PeerO Posted June 7, 2009 Share Posted June 7, 2009 Var i Häsleholm på konbane körning idag och det gick så bra att det blev en bukla som fungerade utmärkt att skopa vatten ur stolen med före hemfärd jo då jag var försiktig för nu får jag bygga ett pokalskåp till garaget så den kan skina och påmina mig om prestationen. Det var bara en gokart som var snabbare "58,? sek" (men han räknas inte) än mina "1,01 min". :racesmile: Arrangörer var Häsleholms Motorklubb, Carkings och Sideways.nu det var även en träning för driftare och biljuds tävlan. Mycket bra arrangemang och humant pris för att deltaga i tillställningen. Visserligen 9 mil att köra men vad gör det så länge det är uppehåll. Men säg den glädje som varar för evigt. Ca 1 mil på hemväg med humöret på topp och vinst bukla säkert fastspänd i pasagerarsätet och inget regn i sikte, så plötsligt försvan oljetrycket och det skramlar oroväckande från motorn in till sidan och sedan var den död. :icon_oops: Det är i sådana stunder man är glad att man har kompisar som ställer upp. Tackar Challe för hjälp med foto och att han huserade mig tills hjlälp annlände hemifrån. Nu får den stå i garaget ett par dagar och vänta på åtgärder som måste till, vad visarsig med tiden. Lite sorgligt är det allt men det är sådant som sker hur man änn bär sig åt. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 7, 2009 Share Posted June 7, 2009 Grattis till bucklan, och hoppas det inte hann bli så stora skador på motorn. Bara att bita ihop och komma igen! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 7, 2009 Share Posted June 7, 2009 jag instämmer med föreg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted June 7, 2009 Author Share Posted June 7, 2009 Jag är lika glad ändå för det var kul sålänge det varade. Bara att ta nästa spis och se vad den tål. Lite arbete och smuts under naglarna får man ju ta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 7, 2009 Share Posted June 7, 2009 kanske skulle du göra skvalpskott i sumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas H Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Grattis till pokalen. :racesmile: Men, vad hände med motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 En oljetrycksvakt som stänger av motorn skulle man kanske montera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted June 9, 2009 Author Share Posted June 9, 2009 Tackar för uppmuntran. Vad som hände med motorn vet jag inte än. Men man kan ju undra om inte den tunga foten har en del i orsaken, :unsure: för jag har hält på ny qualitets olja och den fins kvar. Kanske är det så att för bra olja tycker inte gamla maskiner om. Stopp grunka för felande oljetryk vore ingen dum ide, det skulle gå att kombinera med bränslestopet. Skall på börja motorbyte imorgon poch när den snurrar så skall det undersökas vad som hänt med den havererade maskinen. Har ju ingen histrik på den så man vet ju inte vad den blivigt utsatt för tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted June 12, 2009 Author Share Posted June 12, 2009 Ja ha då var det konstaterat. Vevlager på cyl 2 havererat endast delar av skalstålet kvar, vevaxel illa åtgånget. Treans lager visar teken på överhettning. Trolig orsak dåligt med smörjning vid för mycket svängande och klumpfot. Kanske Vidare så vid motor byte har man inte ersatt stödhylsan i svänghjulet till ett lager som stöd för axeln till växellådan, hylsa lös i svänghjulet samt helt uppsliten/skavd av växelåds axel. Nu är nästa motor monterad och provkörd värkar ok så här långt, skall försöka undvika att köra på förmycket varv med denna så att den klarar sig denna sommaren ut. En liten varnig! Om ni provkör med huven monterad men utan noskon. Tillse att den är väl låst för huven lättar i farter över 50 kh trots att alla 4 fjäderlåsen var på plats. Jag har gångjärn på min huv och har bittert fått erfara att huvens längd stämmer ganska exakt för att träffa föraren mitt i ansiktet och äftersom jag har nackstöd så kommer man inte undan utan att panna, näsa och hakan får en rejäl smäl, isynerhet näsan. Den sticker ju liksom ut lite garana. Jag bifogar ingen bild på näsan, men jag behöver inte gå till leksaksafären för att köpa en röd sådan. :icon_oops: Vad är det man säger. :banghead: Är huvudet dumt får kroppen lida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 jäpp motorn hade de skador jag förmodade,det är sällan oljepumpen lägger av o tappar man tryck så "läcker" det oftast ut genom ett slitet lager. därför är det bra med oljevakt (har dock ingen själv än) man kan få en liten oljeläcka som långsamt tömmer motorn på olja. skvalpskott måste du ha i sumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted June 13, 2009 Author Share Posted June 13, 2009 Jo så är det nog med oljetrycket att det försviner i samma takt som lagermetalen slits bort. Detta med skvalpskott är säkert en förnämlig grej när man svänger bromsar och bär sig åt. Men hur göra dessa i sumpen på en volvo. Jag menar ju utseende mässigt, har försökt leta på nätet men inte hittat med bild eller skiss. Skulle det finnas någon här på forumet med förslag på hur man gör gärna bild och mått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 oljan är i "baljan" i sumpen. om du gör på kanterna runt om plåtremsor som är ca 30-40mm x kantens längd och svetsar dessa längs med kanten ca 0-1 cm under max på oljestickan samt vinklar de lite nedåt så oljan kan lätt rinna ner i sumpen men kanterna tar skvalpet och skickar tillbaks det igen. det brukar räcka så. det har jag kört med i många trimmade bilar genom åren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Skicka din mailadress i PM till mej så ska du få lite info jag har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Detta med skvalpskott är säkert en förnämlig grej när man svänger bromsar och bär sig åt.Men hur göra dessa i sumpen på en volvo. Jag menar ju utseende mässigt, har försökt leta på nätet men inte hittat med bild eller skiss. Vilken volvo motor kör du med? Har några bilder på ett fint tråg till B21-23 //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Fina bilder gör sig jättebra här på forumet.... ;) Misstänker att jag kommer få liknande bekymmer i min 1.8T så alla tips om hur andra gjort är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted June 14, 2009 Author Share Posted June 14, 2009 Den som rasade var en gammal 230A, den som sitter i nu är en B23. Så nu stämmer det med reg beviset. Det är nog samma sump. Så Nisse lägg gärna in bilder så kan flera se hur man kan lösa dylika fenomen. // Peer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 19, 2009 Share Posted June 19, 2009 Har kommer några bilder på ett något ombyggt volvo tråg.... //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 19, 2009 Share Posted June 19, 2009 Nja så hade ju inte jag gjort. men har svårt att förklara hur jag menar. men plåten som Arrowsmith visat i en annan tråd är en mycket bra början med komplement skvalpskott. man måste se till att oljan stannar kvar och att den lätt kan rinna in för pumpen "tömmer" ju utrymmet runt pickupen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted June 22, 2009 Author Share Posted June 22, 2009 Tack för bilder Nisse. Man ser klart klaffluckorna inne i dit ombuggda tråg på den nedre bilden. Så någott åt det hållet blir det nog som komplement till volvos egen tillvals plåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.