MAD MAX Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Hej alla glada locostare nu är det så att jag har en lite frågor och hoppas att det är någon här som kan hjälpa mig. Har tittat på MK INDY och funderar på en sån men jag vill ha lite roligare motor än sierrans spis. Det lutar åt Audi 1.8t på 150HK men då är bara frågan vilken växellåda ska man använda sig av? tänkte att det blir trim längre fram och det blir nog ca 300hk och då vill man ha en låda som håller. Tack på förhand MVH Martin Quote
Thomas Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 har du möjlighet att göra egen kåpa eller svetsa om så kan du ta en bmw-låda. 525 t.ex. Quote
Morty Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Låter som ett bra motorval!! Kolla min byggtråd (http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5012) där finns en del bilder på hur jag fått ihop min MK Indy med 1.8T motorn. Den sprängkåpan som jag har passar till Fords T9 och T5. T9:an lär inte hålla för 300hk utan att du i så fall skaffar lite förstärkta delar från BGH eller Quaife. Då kan du välja vilken utväxling du vill ha också. T5:an brukar palla med rätt mycket misshandel i bl.a. Sierra Cosworth och Ford Mustang. Funderar du på MKs vanliga Indy eller Indy R?? Indy R har betydligt mindre motorutrymme så det kan bli problem med en turbomotor. Quote
MAD MAX Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 (edited) har du möjlighet att göra egen kåpa eller svetsa om så kan du ta en bmw-låda. 525 t.ex. Har en getrag 260 från E30 och en ZF från 525tds, ZF håller för ca 700hk så det borde vara ett bra val isf :) Kör getrag 260 i min 325 Turbo med 392hk/597nm och den har hållt än så länge :) Här är leksaken http://www.garaget.org/?car=20081 Någon som vet hur man ska göra med svänghjul och koppling då? skulle vara smidigt om man kunde ha M20 svänghjul och sachs 618 tryckis, sen så är det hydralisk koppling och det är rätt så smidigt. Någon som har en bild på hur svänghjulet sitter på en 1.8t? Edited October 4, 2009 by MAD MAX Quote
MAD MAX Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 Låter som ett bra motorval!! Kolla min byggtråd (http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5012) där finns en del bilder på hur jag fått ihop min MK Indy med 1.8T motorn. Den sprängkåpan som jag har passar till Fords T9 och T5. T9:an lär inte hålla för 300hk utan att du i så fall skaffar lite förstärkta delar från BGH eller Quaife. Då kan du välja vilken utväxling du vill ha också. T5:an brukar palla med rätt mycket misshandel i bl.a. Sierra Cosworth och Ford Mustang. Funderar du på MKs vanliga Indy eller Indy R?? Indy R har betydligt mindre motorutrymme så det kan bli problem med en turbomotor. Får bli en En vanlig Indy då, blir lite billigare då så man kan köpa lite andra roligare saker :) Quote
Thomas Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 svänghjul och tryckplatta från din motorfamilj. lamellen BMW. jag kör med en bmw 250 låda till min opelmotor och har lagt in bilder på min omsvetsning. BMW beteckningar anger vad lådan minst ska klara vid konstant belastning så en 260 låda ska klara konstant belastning av 260nm. 525 kombi har 320 lådan som är samma som vissa M3 oxh den har ett ZF nummer på sidan som lyder ZF 1053 401. Dessa har 5:an i 1:1 dvs 5:an är som 4:an normalt och ingen överväxel. 1:= 4,20 2:=2,49 3:=1,66 4:=1,24 5:=1,0 Quote
MAD MAX Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 (edited) svänghjul och tryckplatta från din motorfamilj. lamellen BMW. jag kör med en bmw 250 låda till min opelmotor och har lagt in bilder på min omsvetsning. BMW beteckningar anger vad lådan minst ska klara vid konstant belastning så en 260 låda ska klara konstant belastning av 260nm. 525 kombi har 320 lådan som är samma som vissa M3 oxh den har ett ZF nummer på sidan som lyder ZF 1053 401. Dessa har 5:an i 1:1 dvs 5:an är som 4:an normalt och ingen överväxel. 1:= 4,20 2:=2,49 3:=1,66 4:=1,24 5:=1,0 260 har 5:=0.8 och Zf 5:=1,0 så får se lite vad det blir för låda sen. Får hoppas på att det funkar med en bmw lamell bara. Är väl bara att fixa en 1.8t motor nu och böja bygga så det är klart innan man beställer ett MK Indy kit, lr behöver man luta motorn för att få plats så man måste ha en ram? Edited October 4, 2009 by MAD MAX Quote
Thomas Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 enligt mina papper så har s5d260z samma utväxling. z står för ZF den finns i G och är då Getrag. men strunt samma det är ju lätt att kolla när man köper en låda. Quote
Morty Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Original svänghjul till 1.8t kan du lägga i återvinningen. Ett mer lämpligt svänghjul är det från 2.0E motorn. Motorn får stå rakt upp i bilen så du behöver modifiera sump och oljepickup. Quote
MAD MAX Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 Original svänghjul till 1.8t kan du lägga i återvinningen. Ett mer lämpligt svänghjul är det från 2.0E motorn. Motorn får stå rakt upp i bilen så du behöver modifiera sump och oljepickup. Då går det bygga ihop det innan man har en ram då, gött. får ta en titt på svänghjul, det bästa skulle kanske varit ett m20 svänghjul med riktigt tryckplatta och lamell annars så får man ta en titt på 2.0E svänghjulet. Quote
Morty Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 2.0E har vad jag kallar riktigt svänghjul och inte ett dubbelmasse svänghjul som det sitter original. Nackdelen är kanske att diametern på lamellen är 220mm (om jag minns rätt). Men AP har fina delar... Quote
MAD MAX Posted October 5, 2009 Author Posted October 5, 2009 2.0E har vad jag kallar riktigt svänghjul och inte ett dubbelmasse svänghjul som det sitter original. Nackdelen är kanske att diametern på lamellen är 220mm (om jag minns rätt). Men AP har fina delar... Synd att det bara var 220mm för jag tror att bmw har 228mm lamell :( Quote
Thomas Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 8mm =4mm/radie det brukar finnas plats för det annars kan man svarva ur lite eller köpa sinterlamell med annan diameter. Quote
Morty Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Bra att du skrev det. Det stämmer att lamellen är 228mm på ABK motorn (2.0E). Jag har en mindre lamell eftersom den är till en Ford, men en 228mm tryckplatta (Audi). Borde fungera perfekt!! Quote
MAD MAX Posted October 5, 2009 Author Posted October 5, 2009 Bra att du skrev det. Det stämmer att lamellen är 228mm på ABK motorn (2.0E). Jag har en mindre lamell eftersom den är till en Ford, men en 228mm tryckplatta (Audi). Borde fungera perfekt!! Gött då får man titta sig om efter en 1.8t motor, Hur gjorde du med kylare och ic på din? köpte du kylare från MK? Quote
Magoo Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 (edited) Det finns enkelmassesvänghjul med 228mm (och 215mm med för att ställa till det) i flertalet VAG bilar. passater 88- och corrado golf etc å säkert dieslar med lite vridmoment. så det är bara att gå ut å spana på skrotarna :-) Edited October 5, 2009 by Magoo Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.