Drake Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Har ett grymt glapp i min 7" obromsade Sierradiff. Finns det nåt "enkelt" sätt att schimsa eller spänna upp den? Eller måste man dit med en massa klockor och specialverktyg? Eller kanske att nån har en 3,14-3,32 till salu? (utan glapp) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Det är enkelt att justera hela diffen/kronhjulet i sidled, det gör man med de stora kronmuttrarna runt drivaxelstubbarna. Men man ska nog inte justera bara på måfå... Jag minns inte vad spelet ska vara, men det kan man hitta i rätt servicemanual (fordscorpio.co.uk tror jag har den). Lagren ska också ha rätt förspänning. Att flytta pinjongen är svårare, då måste man shimsa. Indikatorklocka är ju ett måste om man ska justera "rätt". Men är kronhjul/pinjong redan slitet kan man ju chansa med att justera tills spelet känns lagom. Fast det är inte säkert att diffen blir tystare för det... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 jag kan inte tänka mig att du har ett ökat slitage mellan pijong/kronhjul som gör detta. antingen har du känt totalglappet ut till drivaxlarna och då är det säkert differentialdreven som glappar och de kan man inte schimsa men byta lagerskålar på. om det vore mellan pinjong/kronhjul så vore axeln totalt slut och bör låta hemskt. rent generellt kan man säga att spelet mellan pinjong/kronhjul ska vara mellan 0,08mm-0,12mm och förspänningen på lagren finns moment tröghet att mäta för nya resp. gamla lager men de med schims brukar det ligga på 0,15mm totalt på 2 lager dvs 0,07 per sida/lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Den är tyst och fin men glappar när man vrider på pinjongen, hur svårt är det att byta lagerskålar då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Jag tror inte man kan byta lager i själva differentialen... Ta ned diffen, skruva av locket och kolla var det glappar, det är enda sättet att komma framåt, IMO. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 klart man kan byta lager. men om du håller kronhjulet stilla så glappar det nog inte. hur mycket kan du glappa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Vilka lager? Jag kan inte minnas att jag sett andra lager än de till pinjong och själva diffen när jag haft isär Sierradiffar. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Lagerskålarna som ligger bakom de fyra differentialdreven. och som om de är slitna glappar det i kuggorna. Audi vw har sina i plast. kul om man ligger o spinner för mycket då mosas de sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Nä, det finns väl inga fler vad jag vet. Vad jag förstår så kan man visst schimsa diffdreven, eftersom den är tyst så borde det väl vara dom? Undrar också vad du menar med lagerskålar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 plocka ur axelpinnen i de fyra små dreven och "rulla" ur de 2 minsta så ser du vad jag menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Aha, men det är ju faktiskt schims som finns i olika tjocklekar! Det förenklar ju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 en del har olika tjocka men inte alla fabrikat och många tillverkare idag säljer inte ens delar till växellådor eller slutväxlar. Volvo har t.ex. inget till M90 lådan eller de framhjulsdrivna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Det här finns tydligen till Sierran: Available shims: From 1,05 +- 0,03 mm up to 1,96 +- 0,03 mm in increments of 0,07 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Lysande bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 OK, nu är jag med på vad du menar. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 (edited) det ligger lagringar bakom alla fyra i de flesta fall. fast olika utförande på de som går mot dravaxlarna. Edited October 8, 2009 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Jag har precis haft nere min 7,5" diff + en extra som jag köpte för att plocka delar av i småbitar pga av samma fenomen. Det finns lagerskålar under de två små dreven i diffrentialen, de är förmodligen en del av skulden till glappet. Även de små dreven är förmodligen slitna. Både skålar och drev finns som reservdelar hos Ford. Byt dessa innan du börjar shimsa (fråga en som gjort det i fel ordning.....). Jag köpte också ett lager/tätningskit från Bearingkits. Det borde gå att byta smådrev och lagerskålar utan att demontera mycket mer än bakrekåpan. Det finns en bild i min byggtråd på exakt vilka delar som finns i en Ford Sierra/scorpio diff. Manual hittar du på Manual Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.