Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kederlist av plast är styv!

Fick klippa hack i listen för att få en snygg böj runt skärmen.

Det kan ha gått lättare med värmepistol men klippte istället.

Antas

Böjer inte huvudet men väl lister.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag gillar lättningshål, tro inget annat, bara de är hos andra bilbyggare. Lättningshål är helt ok. Det är lika ok för mig att många bygger "anorexibilar" bantar själva och pressar bantider så det står härliga till.

Samtidigt i en annan del av Sverige finns det byggare som funderar på om en tandem-boggie-seven är det optimala eller om den egentligen borde vara 4-axlad just för att man både får och kan bygga Sevenbilar 4-axlade inom regelverket i Sverige. Vad man sedan skall ha en 4-axlad-Sevenbl till det kan vara en nog så svår utmaning att komma på. Bara 3-axlat var inte lätt..........men jag ville ju ha en och det var skäl nog för mig.

Antas, borra på du jag står bakom hejar på.

Link to comment
Share on other sites

Angående "terapi" i inlägg ovan.

Min hustru påstår med emfas att det är vissa ord och uttryck som skapar flyktbeteenden hos mej, flykten uppges snabbt gå till verkstad/garage.

Hon brukar speciellt framhålla:

-städning

-gräsmatta

-klädinköp

-IKEA

-shopping

-övrigt, ej specificerat.

Om detta är överensstämmande med min åsikt undandrar sej mitt kommenterande.

Antas

Bilbyggeriföredragare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag gillar lättningshål, tro inget annat, bara de är hos andra bilbyggare. Lättningshål är helt ok. Det är lika ok för mig att många bygger "anorexibilar" bantar själva och pressar bantider så det står härliga till.

Samtidigt i en annan del av Sverige finns det byggare som funderar på om en tandem-boggie-seven är det optimala eller om den egentligen borde vara 4-axlad just för att man både får och kan bygga Sevenbilar 4-axlade inom regelverket i Sverige. Vad man sedan skall ha en 4-axlad-Sevenbl till det kan vara en nog så svår utmaning att komma på. Bara 3-axlat var inte lätt..........men jag ville ju ha en och det var skäl nog för mig.

Antas, borra på du jag står bakom hejar på.

Jag hejar högt och ljudligt på!

"Det är de som går vilse som hittar de nya stigarna" är ett välkänt ordspråk. Om regelverket kliar sej i huvudet över multipluralis axlar så är det att anse som ett nöje och ett ansvar att ge byråkratin huvudvärk!

Jag jobbar ofta med skattejuridik. Det är ett sant nöje som gör andra illamående.

Spelar ingen roll om "tandem-boggie-seven" är det optimala, nöjet är att få till en.

Antas

Ivrig applådör till de som hittar nya stigar.

Link to comment
Share on other sites

Anders du ligger ju i princip 3 år före mig. Min hustru kallar inte detta för terapi. Hon påstod att jag gick ut till garaget och lekte. Men hon skall följa med på en premiärtur i helgen om jag inte kör fortare är 70 km/h.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Satt och njöt av att Luleå leder över Djurgården med 3-0!

Regnet vräker ner, hör hur vinden tilltog kraftigt,pang ett BRAK!

Min sprutbox, svets- och partytältet ger sej iväg i en ballistisk bana över Mitsubishi Pajeron och landar demolerat uppochner på andra sidan.

Tältduken gick inte att få loss, fick skära ner den i bitar. Detta är andra tältet som har blåst åt helve.... som har anknytning till bilbygget.

Jodå, jag hade förankrat det noga i marken - även med lastremmar över taket.

Hoppas att det inte är ett tecken på att man "blåser av vägen" med "rörhögen"!

Antas

Utan tak över huvudet!

Link to comment
Share on other sites

Det var kraftigt förankrat med krampor av armeringsjären nerslagna djupt i gräsmattan. Lastremmar var dragna över taket också kraftigt förankrade med tältpinnar av armeringsjärn.

Herran hade väl kunnat vänta med regnet, blåsten och mörkret tills det har blivit ljust och gett mej en ärlig chans att ta ner tältet själv. Hmm...överväger att sluta betala kyrkoskatten!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tempen i min bakaxel klättrar sakta men säkert upp mot 110 grader efter ett antal mil i autobahnfart (skulle säkert fortsätta uppåt). Håller jag mig under 140 så är det inget problem. På "normala" vägar är det heller inget problem, inte ens vid hård körning. Problemet med autobahn är att man ligger med konstant vindtryck/belastning under lång tid. Har man 150 kW och 10% förlust i diffen så är det 15kW att kyla bort! Förhoppningsvis mindre, men man inser storleksordningen på värmeutvecklingen...

