Baalzamon Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Har börjat fundera på hur jag skall göra med elen på bilen. Det mesta är ganska klart, men jag funderar på några småsaker. Först och främst, måste man ha helljus, eller räcker det med halvljus? Måste man ha parkeringsljus? Hur är det med blinkersen, måste man ha så spaken går tillbaka när man svänger? Hur var det med tändningslåset, måste man ha rattlås? Vet att en del står i sfro-boken, men jag har lånat ut den nu så jag kan inte kolla :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Du måste ha helljus, halvljus och parkeringsljus. Lamporna måste alla vara korrekt E-märkta (ex. huvudstrålkastare för hel, halv och parkljus måste vara märkta med HC/R om jag inte minns koden fel - det står i VVFS nån variant, utöver E-cirkeln förstås). Vad jag vet behöver du inte ha självavstängande blinkers, men det ska antingen synas eller höras att blinkers är igång med ett jämnt ljud / klart grönt ljus i takt med blinkersen. Enligt reglerna ska också om en lampa gå sönder, frekvensen öka, men jag har inte lyckats hitta en sådan blinkers-relä så jag har skitit i det. Ev. får jag nedslag men jag håller tummarna. Rattlås tror jag inte det finns några krav på vad jag hört, men det kan ju vara "bra att ha" ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 rattlås kan jag aldrig tro att sbp kräver, men däremot kan du få strul med försäkringsbolaget om du inte har det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Mitt försäkringsbolag kräver rattkrycka oavsett, rattlås eller ej. Jag fick dock dispens eftersom jag inte har plats för kryckan i bilen men måste ha en båtkätting med lås mellan ett stag och ratten. Det fungerar trots allt bättre och är lättare att lägga undan. Desutom använder jag den ibland till att låsa fast ena hjulet istället för ratten där risken för att nån trailar bort bilen är större än att nån kör iväg med den. Min blinkers är inte självavstängande, den besiktigades med vippbrytare på instrumentpanelen i första versionen men är nu ersatt med arm på ratten. Det är givetvis att föredra att den går tillbaka automatiskt om möjligt, coolhetsfaktorn med bilen avtar avsevärt om man kört en kilometer med glömd blinkers på.... Som sagt, min blinkers är inte självavstängande. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Som sagt, min blinkers är inte självavstängande. :icon_oops: försöker du säga att du kört någon kilometer me blinkers på ?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Hej Stöldskydd krävs: 26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor. Rattlås krävs alltså inte om man har startnyckel eller låsning av växelspak/transmission. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Som sagt, min blinkers är inte självavstängande. :icon_oops: försöker du säga att du kört någon kilometer me blinkers på ?? ;) Va??!!! Skulle jag ha gjort det?? :whistling: Jooo, kanske det var så... :icon_blink: :icon_oops: Det Gustaf skriver är ju sant för själva besiktningen, men sedan ställer oftast försäkringsbolagen ytterligare krav beroende på var ni bor i landet, hur ni vill ha den försäkrad etc. Jag som bor i Stockholm var alltså tvungen att ha "rattkrycka" i någon form samt elektronisk immobilizer, dold kontakt som redan fanns under bilen räckte inte för Wasa bilsportsförsäkringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 26, 2004 Author Share Posted April 26, 2004 Problemet med rattlåset för min del är att det kommer sitta lite illa till, alldeles vid kanten på scuttlen. Därför hade jag gärna använt ett tändningslås som jag placerar någon annanstans, kanske på kardantunneln som på saab. Dessutom kommer jag att ha larm på bilen och eventuellt rattkrycka eller kätting om det krävs. Rattlåset kommer ju finnas kvar och kommer gå att låsa men det blir bökigt och är inget som man gör "i onödan". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Då ska du ha tändningen på vänster sida om ratten så du kan ha en hand på nyckeln och en på växelspaken/ratten för en snabb Le Mans start ;) Jag är lite inne på att montera startknapp för att det är lite rejsigt. Men jag fick höra att man måste vrida tillbaka nyckeln hela vägen när man har insprut/elektronik innan man kan starta igen. Är det någon som vet om det ligger någon sanning i detta? Startknapp som hjälp för snabba starter vid motorstopp på bana blir ju lite fånigt om man ändå måste vrida på nyckeln först.