Rikard Larsson Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Någon som vet vad det är för typ av givare som sitter i volvos bakaxlar? Bör väl vara en induktiv givare? Den har två poler, och de induktiva givare jag jobbat med har alla haft tre. Undrar hur den ska kopplas för att få pulser ut, och vad det är för typ av pulser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Kan det vara en VR givare, motsvarande som sitter till vevaxeln på modernare bilar? Trodde ni hade oscilloskop på Kjelle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Jag använder volvo originalgivaren i bakaxeln på min bil nu har jag inte rört den sedan 2003-2004 någon gång men minns jag rätt så är en av kablarna jordade tillsammans med instrumentet i samma punkt och den andra går till instrumentets signalingång (autometer). Givaren i bakaxeln är en tvåtråds induktiv givare (sinusvåg, ej fyrkantsvåg som en hallgivare) och läser av pinnar på en krans som är monterad på differentialen. Om du inte har haft locket öppet så vet du kanske inte vilken "krans" du har.... Du vill hälst inte ha den som sitter på en bil med ABS bromsar den är vääääldigt tätt mellan pinnarna på och det kan bli lite väl bra för instrumentet att ta hand om. Vissa klarar det, andra inte men den erbjuder inga fördelar i vilket fall som..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 29, 2009 Share Posted May 29, 2009 Givaren är som du själv säger induktiv, alltså ger den en växelspänning (sinusvåg) när impulshjulet roterar förbi sensorn. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.