Pågen Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Hittade ett nytt blästerskåp på blocket för 995 kr, visst ja, man skulle ha en bra kompressor också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Du kan parallellkoppla ett par "mindre" bra också. Tänk bara på att inte köra flera över samma säkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Jag kan rekommendera Mortys tips. Jag kör tre små kompressorer, en per fas på en trefashandske. Jag har kopplat ihop tankarna med snabbkopplingar för tryckluft. Funkar bra tycker jag. Billigare än en stor kompressor och man kan smidigt ta loss en kompressor och ta med sig om man behöver. Det som inte är så bra är att man får rätt mycket fukt i luften om man kör länge. Jag misstänker att det är samma problem med stora kompressorer utan avfuktare dock. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Det som är lite surt med ett dylikt blästerskåp är att den suger luft genom blästermedieslangen(härligt ord) ganska omgående. Jag moddade mitt skåp med nya bafflar så blästermediet rinner ner lite snabbare, men det skulle behövas en hink under skåpet för att det skall funka 100% Jobbigt med luftsugandet när man har en mindre kompressor... /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Ville inte såga Pågens blästerskåp innan han hade provat det, men det stämmer som Borken skriver. Jag har ett liknande skåp med detta problemet. Vettiga modifieringar är att koppla in ett utsug i form av en grovdammsugare eller liknande, samt kapa ur botten och svetsa in en trattliknande bottenplåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Blästerskåp är bra :) man skapar sig behov så att säga... (saknar dock stora utomhusblästern på förra jobbet, där la man slangen över axeln och höll i sig när den gick igång) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Annars kan man ju göra som jag och bygga ett eget. Då får man dessutom den där extra finishen. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted September 2, 2009 Author Share Posted September 2, 2009 Bra tips drake om man ska köra lite större grejer, smälla ihop lite reglar och skivor bara, pistolen finns ju redan. Annars kan man ju gå ut och bli poppis i kvarteret igen... De var inte glada då vi kapade markstenen... Har kommit över en 80 L tank, ett gammalt kompressorblock, 3 fas motor och lite småplock ;) kanske kan bli en fungerande kompressor, alternativet är att slanta upp 6500 kr för en fungerande ny, inte så lockande just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 jag fick ett gammalt sopskåp.. dvs ett sådant som brukar sitta inbyggt i villagaragge, med en stål dörr..är väl kanske en 80cm bred och 1,5m hög dörr.. tänkte mig att montera det liggande. Titthål och handskar i dörren.. kommer att kapa ut sidan/blivande botten och göra en trattformad sådan.. kommer även att montera en gammal köksfläkt som kommer att trycksätta skåpet med en slang ut..en enkel kapslad lysrörs armatur blir belysning. hanskar skall gå att köpa som reservdel från tex jula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Om du trycksätter skåpet kommer det att komma blästerdamm genom alla springor och glipor i skåpet ut i lokalen. Om du däremot suger så slipper du det bekymret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Har kommit över en 80 L tank, ett gammalt kompressorblock, 3 fas motor och lite småplock ;) kanske kan bli en fungerande kompressor, alternativet är att slanta upp 6500 kr för en fungerande ny, inte så lockande just nu. Jag kör en gammal kylkompressor (STOR!) kopplad till en 300-liters tank sedan drygt 20 år. Fungerar utmärkt! Skaffa bara en tryckströmbrytare att styra motorns av- och påkoppling så fungerar det. Helst vill man kunna ställa hysteresen, dvs vid vilket tryck den stänger av resp sätter på igen för att undvika att motorn startar upp igen så snart man förbrukat lite luft. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Här är lite bilder på mitt hembyggda skåp. Funktion före stil. Funkar faktiskt riktigt bra. Stort nog att få i en fälg. MIn Länkhttp://s224.photobucket.com/albums/dd191/pelle17B/Diverse/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Riktigt snyggt, och funktionellt Har tänkt bygga ett en längre tid men då jag inte har haft kompessor har det inte funnits någon vits. Nu har jag kompressor så kanske jag kan få användning av alla mina spånskivor och reglar som står och skrotar - självklart blir det ett blästerskåp. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts