Jump to content

Byggtid


Henrik H

Recommended Posts

Tjena

Tänkte bara höra hur det står till med byggtider på era locost´s...

Delar upp frågan i:

* Hur lång tid, i typ månader , år osv.

* Hur lång tid, i byggtimmar.

Kan vara kul med en överblick...

Att många bilar blir "klara, typ sfro + bes" men ej slutliga moddar vet jag, men vi kanske ska ta fram till blankt papper sfro+bes!

:racesmile:

/ Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Tänkte bara höra hur det står till med byggtider på era locost´s...

Delar upp frågan i:

* Hur lång tid, i typ månader , år osv.

* Hur lång tid, i byggtimmar.

Kan vara kul med en överblick...

Att många bilar blir "klara, typ sfro + bes" men ej slutliga moddar vet jag, men vi kanske ska ta fram till blankt papper sfro+bes!

:racesmile:

/ Henrik

Ojojoj.............lika svårt att besvara som frågan "hur långt är ett snöre"?

För oss har det tagit oräkneliga timmar, att föra bok på antalet är omöjligt t.ex. vad är byggtid?

Mycket tid går åt till att leta delar, diskutera lösningar, prova, göra om och återigen göra om.

Vi började från 0 under sommaren 2004 och har nått stadiet enl bilden.

Ännu återstår många,många timmar. Antalet är nog närmare 1000 än 500.

Se bilbyggarprocessen (vilket djäv...ord!) som ett nöje i sej då blir det hela betydligt roligare. Den som endast ser målet att köra en egen bil så fort (nej, inte hastighet!!)som möjligt tror jag tröttnar snabbt. Det är betydligt mera jobb än man kan ana vid starten.

Nästa fråga är vilka ambitioner har man när det gäller finish, utrustning, design. Vill man ha en bil med utställningsfinish kommer det att ta tid, nöjer man sej med en körbar bil tar det kortare tid.

Du kan gå in på vår blogg och följa våra vedermödor: http://antaseliasson.blogspot.com/

Där kan du få en liten uppfattning om omfattningen.

Som sammanfattning kan jag säga att jag aldrig har ångrat att jag började bygga bilen. Det har varit och är ett av de roligaste nöjen jag har haft, Min hustru vet inte att jag redan har planer på nästa bygge (säkrast så!).

Mitt bygge startade tillsammans med yngste sonen, han har nu flyttat till Västerås så jag kan numera bygga som jag vill.

Det är en stor tillgång att vara uthållig och tjurig.

Tveka inte, sätt i gång. Du kommer inte att ångra dej!

Antas i ett grått Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående.

Jag köpte en påbörjad ram -06 den var bara :icon_oops: pungtsvetsad jag har kapat isär och gjort om till delad bakaxel bredare nos osv....

för att det ska passa mina behov tror jag. Det är många timmar och nätter som man funderar. Bär armarna är nästan klara :icon_oops: Ja det fins lite annat i livet att göra så det tar tid.

Sen gäller det att ha pengar när det ska köpas grejer.

PS allt ska göras två gånger för att bli bra :prop:

Link to comment
Share on other sites

Köper du ett färdigt kit typ westfield eller tiger med alla tillbehör som du kan tänkas behöva och är villig att betala för redan renoverade donatordelar så kan du slänga ihop en mycket fin bil på en vecka om du jobbar varje dag.

Ska du tillverka alla delar själv så kan du hålla på hur länge du vill :)

Link to comment
Share on other sites

har ni uppgifter på hur många arbetstimmar ni lagt på olika delmoment vore det intressant att ta del av

johannes i ett grått luleå

Åh fan!

En till Lulebo!

Nej vi har aldrig "tagit tid" på olika delmoment. Det är nog helt beroende på hur man bygger. Jag tror att det inte finns ett bygge som är det andra likt dessutom är det nog stora skillnader i hantverksskicklighet, kontakter, ambitioner.

Du är mycket välkommen att bese vår "rörhög" (hustruns föraktfulla benämning!)

Lika grått på Hertsön

Antas

Link to comment
Share on other sites

Henrik H: Ja vad säger man. Det är så helt olika och vilka mål man har. Min Seven bil nr 2 kapade jag första röret på 1 september 2008 och sätter jag lite fart så är den körbar endera veckan. Fast jag klarar inte 1 års gränsen till regplåtar, snyft (eller ynkligt kanske. Jag borde fixat det). Får ta det på nästa bil, nr 5, istället. 2 år eller 2,5 år är väl inget ovanligt heller.

Tänk istället på hur du själv gjort med projekt du tidigare jobbat med. Tröttnar du fort eller tröttnar för du hittar andra intressanta saker som dyker upp. Det spelar ingen roll vad det är egentligen, det kan var hus /lägenhetsrenovering det kan vara tidigare renovering av bilar eller husvagn eller vad som helst eller är du en igel med allt du tar dig för med och alltid eller nästan alltid brukar slutföra uppdragen oavsett om det råkar ta emot lite grann ibland..?

