Krolleg Posted August 25, 2009 Posted August 25, 2009 Har tidigare funderat på duratec 2.0 till mitt bygge men det ser ut som priset drar iväg lite väl mycket. Så om jag nu ska använda mig av en zetec 2,0 vad är de mer jag ska tänka på? Har en typ-9 låda och den sprängkåpan ska väll passa på zetecen bara man skaffar ett annat urtrampningslager? Hur gör man med insuget? brukar man köra orginal eller eftermarknads grejer? och vart köper man eftermarknad i så fall? Sen ungefär vad skulle man behöva göra för att skrämma upp den motorn till ca 200hk, samt vad kommer det ungefär kosta. Quote
therealpinto Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Om typ 9-lådan kommer från en fyrcylindrig bil så passar sprängkåpan på Zetec. Det kan vara idé att läsa gamla trådar om svänghjul, koppling, vattenpump etc. Jag har sett både original och eftermarknadsinsug på bilar jag besiktat med Zetec. De flesta trimfirmor säljer spjällhuskit som passar Zetec, för separata spjäll (Burton Power till exempel). Man brukar väl säga att med separata spjäll och en bra mappning så kan man ta ut runt 150-165 hk utan andra ändringar, för mer effekt behövs vassare kammar och portad topp (runt 185 hk brukar anses som max). Större ventiler, ännu vassare kammar, mer portad topp och större spjällhus kan ge 200-240 hk. Spjällhuskiten brukar ligga på 7000-10000kr nånstans, sedan tillkommer styrsystem och mappning samt då kammar och toppjobb. En standard Zetec på spjällhus är ändå riktigt kul i en bra Locost/Seven. /Gustaf Quote
Thomas Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Eller kan du köpa MC spjällhus och modda dit själv för en kostnad runt 3000-3500:- Quote
Berne Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Så här har jag gjort, visserligen Zetec 1800 men de är ju lika. Spjällhus från en Suzuki 1000 cc och MS Quote
Krolleg Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Intressant. Hur går man till väga med inställningar av ett sådant spjällhus? är det rent mekanisk inställning eller finns det någon form av ECU då? Vilken effekt får man med ett sådan spjällhus? blir det som orginal eller blir det lite värre. Quote
Thomas Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 dessa är luftspjäll och kräver spridare och någon ECU. bäst med eftermarknds typ. MBE. Megasquirt. Vems. haltec eller liknande. Quote
super7 Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Man brukar väl säga att med separata spjäll och en bra mappning så kan man ta ut runt 150-165 hk utan andra ändringar, för mer effekt behövs vassare kammar och portad topp (runt 185 hk brukar anses som max). Större ventiler, ännu vassare kammar, mer portad topp och större spjällhus kan ge 200-240 hk. Sen hur dyr trimmningen blir beror lite på vilken årgång på motorn man använder. Jag är lite partisk då jag lägger min röst på 98/08 och framåt även kallat Blacktopp. Fördelen med den är att det sitter mekaniska tryckare i toppen, billigare vid kam byte :thumbsup: //Nisse Quote
Krolleg Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Bortsett från "silvertop" och "blacktop" vilka fler motorvarianter finns det? Man vill ju köpa den med mest hk från början :) Quote
Krolleg Posted January 20, 2010 Author Posted January 20, 2010 Dags att bumpa upp denna tråden. Vilka olika varianter av 2,0 zetec och vilka årsmodeller är det på dom? Som i tidigare inlägg så har jag hittat silvertop och black top. Är detta de enda 2 olika? Samt vad skiljer dom åt igentligen. Vilken bör man satsa på :) Quote
Micael Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Jag slår ett slag för silvertopen. Men jag vet att det finns andra här på forument som skulle säja tvärt om. possitivt med silvertop: den är vanligare trimdelarna är "billigare" hudrauliska lyftare (slipper ventiljustering) jag kan den :) negativt: hudrauliska lyftare, funkar inte vid HÖGA varv äldre finns inte i USA, dvs billiga delar "sticky valves" på äldre maskiner Quote
auditsq Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 håller med föregående talare... Zetec Silver tops med hydrauliska lyftare ( -->96 ) funkar fint om man inte ska plocka ut tok mycke effekt... :hypocrite: Jag kör Dunnell option1 på min.. insug + tändbox och har dubbla Weber 45or.. bänkad drygt 170 på utgående.. :prop: ett par Kent FZ2002 kammar o man bör se ca 185... ännu vassare kammar ( Kent FZ2003 ) 48mm Spjällhus och ett bra toppjobb.. 200-240hp men då börjar det kosta lite pengar ..men närmare 180+ kommer man utan att ruinera sej... att motorerna kostar nästan inget på skroten eller 12-13 tusen för en ny gör ju inte valet sämre.. billiga delar o lättmekade o stryktåliga... Quote
Krolleg Posted January 21, 2010 Author Posted January 21, 2010 Aha, då känns det som att den dagen då jag ska köpa min motor (nån gång i sommar) så blir det nog den som ser ut att ha bäst pris samt ser bäst ut som ligger närmast som blir den jag tar :) Det bir väll troligen en silvertop för dom verkar ju ligga ca 2000 mindre i genomsnitt än blacktop. Tänkte försöka hitta en motor som gått runt 13-15k mil, det verkar vara en ganska bra gräns på lagomt "gammal" motor på skroten samt bra pris. Micke vad äre för diameter på mina spjällhus? Quote
Micael Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Tillräckligt :) Har för mig att det är 42 mm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.