Challe Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Har en b 230 fk lättrycksturbo som jag måste placera om vevhusventilationen på för jag har öppet filter nu och det blev underkänt någon som kan hjälpa mig med vad som gäller.MVH Challe Quote
Thomas Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 du får sätta den så motorn suger in vevhusventilationen. t.ex. mellan filter och turbo Quote
pelle17B Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Jag har gjort såhär, i och för sig med torrsump, men principen bör funka även med våtsump om man tar bort torrsumptanken på ritningen och kopplar ihop de gråa strecken som går in i den med varandra. Verkar vara vacuum vid tomgång i alla fall. Om jag placerar ett papper över oljepåfyllningshålet så vibrerár pappret en del, men det sugs fast. /Peter Quote
Morty Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Den nedre bilden stämmer bra överens med hur det är inkopplat original på många turbobilar. Däremot så stämmer inte pilarna på flödet från vevhuset/toppen på "boost"läget. Quote
pelle17B Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 (edited) Ja det kan nog vara riktigt. Det borde bero på hur mycket olje/luftblandning "scavenge" pumpen pumpar bort från vevhuset i förhållande till hur mycket "blow by" gas som kommer förbi kolvarna. Det är nog mer "blow by" än "scavenge" pumpen hinner med att pumpa bort och då blir pilen vid ventilkåpan på andra hållet då turbon laddar. Ursäkta svengelskan med blås förbigaserna och sopa rent pumpen :P /Peter Edited May 25, 2009 by pelle17B Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.