Jump to content

Nya Regler För Chassinummer


Recommended Posts

Direkt kopierat från SFRO

Kan vara bra att veta för byggare ute i landet

http://www.sfro.com/aktuellt.html#20090507

Chassienummer på amatörbyggd Bil och Mc skall tilldelas, av SFRO, innan första besöket hos SFRO.

Serien börjar på YVVB0 (Bil) eller YVVM0 (Mc), därefter blankettnummer på 4 tecken och efter det måste kunden välja 8 tecken. Summa blir då 17 tecken.

Endast SFRO får använda serien YVVB0 (Bil) eller YVVM0 (Mc)

Tidigare chassienummer från tex Calles Chopperdelar, Usa, Caterham mf gäller som tillverkarnummer (löpnummer). Finns det ett sådant skall det kryssas (men vara läsbart).

Ett alternativ är att "proffs" ramtillverkaren lägger sina 8 tecken i slutet av chassienummret OCH lämnar plats för SFROs 9 tecken I BÖRJAN av raden.

Fr o m första Juli (2009-07-01) MÅSTE ALLA ramar ha detta nummer på BYGGBESIKTNINGEN.

De som byggbes innan detta använder de gamla systemet med eget ch. nummer

Ursprungskontrollen (Transportstyrelsen) 0771-119 119 kontaktas och därefter startas ett ärende upp och gäller sedan i 5 år. Till Urspr.kontrollen (Transportstyrelsen) skickas byggbesiktningsprotokollet som underlag för registrering.

Edited by Jonte
La till en länk
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det som refereras som beggbesiktning avser SFRO2? Eftersom jag inte kommer att hinna med SFRO2 innan 1/7 så måste man väl på något knepigt sätt få dit ett nytt chassinummer :blink:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L:

Byggbesiktning = SFRO 1

Slutbesiktning = SFRO 2

Citat från www.sfro.com

Innan din besiktningsman kommer för att göra den första sk byggbesiktningen bör bygget ha framskridigt till ett visst stadium. Detta för att du inte skall få en massa påpekanden vid slutbesiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man lär sig så länge man lever! Man kanske skulle läst SFRO lite noggrannare! Då slipper jag att banka in ett nytt chassinummer. Det var skönt! Tack för att ni upplyste mig.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag ska fixa sfro1 innan första juli för att slippa byta chassinummer då westfield redan har stansat in ett åt mig.

Jag ringde Transportstyrelsen idag för att kolla att det var ledigt och blev då ombedd att ringa nån avdelning i Borlänge då det var den tekniska avdelningen (eller nåt) som hade koll på sånt.

Så om man vill ringa dit direkt är det 0243-78950, 9-11 & 13-15.

Link to comment
Share on other sites

Var försiktig med Westfields (och andra tillverkares) nummer bara. Om tredje siffran är 9, betyder det med EU-standard att bilen har ett nationellt lågseriegodkännande och då kan Bilprovningen/Ursprungskontrollen slå bakut. Flera byggare har fått problem, ett lågseriefordon är inte amatörbyggt och det kan bli diskussion om att bygget klassas som "kit car" istället. Då får man inte använda de fina undantag som amatörbyggt fordon har...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok, menar du tredje siffran eller tredje tecknet?

Hur som helst är det inte en nia på något av dem.

Vad är egentligen skillnaden mellan amatör och kitbygge?

Jag tillverkar ju inte så mycket själv på bilen, rattstång och nåt fäste för generator osv.. resten är ju köpta "färdiga" saker. Mycket från Roadster.

Link to comment
Share on other sites

Tredje tecknet...

Ett amatörbyggt fordon ska uppfylla de svenska reglerna för amatörbyggt fordon, med de enklare provningar som SFRO gör. En byggsatsbil hamnar i en gråzon, eftersom de svenska lågserie/enstycksreglerna inte är anpassade för sånt. Men ska man göra det "på riktigt" krävs ett omfattande bromsprov av VTI (7500-8000 kr har jag för mig), ett stort antal andra intyg på olika komponenter och dessutom en motor som är avgascertifierad. I praktiken alltså knappast genomförbart.

Det förekommer att byggsatsbilar får dispens så att de hanteras som amatörbyggen men det är en komplicerad väg.

På SFROs hemsida finns en försök till att förklara vad man ska göra själv för att en bil som delvis säljs som byggsats ska klassas som amatörbygge.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På SFROs hemsida finns en försök till att förklara vad man ska göra själv för att en bil som delvis säljs som byggsats ska klassas som amatörbygge.

/Gustaf

Menar du detta?

Exemplet nedan är ett typiskt fall på vad som kallas "Kitcar". Bygget klassas som amatörbyggt.

Karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör om man känner sig osäker som svetsare. Resten av bygget kompletteras med delar inköpta från skroten, och lokala bildelsleverantörer. Drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil.

Hur hårt är det? Om man köper något av "drivlina samt axlar,bromsar och elsystem" från kitcartillverkaren också, kan man inte räkna fordonet som amatörbyggt?

Link to comment
Share on other sites

Man får de första tecknen i chassinumret av "sin" besiktningsman dvs den som ska göra byggbesiktningen.

Gränsen är inte exakt och kan/ska aldrig bli det. Texten på hemsidan är ett exempel som är garanterat okej. Ju mer du handlar av kitleverantören, desto närmare hamnar du byggsatsfordon som inte kan klassas som amatörbyggt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Lite otur i tankearbetet här i slutet av bygget och 1/7-09 :icon_oops:

Behövar man ansöka om ett chassinr enligt de nya reglerna (1/7-09) om man gjort SFRO1 där man angett chassinr i protokollet? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde nyligen min SFRO1 och då är första delen av serienummret klart YVVB0XXXX + resterande 8 tecken får man klura ut själv.

XXXXrepresenterar löpnummret på byggbesiktningsprotokollet (SFRO´s blankett som besiktningsmannen har med sig.)

Mer som en bekräftelse på inläggen ovan...

Edited by Triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...