket plats under scuttle och framför torpedväggen.

Då kommer vi till din fråga: Du har troligen inte 39 eller 41 i skostorlek utan något mer och det något mer kan behöva utrymmet under scuttlen där risken är att det hängade stället konkurrerar. Ett stående blir "aldrig" i vägen vare sig för 39 or eller större. Eller i alla fall är risken mindre med stående.

Ett problem som du kan råka ut för som är besvärligt i bokram det är utrymmet i bredd vid pedalerna. Det finns många exempel på personer med 45or 46 och mer som helt enkelt måste ha andra skor på sig vid Sevenkörning för det är för trångt. Vid pedalstället är en bokram trång. Ta SFRO boken och mjölkpapp och mät upp "cockpit" i skala 1:1 tjepa och klistra ta böcker eller träbitar så du får rätt sitt höjd ungefär prova sedan om du klarar måttkraven på pedalställ enligt SFRO boken. Prova också med dina "vanliga skor" hur du får plats med fötterna.

Min Dala 7 är ok med pedalstället men det är ingen överskott i utrymme och jämför jag det med en bokram så är min Dala 7a STOR vid pedalstället. Jämför jag sedan med min CealmSeven V8 som är nästan som en OCEAN av utrymme både i bredd och i längd och i höjd jämför med bokram och även jämfört med Dala 7.

Jag tror du skall försöka åka och få provsitta någon bil helst bokram eller måtta upp allt i skall 1:1, trä och mjölkpapp en bra kombination.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Där har du så rätt Cealm, jag har ju storlek 40, men har flyttat tillbaka motor och växellåda så jag har mycket lite utrymme för fötterna men det går fint med det stående pedalstället, jag tycker personligen att det känns konstigt men var mycket lättare att konstruera och få in i bilen på ett naturligt sätt.

Har du Gibbs bok så finns mycket nyttigt i den. Glöm inte att ladda hem alla uppdateringar som finns på Haynes forumet för hans bok = rättningar av fel i boken.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Skoj med fler se7ens i Skåneland!!

Jag har stående pedaler i min och hade inte fått plats med hängande. Skulle säga att det mesta i en se7en är konstruerat och valt för att få plats. Har fått skrota många delar i början på mitt bygge för att det krockar med annat och det tog ett tag att få in tankesättet att säkerställa att resten av prylarna ska också in mellan rören. Skulle uppskatta att det ligger minst 10 timmars fundering/byggtimme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe... ja det kan man ju undra. Opeln är en riktig go gammal pärla som ska renoveras. Lite smårostig, eller duktigt rostig kanske man får säga. En ovanlig modell värd att bevara. Den äger min polare. Vad var det man sa "Köp en Opel, bli nöjd o belåten, se Sverige genom plåten..."

En liten update på min Locost kan jag släppa samtidigt. Det har börjat trilla in små paket med mums till bygget. Häromdagen kom lite grejer från RallyDesign, svampar, Transit och Maxiled. Idag knackade Posten på dörren och lämnade över ett tungt paket med bärarmar!

post-3348-125812392421_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...