Jag tror det är den bästa svaret har du själv eftersom du vet hur du jobbat förut.

Glöm timmar, skall du vara klar på mindre än ett år då vet du var du lagt den så kallade fritiden på.

Färdig på 2 år, då har du kanske någon fritid till annat, kanske......

Det är en kostnadsfråga också som är nog så viktig. Finns resusrer att köpa när behoven dyker upp eller måste det bli leta / spara vartefter. Ekonomiresurser går att översätta direkt i tid.

Det här är mitt sätt att se på frågan och mitt svar. Jag är rätt säker på att varje som börjat bygga har sitt svar på din fråga. Det finns också ett antal byggen i landet som "sover" i olika stadier. En del kommaer aldrig att vakna och aldrig att säljas heller utan är bara "borta". En del byter ägare efter ett par år och vaknar till liv och kanske blir en bil till sist.

Det är alltid lika roligt som att få säga Grattis till en ny hembyggd bil med regplåtar.

Bedömer dig själv som bilbyggare och utifrån det välj. Kul är det med en egen bil att kunna åka med när det så passar.

Jag borde kanske gå ut i verkstaden istället och montera HEI-fördelaren och tändkablar på bilen om jag nu skall kunna köra "endera veckan". Eller så fortsätter jag och skriva i någon tråd på forumet.

VÄljer du att bygga så Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jotack, nog vet jag hur det är med projekt och tider.. Jag tänkte iaf att det kunde vara kul med en typ av sammanställning av olika byggen. Undrar vad rekordet (tidsmässigt) här hemma i Sverige är?

Mitt eget projekt kommer jag snart presentera under Våra Bilar...

Har en del projekt bakom mig, en hel del tävlingsbilar...

/ Henrik

PS / Ploogen: Det där med PUNGtsvetasad låter inte skönt... :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Även ett bygge från scratch kan ju gå rätt fort om man enbart använder beprövade lösningar och är van vid att skruva och konstruera, och ett kit-bygge kan ta lång tid på grund av dåligt kassaflöde eller andra tidskrävande åtaganden. Dock kan man ju alltid köpa delar av ett kit och tillverka resten själv. Skulle man efter ett tag hamna i sitsen att man inte har tid längre, men däremot pengar över, så kan man köpa fler delar från kittillverkaren och komma undan på det viset. Bygger man allt "special" så gäller det att man orkar slutföra det också.

Själv har jag inte ens börjat bygga såhär fem-sex år efter att jag bestämde mig för att jag ville bygga en sjua, så det ska mycket till om jag ska komma under tio år allt som allt. Vet en i trakten som tog ungefär så lång tid på sig för ett locostbygge från scratch, men det blev ju också bra till slut.

Link to comment
Share on other sites

Uj, alldeles för länge. Jag är faktiskt osäker på om det är 7 elle 8 år. Kommer faktiskt inte ihåg om jag började våren -01 eller -02. Det har varit många uppehåll under tiden pga olika andra åttaganden(hus dvs andra saker såsom båtar m.m). Byggtid är nog över 1000 timmar än under med tanke på allt jag har gjort två gånger. Men nu börjar jag att se ljuset i tunneln.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag började sommaren -05 med mitt projekt. Det har nog lagts över 1000 timmar på att bygga från scratch. Dock har jag inte byggt hela tiden utan det har gått i vågor beroende på ork, intresse, kassaflöde osv.

För mig är byggandet lika roligt om inte roligare än den färdiga produkten, en slags terapi som man kan pula med när man har tid och lust och råd. Jag har ingen tidtabell så jag blir klar när jag blir klar! Det verkar dock som jag skall försöka få till regbes innan årsskiftet för att undgå de nya reglerna (vet egentligen inte hur de påverkar mitt bygge men har fått för mig att det kan vara negativt).

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Där ser man, en spännvidd på runt 1 till 10 år med färdig bil.

--- Har en del projekt bakom mig, en hel del tävlingsbilar... --- Med den info i ditt inlägg så borde du har grunden för att få ett färdigt bygge. Dvs du vet att bilar inte bygger sig själv utan det är jobb för att få till en färdig bil med regplåtar.

Kitcar är snabbare väg i förhållande till "att bryta egen malm och tillverka ett stålverk för att får rören i egen regi samt gjutmaterial för att kunna gjuta en egen motor mm". Nä, skall väl inte överdriva.......

Ser fram emot att din byggtråd startar. Välkommen ombord!!!

Link to comment
Share on other sites

Min sjua är mitt första amatörbygge och massor av tid har alltså ängnats åt allmänt funderande och diskuterande med kollegorna i Mekjuntan. Vi mekar torsdagar och antar man att jag jobbat ca 4 h per torsdag 50 vekor per år i 5 år så landar man på ca 1000 h. Egenbyggd ram efter leto's ritningar (BeLo 3.6).

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...