Kelso Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 Tjena. Jag är helt ny här på forumet och ny i Seven-världen över huvud taget. Nu är det så att jag har viljan och planer på att bygga en. Ram efter boken hade jag tänkt. Resten är jag lite osäker på. Jag har en VW 9A-motor stående (16v 2.0l). Den sitter ju normalt tvärmonterad så det blir lite pyssel. Sen är huvudfrågan om den motorn är för tung? Skulle tro att den väger runt 150kg. Målet är att bygga en så lätt bil som möjligt (sett till ekonomi och tid) och då vill man ju inte använda en onödigt tung motor! så...är den onödigt tung? :) kan ju tillägga att jag kört VW innan och har hyfsad koll på grejerna. det ger ju sina fördelar med... Tack på förhand! Quote
Michael Th Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 vad är tungt/lätt .. hur långt är ett snöre.. hur mycket pengar har du att bygga med.. dvs det är mycket faktorer som spelar in hur det blir ..du avgör. Quote
Kelso Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 jo helt sant. allt är relativt. men man vill ju helst inte hamna över 700-800kg...har väl inte kommit så långt så jag jag satt en budget. Quote
cealm Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 Välkommen till Locostforumet som nybyggare. Tungt och lätt ja, jag är ju rätt person att avgöra en sådan sak....... Jag tror inte vikten avgör bygget. Ribban vid 700-800 är ingen onormal vikt alls även om det finns en hel del bilar på något hundra kilo mindre eller så. Men det finns även bilar som väger mer än 700-800 kg. --- Målet är att bygga en så lätt bil som möjligt (sett till ekonomi och tid) -- Jag tror inte vikten är den avgörande faktorn för lågt pris och kort tid. Det finns mycket annat som spelar betydligt större roll. Känner du dig bekväm med VW och får till en bra lösning så kör på det. Det är alltid kul med lite andra lösningar än det alldelés vanliga. Lycka till och välkommen i gänget. Quote
Kelso Posted October 17, 2009 Author Posted October 17, 2009 ja, det är väl bara att köra på! tänkte oxå att det är lite kul med något annorlunda. största bekymret är väl att hitta ett sätt att få bakhjulsdrift med den motorn som egentligen sitter tvärmonterad och för framhjulsdrift... har funderat lite på Audi 4WD låda med svetsad diff och urplockade framaxlar. någon som har hört något om nån sån lösning innan? ska nog passa på motorn i alla fall...sen är det bakvagnen. vill ha delad. tittat lite på Sierra. många tankar har man. och det är ett tag kvar tills jag kommer börja. Ska först fixa min nuvarande bil så den är i perfekt skick när jag säljer den. så alla frågor är mer förberedande. Quote
Morty Posted October 17, 2009 Posted October 17, 2009 Hej och välkommen! Det finns folk som byggt med VW:s fyror förr. Kolla min byggtråd (Byggtråd)hur jag löst det och ta en titt i Magoo's för hans lösning. Alla VW fyror har samma bultmönster. Lund är relativt nära och det är skoj med fler se7ens i regionen, så börja bygg du kommer inte ångra dig!! Quote
Jay-c Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 vet folk som har plockat ur bakhjulsdriften på audi quattro lådor för montering i mittmotorbil. borde funka att göra tvärt om. Quote
Kelso Posted October 18, 2009 Author Posted October 18, 2009 Läste hela din byggtråd igår Morty! Mycket inspirerande och ett riktigt fint bygge! Har inte hunnit igenom hela Magoo's ännu men på god väg! Borde gå att få ihop en växellåda som passar på motorn utan några jättejobb. Har varken tillgång till fräs eller svarv själv så vill undvika så mycket sånna jobb som möjligt! Men en sprängkåpa från Belgien såg ju nice ut annars :) Har även suttit och klurat lite på Porsche's frontmotorlådor... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.