Bifogar några bilder på luckan och gummitätningen i hjulhuset.

Den gängade stången kan flyttas i två lägen genom att lossa vingmuttern och byta hål, vilket sätter luckan i öppet eller stängt läge. Primitivt och funktionabelt.

/Bengt

post-25-0-50162000-1316954587_thumb.jpg

post-25-0-46199300-1316954593_thumb.jpg

post-25-0-43192900-1316954603_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm --- Har man 150 kW och 10% förlust i diffen så är det 15kW att kyla bort --- Att det är effektförlust i diffen det är jag med på men inte kan det vara speciellt mycket på bilar. När vi var till Ridderstolpe och mätte blandannat min bil så fick jag 110hk i motorn sedan enligt en särskild procedur med varvtal växel mm så kopplade testaren ur bilen och lät den "rulla ut" för att med häjälp av bland annat tiden räkna ut friktionsförluster. DEt här finns i en tråd någonstans. Kanske någon av mina eller så är det på något annat ställe. Provet gjordes 2010 i alla fall. Jag hade rätt mycket "utrull-förluster" och en del satt säkert i diffen av dessa, vindförluster fanns inte för vi stod ju still på rullbänken.

Om vi hoppar lite i bilmodell men är kvar i begreppet förlust och värme så visade ett mätisntrument som mätte effekt mm, 0 till 100 och liknade att min v70 endast "pillade" ner 72 hk i backen av tillgängliga 140 turbodieselhästar. Den effekten var när jag "varvade och försökte accelerera" så mycket det gick. Provade flera gånger. När jag sedan fått upp farten till 80 eller 90 km/h då krvävdes det inte mycket för att hålla farten.

En vanlig bil som är lite strömlinjeformad tar nog inte mer än 40 kanske 50 hk för att hålla 120 km/h. Var en Sevenbil ligger vet jag inte men det är säkert in så förfärligt långt ifrån. Vore det långt ifrån skulle Sevenbilens bränsleförbrukning på tex en B230 skilja sig markant i konstantfart mot en traditionell tex 740 med B230 monterd. Runt litern milen.

Det blev ett långt inlägg det här. Och vad är då kortversionen. Har ingen vettig sådan just nu. Får återkomma om jag kommer på en.

Link to comment
Share on other sites

Bränsleförbrukningen på min 7:a är extremt beroende av hastigheten. Vid körning på kurviga vägar i 100-110, ligger man ofta och kör på 4:an, bromsar och axar och håller på, men hamnar ändå på 0,8-0,9 i förbrukning. På autobahn tar den lätt 1,2 och då ligger man konstant på 5:an. Obefintlig aerodynamik är orsaken skulle jag tro och luftmotståndet växer väl med kvadraten på hastigheten har jag för mig?

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Besiktningsblinkers på plats!

Tillverkade hållare genom att forma till en U-profil av aluminium.

OBS! Hållaren är rikligt försedd med lätthål.

I denna konstruktion har jag följt Formel-1 filosofin - det ska bara hålla över mållinjen (mållinjen=besiktningen).

Antas

Gränsgångare både vad gäller bestämmelser och hållfasthet.

Link to comment
Share on other sites

En personbil av ordinärt snitt nyttjar i runda tal mellan 25-30 hkr i 100 km/h så med 10% förlust så är det inte många pållar att kyla bort.

Men som Belo skriver att under 140km/h är det inga problem med värmen.

Och det är ju i högre fart som det går åt effekt och då är det mkt mer att kyla bort.

Link to comment
Share on other sites

Inspirerad av ett inlägg om stilen på 7:an satte jag mej ner och funderade. Klart att det ska vara en 7:a i grillen!

Skrev ut 7 (Bookman old style, storlek 600) på ett A4, förde över mallen till en tunn (ca 2-3 mm) skärbräda av nylon. Skar ut siffran och fäste den med smältlim på baksidan av "grillgallret".

Bilen är svart så jag tyckte att en röd 7:a passade eftersom stolarna kläs med rött skinn.

