Jump to content

Vevhusventilation


Challe

Recommended Posts

Har en b 230 fk lättrycksturbo som jag måste placera om vevhusventilationen på för jag har öppet filter nu och det blev underkänt någon som kan hjälpa mig med vad som gäller.MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort såhär, i och för sig med torrsump, men principen bör funka även med våtsump om man tar bort torrsumptanken på ritningen och kopplar ihop de gråa strecken som går in i den med varandra.

Verkar vara vacuum vid tomgång i alla fall. Om jag placerar ett papper över oljepåfyllningshålet så vibrerár pappret en del, men det sugs fast.

/Peter

post-1216-1243239326_thumb.jpg

post-1216-1243239335_thumb.jpg

post-1216-1243239341_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den nedre bilden stämmer bra överens med hur det är inkopplat original på många turbobilar. Däremot så stämmer inte pilarna på flödet från vevhuset/toppen på "boost"läget.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan nog vara riktigt.

Det borde bero på hur mycket olje/luftblandning "scavenge" pumpen pumpar bort från vevhuset i förhållande till hur mycket "blow by" gas som kommer förbi kolvarna. Det är nog mer "blow by" än "scavenge" pumpen hinner med att pumpa bort och då blir pilen vid ventilkåpan på andra hållet då turbon laddar.

Ursäkta svengelskan med blås förbigaserna och sopa rent pumpen :P

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...