Sören Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Premiär idag! El och bränslesystem klart! Hällde bensin i tanken och satte på tändningen. Pumpen smattrar igång och pumpar bensin som sjutton, men slutar inte. Trodde den skulle stanna när trycket var nått. Kollade att jag kopplat rätt: In på bränslefördelningsröret och retur från tryckregulatorn. Så måste det vara, eller hur? Annars blir det ju inget tryck på spridarna. Bytte regulatorn, men ingen skillnad. Massa bensin pumpas tillbaks till tanken i returledningen. Jag har monterat en ny Boschpump med överkapacitet. Kan den vara problemet? Eller ska pumpen verkligen gå hela tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Nu vet jag inte hur och vad du styr pumpen med, men i ett insprutningssystem går alltid pumpen när motorn är i gång. Man kör mot konstant överströmningsventil (tryckregulatorn) och returnerar överflödet till tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Nu vet jag inte hur och vad du styr pumpen med, men i ett insprutningssystem går alltid pumpen när motorn är i gång. Man kör mot konstant överströmningsventil (tryckregulatorn) och returnerar överflödet till tanken. Ja men normalt går inte pumpen om motorn inte går. det är en säkerhet om motorn stannar och man har bränsleläcka. den läser av givare för att veta om den är igång. normalt är annars att den går några sekunder för att bygga upp tryck i ledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Det var av den anledningen som jag skrev att jag inte visste hur han styr pumpen. Därför kan jag inte uttala mig om den ska gå eller inte i hans applikation. Däremot finns inga tryckgivare som stänger av pumpen vid rätt tryck utan man kör pumpen mot en överströmningventil när den ska gå. Normalt med intelligenta styrsystem så aktiveras pumpen när vevaxelgivaren ger signal till att slå till tändning och bränsle. I vissa fall kan man aktivera en ställbar "priming"sekvens för att bygga upp tryck innan motorstart. Äldre system aktiverades genom att spänningen till startmotorsolenoiden aktiverade en hållkrets i bränslepumpens relä. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Jag har flyttat över hela systemet från Sierran inklusive kabelhärvan. Det är alltså Bosch L-Jetronic med styrsystem EEC IV (enligt Haynes). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 Utan att ha full koll på Sierrans system och/eller ECC IV. Det kan vara så att du har fått i gång den i "limphome" mode. Då har jag för mig att pumpen går hela tiden. När jag körde med ECC IV (escortens) så fick jag aldrig ordning på styrningen till bränslepumpen. Jag fick helt sonila koppla den till tändningen (med ett relä). Men som sagt, det är ju inte så roligt att den fortsätter att pumpa även om motorn har stannat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 Japp, EEC-IV kör pumpen konstant om den är i limp home. Förmodligen har du kopplat något fel eller så saknas signal från någon vital givare (luftmängdmätare, varvtalssignal eller så). Testa att ta ut felkoderna. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 24, 2009 Author Share Posted May 24, 2009 OK, ska göra det. Tack för hjälpen! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 25, 2009 Author Share Posted May 25, 2009 EUREKA! Jag har funnit felet! Då jag inte hittade någon 12V diod i mina gömmor för en felkodsstudering började jag i stället studera Haynes bok lite grundligare. Jag har ju flyttat över hela systemet från Sierran inklusive kabelhärvan. Kopplingsschemat i Haynes anger att bränslepumpen går via relä och säkring nummer 23, medan instruktionsboken anger säkring 24. Då instruktionsboken levererades med bilen då den var ny har jag litat mer på den än Haynes schema och kopplat pumpen på nummer 24. Det var fel insåg jag nu då jag studerade säkrings- och reläboxen noggrannare. Jag kopplade om till 23 och nu surrade pumpen en sekund och tystnade som den ska! Ytterligare ett vrid på nyckeln och motorn hoppade igång direkt! Och verkar gå som den ska! HURRA! :banana: (Sen kan man ju undra hur Sierraägare reagerat då bränslepumpen lagt av för att säkringen för fönsterhissarna gått sönder...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 25, 2009 Share Posted May 25, 2009 härligt när det löser sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.