Antas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 (edited) Så har vi då vägt "rörhögen" för första gången. Allt var på plats, eller åtminstone, placerat på platser där det ska vara. Ett städ fick symbolisera kylvätska, några järnbitar motorolja, kardanaxel lagd på plats, 30 kg bränsle, reservhjul på hållare monterat bak, grenrör-flexskarv-katalysator-ljuddämpare på båda sidor, startmotor och generator, säkerhetsbälten, batteri osv. Vikten är i närheten av körklar på vägen. Hur väger man vikten på varje hjul när badrumsvågar enbart görs för magra personer (max 150 kg)? Jo, man ringer polisen. Självaste trafikpolischefen tyckte att projektet var ytterst intressant jämfört med hans dagliga gärning i övrigt. Han ställde upp på sin fritid med polisens vågar. Min hustru hade dagen till ära bakat en jordgubbstårta till glädje för oss och kvarterets ungar. Grannen ställde upp som passagerarvikt, dock tyckte vi att han var ganska fet med sina 87 kg men man tager vad man haver. Vägningen gick perfekt. Som jag antog är bygget inte i lättviktsklassen med Ford 2,9 V6, McSorley 7+442, stålplåt i golv och rygg. Å andra sidan har vi inga ambitioner att tävla med "rörhögen" utan ser den som en nöjesdetalj. Resultat av vägningen: Tom bil, vä fram 190 kg-hö fram 180 kg----vä bak 200 kg-hö bak 210 kg Totalvikt 780 kg Förare på plats (80 kg), vä fram 210 kg-hö fram 180 kg----vä bak 240 kg-hö bak 230 kg Totalvikt 860 kg Förare (80 kg) och passagerare på plats (87 kg), vä fram 210 kg-hö fram 190 kg----vä bak 260 kg-hö bak 280 kg Totalvikt 940 kg Vågarna har en noggranhet på +-10 kg. Intressant är att se att vikten över framhjulen inte påverkas speciellt mycket om bilen är tom eller belastad med förare och passagerare. Jag hade förväntat mej mera på framaxeln med last eftersom man trots allt sitter framför bakaxeln. På bilden är byggaren Antas till vänster och polisen Sture till höger. Många hälsningar från ett tropiskt varmt Luleå. Antas Edited June 26, 2009 by Antas Quote
Maestro7 Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 (edited) Ja, det var ju en lysande idé att koppla in "lagens långa arm" :busted_cop - men du kanske kände honom sedan förut? Bra att se att det mesta av vikten hamnar på drivhjulen. Hur blir det med föhållandet vikt/effekt? Ha det gott i sommarvärmen! / Ingemar :notworthy: Edited June 26, 2009 by Lilje7 Quote
Morty Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Jag vägde min på vågar från Jula som tar 180kg. Vikten stämde perfekt med Bilprovningens våg. Var lite nervös innan eftersom det var på håret att jag lyckades få ihop 100kg per 15kW :rolleyes: Quote
Antas Posted June 26, 2009 Author Posted June 26, 2009 (edited) "men du kanske kände honom sedan förut?" Jodå, men bara ur positiv synvinkel (än så länge!). Jag har aldrig ens blivit ertappad med fortkörning men det kanske blir ändring på det när "rörhögen" är färdig. "Hur blir det med föhållandet vikt/effekt?" Kilowatten på motorn ligger i intervallet 112-116 vilket ger tjänstevikten ca 750-771 kg vid 15kw/100 kg tjänstevikt. Borde alltså bli godkänt. En V6:a ger tydligen större vikt med bl.a. dubbla gren- och avgasrör jämfört med en 4:a. Fords V6 är även en ordentlig gjutjärnsklump dock med behagligt ljud. Å andra sidan ingick den "på köpet" när vi skaffade donatorn. Edited June 26, 2009 by Antas Quote
Thomas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Tjänstevikten är bilens vikt fulltankad med div. verktyg domkraft o ev. reservhjul +förare 70 eller 75 kg kom ej ihåg + bagage på ung 10 kg. så plussa på 80kilo utöver domkraft o v-tyg o ev reservhjul som du får ha. så har du tjänstevikten.så du närmar dig 900kilogram Quote
Antas Posted June 26, 2009 Author Posted June 26, 2009 "så har du tjänstevikten.så du närmar dig 900kilogram" Vi har planer på att försöka få tag på en 24-ventilare och byta ut nuvarande "järnspisen". 900 kg skulle passa bra i sådant fall (hoppas vi!). Quote
Thomas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 det låter kul. 6:or låter gott o ger så gott vrid i en 7:a och 24 v är ju bara ett plus. Quote
DomiSeven Posted June 4, 2011 Posted June 4, 2011 Så man väger alltså bilen "tom" och plussar sedan på schablonvikt på 70kg (eller 75kg?) + 10kg bagage? Det är inte så att man själv sätter sig i bilen och måste ha verktyg med? Det är nämligen så att jag väger 63kg, de extra kilona till 70 eller 75 skulle passa perfekt. Quote
Thomas Posted June 4, 2011 Posted June 4, 2011 Det är schablon på förare plus förarens bagage.ca 80 kg totalt och det läggs alltid på för att få tjänstevikt. Sedan kan du ha tungt batteri/er och dom kraft o verktygs set o reservhjul om du vill. har du inte det så läggs det inte på. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.