Jonte Posted May 17, 2009 Share Posted May 17, 2009 (edited) Direkt kopierat från SFRO Kan vara bra att veta för byggare ute i landet http://www.sfro.com/aktuellt.html#20090507 Chassienummer på amatörbyggd Bil och Mc skall tilldelas, av SFRO, innan första besöket hos SFRO.Serien börjar på YVVB0 (Bil) eller YVVM0 (Mc), därefter blankettnummer på 4 tecken och efter det måste kunden välja 8 tecken. Summa blir då 17 tecken. Endast SFRO får använda serien YVVB0 (Bil) eller YVVM0 (Mc) Tidigare chassienummer från tex Calles Chopperdelar, Usa, Caterham mf gäller som tillverkarnummer (löpnummer). Finns det ett sådant skall det kryssas (men vara läsbart). Ett alternativ är att "proffs" ramtillverkaren lägger sina 8 tecken i slutet av chassienummret OCH lämnar plats för SFROs 9 tecken I BÖRJAN av raden. Fr o m första Juli (2009-07-01) MÅSTE ALLA ramar ha detta nummer på BYGGBESIKTNINGEN. De som byggbes innan detta använder de gamla systemet med eget ch. nummer Ursprungskontrollen (Transportstyrelsen) 0771-119 119 kontaktas och därefter startas ett ärende upp och gäller sedan i 5 år. Till Urspr.kontrollen (Transportstyrelsen) skickas byggbesiktningsprotokollet som underlag för registrering. Edited May 17, 2009 by Jonte La till en länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 17, 2009 Share Posted May 17, 2009 Jag antar att det som refereras som beggbesiktning avser SFRO2? Eftersom jag inte kommer att hinna med SFRO2 innan 1/7 så måste man väl på något knepigt sätt få dit ett nytt chassinummer :blink: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted May 17, 2009 Share Posted May 17, 2009 Jag antar att jag klarar mig med mitt gamla nummer eftersom SFRO 1 redan är gjord med det gamla nummret. Jag tolkar SFRO 1 som byggbesiktning!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 17, 2009 Share Posted May 17, 2009 Janne L: Byggbesiktning = SFRO 1 Slutbesiktning = SFRO 2 Citat från www.sfro.com Innan din besiktningsman kommer för att göra den första sk byggbesiktningen bör bygget ha framskridigt till ett visst stadium. Detta för att du inte skall få en massa påpekanden vid slutbesiktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 17, 2009 Share Posted May 17, 2009 Ja, man lär sig så länge man lever! Man kanske skulle läst SFRO lite noggrannare! Då slipper jag att banka in ett nytt chassinummer. Det var skönt! Tack för att ni upplyste mig. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Skönt att man gjorde SFRO 1 innan då för då får min bil heta Vedde 007. :D /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Jag ska fixa sfro1 innan första juli för att slippa byta chassinummer då westfield redan har stansat in ett åt mig. Jag ringde Transportstyrelsen idag för att kolla att det var ledigt och blev då ombedd att ringa nån avdelning i Borlänge då det var den tekniska avdelningen (eller nåt) som hade koll på sånt. Så om man vill ringa dit direkt är det 0243-78950, 9-11 & 13-15. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Var försiktig med Westfields (och andra tillverkares) nummer bara. Om tredje siffran är 9, betyder det med EU-standard att bilen har ett nationellt lågseriegodkännande och då kan Bilprovningen/Ursprungskontrollen slå bakut. Flera byggare har fått problem, ett lågseriefordon är inte amatörbyggt och det kan bli diskussion om att bygget klassas som "kit car" istället. Då får man inte använda de fina undantag som amatörbyggt fordon har... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Ok, menar du tredje siffran eller tredje tecknet? Hur som helst är det inte en nia på något av dem. Vad är egentligen skillnaden mellan amatör och kitbygge? Jag tillverkar ju inte så mycket själv på bilen, rattstång och nåt fäste för generator osv.. resten är ju köpta "färdiga" saker. Mycket från Roadster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Tredje tecknet... Ett amatörbyggt fordon ska uppfylla de svenska reglerna för amatörbyggt fordon, med de enklare provningar som SFRO gör. En byggsatsbil hamnar i en gråzon, eftersom de svenska lågserie/enstycksreglerna inte är anpassade för sånt. Men ska man göra det "på riktigt" krävs ett omfattande bromsprov av VTI (7500-8000 kr har jag för mig), ett stort antal andra intyg på olika komponenter och dessutom en motor som är avgascertifierad. I praktiken alltså knappast genomförbart. Det förekommer att byggsatsbilar får dispens så att de hanteras som amatörbyggen men det är en komplicerad väg. På SFROs hemsida finns en försök till att förklara vad man ska göra själv för att en bil som delvis säljs som byggsats ska klassas som amatörbygge. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Till vem på SFRO ska man rikta "ansökan" om chassinummer? Besiktningsman eller något kansli? Frågan gäller nummer efter 1 juli-09. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 På SFROs hemsida finns en försök till att förklara vad man ska göra själv för att en bil som delvis säljs som byggsats ska klassas som amatörbygge./Gustaf Menar du detta? Exemplet nedan är ett typiskt fall på vad som kallas "Kitcar". Bygget klassas som amatörbyggt.Karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör om man känner sig osäker som svetsare. Resten av bygget kompletteras med delar inköpta från skroten, och lokala bildelsleverantörer. Drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil. Hur hårt är det? Om man köper något av "drivlina samt axlar,bromsar och elsystem" från kitcartillverkaren också, kan man inte räkna fordonet som amatörbyggt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Man får de första tecknen i chassinumret av "sin" besiktningsman dvs den som ska göra byggbesiktningen. Gränsen är inte exakt och kan/ska aldrig bli det. Texten på hemsidan är ett exempel som är garanterat okej. Ju mer du handlar av kitleverantören, desto närmare hamnar du byggsatsfordon som inte kan klassas som amatörbyggt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 Lite otur i tankearbetet här i slutet av bygget och 1/7-09 :icon_oops: Behövar man ansöka om ett chassinr enligt de nya reglerna (1/7-09) om man gjort SFRO1 där man angett chassinr i protokollet? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 Som jag har fattat det av inläggen tidigare i denna tråd så skall du inte behöva något nytt ramnummer! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 (edited) Jag gjorde nyligen min SFRO1 och då är första delen av serienummret klart YVVB0XXXX + resterande 8 tecken får man klura ut själv. XXXXrepresenterar löpnummret på byggbesiktningsprotokollet (SFRO´s blankett som besiktningsmannen har med sig.) Mer som en bekräftelse på inläggen ovan... Edited June 16, 2009 by Triggerhappy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 Tackar! Man blir lite nervös när ett kritiskt datum närmar sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.