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Jag läste nånstans om en som hade startknapp på grund av risken att vatten i tändningslåset kunde kortsluta så bilen startade av sig själv. Knapp skulle tydligen vara säkrare i det avseendet. Men det verkar lite skumt... skulle inte samma sak kunna hända med knappen i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 jag sitter i tankarna på att inte ha nyckel på mitt blivande fordon utan smartcard och kod som slår på / startar upp elen samt knapp till startmotorn.. Hur går detta ihop med kraven??? :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Smart card:) jag som oroar mej för att få ihop insprutningen, många sladdar till en sån kan jag tänkta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennis_f Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Det går alldeles utmärkt ihop med kraven, det finns ju många serieproducerade bilar som har detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 26, 2004 Author Share Posted April 26, 2004 Jag kommer ha startknapp från elfa som har IP65 klassning, så någon risk för vatten i den blir det inte. Sedan har jag också funderat på att använda en lite grej som kallas "I-button" i stället för nyckel i tändningslåset. Men jag kommer förmodligen att använda en enklare typ av elektroniskt lås som arbetar med pulser. Startknapp 35-070-50 I-button 73-776-17 Nämnde jag att jag är lite halv-nörd :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Många sladdar ändå:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Problemet med rattlåset för min del är att det kommer sitta lite illa till, alldeles vid kanten på scuttlen. Därför hade jag gärna använt ett tändningslås som jag placerar någon annanstans, kanske på kardantunneln som på saab. Dessutom kommer jag att ha larm på bilen och eventuellt rattkrycka eller kätting om det krävs. Rattlåset kommer ju finnas kvar och kommer gå att låsa men det blir bökigt och är inget som man gör "i onödan". För min del så blev det ett snap off fäste på ratten.... :thumbup: Länsförsäkringar villa att jag skulle ha en ratt krycka, men efter lite övertalning så godkände dom mitt förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 26, 2004 Author Share Posted April 26, 2004 För min del så blev det ett snap off fäste på ratten.... :thumbup: Länsförsäkringar villa att jag skulle ha en ratt krycka, men efter lite övertalning så godkände dom mitt förslag. Var får man tag på sådan ratt för en överkomlig peng? Jag är på jakt efter det också, då det är nästan omöjligt att komma i bilen som det är nu. Om inte ratten är i vägen så skulle det gå betydligt lättare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 För min del så blev det ett snap off fäste på ratten.... :thumbup: Länsförsäkringar villa att jag skulle ha en ratt krycka, men efter lite övertalning så godkände dom mitt förslag. Var får man tag på sådan ratt för en överkomlig peng? Jag är på jakt efter det också, då det är nästan omöjligt att komma i bilen som det är nu. Om inte ratten är i vägen så skulle det gå betydligt lättare :) http://www.lindberg-import.com/webbshop/ kolla under rattar där finns snap off kopplingar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Jag övervägde snapoff ratt också men tyckte det var enklare att köra med en kätting liggandes bak i bilen än att ständigt gå runt med en ratt i handen ;) Det jobbiga med snap off är om man bara lämnar bilen en kort stund så kan det räcka för att någon ska roa sig med att sno ratten om man lämnat den kvar på plats. Känns lite småtrist att köra hem med rörtång. Startade upp bilen alldeles nyss! :wohow: Så nu är den väckt ur vintervilan! :icon_sleep: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 26, 2004 Author Share Posted April 26, 2004 Det ligger ju något i vad superswift säger... men det går ju att lösa på något vis. Hur monterar man snabbkopplingen på rattstången? Det ser ju olika ut på olika bilmodeller kan jag tänka mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Det ligger ju något i vad superswift säger... men det går ju att lösa på något vis. Hur monterar man snabbkopplingen på rattstången? Det ser ju olika ut på olika bilmodeller kan jag tänka mig... Antingen 1. Svetsa på ett nytt fäste med nytt mönster av "splines" på befintlig stång 2. Adapter mellan nuvarande splines "hona" till nån generisk form som avtagbara navet har 3. Monteras mellan nuvarande nav och ratt Det finns alla sorter. Rally Design i England har också riktigt billiga (läs halvdåliga) avtagbara nav (billigaste låg väl på ca 500kr tror jag). De dåliga är sex-kantig utformning och slits fort (= blir glapp). Om man ska spendera 2000kr hos GA-Lindberg på ett nav så kan man lika gärna köpa ett från Sparco och få riktigt bra grejor (därtill eloxerade i nån färg man gillar). Jag skulle aldrig lägga 2 lakan på ett nav :blink: :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 folk kollar mycket roligare på en när man kommer gående med ratten i näven... jag vet.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag kommer ha startknapp från elfa som har IP65 klassning, så någon risk för vatten i den blir det inte. Sedan har jag också funderat på att använda en lite grej som kallas "I-button" i stället för nyckel i tändningslåset. Men jag kommer förmodligen att använda en enklare typ av elektroniskt lås som arbetar med pulser. Schysst startknapp! Men hallå hallå... vad är I-button förnåge? Det låter klart intressant! Nu får du förklara lite.... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 den startknappen fins att köpa på acku bildelsvaruhus för 49:- både locost och snygg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag hittade I-Button på Elfa när jag sökte på numret (Doh!). Cyber! Nu har jag ett nytt potentiellt projekt åt min elekronik-kompis... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 Visst är det intressant med I-button? Jag har inte bestämt ännu om jag skall använda en sådan, men det är ganska lockande. Tyvärr måste man ha möjlighet att programmera mikroprocessorer för att få det att funka, men det skall nog gå att lösa på något vis trotts att jag inte har utrustning själv just nu. Och startknappen, är det verkligen exakt samma som finns att köpa för 49:-? Finessen med just den här är att den är vattentät. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Det enda som är lite klurigt med I-Button som nyckel är att den sitter väl inte kvar i "låset" som en vanlig nyckel? Och så får man väl ha en stoppknapp för motorn och strömmen också på nåt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 Det enda som är lite klurigt med I-Button som nyckel är att den sitter väl inte kvar i "låset" som en vanlig nyckel? Och så får man väl ha en stoppknapp för motorn och strömmen också på nåt sätt. Det är just det att den inte sitter kvar som jag inte riktigt tycker om heller. Det skulle naturligtvis gå att lösa på ett eller annat vis, men jag skissar på en anna lösning. Startknapp skall jag ju ändå ha :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 jag ska kolla i katalogen om det är samma så spar man ju 100:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 det ser ut att vara samma men det kanske det inte är. det står ju inte så mycke info om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 Den var ju lite lik i alla fall :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 I-button måste ju fungera ungefär som min immobilizer? Jag sätter en mojäng emot en metalldetalj i instrumentbrädan för att strömmen till tändning samt bränslepump ska aktiveras, om jag inte startar bilen inom en viss tid så aktiveras den automatiskt igen och strömmen bryts. Den behöver inte sitta kvar utan det räcker att nudda brickan. Det innebär att om ert försäkringsbolag kräver immobilizer så blir det två prylar med istort sett samma funktion... kan vara idé att kolla upp om I-button räcker säkerhetsmässigt så ni inte måste dubblera. Beror på hur nördig man är förståss, ju fler desto bättre? