Jump to content

Hjulinställning?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag skall börja titt på att ställa in mina hjulvinklar för SFRO2 och regbes men vet inte vad reglerna säger. Måste man ha ett intyg från en firma att de gjort det med maskin eller kan man göra det hemma? I så fall hur?

Sökte och läste lite gamla trådar och det verkar som om 0 till - 1,5 grader Camber fram och 1,5 grader toe in totalt på båda fram, 0,75 per sida.

Caster är ju inbyggt ca: 6grader

Bak hittar jag inget på, skall man ha noll, positiv eller negativ camber? hur är det med Toe bak?

Jag kör med Sierra spindlar fram och delad Sierra bakaxel.

Måste erkänna att detta är inte min starka sida så all hjälp emottages mycket tacksamt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det krävs inga intyg men jobbet skall vara "bra gjort" dvs har du ställt allt själv och kan visa / beskriva om det skulle behövas att det är rätt gjort så är allt bra.

Då kommer bilen gå bra också.

--- I så fall hur? ---

- stållinjal måttband

- sytrådslod

- eller ett bra vattenpass tex elektronsikt med avläsning.

sytrådslod och linjal / stålmättband plus ett par bra och raka plattjärn / profiler så fixar du inställningen lätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade Ludde de Barone vid SFRO 1 och han ställde lite frågor angående hjulvinklar och hur jag mätt. När jag sedan frågade hur han ville ha det så gick det utmärkt att göra själv bara jag kunde visa värdena på ett överskådligt sätt. Däremot vet jag andra som han krävt protokoll från firma av... Så har du koll och är noggrann skall det inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack

då är det bara att försöka lära sig hur man gör det.

Toe in är inte så svårt att förstå hur man får till med ett par rätlinjer på utsidan av fälgen och sedan mäter man på 2 ställen, en nära och en lite längre ut så skall det skilja 0.75mm per sida.

Hur man däremot får fram hur mycket i mm 1 grad är på camber? Eller ställer man så den är i lod och sedan justerar lite tills man har ca 1 grad? det blir en herrans massa justera - montera - justera......

Fan va man får ångra att man inte byggde med camberjusterare på en gång både fram och bak. Blir ett vinterprojekt att bygga om.

Hur är det med toe i bak? 0, positiv eller negativ? Någon som har erfarenhet? känns som man skulle börja på 0 och sedan bara justera om man upplever den som konstig.

Sen kommer jag inte ens börja gå in på dämparjusteringar, just nu fxar den fartgupp med mig och stor passagerare(70kg+90kg). Den känns sportigt hård men inte stum.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hur man däremot får fram hur mycket i mm 1 grad är på camber? Eller ställer man så den är i lod och sedan justerar lite tills man har ca 1 grad? det blir en herrans massa justera - montera - justera......

/Fredrik

Du använder en trigonometrisk funktion å räknar fram hur många MM det är. Sen är det väll bara å mäta på lämpligt ställe :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometrisk_funktion

Link to comment
Share on other sites

Jag vägde av fyra plattor i garaget med en krysslaser. En för varje hjul. Staplade helt enkelt masonitbitar tills det var helt i våg.

Körde in bilen på plattorna och mätte camber med ett vattenpass med digital vinkelmätning. Ca en 5-hundring på Biltema. (Det har tillräcklig upplösning som jag tycker. 0.1 grad avläsning och mäter man samma hjul flera gånger direkt efter varandra så kiljer det inte mer än max 0.1 mellan gångerna.)

Justerade camber. Ut med bilen och rulla runt lite så att fjädringen sätter sig och tillbaks in igen och mät igen. unt so weiter.... tills det blev bra.

Jag satte -1.5 grad camber fram och -0.8 bak.

Justerade även Toe in med bilen stående på plattorna.

Ett smidigt sätt som jag fått tips om är att markera centrum på bilen fram och bak. Fästa en ställning fram och en bak som man kan spänna sytrådar mellan, en på varje sida av bilen (i höjd med hjulnaven). Båda trådarna skall ha lika avstånd till bilens centrum fram och bak.

Mät toe in som skillnaden mellan fälgens bak och framkant mot tråden i höjd med hjulnavet. Justera. Ut och rulla runt med bilen. Kolla igen osv Puhhh!!!

Det är viktigt att utgå från centrum på bilen fram och bak. Det räcker inte att ställa toe-in på bakhjulen relativt varandra. Då kan själva hjulen stå i fel vinkel gentemot bilens färdriktning (1mm mätt toe in kan t.ex egentligen vara 0.5mm toe out på vänsterhjulet och 1.5mm toe in på högerhjulet). Detta är viktigt för bakvagnen, men spelar förstås ingen roll på framhjulen. Det enda som händer är att ratten inte står helt rakt om man bara mätt hjulen relativt varandra.

(För de som har så vansinnigt mycket effekt i bilen att färdriktningen sällan (eller aldrig) är i bilens längdriktning utan mera lite snett framåt med bakhjulen hela tiden spinnande så spelar det där med centrum på bilen förmodligen ingen roll.)

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för den bra utförliga beskrivningen Pelle, jag var bra på matte och läste avancerad trigonometri och geometri någon gång i 9:an eller 10:an (gick i amerikansk skola då) men mycket lite av det finns kvar idag kan jag villigt erkänna. Det svenska skolsystemet slog hål på mina matte ambitioner när jag kom hem och tvingades läsa vanlig 1:a ring matte, Vilket lysande sätt att ta tillvara folks talanger och intressen! NOT!

Jag var förbi en hjulinställnings firma idag på väg till jobbet och 800:- för 4-hjulsinställning lät i mina öron som en lättnad att slippa göra det själv - bara 300 mer än ett digitalt vattenpass, ;o)

Blir nog så att jag gör det nu för SFRO 2 + regbes så att det blir rätt, sedan kan jag sätta mig in i denna mystiska värld när jag bygger om mina övre bärarmar med camberjusterings hylsor, i vinter eller nästa vinter.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lyfter denna tråd - trots att den inte har uppdaterats på den senaste tiden så har den nästan 1200 visningar.

Nu är det 2011 och bland oss på forumet måste det finnas många yngre som har vuxit upp med mobiltelefon. Sonen visade mig för en tid sedan att han hade vattenpass i sin ipone, nu har jag köpt en android, till den finns också vattenpass. Skulle man inte kunna använda denna när man ställer camber och slippa vattenpass och tumstock. Är det någon som har erfarenhet av dessa nymodigheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mobilen för hjulinställningarna (sönerna lärde mej trots att de påstår att jag är digitalt obildbar).

Se: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7723&st=150

Kollade mobilen mot ett vanligt analogt (!) vattenpass, fan i mej mobilen var exakt, tom exaktare!!!! Den digitala världen börjar slå ut den analoga - hmmm....undrar hur det ska gå för gamlingar som mej som är analoga?

Om du tittar i mitt inlägg ovan ser du hur jag gick till väga, digitalt och analogt i fruktbart samarbete.

Jag satte lodräta pinnar i fyra (4) brädstumpar, spände en tunn persiennlina i höjd med hjulnaven framför framhjulen och bakom bakhjulen. Sedan var det bara att börja mäta. Eftersom jag kan justera samtliga hjul individuellt fick jag en bra indikation på spårvidd fram/bak (snörena parallella), toe in/out fram och bak, med mobilen mättes camber fram och bak. Mätningarna gick över förväntan.

Antas

På rätt spår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...