Jump to content

Aktivera "tutan"


Janne L

Recommended Posts

Hejsan!

Tittat i VVFS 2003:22 och kan inte se att det finns något specifikt krav på hur man aktiverar ljudsignalanordningen(tutan)! Duger det med en enkel spak vid ratten?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Min OMP ratt hade två små brytare som jag tänkte använda först, men Snapp-Off navet gjorde att de inte fungerade att använda.

Istället och utan att läsa VVFS så satte jag en återfjädrande och upplyst brytare i instrumentpanelen som jag satt en liten "TUTA" lapp vid. Besiktningsmannen använde tutan och kommenterade inte att det skulle vara fel på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

På min Spitfire så har jag en lös "tutknapp" som sitter på instrumentpanelen, sen en hel del år tillbaka så bryr sig inte besiktningen om att denna inte är utmärkt. De första åren krävde de märkning, jag skrev "tut" på en bit maskeringstejp när jag besiktigade, regeln som gällde då var att om inte tutan aktiverades av en knapp på ratten så skulle den vara utmärkt.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Ot.

man måste ha ägt minnst en alfa för att förstå...

det är något speciellt med Alfor som inte alla förstår..

det är ju inte en bil som med automatik är utrustad med eluppvärmda stolar och dragkrok..

tebaks till topic

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå pratar märkning mm symboler för tuta, helljus mm.

Inför registreringsbesiktningen av V8an så sökte jag och sökte och sökte och sökte efter symbolder på internet som jag kunde skriva ut och plasta in och sedan med dubbelhäftande tejp sätta vid tut-knapp mm.

Hittade inget kanske helt fel sökord, tex headlights symbol mm

Jag är nästan säker på att jag sett klippark med klister på baksidan och små fina symboler. Det rätt länge sedan och var kan jag sett det.

Några klockor som ringer med bra tips på symbolköpställe??

På regbessen hade jag skrivit ut allt på textremsa och klistrat fast så det var ok. Nu är alla remsor borta för jag hittar ändå bland knapparna.

Link to comment
Share on other sites

Min "hovleverantör" Vehicle Wiring Products i England har detta:

sym.jpg

1,62 pund ;-)

Men det är inte krav på att använda märkning enligt EU-standard på amatörbyggen. Vill man ha de symbolerna till datorn kan man surfa fram rätt EU-direktiv på Eurlex :-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...