Jonte Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Jag och brorsan gjorde fick möjlighet att åka till Goodwood Festival of Speed i södra england. Detta var en helt enastående upplevelse. Jag var nog inte riktigt beredd på vad som väntade, men det blev en härlig semester. I år firades det en del jubileum på GFoS 100 år med Bugatti 100 år med Audi 40 år Porsche 917 40 år med McLaren i F1 En hel del kändisar syntes på området, absolut fler än man kände igen ;-) Och vi lyckades få till några autografer under 2-3h på söndag eftermiddag. Sir Stirling Moss, Jenson Button, Timo Glock, Lewis Hamilton, Stig Blomqvist, Walter Rörhl, Hannu Mikkola, Derek Bell, Marc Gene, Kris Meeke m.fl Övriga som syntes till var bl.a David Coulthardt, Sebastian Loeb, Nick Mason, Jackie Stewart, Al Unser Sr, Jacky Ickx, Eddie Irvine, Kazuki Nakajima, Takuma Sato, Frank Biela, Rusty Wallace, Anthony Reid, Jocjen Mass, Dirk Müller, Mark Webber, Jay Leno och så fortsatte det. Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Goodwood i framtiden. Det slår det mesta här hemma i svedala med hästlängder. Antingen besöker man Goodwood Fwstival of Speed mitt under sommare eller så åker man på Goodwood Revival i september. På Revival så är det bilar fram till sent 60-tal som tävlar på Goodwood Racing Course. Länk till Goodwood http://www.goodwood.co.uk/site/content/fes...ed/default.aspx Med över 1000 bilder tagna under helgen så bjuder jag på några :D Fika på stenstranden i Worthing Ingången till Goodwood och Lord March lilla ställe Bra att veta Audis staty framför Lord Marchs hus Gissa bilen Ännu en gång Då börjar vi med bilarna Zonda R Veyron Pur Sang Caparo MB SLR Stirling Moss edition Jaguar Ruf CTR3 Alfa Romeo 8C Koenigsegg CCX-R Auto Union Type C Streamliner Auton union + MB MB W196 Streamliner Abarth 205 Morgan Aero GT3 Vilken härlig bil och vilket ljud sen Mattias Ekströms Audi DTM på väg in i höbalarna Här gasas det för fullt Red Arrows hade uppvisning Audi Sport Quattro S1 Närstudie MB SLR Sterling Moss Superbilarna köar inför deras körning MB SLR, Lamborghini, Tesla, Tramontana, RUF, Aston Martin, Ferrari 599, Porsche Panamera Nissan GT-R Spec V Bugatti Veyron Grand Sport, Zonda R, Caparo t1 Helt plötsligt dök Timo Glock upp bland rallybilarna. Han körde ett antal gånger Man kan köra rally med Ferrari också Jesse James i sin Trophy Truck. Tydligen gift med sandra Bullock Aston Martin Toyota Camry från NASCAR serien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Några till Morgan igen Audi Audi R8 Le Mans Lexus LF-A BMW M3 GT2 Några transportbilar :D Peter Fonda på sin HD Captain America från Easy Rider Timo Glock leker lite Porsche 917 Det var totalt 12st som körde Lola-Aston Martin LMP1 Audi Ford GT40 3:e bilen från Le Mans loppet 1966 Hommet TX 1968 Helikopter gasturbin motor Silk Cut Jaguar Snabbast hela helgen uppför backen Den underbart vackra Jaguar XJ13 Aston Martin Bentley Speed 8 Ferrari 312P 1969 Ferrari 512S 1969 BMW V12 LMR McLaren F1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Ännu fler Peugeot 908 HDI Årets Le Mans vinnare Alfa Romeo För Nissanfreaken Oldsmobile Rocket 1949 Mustang Boss 302 1969 Taylor Earnhardt, dotter till Dale Timo Glock gillar att bränna däck Porsche 917 Supercar paddocken Jaguar XJ13 mek i paddocken Porsche Panamera Auto Union Type C Button på väg i MB W25 Nascar bränner gummi Städar efter Nascar Morgan *yumiie* Även MC kan göra rök Hamilton på väg upp för banan Stig och ? diskuterar Ferrari F1 Stig signerar Audis på väg ut Lewis Hamliton Jenson Button Jay Leno Och Sir Moss pratar Sir Striling Moss signerar min Goodwoodbok Sir Stirling Moss gör sig redo Jenson Button och Sterling Moss pratar lite Goodwood Bridge 1938 byggde man vackra bilar Hispano-Suiza Ett gäng vita Ferrarin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Vilka underbara bilder, härliga bilar och motorkändisar. kanon :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Instämmer :wub: Sitter och drömmer mej bort och scrollar fram och tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 (edited) Jag vet vart jag ska åka i juli 2010 !!! Klubbevent ???? Edited July 11, 2009 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Ronny Var det nått sånt här du funderade på Micke Jag är på, börjar spara redan *s* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Och jag som tyckte Ronnie Peterssons minnes race på Anderstorp förra året var häftigt :o :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Jag vet vart jag ska åka i juli 2010 !!!Klubbevent ???? Det vore riktigt kul :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Låter riktigt intressant med samlad trupp 2010. Under tiden kan du väl bjuda på 900 bilder till?