Antas

Smältlimmare.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Gillar när man använder saker till något de inte alls är tänkta till (annars var det en förutseende skärbrädekonstruktör :) )

Ett litet varningens finger dock. Många skärbrädor är gjorda av jobbig fet polyetenplast (PE). Vissa gånger jag limmat sån med smältlim har det lossnat efter ett tag. Vad man skulle ta istället vet jag inte... PL400 kanske, klarar ju oljiga ytor.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner till att plasten är "fet" och olämplig för vissa limmer. Hela ytan av 7:an är limmad mot gallret. Sitter den inte kvar gör jag bara en ny och provar med t.ex. PL400. Skärbrädan var bara 2-3 mm och gick lätt att klippa med en sax.

Smältlimmet fäster bättre om man ruggar upp ytan med ett grovt sandpapper.

Återkommer med bild när gallret är fäst i noskonen.

Antas

Förkyld och hängig utan förståelse från hustrun.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftermiddagens byggverksamhet på "rörhögen har bestått i att färdigställa instrumentkonsollen. Chassit till konsollen är av GRP (Glafiber Reinforced Plastic), klädseln är skinn från en soffa. Konsollen ska fällas in i instrumentbrädan (av mahogny) till höger om ratten. Den sneda konstruktionen gör att instrumenten får en lätt avläsbar vinkling mot föraren.

OBS! Mätaren (rpm) längst ner till vänster ska bytas ut mot en amp-meter. Ev ska den tomma platsen nere till vänster kanske härbärgera en lambdamätare. Eftersom jag har V6 motor och har svetsat fast lambdamuttrar på båda grenrören så har jag motorns styrlambda på höger sida och ev en bredbandslambda till mätaren på vänster sida. Nödvändigt? Knappast, men roligt!

Antas

Återuppstånden från en förkylning av "nära döden" karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Amp-meter kostar inte många kronor, alltid imponerar det på någon, "Imponera nesse est". Mätarna är de jag hade sökt fram ur "lådorna" när jag gjorde konsollen, vilka det blir i slutänden återstår att se.

LOCOST-linjen måste ju följas.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Mahogny till instrumentbrädan tycks vara omöjligt att få tag på, märkligt! Ek och teak finns till rånpriser!!!! Jakten går vidare. Under gårdagens em har en liten panel förfärdigats av aluminium för kontrollampor (borde stavas "kontrolllampor"). Aggregatet ska monteras i en oval utskärning i instrumentbrädan ovanför ratten. Blinkers(grön) hö-vä och helljus(blå) är lysdioder medan laddning och oljetryck är vanliga kontrollampor. Att få tag på vinyl med kolfiberlook visar sej vara lika svårt som mahogny, fick dock en liten provbit (den enda de hade) på en reklamfirma.

Tilläggsinfo från igårkväll.

Stigge kontaktade mej och meddelade att han sannolikt hade vinyl med kolfiberlook och kunde skicka. Ack vad vore byggeriet utan hyggliga forumdeltagare!

Vad gäller mtrl till instrumentbrädan har jag idag varit i kontakt med lokala snickerier och en båtillbehörsfirma - ingen har mahogny!

Har nu inhandlat en ekbräda - får väl se hur det blir.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Magogny? Möbelsnickeri tänker jag på.

Tänk på att inte ha för svag lampa (W) på laddningen för då måste du rusa upp motorn för att generatorn ska börja ladda.

2-4 watt brukar räcka.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det är därför jag måste varva upp motorn för att generatorn ska ladda! Jag trodde att det berodde på att den är "nerväxlad" i varv pga mindre vevaxelremskiva.

Finns inga möbelsnickerier i Luleå. Verkar vara en utdöd yrkesgrupp, IKEA har väl trängt ut dom.

Link to comment
Share on other sites

Har du för svag lampa så får du får lite magnetism på fältlindningen och då orkar den inte igång förrän man rusar upp den. Byt den ska du se att den laddar så fort den startat på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Värmegolv i badrum har många användningsområden.

Perfekt för att härda lim vid +20 c! Jodå, hustrun är hemma men jag smög in i badrummet, hon går väl upp i "limningen" när hon upptäcker mitt tilltag!

Instrumentbrädans baksida krävde div limningar. Mtrl är ek, kanske gör om instrbrädan senare om jag lyckas få tag på mahogny.

Antas

Fredagsmyser med billigt rödvin.

Link to comment
Share on other sites

Detta forum är fantastiskt!

"Stigge" uppmärksammade mitt nödrop om svårigheten att få tag på vinyl med "kolfiber-look".

Han skickar nu upp vinyl till dessa civilisationens centrala områden. Han skickar med Posten, undrar om det kommer fram? Minns mitt debacle med Posten förra året.

