Jump to content

Billiga Avgasrörs Böjar?


vedde

Recommended Posts

Hej

Någon som har bra tips på var man kan köpa billiga böjar till att bygga extraktor grenrör? Autoexperten och Mekonomen har grejer men om det är så Locost vet jag inte. Vet i o f s inte hur många jag behöver ännu men blir ungefär som BeLos men med skillnaden att jag kommer gå på 4-2-1 istf 4-1. Står i min Pinto Tuning bok att det blir bättre då, inte för att jag kommer märka någon skillnad men ändå.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

4-2-1 brukar ge bättre mellanregister och det är där man kör till 99%

själv byggde jag på böjar från Mekonomen sk, svetsböjar och de är svetsade ihop av 2 halvor. de som är körda i bockmaskin är mycket smalare i själva böjen p.g.a. sträckning i materialet.

vill du räkna på det kan du kolla på vedbodstrimmarens hemsida som är enklare än t.ex. topplocksverkstans Erland Cox exempel på formel

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade egna grenrör av div rör och krökar (90 grader) i vanligt svartjärn, 3 mm.

Det gick lätt att kapa krökarna i sektioner till olika vinklar, 3mm gods är lätt att svetsa. Efter slipning ser grenrören ut som om dom vore böjda i ett stycke.

Rör och krökar fixade grannen gratis, han kom med en hel säck (han är rörmokare!).

Tror att rördetaljerna är billiga att köpa direkt från ett rörmokeri, de har stora rabatter på sina inköp.

Flänsarna (6 st på varje sida) mellan avgassektionerna gjorde jag i 5 mm plåt. Borrade massor av hål i en cirkel, tog ur mittenbiten och slipade hålet runt där sedan rören svetsades fast. Enkelt och lätt!

Bifogar några bilder på mina "krökerier".

Antas i ett gråmulet Luleå där det har börjat mörkna på kvällarna (dvs efter 23:30).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för de snabba svaren, jag har flänsar till motorn, laserskurna för en tårta i 6 el 8 mm gods, allt enligt Belos ritning. Jag är en glad amatör och har förstått det som Thomas säger med mellanregister så så får det bli. Räkna på det- nej det är för dem som vill trimma och optimera, jag kör på bokens rekommendation på ca: 30 cm primärrör sen kör jag 4-2-1 och får kanske ut en 2½ tummare på utsidan till dämpare o s v.

Jag tycker att det låter i tjockaste laget att köra med 3mm, något tunnare ser jag nog på min.

Är det någon annan som vet var de har Locost priser på böjar och byxrör vore jag och kanske fler med mig tacksam för tips.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Vedde!

Tyvärr har de flesta rörkrökar man hittar inte konstant diameter, dvs de är lite tillplattade i krökarna. Jag köpte 180 graders krökar från Dalhems som jag kapade de vinklar jag behövde ur. Dessa finns även hos Hansen Racing och ska vara konstant diamterer på, men det var INTE Locost! Jag tror jag totalt betalade ca 2500 för alla krökar, en bit rakt rör och själva handsken 4-1.

En garagepolare köpte avgasrör på Biltema med många krökar på och byggde av det. Det tror jag blev betydligt mer Locost. Tyvärr blir rördiametern större än man önskar sig och dessutom är inte radierna på krökarna tillräckligt skarpa. Men det går!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo, jag förstår problematiken med bibehållet flöde om man inte har en böj med konstant radie. Rostfritt är alldeles för Hitech och Hicost för mig eftersom jag inte har en tig.

Så det som återstår är att jämföra priser på Mekonomen mot Autoexperten för att hitta det billigaste alternativet.

Skall bli spännande att få till en motorstart snart men jag misstänker att grannarna inte kommer att uppskatta någon längre testkörning utan avgassystem eller grenrör.

Nu är det sista dagen innan semestern- phu!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Köp böjar från Hansen eller Dalhems eller liknande. "hookerböjar" kallas dom i dagligt tal. Biltemas böjar är pressade, inte dragna vilket innebär att diametern inte är konstant genom böjen.

Om du har vägarna förbi in till Uppsala på söndag eller någon kväll till veckan så kan du kolla på några såna böjar jag har på hyllan.

Hansen har ju flera återförsäljare i Uppsala dessutom, så det är väl bara att beställa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...