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Jag har några fler riktigt fina bilder Nån speciell bil eller era du är intresserad av ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 När det gäller bilder på bilar så är jag allätare. Normala "Tesco trollies" kan jag dock vara utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Mumma... Topp tio på min lista över vackra sportbilar :racesmile: RonnyVar det nått sånt här du funderade på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Tack för fina bilder. Jag kan även varmt rekommendera en resa till GoodWood på sensommaren då man kör "Goodwood Revival" på den gamla racerbanan. Riktigt fina tävlingar med riktigt fina bilar, jag var där 2004 och då värderades ett, av de fjorton (?), heaten till, vill jag minnas, 30 miljoner........£!!! Har en del bilder som jag kan lägga ut om intresse finnes- // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Jätteschyssta bilder! Hänger gärna på en resa till nästa år, (om det går att få ledigt bara). :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Ronny: Misstänkte att du skulle gilla den :) Panzer: Någonting liknande var det nu också. Värdet på de bilar som kunde värderas under helgen var över £130 miljoner. Sen fanns det bilar där som var ovärderliga. Men vad vet jag, härligt var det iaf att få uppleva det. Man vet att det är något speciellt på G när man parkerar på ängarna utanför och där står Ferraris, Aston Martin, Ford GT, Bentleys och Rollsar som om det skulle vara fullt normalt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Nån Mazda 787B där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 (edited) Auto union måste vara det fränaste som byggts, helt underbar :wub: Tack för att du orkar lägga upp allt detta, vågar man be om fler blandade godbitar? :bowdown: Edited July 11, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted July 12, 2009 Share Posted July 12, 2009 Jag hade inte riktigt tid att sortera ut godbitarna från Goodwood Revival 2008, så jag slängde upp rubbet på Multiply så får ni själva leta! http://supersevenkarlstad.multiply.com/photos/album/56 Underbar racing var det med massor av gamla legender som rattade samma legender till bilar som då. När speakern berättar att värdet på bilarna i ett av heaten (16 totalt) hade ett värde av 85 miljoner PUND (!) tror man kanske att förarna ska ta det lite lugnt!?! Icke! De knuffades så det stod härliga till. Några voltade och andra brann upp. En av formelbilarna (vinnare i Monaco på 60-talet) åkte av så den gick i två delar och föraren fick köras till sjukhus. Det var ingen som backade en enda millimeter trots att många av bilarna var ovärderliga! Miljön, där allt är tidsenligt, är fantastisk! Även vi besökare ansträngde oss med Tweed-kavaj och keps! ;-) Jag hoppas få möjlighet att åka i höst igen. Obeskrivligt kul! /Bengt PS Många av bilderna är från besöksparkeringen! Det tog oss en dryg timme att bara se oss mätta på den! DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Så underbara härliga bilar och vilka former, inte som idag när alla verkar stöpta i samma form. Bristol. Tucker Torpedo,Ace och massa massa fler. bre bilder Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 20, 2009 Author Share Posted July 20, 2009 Ska ladda upp fler bilder strax. Hittade dock denna film som sammanfattar GFoS ganska bra. http://www.youtube.com/watch?v=8wWtK_WJDaQ Tydligen ska ITV4 gjort ett 1-timmes program om GFoS, men jag har inte sett det än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 20, 2009 Share Posted July 20, 2009 den var underhållande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Här kommer en laddning till med bilder. Vissa av bilarna finns garanterat redan i första inlägget, men de tåls säkert att ses igen ;) Svårt att ta kort på MC Alla sorters fordon fanns där Var tvungen att provsitta Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged ;) Bugatti Morgan konceptbil Svnskbyggd hoj av Peter i Eskilstuna Närstudier på Morgans kaross En Toyota Aygo jag kan tänka mig Ett antal GT40 fanns där Jaguar replika Lådbil a´la Gulf Synd på trädet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Jaguar D-type "Long-nose" Ferrari 250 GT SWB "Breadvan" Ferrari 250 GTO Uppståndelsen när Lewis Hamilton dyker upp Aston Martin DB3 Lola-Chevrolet T163 Simpsonslackad Mini Porsceh 917K 1969 Lorina McLaughlin Goodwood ligger granne med Rolls-Royce fabriken Ser ni planet ;) Ford GT på parkeringen Porsche 953 Talbot Sunbeam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Stirling Moss och en VanWall Vacker motor trots alla kåpor DAF-Oldsmobile 55 Coupe Marc Gené leker med Ferrarin XK13 Aston Martin DBR1 Ferrari 166MM Barchetta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted July 21, 2009 Share Posted July 21, 2009 Kul att se flera fina bilar. Tackar! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 21, 2009 Share Posted July 21, 2009 Kanon. Att det bara finns så många vackra bilar. Bilar är konst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 Jepps... mycket vackra bilder.... saknar bara lite motorljud så hade ståpälsen varit garanterad.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 Tackar för påtår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts