Jump to content

Glapp I Diffen


Drake

Recommended Posts

Har ett grymt glapp i min 7" obromsade Sierradiff.

Finns det nåt "enkelt" sätt att schimsa eller spänna upp den?

Eller måste man dit med en massa klockor och specialverktyg?

Eller kanske att nån har en 3,14-3,32 till salu? (utan glapp) ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att justera hela diffen/kronhjulet i sidled, det gör man med de stora kronmuttrarna runt drivaxelstubbarna. Men man ska nog inte justera bara på måfå...

Jag minns inte vad spelet ska vara, men det kan man hitta i rätt servicemanual (fordscorpio.co.uk tror jag har den). Lagren ska också ha rätt förspänning.

Att flytta pinjongen är svårare, då måste man shimsa.

Indikatorklocka är ju ett måste om man ska justera "rätt". Men är kronhjul/pinjong redan slitet kan man ju chansa med att justera tills spelet känns lagom. Fast det är inte säkert att diffen blir tystare för det...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

jag kan inte tänka mig att du har ett ökat slitage mellan pijong/kronhjul som gör detta. antingen har du känt totalglappet ut till drivaxlarna och då är det säkert differentialdreven som glappar och de kan man inte schimsa men byta lagerskålar på. om det vore mellan pinjong/kronhjul så vore axeln totalt slut och bör låta hemskt.

rent generellt kan man säga att spelet mellan pinjong/kronhjul ska vara mellan 0,08mm-0,12mm och förspänningen på lagren finns moment tröghet att mäta för nya resp. gamla lager men de med schims brukar det ligga på 0,15mm totalt på 2 lager dvs 0,07 per sida/lager.

Link to comment
Share on other sites

Lagerskålarna som ligger bakom de fyra differentialdreven. och som om de är slitna glappar det i kuggorna. Audi vw har sina i plast. kul om man ligger o spinner för mycket då mosas de sönder.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det finns väl inga fler vad jag vet.

Vad jag förstår så kan man visst schimsa diffdreven, eftersom den är tyst så borde det väl vara dom?

Undrar också vad du menar med lagerskålar?

Link to comment
Share on other sites

en del har olika tjocka men inte alla fabrikat och många tillverkare idag säljer inte ens delar till växellådor eller slutväxlar. Volvo har t.ex. inget till M90 lådan eller de framhjulsdrivna

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis haft nere min 7,5" diff + en extra som jag köpte för att plocka delar av i småbitar pga av samma fenomen.

Det finns lagerskålar under de två små dreven i diffrentialen, de är förmodligen en del av skulden till glappet. Även de små dreven är förmodligen slitna. Både skålar och drev finns som reservdelar hos Ford. Byt dessa innan du börjar shimsa (fråga en som gjort det i fel ordning.....). Jag köpte också ett lager/tätningskit från Bearingkits. Det borde gå att byta smådrev och lagerskålar utan att demontera mycket mer än bakrekåpan.

Det finns en bild i min byggtråd på exakt vilka delar som finns i en Ford Sierra/scorpio diff.

Manual hittar du på Manual

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...