Tack Stigge, du är en hedersknyffel. Iofs naturligt, du är ju norrbottning.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Nice, lovar att inte säga nåt :)

Är inte instrumentbrädan plan? Dvs Hornbach osv har ju ek-plan i t.ex. 16 mm för en spottstyver

Två(2) hoplimmade 120mm x 12 mm ger bredden (nästan, fattas ca 20 mm).

Vid startnyckeln måste jag göra en "ingröpning" så att man lättare kommer åt nyckeln, där krävs en förtjockning (bakåt) för att få en mjuk form. På undersidan limmade jag dubbelt för att forma en rund kant (radie ca 30-50 mm). Det blir troligen ett handskfack med lucka på höger sida.

Har även limmat tre (3) "balkar" tvärs fiberriktningen för att i viss mån förhindra att brädan slår sej. Brädan sla lackas med 2K klarlack.

Bilder kommer senare.

Link to comment
Share on other sites

Innan du slutgiltigt bestämmer dig för heljusdiod av blå typ. Prova om du står ut, ref Biltemas blå. Den är så stark att den nästan motsvarar ett normalt 55w helljus. Undrar just hur jag vet detta. Tillsist tog jag lite maskeringstejp och pillade in i lysdiodhålet senare hade jag tur dioden gick sönder och problemet är löst. Dessvärre finns inte vanliga blåa små kontrollampor hos Biltema röda, gula och gröna finns och fungerar bra. Fast de tre färgerna är endast avsedda för intermittent drift, tex oljelampa man kommer aldrig hinna störas av skenet, eller? Men blå helljus i norra Sverige 40 mil på heljus innan nästa möte kommer, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft funderingar på styrkan på blå lysdiod.

Därför "provkörde" jag panelen varvid jag konstaterade att ljusstyrkan på den blå var acceptabel. Den är inköpt på Kjell&Co .....eller var det Clas Olson?

Å andra sidan har vi ljusa sommarnätter här i uppe i rikets centrala regioner vilket gör att vi aldrig (nästan) använder helljus och på vintern har vi no-Locostsäsong.

Link to comment
Share on other sites

Då kanske jag skall kolla på Kjell & C samt Clas O, lysdioderna är onekligen små och smidiga.

--- på vintern har vi no-Locostsäsong --- Varför?? Vinterdäck med eller utan dubb?

Link to comment
Share on other sites

Enl inlägg ovan 14 10 2011 - 21:02 skulle bilder komma senare.

Finputsen på instrbrädan av ek återstår på mindre partier. Cykeldatorn ska placeras snett nedanför och till höger om lilla "lamppanelen". Under brädan och på kardantunneln ska en nedre konsoll placeras, fronten ska kläs med kolfiber-look vinyl som Stigge bistår med. Den ska härbärgera huvudströmbrytare, tankmätare, strömbrytare till belysning, reostat till instrbelysning, knapp till dimljus, strömbrytare till kylfläkt (tvångsstyrning av fläkten) med kontrollampa, testknapp med lampa för bromsvätskenivå, driftstidsmätare och kanske lite annat krafs.

Dagens byggeri har varit att tillverka handskfack (till höger) med lucka.

Under lunchen idag ringde en fd kollega och meddelade att han kan fixa mahogny.....hmm vad gör man då? Äsch....bygger en till instrbräda förståss! Det är ju ett nöje!

Antas

Snickeri-, svets- och elmekaniker.

Link to comment
Share on other sites

Tack Stigge!

Paketet med "ofarligt" (Postens vokabulär)innehåll, vinyl med kolfiber-look, har anlänt till Luleå. Minns mitt debacle förra sommaren med Posten.

Tydligen har händelsen lämnat avtryck, träffade en fd Postanställd igår på ICA. Hon undrade hur det slutade med denna bedrövliga händelse, hon kunde även delge andra beklagliga "affärer" som Posten hade varit inblandade i (hon omskolade sej till lärare!).

Nog om detta.

Vinylen som Stigge skickade är av direkt rätt typ dock är volymen(ytan) i största laget, "but so what" då behöver man inte ängslas för att det ska räcka.

Nu ska jag ut i verkstan för att slipa på frigolitpluggen till nedre instrumentkonsollen och sedan måla med plastfärg.

Vad vore byggeriet utan detta forums eminenta deltagare?

Antas

Link to comment
Share on other sites

Pluggen till konsollen under instrumentpanelen börjar bli färdig. Byggd i cellplast (Frigolit), målad med plastfärg (inga lösningsmedel!). När GRP´n har härdat karvas Frigoliten ut. Att utsidan är "ruff" gör inget eftersom vänster och höger sida ska kläs med skinn (rött alt. svart) och fronten med en alupanel som kläs med vinyl med kolfiber-look.

Vänstra sidan har en inbuktning för att bereda plats för förarens ben/knä.

Kul att designa, fundera och bygga.

Antas

Bygger i syntet och stål.

Link to comment
Share on other sites

Denna lördagsmorgon uti nådens år faller den första snön över Konungarikets nordligaste kustland med alla dess 600 öar. Ska trots Herrans njugga inställning till härdningstemperaturer köra ut till Biltema för att inköpa polyesterplast och glasfiberväv.

Fick ett tips av en fd klient ang plastning med polyester. Styrenlukten är något som kan få finkänsliga hustrur att lämna äktenskapet trots förespeglingar om att hon ska få glida fram i stans häftigaste sportbil under stolt vinkande till avundsjuka (makens påpekande) vänninnor.

Tipset:

ta en större kartong, spruta in varmluft i ett hål i kartongen på ena sidan med en kupévärmare, gör ett hål på kartongens motsatta sida och anslut en slang eller plaströr (dia ca 100 mm) - placera sedan gjutobjektet i kartongen. Gjutningen kan då ske tom i minusgrader. Om man vill hålla till i t.ex. garaget kan slangen ledas ut genom garagedörren. Problemet med polyester är att om härdningen har stannat av pga för låg temperatur går den inte att få igång igen. Epoxy har inte denna egenhet, där fortsätter härdningen igen vid höjd temperatur. Men då var det ju det där med kostnaden, epoxy faller inte in under LOCOST-segmentet!

Antas

Snöslungevarmkörare.

Link to comment
Share on other sites

My "magic box".

Har bakat nedre konsollen. Styrenlukten är nästan outhärdlig. Att gjuta i garaget med stängda dörrar och fönster är inte rekommendabelt om man vill förbli gift med samma kvinna.

Med en "magic box" ventileras styrengaserna ut i Guds fria natur samtidigt som härdningstemperaturen kan hållas vid ca +20c.

Grannarna får avnjuta lukten!

Link to comment
Share on other sites

Nedre konsollen är färdigformad.

I morgon ska jag bry min hjärna om hur allt ska få plats på konsollen!

Hmm...blir nog trångt.

Konsollen ska kläs med "kolfiber-look" som Stigge har bistått med.

Hastighetsmätaren (cykeldatorn)sitter på plats vid röda pilen.

Förmodligen gör jag om instrbrädan från ek till mahogny.

Antas

Norrländsk mästare i göraom grenen.

Link to comment
Share on other sites

Kjell & Co cykeldatorn håller den "skärmen" med hastighet konstant tänd eller stänger den av visningen efter viss tid om mätaren visar 0 km/h så får man trycka på någon knapp så vaknar den till liv igen. Belysningen på di cykeldator blir med en lysdiod så eventuell original cykeldatorbelysning inte är aktiverad, eller?

Link to comment
Share on other sites

Enl bruksanvisningen går det att ställa på manuell eller automatisk start/stopp (tänd/släkt ?).

Belysningen blir nog en GRP bakad skärm med lysdiod (röd) som slås på manuellt. Har inte kollat om den har inbyggd belysning (kan i allafall inte se det på bruksanvisningen).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Den tidigare omskrivna nedre konsollen är färdig och monterad på plats. Instrument och knappar är också monterade, nu återstår att koppla in elen från kabelhärvan i bakgrunden - allt är förberett!

Tänker montera huvudbrytare i handskfacket, ev också reostaten till instrbelysningen.

Kardantunneln tänker jag klä med skinn från en svart skinnsoffa alt. konstläder.

Den röda instrhållaren är ansluten med en multikontakt - enkelt att ta loss, samma blir det med anslutningarna till nedre konsollen.

Svågern kom med en påse kirurgknivar med utgånget datum. Där kan man tala om skärpa!!!!

Höll på att trimma den av "Stigge" levererade vävburna vinylen med kolfiber-look, råkade slinta med kniven - AJ,DJÄVLAR - jag trodde att fingret skulle ryka med!

Känns betryggande att kirurgerna har sådan skärpa på utensilierna.

Batteriboxen kommer att ha en vägg/fotstöd av durkaluminium (också färdig).

Antas

Med alla fingar i behåll (ännu!).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...