Jump to content

Växellåda Med Hydraulisk Koppling Till Zetec 1.8?


Matts

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet om det finns någon växellåda (5-vxl) som passar rakt av, utan addaptrar eller annan modifiering? Jag letar alltså efter en växellåda med hydraulisk koppling, som passar mot Zetec 1.8.

- Finns det olika lådor, skulle jag vilja helst ha tag på en med hög utväxling.

(Finns det någon bilmodell som jag kan leta efter, som har en låda jag kan använda?)

Tacksam för svar/hjälp.

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats.

Varför vill du inte ha nån adapter inblandad?

Jag skulle satsa på en Typ-9 lådan och urtrampnings lagret från en Saab sen så

behövs det svarvas till en hållare som skruvas fast i växellådan och på den skruvas

urtrampningslagret fast.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Hej, Vad bra / Tack för svaren!

Jag har ett par kompletterande frågor, då jag absolut måste räknas till nybörjarna/blåbären här:

1. Typ9-lådan, som Nisse hänvisar till... Vad sitter den typen av låda i för bilar? (Vad är det jag ska leta efter)?

2. Urtrampningslager från SAAB, sa du...? Vilken modell av SAAB då, eller är det samma till alla SAAB:ar?

3. Finns det ytterliggare alternativa växellådor, med hydraulisk koppling, som passar Zetec 1.8?

//Matts

Link to comment
Share on other sites

typ 9 lådan finns i ford sierror.

Och det är ford sierra med 2,0 SOCH motorn heter även PINTO motor.

Motorn med DOCH motor tror jag har MT75 låda.

typ 9 lådan är bra för den har separat sprängkåpa mellan låda och motor. MT75 har sprängkåpan integrerad i lådan.

Link to comment
Share on other sites

Kanonbra, då tror jag att jag fattat det mesta!

Jag behöver alltså få tag på växellådan från en Sierra 2.0 och den lådan passar mot Zetec 1.8, men jag ska använda mig av urtrampningslager från SAAB. Adapter för urtrampningslagret skaffar jag alltså enklast från Burton power...

(Varför behöver jag ett externs urtrampningslager? Är det så att det råkar passa imellan, för att få motor och låda att passa perfekt mot varandra?)

- Då är frågan vilken typ av SAAB som har lagret jag behöver?

- Slavcylindern (den hydrauliska) föresten, var får jag den ifrån? (Sitter den kanske redan på Sierra-lådan?)

Oj vad frågor jag har känner jag, men det skulle vara så kul om jag äntligen kom till skott!!! :)

//Matts

Link to comment
Share on other sites

det kan vara så att avståndet mellan svänghjulen/tryckplattan skiljer och då behövs adapter.

jag fick göra så nära jag körde med opel omega låda till opels gsi-motor för att inte urtrampningslagret skulle "ramla" av sin glidhylsa.Och då använde jag mig av SAAB 900 1988 års utrtr.lager för det ska pressas på en hylsa som jag svarva själv.

Thomas

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

antingen använder du SABB:s hydraulkoppling o moddar in den i kåpan aller tar du en utanpåliggande som trycker på den armen som viren ska dra. som på t.ex. Volvo Amazon BMW mfl.

jag gjorde så på Den Omegalådan jag hade.

Link to comment
Share on other sites

Eeh... Har typ 9 vajerkoppling säger du Kristoffer/Krolleg? Jag vill absolut ha hydraulisk koppling!

Vad kan jag då använda, som passar till Zetec 1.8?

//Matts

Jajemen det hade då min.

Men det du kan göra är antingen å bygga om den till hydraulisk koppling eller köpa en spräng kåpa som har hydraulisk koppling.

Jag vet att när man passar ihop duratec 2.0 med en typ 9 låda så kan man köpa sprängkåpa med hydraulisk koppling. Borde finnas till zetec 1,8 också.

Link to comment
Share on other sites

Jättebra svar allihop, Tack!

Kristoffre/Krolleg: -Var fick du tag på sprängkåpan med den hydrauliska kopplingen?

Finns det någonstans man kan vända sig om man behöver ha tag på delar och addaptrar till dessa byggen, eller är det blocket, skroten som gäller?

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Lite förvirrad tråd....Använd växellåda och sprängkåpan från Sierra. Skaffa ett "slavcylinderkit" från Burton eller retroford.co.uk

Original har sierra (med pinto/ohc) koppling med vajer. Men du tar bara bort kopplingsgaffeln med urtrampninglager och monterar slavcylinderkitet på växellådan, dvs i sprängkåpan. det verkar som om dom som använder SAAB-prylar har tillgång till svarv etc. Genom att köpa färdigt kit kan du nog spara en hel del tid och aggressioner....Själv ska jag beställa ett kit från retroford till mitt ford-projekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...