Jump to content

Recommended Posts

Posted

Premiär idag! El och bränslesystem klart! Hällde bensin i tanken och satte på tändningen. Pumpen smattrar igång och pumpar bensin som sjutton, men slutar inte. Trodde den skulle stanna när trycket var nått.

Kollade att jag kopplat rätt: In på bränslefördelningsröret och retur från tryckregulatorn. Så måste det vara, eller hur? Annars blir det ju inget tryck på spridarna.

Bytte regulatorn, men ingen skillnad. Massa bensin pumpas tillbaks till tanken i returledningen.

Jag har monterat en ny Boschpump med överkapacitet. Kan den vara problemet? Eller ska pumpen verkligen gå hela tiden?

Posted

Nu vet jag inte hur och vad du styr pumpen med, men i ett insprutningssystem går alltid pumpen när motorn är i gång. Man kör mot konstant överströmningsventil (tryckregulatorn) och returnerar överflödet till tanken.

Posted
Nu vet jag inte hur och vad du styr pumpen med, men i ett insprutningssystem går alltid pumpen när motorn är i gång. Man kör mot konstant överströmningsventil (tryckregulatorn) och returnerar överflödet till tanken.

Ja men normalt går inte pumpen om motorn inte går. det är en säkerhet om motorn stannar och man har bränsleläcka.

den läser av givare för att veta om den är igång. normalt är annars att den går några sekunder för att bygga upp tryck i ledningen.

Posted

Det var av den anledningen som jag skrev att jag inte visste hur han styr pumpen. Därför kan jag inte uttala mig om den ska gå eller inte i hans applikation. Däremot finns inga tryckgivare som stänger av pumpen vid rätt tryck utan man kör pumpen mot en överströmningventil när den ska gå. Normalt med intelligenta styrsystem så aktiveras pumpen när vevaxelgivaren ger signal till att slå till tändning och bränsle. I vissa fall kan man aktivera en ställbar "priming"sekvens för att bygga upp tryck innan motorstart. Äldre system aktiverades genom att spänningen till startmotorsolenoiden aktiverade en hållkrets i bränslepumpens relä.

Posted

Jag har flyttat över hela systemet från Sierran inklusive kabelhärvan. Det är alltså Bosch L-Jetronic med styrsystem EEC IV (enligt Haynes).

Posted

Utan att ha full koll på Sierrans system och/eller ECC IV.

Det kan vara så att du har fått i gång den i "limphome" mode. Då har jag för mig att pumpen går hela tiden.

När jag körde med ECC IV (escortens) så fick jag aldrig ordning på styrningen till bränslepumpen. Jag fick helt sonila koppla den till tändningen (med ett relä). Men som sagt, det är ju inte så roligt att den fortsätter att pumpa även om motorn har stannat.

Posted

Japp, EEC-IV kör pumpen konstant om den är i limp home. Förmodligen har du kopplat något fel eller så saknas signal från någon vital givare (luftmängdmätare, varvtalssignal eller så).

Testa att ta ut felkoderna.

/Gustaf

Posted

OK, ska göra det.

Tack för hjälpen! :notworthy:

Posted

EUREKA!

Jag har funnit felet!

Då jag inte hittade någon 12V diod i mina gömmor för en felkodsstudering började jag i stället studera Haynes bok lite grundligare. Jag har ju flyttat över hela systemet från Sierran inklusive kabelhärvan. Kopplingsschemat i Haynes anger att bränslepumpen går via relä och säkring nummer 23, medan instruktionsboken anger säkring 24. Då instruktionsboken levererades med bilen då den var ny har jag litat mer på den än Haynes schema och kopplat pumpen på nummer 24. Det var fel insåg jag nu då jag studerade säkrings- och reläboxen noggrannare. Jag kopplade om till 23 och nu surrade pumpen en sekund och tystnade som den ska!

Ytterligare ett vrid på nyckeln och motorn hoppade igång direkt! Och verkar gå som den ska! HURRA! :banana:

(Sen kan man ju undra hur Sierraägare reagerat då bränslepumpen lagt av för att säkringen för fönsterhissarna gått sönder...).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...