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jo man får ju ha en timer på den. Men det känns ändå som det kan bli lite struligt att använda, men det kanske det inte är... Det är bara det, var gör man av "nyckeln" när den inte kan sitta i "hålet"? I fickan? Lagom kul att klämma ner den där när man sitter som i ett skruvstäd... :) Balzamoon, min polare har cross compiler till 68HC11 och StrongARM har jag för mig... så om du behöver så kan jag nog ordna det iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 Bra att veta, får se hur jag löser det. Jag trivs bäst med lösningar utan mikroprocessor, så jag kanske gör på något annat vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 eller så tar man delarna från en skrotad S2000 som har startknapp orginal.... :D (kan vara svårt att hitta dock då det bara finns ca: 150 st i landet.. :( ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Vissa Audi TT har väl startknapp också? Men passa er för Audidelar de är svindyra, jag köpte en rund växelspaksdamask till min bil från en Audi TT och de var inte billiga.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 28, 2004 Author Share Posted April 28, 2004 Vissa Audi TT har väl startknapp också?Men passa er för Audidelar de är svindyra, jag köpte en rund växelspaksdamask till min bil från en Audi TT och de var inte billiga.... Jo tack, som Audi-ägare kan jag hålla med om att originaldelar är ruskigt dyra. Men som tur (?) är så kör jag ju inte TT, så det finns delar på skroten att köpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 Min blinkers är inte självavstängande, den besiktigades med vippbrytare på instrumentpanelen i första versionen men är nu ersatt med arm på ratten. Det är givetvis att föredra att den går tillbaka automatiskt om möjligt, coolhetsfaktorn med bilen avtar avsevärt om man kört en kilometer med glömd blinkers på....Som sagt, min blinkers är inte självavstängande. :icon_oops: Självstängande blinkers är en av de mest irriterande saker jag vet på en bil, jag bestämmer själv när jag skall sluta svänga ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 tro mig, självblinkande blinkers e än mer iriterande... golf polon vi har på jobbet blinkar 3 ggr även om jag bara "flickar" till spaken... :mad: blinkar jag 1 gång så vill jag att bilen skall blinga 1 gång.. inte 3... snart e hela bilen styrd av Microsoft å gissa hur bra de kommer gå då... :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 tro mig, självblinkande blinkers e än mer iriterande...golf polon vi har på jobbet blinkar 3 ggr även om jag bara "flickar" till spaken... :mad: blinkar jag 1 gång så vill jag att bilen skall blinga 1 gång.. inte 3... snart e hela bilen styrd av Microsoft å gissa hur bra de kommer gå då... :o När du skall blinka 1 gång håll någon bråkdel av en sekund längre så blir det rätt !! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 heralue: Jepps jag har lärt mig hur jag kommer förbi problemet, men det retar gallfeber på mig iaf... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Jag är lite inne på att montera startknapp för att det är lite rejsigt. Men jag fick höra att man måste vrida tillbaka nyckeln hela vägen när man har insprut/elektronik innan man kan starta igen. Är det någon som vet om det ligger någon sanning i detta? Startknapp som hjälp för snabba starter vid motorstopp på bana blir ju lite fånigt om man ändå måste vrida på nyckeln först.... Beror på vilken motorstyrning du användar. På min Miata behövs det inte (startknapp pga byte av lås) Vissa bilar kräver det, andra gör inte :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 tro mig, självblinkande blinkers e än mer iriterande...golf polon vi har på jobbet blinkar 3 ggr även om jag bara "flickar" till spaken... :mad: blinkar jag 1 gång så vill jag att bilen skall blinga 1 gång.. inte 3... snart e hela bilen styrd av Microsoft å gissa hur bra de kommer gå då... :o Överhuvudtaget är det många saker som är automatiska som är irriterande. Fast franska bilar undiker microsoft, de kör mandrake istället ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 jo, de e sant.. :D jag gissar att de är skillnad på sådanna som "oss" som kör bil istället för svensson som transporterar sig i bil... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.